Hitto, kun on torstaina.. Pitänee yrittää vähän soveltaa.![]()
Hitto, kun on torstaina.. Pitänee yrittää vähän soveltaa.![]()
Kertokaapas koiraimmeiset, missä iässä narttukoirien "pitäisi" oppia sisäsiisteiksi?
Täältä löytyy taloudesta 7 ja 10 kk ikäiset toy- ja kääpiövillakoirat. Molemmat saavat aidatulla pihalla (torpan taka-ovi aina auki, muuten paitsi yöllä) käydä melkein 24/7, mutta silti jätöksiä löytyy satunnaisesti myös sisätiloista.
Jostain olen lukenut, että narttukoiran voidaan olettaa olevan sisäsiisti vasta ensimmäisten juoksujen jälkeen - onko tässä mitään totuutta takana? Vai voisiko meidän tapauksessa vaikuttaa tuo koirien pieni ikäero, eli vanhempi kuseksii sisälle niin kauan kuin nuorempikin?
Antaako ajan tehdä tehtävänsä, vai onko muita vippaskonsteja nopeuttaa "prosessia"? Esim. sanomalehdet pois lattioilta / jonkinlainen "toruminen" kun tarpeet tehty sisälle tms. Mihinkään ruumiilliseen kurittamiseen en lähde, kuseksikoon sitten vaikka seuraavat kymmenen vuotta pitkin parkettia...![]()
En nyt mitään tarkkaa ikää muista, mutta meidän kolme narttukoiraa (2xLapinkoira ja Tanskandoggi) oppivat kyllä huomattavasti ennen tuota sisäsiistiksi.
Voisiko olla, että tuo helppo pääsy pihalle hämää niitä ja pitävät sen takia sisätilojakin samaan tilaan kuuluvana...
Meillä toimi noiden kaikkien kanssa, että aina ruokailun jälkeen tai pidempien unien jälkeen koiran kanssa pihaan ja kun teki asiansa niin kehut päälle ja takaisin sisälle.
Sen jälkeen, kun hakeutuivat omatoimisesti oven lähettyville niin taas pihalle ja jos teki asiansa niin kehut. Oppivat suht nopeasti, että tuon oven luota pääsee asioille jos on tarvetta.
Täällä kompastelee kolmeen kissaan ja kahteen kaniin. Jossain välissä pitää kameran kuvaan metsästää nuo.
"In the end we're all Jerry Springer Show guests, really, we just haven't been on the show."
-Marilyn Manson
Esimerkiksi sellaista, mitä eräältä taholta kuulin: jos koira kuseksii sisälle, niin niskasta kiinni ja pyörittelee koiraa siinä kusilätäkössä samalla huutaen että nyt loppuu tämä touhu ja lopuksi "viskaa" koiran pihalle
Eli en missään nimessä halua satuttaa koiria, enkä oikein tuosta "kurittamisestakaan" innostu. Nyt olen lueskellut vähän aiheesta ja pikkaisen on meillä mennyt jotain pieleen sisäsiisteyteen opettamisessa. Kokeillaan nyt muutamaa kikkaa, eiköhän tämä tästä lutviudu![]()
Mulla ei ole nartut oppineet kovinkaan nuorina sisäsiisteiksi. Johtuen esim emännän pitkistä työpäivistä, yksi narttu kotona syntynyt, oli tottunut pentuna pissimään sisälle ja jatkoi sitä pitkään. Eräs narttu sai pentuna koko ajan kulkea sisälle/ulos mielensä mukaan, ja ei ymmärtänyt tuon taivaallista sisäsiisteydestä. Eli se ei oppinut pidättämään, pissasi just siihen missä sattui olemaan. Kun sille aloitettiin sisäsiisteysopetus alusta (vietiin pihalle säännöllisesti, kehuttiin hillitysti kun pissa tuli) asia alkoi edetä. Kerran näin sen pissaavan sisälle, en sanonut sanaakaan, nätistä kaappasin sen syliin (pieni 15- 20-kiloinen silloin) ja kannoin pihalle. Pihalla oli vähän aikaa hämillään, mutta lopulta jatkoi pissaamista. Siitä hillitty kehu ja sen jälkeen koissu oli sisäsiisti.
