Aivan pöyristyttävää, että vielä nykyaikaisesta lastenlaulukirjasta löytyy tällainen veisu. Olen lähes varma, että kyseisen lailun vuoksi aloin aikanaan tupakoimaan
![]()
Paitsi että tuo ainakin joidenkin mukaan tarkoittaa vauvan kapaloita, itse lauluhan taitaa olla paljon tupakkaa Suomessa vanhempi?
KGO & Twist
Kaikesta tärkeintä on että lakupiiput kiellettiin! Nih. ja neekerinpusut kanssa. Nämä ovat tärkeitä asioita joita virkamiehet
vaativassa työssään joutuvat lapsia ajatellessaan pohtimaan.![]()
Huomautus on selvää pässinlihaa, mutta jäi vielä kaivelemaan, mitä tarkoitat sanaparilla Vuotamaton täyttö artikkelissasi Uusi tupakkalaki ja sähkösavukkeet kohdassa: Atomisaattori tai höyrystin voidaan asettaa markkinoille vain seuraavin rajoituksin.
1. Vuotamaton täyttö 2. Suojattu vuodoilta. Samoin nikotiininesteestä: 1. Täyttöpullot on oltava suojattuja vuodoilta 2. Vuotamaton täyttö
Kysymys voi olla pilkunviilaamisesta, mutta jospa takana taas piileekin piru...
Vuotamaton täyttö on siis lakitekstin käyttämä termi, joka viittaa tuohon direktiivin lisäosassa määriteltyyn mekanismiin.
Direktiivissä se on englanniksi selkeämmin "g) electronic cigarettes and refill containers are child- and tamper-proof, are protected against breakage and leakage andhave a mechanism that ensures refilling without leakage."
Käännöskukkasia. Ja tuo artikkeli on siis kirjoitettu aikalailla kohta kohdalta itse lakitekstin mukaan, sen takia molemmat termit on siellä. Mutta onhan se terminä tosi harhaanjohtava, etenkin kun sitä ei lue kontekstissa niin tulee mielikuva ettei saisi vuotaa ollenkaan koskaan
Noin kokonaisuudessaan uusi tupakkalaki on käytännössä vain direktiivin suomennos. Ei siis ihmekkään että siellä on termistö vähän miten sattuu.
^ Kiitos! Tämä selvä. Lakiteksti kaikkine salakoukkuineen ruokkii vainoharhaisuutta. Ylläreitä ilmaantuu vaikka olisi kääntänyt joka ikisen kiven. Eikä edes se riitä. Ylimmäinen Laintulkitsija voi vielä tehdä tepposet. Jos aikoo itsekkäästi pelastaa oman nahkansa, paras varautua kaikkeen mahdolliseen.
Kyselin viranomaistaholta, että saako ennen direktiivin voimaantuloa valmistettuihin laitteisiin myydä varaodia ja tarvikkeita. Jotenkin vaan mietityttää, että onko laitevalmistajien pakko ennakoida tekemällä direktiivin mukaisia laitteita ennen, kun siittä on edes päätetty
"Hei!
Kiitos viestistäsi. Sähkösavukkeita koskevat laitevaatimukset tulevat suoraan EU:n tupakkatuotedirektiivistä ja ovat siis samat kaikissa EU:n jäsenmaissa. Vaatimukset ovat pitkälti olleet valmistajien tiedossa jo huhtikuusta 2014 (jolloin tupakkatuotedirektiivi hyväksyttiin), mutta ilmeisesti useimmat valmistajat eivät ole halunneet käydä valmistamaan direktiivin mukaisia laitteita.
Ystävällisin terveisin
Laura Terho
Lakimies
Sosiaali- ja terveysministeriö
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto
Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki
PL 33, 00023 Valtioneuvosto
puh. 0295 163 550
laura.terho@stm.fi"
Tämä on kyllä mielenkiintoista... Esim. 20 vuotta vanhoihin saastuttaviin autoihin saa myydä varaosia, mutta sähkösavuke on niin perkeleestä, että "omaisuuden suoja" menee tietyllä päivämäärällä ja rikkinäistä ei voi korjata. Vittu, mikä maa tämä on. Just olin viikon Kreetalla ja ihan oikeasti miettiä, pitäisikö vaihtaa maisemaa... Ihan pakottavaa estettä muutolle ei ole, pystyn mm. hoitamaan nykyiset työt mistä vain...
Naamapeikko iskit naulan kantaan tässä.
Lähetetty minun ONE E1003 laitteesta Tapatalkilla
Hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisen osasto. Oikeasti, Suomessa on julkisella sektorilla pari osastoa (ja varmaan parisen tuhatta virkamiestä) liikaa.