Reo Grand, black on black.
Valmistaja: Reo's Mods
Ostopaikka: www.reosmods.com
Hinta ostohetkellä: 141usd
Paristot: 1x 18650 (3.7V) tai 2x 123A (6V)
Kytkimen tyyppi: mekaaninen nappi
Akkujen kapasiteetti: 1600-2000mAh (AW IMR)
Saatavilla liitännöillä: 510 (801?)
Kyseessä on siis täysin mekaaninen 3.7V/6V bottom feeder -modi. Olen käyttänyt variable voltage -laitteita nyt yhtäsoittoa viime kesästä lähtien ja halusin vuorostaan jotain yksinkertaista, kaunista ja toimivaa. Viime syksynä tutustuin HH .357 -atomisaattoreihin enkä ole tuon jälkeen voinut enään cartoihin koskea. Drippailu on kuitenkin aika turhauttavaa hommaa, varsinkin suomen talvessa. Drip on demand ja vapemate ovat niin naurettavan näköisiä aparaatteja, että en edes harkinnut niitä. Joten modin piti olla kestävä (=mekaaninen), siinä piti olla feeding system ja vielä kun suht pienen saisi. Tutkailin aikani eri bottom -ja top feeding systeemeitä, mutta päätös syntyi kuitenkin jo lähes alkumetreillä. En halunnut puumodia koon ja ulkonäön takia, ja halusin mahdollisimman toimivan syöttösysteemin. Katsoin muutaman (kymmenen) arvosteluvideota youtubesta ja kaikki toitottivat samaa asiaa, Reo Grand on loistava laite. Tilasin laitteen viikko sitten maanantaina ja se saapui tänään, eli postituksessa meni 8 päivää.
Laite maksoi 141 dollaria, postit 25 dollaria. Tilasin samalla vinon pinon erinäköisiä varapulloja, pohjajousia, syöttöletkuja yms. vain lukeakseni että noita ei juuri koskaan tarvitse vaihtaa. Loppulasku taisi olla 190usd.
Mitäs tästä modista voisi kertoa? Kenties että yksinkertainen on kaunista. Akkuina käytän tietenkin AW:n IMR 18650 pötkylöitä, sekä 2000mAh että 1600mAh. Akkukestosta en osaa vielä mitään sanoa, mutta veikkaisin että ainakin päivän noilla pärjään. Olen sen verran pikkutarkka, että vaihdan akun heti kun huomaan höyryn määrän vähenevän, tänään en ole vielä vaihtanut ja aamu kahdeksasta asti on laite ollut liimattuna käteen.
Ulkonäöstä voisi sen verran kertoa, että onhan tämä kaunokainen. Anodisointiviimeistely on virheetöntä, ovi ja runko ovat samaa sävyä. Ovi on kiinni kahdella magneetilla yläosasta, jotka hoitavat homman mallikkaasti. Ainoa valituksen aihe mitä arvosteluissa on näkynyt on se, että ovi kolisee alaosasta. Minun oveni ei kolise, mutta vaikka se kolisisi niin pala teippiä oven sisäpuolelle korjaisi asian. Kooltaan Grand on noin luottokortin pituinen mutta sentin kapeampi. Ostovaiheessa mietin, että pitäisikö ottaa Mini, joka voisi olla hieman mukavampi kädessä. Nyt Grandin omistajana voin sanoa, että onneksi en valinnut Miniä. Grand sopii minun suht pieniin käsiini oikein hyvin ja takin taskussakaan ei sitä huomaa. Mini on varmasti yhtä hyvä modi, mutta 18650 14500.
Nappi on täysin mekaaninen, eli sitä painamalla piiri sulkeutuu ja atomisaattori saa virtaa, sanomattakin selvää että nappi toimii kuin ajatus. Nappia voi kääntää 90 astetta, jolloin se lukittautuu eikä laite mene vahingossa päälle. Varsinaista virtakatkaisijaa ei laitteessa ole, miksi olisi? Vaikea nähdä miten nappi voisi, tuohon sijoitettuna, vahingossa painua pohjaan.
Iso syy minkä takia päädyin Reo Grandiin oli nestesyötön toimivuus ja yksinkertaisuus. Yleensä bottom feedereissä on nestepullo jonka päässä on pari erilaista korkki, joiden päässä on toinen letku, jonka päässä on neula joka menee atomisaattoriin. Reo grandissa on pullo, josta menee letku atomisaattoriliitäntään. Nestesyöttö ei vaadi minkäänlaista kikkailua, sen voi tehdä oikeinpäin, ylösalaisin, sivuttain, miten vain. Monissa feedereissä pitää neste syöttää ylösalaisin.
Nesteen syöttäminen tapahtuu yksinkertaisesti painamalla kevyesti pulloa ja ottamalla yksi kuivaimu samaan aikaan. Atomisaattori on sopivan kostea ja drip cup on tyhjä. Aina puhutaan että bottom feedereissä on "learning curve" ja kestää jonkin aikaa ennen kuin niitä oppii käyttämään. Jos Reosta puhutaan niin tuo learning curve kestää noin minuutin sen jälkeen se tulee luonnostaan. Kertaakaan en ole saanut atomisaattoria tulvimaan, enkä ole kertaakaan vielä onnistunut saamaan dry hittia. Nestepullo vetää Grandissa 6ml ja Minissa 3ml.
Variable voltage -ihmisille tiedoksi, että Reolta tulee VV-Reot ihan muutaman viikon sisällä. Valitettavasti nuo ensimmäisen satsin modit ovat Woodvil Reoja, eli puulaatikoita. Itse en puun ystävä ole, joten jää ainakin minulta ostamatta. Alumiiniset VV:t on myös tulossa "joskus". VV-reot käyttävät samaa elektroniikkaa kuin Buzz Pro't. En usko, että tulen variable voltagea juurikaan kaipaamaan, mutta yksi vaihtoehto on ostaa Evolvin Kick-piiri joka todistetusti toimii Reon kanssa.
Reo's Modsilla on myös aivan uskomaton yhteisö takanaan ECF:n foorumeilla. Apua saa aivan samantien ja ihmiset ovat uskomattoman kärsivällisiä ja avuliaita. Yhteisö on myös aivan valtavan kokoinen, tästä osviittana se että Reo lounge-ketju on melkein 20 000 (kaksikymmentätuhatta) sivua pitkä. http://www.e-cigarette-forum.com/forum/reos-mods/
Mitä mä enempää tästä länkytän. Halusin idioottivarman modin, jossa on toimiva nestesyöttö. Sain modin joka aivan varmasti kestäisi ydinräjähdyksen, tai kaksi, ja jossa on niin hyvä nestesyöttö että vaikea nähdä itseä enään drippailemassa. Lisään kokemuksia kun käyttöikä karttuu. Mr. Luupponen tai Mr. Vizi voi pienentää kuvia jos osaavat, minä en osaa.