Yhellä mun nartuista oli veemäinen tapa kusasta sisälle kaikissa paikoissa missä liikkui muita koiria. Sekin loppui, kun kerran sain sen kiinni itse teosta (oltiin juuri tultu kyläilypaikassa ulkoa sisälle). Siinä vaiheessa karjaisun kera nappasin sen niska-persotteella ja vähemmän ystävällisesti toimitin pihalle. Sen jälkeen ei enää merkkkaillut sisällä muiden koirien reviirillekään.
Jotkut koirat oppivat sisäsiisteyden kuin itsestään, joidenkin kanssa joutuu tekemään vähän enemmän töitä. Mutta nuo kaksi kilpailevaa ei-sisäsiistiä ei kyllä helpota oppimista, kummankaan osalta. Vanhempi todennäköisesti kuvittelee, että sisälle pissiminen on ok. Nyt panostaisin noitten kanssa siihen, että niitä viedään ulos aina kun näyttää siltä että on tarvis. Herättyä, syömisen jälkeen, riehumisen jälkeen. Hillitty kehu tarpeiden teosta pihalle, ja ignooraat sisältä löytyvät vahingot.
Ja ekan koiran kanssa mä joskus tuskailin, kun neiti oli 7 kk eikä vielä sisäsiisti. Yhen pikkukoiran omistaja sanoi, että älä sure, hänen samanikäinen ei ole vielä kertaakaan tehnyt pissoja pihalle.![]()
Meijän chihuahua ei millään meinaa oppia sisäsiistiksi.
Nyt ku oltiin mökillä melkeen pari viikkoa niin siellä ne sai olla ulkona vapaasti millon lystäs ni siellä se sit tajus et uloshan voi tehdä hädät.
Kyl se himassa vielä välillä käy papereilla mut pikkuhiljaa se alkaa oppia. Kohta täyttää vuoden pikkunarttu.
Emännän paholainen söpöilee
Päässyt pihalle ihmettelemään kaiken maailman ötököitä ja tulin seuraksi höyryttelemään. Vesipullon otin messiin ja pitihän siitä tietenkin tarjota, en kippoa kuitenkaan jaksanu hakea, käy se noinkin.
Lagittaja@TechBBS | Lagittaja@Level1Techs | Lagittaja@MuroBBS |Sekä mm. Anandtech AVForums DIYAudio Head-Fi Overclock.net XDA-Developers
No joo pikkasen on extremeä. Mutta jos homman hoitaa niin että koiraa ottaa kevyesti niskasta kiinni ja painaa kuonoa sinne kusilätäkön lähelle (ei lätäkköön), ja tokasee terävästi hyi. Sana on ihan vapaavalintainen, se miten sen sanoo ratkaisee. HE mies tokasee vaan että klooni.
Toimenpidettä voi tehostaa kevyellä "ravistusliikkeellä", niin se emokin pennuille tekee. Vahingoittaminen ei kuitenkaan ole tarpeen. Ei se koira tiedä tehneensä väärin ja pelkkä toruminenkaan ei auta, sillä ei se tajua mistä sitä torutaan ellei näytetä. Pihalle ei tarvitse viskata.
-Gerstensaft über alles!
MÖRKÖ (aka Little dude)
Fury (aka Pärtsi)
Misty (aka Mästi)
Vili
Castiel (aka Cas)
Hups! Modeemivaroitus! Misty ja Fury ovat sisaruksia 2v, Little dude on 1v. Vili 6v ja Cas on kuopus, eli jotai.. ½v. Nainen noista huolehtii ja vaikka itse olenkin eläinpersoona, niin mulla kuolee kaktukset ja kaikki, ni varmaa yksin en pitäis moista eläintarhaa.![]()
"In the end we're all Jerry Springer Show guests, really, we just haven't been on the show."
-Marilyn Manson