Olisiko ideaa kasata valmis presskit FAQ:eineen, josssa nämä yleisimmät virheelliset väitteet ja miten ne kumotaan? Tyyliin:
"Ei ole tutkittu" - Sähkötupakan terveysvaikutuksia on tutkittu mittavasti vuodesta xxxx, ja siitä on tähän mennessä tehty xxx vertaisarvioiduissa julkaisuissa julkaistua tutkimusta. Tutkimusten määrää ja laatua voidaan jo pitää kattavampana kuin esim. tupakkaan tyai nikotiinikorvaushoitoihin kohdistetut tukimukset. Pitkäaikaisvaikutuksiin kohdistuvaa tutukimusta ei luonnollisesti tässä vaiheessa vielä ole, kuten ei ole muidenkaan nikotiinikorvaushoitojen tai tuotteiden kohdalla.
"Ei auta lopettamaan" - ...
"Johtaa tupakointiin" - ...
"Nikotiini on vaarallista" - ...
Jne.
Jep, tuo on tuttu. Tarkoitin enemmän kompakteja selkeitä vasta-argumentteja keskustelutilaisuuksiin ja haastatteluihin, tyyliin How to Talk to a Climate Skeptic: Responses to the most common skeptical arguments on global warming | a Grist special series | Grist
Ovatko muut saaneet Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäseniltä vastauksia maileihin, joita olette lähettäneet? Itse sain tänään vastauksen Outi Alanko-Kahiluodolta:
"Hei (oma nimeni),
kiitos viestistäsi. Anteeksi, että vastaukseni on viipynyt.
Olen saanut paljon kansalaispalautetta sähkötupakkaa koskevasta lakialoitteesta.
En ole siihen vielä kovin syvällisesti perehtynyt, joten kiitän sinua siitä että toit esille lakialoitteen epäkohdat.
Ajattelen itse, että meidän ei missään nimessä tule rajoittaa sellaisia keinoja, jotka auttavat ihmisiä eroon tupakasta, kunhan keino ei ole tupakkaa haitallisempi.
Suurin huoli on se, että sähkösavukkeista tulee lapsille ja nuorille uusi väylä nikotiiniriippuvuuteen. Vuonna 2013 tehdyn THL:n selvityksen mukaan kaikista yläkoululaisista viisi prosenttia käytti sähkötupakkaa, enemmän kuin aikuisväestössä keskimäärin. Toisaalta jos nuo 5 % ovat poissa tervaa ja häkää sisältävän savukkeen kokeilijoista, tilanne on silti parempi kuin aikaisemmin. Nähdäkseni makuaineiden kielto liittyy tähän houkutustekijään. Uuden lain myötä sähkötupakkaa ei saa myydä alle 18-vuotiaille, mutta se ei tietenkään tarkoita että käyttö nuorten keskuudessa loppuisi kokonaan.
Haitat ja hyödyt täytyy luonnollisesti punnita huolellisesti, mutta itse näkisin, että sähkötupakka on huomattavasti vähemmän haitallista kuin tervaa ja häkää sisältävät savukkeet ja muut tupakkatuotteet, joten ei ole mitään syytä asettaa sitä lainsäädännöllä huonompaan asemaan kuin tupakkatuotteita.
Esität viestissäsi monia järkeviä perusteluja sähkötupakan puolesta. Otan kyllä sinun ja muiden sähkötupakan käyttäjien palautteen huomioon kun lakialoite tulee Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsiteltäväksi.
Olen henkilökohtaisesti ilahtunut jokaisesta, joka pääsee irti tupakanpoltosta. Toivotan hyvää jatkoa savuttomalle elämällesi!
Yst. terv. Outi"
Tänään tuli yksi uusi vastaus jo syyskuussa lähettämääni viestiin:
Hei, XXXXX,
Kiitos viestistäsi. Anteeksi, että vastaukseni on viipynyt.
Olen saanut paljon kansalaispalautetta sähkötupakkaa koskevasta lakialoitteesta.
Itse en ole siihen vielä kovin syvällisesti perehtynyt, joten kiitän sinua siitä että toit esille lakialoitteen epäkohdat.
