20 vuoden päästä, sitten kun me ollaan kaikki jo vanhoja muumipappoja tai muumimammoja (tai muumipappamammoja joissain tapauksissa), skidit tulevat todennäköisesti kysymään meiltä, "onks se totta että kun sä olit nuori niin ihmiset polttivat kasvinpalasia paperiin käärittynä ja veti sitä savua keuhkoihinsa?!? älytöntä touhua!"
Mutta millainen on sähkörööki tulevaisuudessa? Miten kuvittelisit sähkötupakan kehittyvän 10, 20 vuoden aikavälillä? Minkänäköistä höyrykettä imuttelemme 20 vuoden päästä?
Tulevaisuuden ennustukset ovat tunnetusti vaikea laji ja menevät usein humoristisesti pieleen. Mutta jos ei muuta, niin ainakin tulevaisuuden nettiarkeologit (se on ammatti tulevaisuudessa!) saavat naurunaihetta meidän hulvattomista ideoista.
Turvallinen veikkaus lienee, että akut menevät ainakin paljon pienempään ja kevyempään suuntaan. Akkuteknologia kehittyy aika nopeaa tahtia, varsinkin kun energiakriisit ym. tuovat lisämotivaatiota kehitystyöhön. Langattomat latausmetodit varmaan myös yleistyvät.
Akkujen liittimistä tulee ehkä helppokäyttöisempiä, napsauttamalla kiinnittyviä, tai ehkä hybridilaitteet yleistyvät. Veikkaisin myös automaattiakkujen/höyrykkeiden kokevan renesanssin, kun teknologia saadaan kehiteltyä paremmin toimivaksi. Itse säiliöt tulevat ehkä sisältämään jonkinlaisen täyttömekanismin, jolla täyttö onnistuu akkua irrottamatta. Joku täyttöventtiili kenties?
Itse setupeista ja vastuksista en osaa sanoa. Keksitäänkö kenties jokin uusi wickimateriaali, vai käytetäänkö wickejä enää lainkaan? Entä vastuksia? Ehkä tulevaisuuden atot toimii mikroaalloilla... käytämmekö vielä nikotiininesteitä, vai kenties jonkinlaisia kiinteitä tiivisteitä, joista höyry sublimoidaan? Kenties nesteet toimitetaan nestekapseleissa (tyyliin kalaöljykapselit) jotka vain plopsautetaan paikalleen höyryttimeen?
Olis kiva kuulla muidenkin mietteitä asiasta, koska tälläset jutut kiinnostaa mua.