Jenkkilän keskustelupalstoilta luin legendaarisesta, markkinoilta vuonna 2010 salaperäisesti kadonneesta, RY4 nesteestä.
Yhden rapakon takana kerrottavan tarinan perusteella Jantyn tuotekehittelijä ja Dekangin labran kemisti yrittivät luoda Ruyan merkkisen tupakan makua vuonna 2006-2007. Tuohon aikaan Ruyanin neste oli yksi ainoista tupakkaa imitoivista mauista ja Jantyn tuotekehittelijä fanitti Ruyanin tekelettä. Useamman yrityksen jälkeen neljännellä kerralla lopputuloksena oli maku, joka kelpasi Jantyn tuotekehittelijälle. Janty kutsui vaniliasta, karamellistä ja muutamasta muusta salaisesta ainesosta valmistettua liuosta nimellä Ruyan#4. Nimi vaihdettiin myöhemmin Janty RY4:ksi, koska maku ei loppujen lopuksi muistuttanut Ruyan:in alkuperäistä liuosta.
Dekang, liemen kehittelyn toinen osapuoli, ilmeisesti kopio mauan ja alkoi valmistaa omaa versiotaan RY4:sta. Dekangin RY4 juissi saavutti ameriikan markkinoilla jantya edullisemman hintansa ansiosta suuren suosion. Kesällä 2010 Dekangin tuote-erä vastaanotettiin kuitenkin buuausten kera ja "Kadonneen RY4:sen metsastys" sai alkunsa. Jotkut väittävät Dekangin reseptin kadonneen ja toiset taas väittivät että resepti varastettiin. Ehkä tätä kaveria (http://www.yndekang.com/display.asp?id=75) olisi syytä kuulustella aiheen tiimoilta ;-)
Itse olen aloittanut höyryttelyn syksyllä 2011, joten minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia alkuperäisistä myyttiset mittasuhteet saavuttaneista RY4 liemistä. Tarina juonekäänteineen, teollisuusvakoiluineen ja salaliittoineen kuullosti sen verran mielenkiintoiselta, että päätin tutusta RY4:seen.
Ensimmäisen RY4 putelin löysin Liberty-Flights-UK:n sivuilta
E Liquid - Original - RY4 - High - 18MG
Valmistaja: Hangsen
Kotisivu:www.hkhangsen.com
Hinta ostohetkellä:£2.99 (5ml)
Ostopaikka:www.liberty-flights.co.uk
Nikotiinipitoisuus: 18mg
PG / VG: PG
Pakkaus:Muovipullo
Oranssikorkkisen muovipullon pohjan "HS", etiketin "Made in China" merkintöjen ja pienen googlauksen jälkeen olen kohtuullisen, mutta en 100% varma, että LF:n RY4 on Hangsenin valmistama. Tankillinen eGooon ja henkoset. Ensi arvio - ei kai vain mun LR-ato ole kärähtämässä. Uusi imasu - virtaako tankista - maistuu palaneelta. Tankki kiinni normi atoon - aivan hirveän makuista evästä. Tunkkanen jälkimaku. Ei todellakaan minun suosikki.
Takaisin LF:n sivuille - 56 arvostelua keskiarvolla 8/10 ja kommentteja "Sopii kokopäivä käyttöön! Best eJuice! jne. Makuasioista ei voi kuin kiistellä ja tämä RY4 ei todellakaan ole minun makuun. Etsintä jatkukoon.
Arvosana: 5 / 10[/size]