Ajattelen itse, että meidän ei missään nimessä tule rajoittaa sellaisia keinoja, jotka auttavat ihmisiä eroon tupakasta, kunhan keino ei ole tupakkaa haitallisempi.
Suurin huoli on se, että sähkösavukkeista tulee lapsille ja nuorille uusi väylä nikotiiniriippuvuuteen. Vuonna 2013 tehdyn THL:n selvityksen mukaan kaikista yläkoululaisista viisi prosenttia käytti sähkötupakkaa, enemmän kuin aikuisväestössä keskimäärin. Toisaalta jos nuo 5 % ovat poissa tervaa ja häkää sisältävän savukkeen kokeilijoista, tilanne on silti parempi kuin aikaisemmin. Uuden lain myötä sähkötupakkaa ei saa myydä alle 18-vuotiaille, mutta se ei tietenkään tarkoita että käyttö nuorten keskuudessa loppuisi kokonaan.
Otan kyllä sinun ja muiden sähkötupakan käyttäjien palautteen huomioon kun lakialoite tulee Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsiteltäväksi.
Yst. terv. Outi
Outi Alanko-Kahiluoto
kansanedustaja (Vihr.),
eduskuntaryhmän pj.
+358505121727
www.outialanko.fi
Twitter @outialanko.fi
Tarkentapaas Outilta, mihin selvitykseen hän viittaa tuolla 5%:lla? THL:n Tupakkatilasto 2013 kertoo: "Sähkötupakkaa käyttivät satunnaisesti eniten 15–24-vuotiaat miehet, joidenjoukossa satunnaisesti käyttäviä oli 5 prosenttia." Näissä tutkimuksissa menee usein nuo ikärajat ristiin (aika harva yläkoululainen kuuluu ryhmään 18 -24 v), ei erotella sännöllistä käyttöä kerrran-pari kokeilleista, eikä nikotiinillisia koleiluja nikotiinittomista jne.
Sattuipa nyt juuri sopivasti tulemaan tämmöinenkin tutkimus vastaan liittyen tuohon nuorisoon, jota jaksetaan vuodesta toiseen käyttää syynä:
Yale study finds state youth e-cig bans lead to increased traditional cigarette smoking - Winston-Salem Journal: Local News
Toi on kyllä varmaan ihan totta. Pätee kyllä varmasti aikuisiinkin jos höyryttely kiellettäisiin tai tehtäisiin turhan hankalaksi. Ja on muuten kaksipiippuinen homma. Suurin osa höyryttäjistä sekä alalla toimivista kannattaa K-18 ikärajaa jollei muuten, niin ainakin poliittisista syistä. Ilmoille on ainakin Englannissa heitetty myös ajatus että höyrykkeillä voisi olla 16 vuoden ikäraja mutta tämä ei varmasti toteudu.
Tuli itellekkin outilta vastausta tänään mutta varmaan ihan sama viesti mitä tachille tullu.
Tässä outilan viesti kokonaisuudessa.
Hei, Juha,
kiitos viestistäsi. Anteeksi, että vastaukseni on viipynyt.
En ole siihen vielä kovin syvällisesti perehtynyt, joten kiitän sinua siitä että toit esille lakialoitteen epäkohdat. Kiitos myös hyödyllisistä linkeistä.
Suurin huoli on se, että sähkösavukkeista tulee lapsille ja nuorille uusi väylä nikotiiniriippuvuuteen. Vuonna 2013 tehdyn THL:n selvityksen mukaan kaikista yläkoululaisista viisi prosenttia käytti sähkötupakkaa, enemmän kuin aikuisväestössä keskimäärin. Toisaalta jos nuo 5 % ovat poissa tervaa ja häkää sisältävän savukkeen kokeilijoista, tilanne on silti parempi kuin aikaisemmin. Nähdäkseni makuaineiden kielto liittyy tähän houkutustekijään. Uuden lain myötä sähkötupakkaa ei saa myydä alle 18-vuotiaille, mutta se ei tietenkään tarkoita että käyttö nuorten keskuudessa loppuisi kokonaan.
Haitat ja hyödyt täytyy luonnollisesti punnita huolellisesti, mutta itse näkisin, että sähkötupakka on huomattavasti vähemmän haitallista kuin tervaa ja häkää sisältävät savukkeet ja muut tupakkatuotteet, joten ei ole mitään syytä asettaa sitä lainsäädännöllä huonompaan asemaan kuin tupakkatuotteita.
