Pipeline Pro
Malli: 18650
Hinta: 184 EUR + 10 EUR postit (3 arkipäivää)
Ostopaikka: e-Zigaretten Shop - Besser als Rauchen - PIPELINE
Pääominaisuuksia:
- 22mm halkaisija
- 5-20 wattia 0.5 watin portain
- Ohmien mittaus
- Akun jännitteen näyttö kuormassa ja ilman
- Näytön kirkkauden säätö
- Automaattinen laitteen sammuminen (1-90min)
- Hyötysuhde 95% (10 watilla)
- Matalin sallittu vastus 0.4 ohm (suositeltu 0.7ohm)
- Saatavissa 18500 (95mm) ja 18650 (111mm) koossa.
Aika aktiivisesti on tullut taas käytettyä provari, kun noita pumpulitankkeja on tullut käytettyä. Provarin ominaisuudet on kuitenkin jonkin verran vanhentuneet ja pidemmän aikaa ollut etsinnässä se provarin korvaaja. DNA20 on ollut tässä tarkoituksessaan aika no-go, koska akkukesto on todella paljon huonompi kuin provarilla.
Vastaan sitten tuli Scott:n revikassa tämä Dicodessin suunnittelema Pipeline Pro (myydään myös ilman brändäystä nimellä Dani). Hieman Provaria pienempi, 5-20W tehosäädöllä ja flätticäpillä, kaikki ne ominaisuudet, jotka olen provarissa toivonut olevan.
Toimitus Pipeline Storesta Saksasta oli suhteellisen nopea ja tulikin kolmessa arkipäivässä suoraan kotiovelle. Tässä arvostelua laitteesta, joka tehty pitkälti vertauksena Provarille.
Yleisilme
Ensimmäisenä silmiin pistää laadukkuus. Modi oli pakattu kätevään muovikoteloon ja mukana tuli kattavat ohjeet, tosin ohjekirja oli vain osittain käännetty englanniksi. Itse modi on täydellisyyttä hipova, ei naarmuja, ei sormenjälkiä tai muutakaan sinne kuulumatonta. Kierteet toimii loistavasti ja kaikinpuolin työstölaatu on jopa parempaa kuin itse Provarissa. Laser -merkintöjä on putkessa melko paljon, mutta ne on silti tehty hillityn haaleasti ja tarkasti, Viimeistely on lievä harjaus, joka tekee aavistuksen mattamaisen pinnan, josta ei ihan pienemmät rasvamähmät näy. Modi on lyhkäisempi kuin odotin, ja on itseasiassa vain aavistuksen normaalia provari (18490) pidempi.
Kytkin
Kytkin on mielestäni sijoitettu hyvin. Se on pyritty tuomaan mahdollisimman ylös putkessa, jolloin pituus ei tunnu niin suurelta, koska modista menee suurin osa kämmenen sisään. Kytkin on melko pieni, rosterinen, eikä sisällä valoa. Tuntuma on melko tactilemainen, nähtäväksi jää kuinka hyvin tuo kestää. Kytkin on hyvin vähän koholla putken pinnasta, mikä ainakin pienen käytön jälkeen edelleen hankala löytää, mutta vastakkaisella puolella oleva näyttö helpottaa etsimistä.
Näyttö
Laitteen näyttö on Provarista poiketen hieman upotettu, jolloin se tuskin naarmuuntuu niin herkästi kuin Provarin näyttö. Upotuksessa on myös äärimmäisen hyvä pitää sormea höyrytellessä ja luo mukavaa grippiä muuten niin sleekkiin ulkomuotoon. Upotus helpottaa löytämään kytkimen myös helpommin, koska se on täysin vastakkaisella puolella. Näyttö on vastaava kaksi numeroinen kuin itse Provarissa. Väri on oranssi ja sen kirkkautta pystyy säätämään 5 pykälän voimin.