Esität viestissäsi monia järkeviä perusteluja sähkötupakan puolesta. Otan kyllä sinun ja muiden sähkötupakan käyttäjien palautteen huomioon kun lakialoite tulee Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsiteltäväksi.
Olen henkilökohtaisesti ilahtunut jokaisesta, joka pääsee irti tupakanpoltosta. Toivotan hyvää jatkoa savuttomalle elämällesi!
Yst. terv. Outi
Outi Alanko-Kahiluoto
kansanedustaja (Vihr.),
eduskuntaryhmän pj.
+358505121727
Outi Alanko-Kahiluoto
Twitter @outialanko.fi
No, pääasiallinen sanoma oli täysin sama, mutta sentään edes vähän oli yksilöinyt näköjään vastauksia. On kuitenkin ilo huomata, että palaute menee perille ja niitä kuunnellaan. Vastasinkin itse Outille jo, että K-18 merkintä on ihan tervetullut kunhan se ei hankaloita täysi-ikäisten tupakasta eroon yrittävien höyryttelyä
Poliitikko vastaa sähköpostilla: vielä suurempaa paskanjauhantaa kuin vaalilupaukset.
Ensinnäkin kysymys ei ole lapsista vaan nuorista. 16-vuotias ei ole mikään lapsi, vaikka sovinistisesti sellaista voi toki lapsena pitää. Alkoholin ja tupakan myyntikiellot eivät ole estäneet lukemattomia teinejä ja nuoria käyttämästä mainittuja tuotteita. Olisi naiviia ja sairaalloisen omnipotenttista kuvitella, että makuaineiden kielto estäisi nuoria kokeilemasta höyryttelyä. Lisäksi makuaineiden kielto on ensinnäkin käytännössä mahdotonta, koska makuaineita saa hankittua kielloista huolimatta Suomesta laillisesti. Jos höyryttelymakuaineet kielletään, niin silloin pitäisi ehdottomasti kieltää nikotiniipurukumien yms. makuaineet ja nikotiinipurukumien yms. tulisi itse asiassa maistua hirvittävälle, jotta "lapset" eivät vaan missään tapauksessa söisi nikotiinipurkkaa.
Tuota olen muuten ihmetellyt, niitähän on erilaisia minttuja (icemint, freshmint, fruitmint! jne), lakritsia ja jotain hedelmiäkin taisi olla. Inhalaattoreissa taisi olla sama homma. Joskus kaverilta maistoin purkkaa, kyllähän se paljon parempaa oli kuin sininen äl-ämmä.
Ei siis missään tapauksessa pidä olla tekemättä mitään. Minua vituttaa vain aivan suunnattoman paljon tämä tilanne, missä höyryttely on menossa nyt sekä yleisesti poliittinen teatteri.
No mitenkäs se lakiehdotus sanoo nikotiinittomista PG/VG pohjanesteistä? Saako niitä sitten tilata esim. Atmos Labilta? Olen höyrytellyt jo yli 2 vuotta ilman nikotiinia, mutta mitäs lakimuutoksen jälkeen? Pitääkö tässä tilata pakastin täyteen tiivaria ja pohjia?
Se sanoo että saa höyrytellä pelkästään PG/VG ja luultavasti maksat joku 10 euroa / 2 ml PG kertakäyttöhöyryttimessä.
PG ja VG tulee saamaan kyllä ostettua jatkossa isoissa pöniköissä tuli laista millainen tahansa, koska elintarvike- ja kosmetiikkateollisuus käyttää niitä.
Jep kaikki menee reseptille pumpulista lähtien. Pohjia saa vaan viralliset kemistit tilata jos on anonut luvan. Pumpulit tarkastetaan rajalla ja jos haiskahtaa vapopumpulille niin sinne jäi. Kanthalia et pysty tilaamaan josset näytä kuittia että omistat hitsikoneen. Naamioituneet vapoputket pitää tuoda maihin led valolla varustettuna.
Kovat on ajat tulossa. Tässä alkaa sy elää loppua. Pitää kohta jättää nämä pilvet ja siirtyä astetta alaspäin.