Pohjakorkki
Akkuputken pohjakorkki on melko samanlainen kuin Provarissa, eli keskellä on vent hole ja pieni jäykkä jousi. Pohjakorkin pohja on jätetty melko paksuksi, mikä kyllä helpottaa sen ruuvaamista paikoillee, mutta olisiko tässä kenties voinut nimistää pituudesta vielä 5-10mm?
Topcap
Topcäp on vastaavanlaisesti kiinteä kuin Provarissakin, mutta ei sisällä kavennoksia, vaan on 22mm halkaisijalla, mikä pitäisi olla välttämättömyys kyllä kaikissa massoille tarkoitetuissa modeissa. Yläpäässä on neljä leveää ilmauraa, joten en usko tämän kyllä aiheuttavan ilmankulkuongelmia minkään aton kanssa. Mutta sitten. Jos jossain on otettu mallia provarista, on se tuo liittimen keskinapa, joka on Provarin tapaan kiinteä. Harmin paikka vain, että se on kopioitu huonosti, sillä se on jätetty aavistuksen liian pitkäksi. Tämä tekee sen, että ilman modauksia lähes kaikkien tankkien kanssa topcapin ja tankin väliin jää millin osien rako. Tämä nyt ei ole paha itse korjata, mutta harmittaa, eikö nykyään pitäisi olla jo säädettävät navat.
Kokonaisuus
Kaikenkaikkiaan modi on kyllä laadukkaan tuntuinen kädessä ja käytössä. Säätövaraa löytyy niin näytön kirkkauden säätöön kuin klikkausten määrään eri toimintoihin. Kerranhan nuo säätää kohdalleen ja sen jälkeen unohtaa, mutta ehdottoman mukava, että nämä toiminnot on tarjottu. Piiri tuntuu antavan sen mitä lupaa, mutta vaatii akulta vähintään sen 5A virtaa päästäkseen siihen. "Valikkohelvetti" voi olla alkuun hankala varsinkin, jos Provarista ei ole kokemuksia, mutta tuon perusvalikon kyllä ummikkokin oppii nopeasti, tuota erillistä asetusvalikkoa mun mielestä edes tarvitse osata. Softan kiva lisä verrattuna provariin on se, että se muistaa mihin valikkoon olet viimeksi jäänyt. Esimerkiksi provarissa kun haluat tsekata vaikka aton ohmit, joudut clickkailemaan sinne aina sen 3 + 3 painallusta, kun taas tässä jos olet viimeksi tsekannut ohmit niin tuo valikon osa on heti ensimmäisenä.
Automaattisella 2 vuoden takuulla (Provarilla 1 vuosi) topcäpistä huolimatta on mielestä todella vaikea enää perustella Provarin ostoa tämän sijaan, mikäli ei vain kammoksu metallista ulkomuotoa. Pipeline Pro pitää sisällään kaikki ne ominaisuudet ja päivitykset, mitä Provarilta on odotettu kahdesta kolmeen vuoteen, mutta ilmeisesti rahaa on vielä mällätä Washingtonin yössä, kun päivityksiä ei ole kuulunut.
Vielä kun pakettiin lisätään todella hyvä akkukesto, joka muodostuu hyvästä 95% hyötysuhteesta ja siitä, että modilla pystyt itse säätämään kuinka alas akun jännite saa mennä, en voi kuin suositella modia kaikille, jotka etsivät provarille korvaajaa tai suunnittelevat provarin ostoa. Itse sain Panasonicin akun ilman kuormaa 3.1 voltiin, joka on mielestäni esimerkillinen suoritus
Plussat ja miinukset
+ Pituus
+ Työstölaatu
+ Kytkimen sijoittelu
+ Näytön upotus
+ Kierteet
+ 22mm
- 510-liittimen keskinasta
- Pituus (voisi olla vieläkin lyhyempi)
Kokonaisarvosana 9/10
Itsellä flunssan takia jää video tekemättä, mutta tässä vielä se mainitsemani Scott:n arvostelu