Alkuperäinen postaaja
tonikki
Itse olen tähän mennessä kartojen puhdistamiseen havainnut tehokkaimmaksi menetelmäksi seuraavan:
Tarvikkeet:
Tyhjä ja pesty hillopurkki (muovi poistettu kannen sisäpuolelta)
Käytettyjä kartoja (metallipintaisia tai teipit irroitettuna)
Asetonia 2dl
Menetelmä:
Laita käytetyt kartot hillopurkkiin, ja kaada asetoni mukaan.
Ravista purkkia voimakkaasti noin 5min, anna sen jälkeen asetonin imeytyä rauhassa kartoissa olevaan karstaan. Toista sama toimenpide ainakin yhdesti. Voit antaa kartojen myös liota asetonissa yön yli jolloin puhdistava vaikutus tehostuu.
Seuraavaksi tyhjennä asetoni purkista ja huuhtele purkki vedellä. Asetonin voit käyttää vielä uudelleen seuraavalla pesukerralla mikäli se ei ole silminnähden todella likaisen väristä. Laita kartot takaisin purkkiin ja täytä se lämpimällä vedellä.
Ravistele jälleen 5min, kaada vesi pois ja laita uusi lämmin vesi tilalle purkkiin ja jälleen uusi ravistelu. Tässäkin voit tehostaa menetelmää antamalla kartojen seistä vedessä vaikkapa yön yli. Jatka tätä huuhtelu/ravistelu/tyhjennys/veden lisäys menetelmää niin kauan että asetoni ei enää haise pistävästi purkista. (huom. tärkeää että asetonia ei jää kartojen sisään suuria pitoisuuksia koska kuivattaessa se höyrystyy ja siitä muodostuu haitallisia ja helposti syttyviä kaasuja)
Voit antaa tässä välissä kartojen kuivahtaa esim. ulkotilassa tai liesituulettimen alla mikäli asetonin hajua on havaittavissa, mutta edellä mainitun menetelmän pitäisi poistaa asetoni kartoista ja purkin seinämiltä.
Puhalla jokaisen karton läpi ilmaa voimakkaasti jotta ylimääräinen vesi poistuisi tässä vaiheessa.
Lämmitä uuni 50-100 celsius asteeseen ja kaada kartot uuninpellille. Anna kartojen kuivaa uunissa rauhassa jokunen tunti. Tämän jälkeen kokeile onko karton vanu märkää. Voit myös kokeilla puhaltaa kartojen läpi, jos vettä tulee vielä tippoina tai pisarasumuna kartoista niin tarvitaan lisää kuivausta. Kuivavat toki huoneen lämmössäkin mutta kuivaminen on todella hidasta.
Tässä kuivausmenetelmässä kannattaa myös hyödyntää uunin jälkilämpöä, eli jätä kartot uuniin yön yli sen jälkeen kun olet kytkenyt uunin poissa päältä. Tehostaaksesi kosteuden poistumista uunista voit avata uunin luukun tai käyttää kiertoilmauunia.
Sitten kun kartojen vanu on kuivaa, ovat kartot jälleen käyttövalmiita.
Edellisessä menetelmässä tulee ottaa huomioon se, että purkki ja itse pestävät kartot eivät saa sisältää muovisia tai kumisia osia koska tietynlaiset muovit liukenevat asetooniin ja karton vanu voi imeä pieniä määriä muovia siinä samalla tai asetoni voi jopa pilata muoviset osat. Yleensä kartot eivät käsittääkseni sisällä muovia, mutta clearot ja muovitankit sisältävät ja niihin tämä menetelmä ei sovi.
Huom. varmista että käytät 100% asetonia jotta siitä ei jää mitään kemikaalijäämiä kartoihin. Asetonihöyryn hengittäminen on myös haitallista ja jopa vaarallista. Muista myös että asetoni on helposti syttyvää joten käsittele sitä hyvin ilmastoidussa tilassa ja älä tupakoi tai käytä avotulta lähistöllä.
Voit myös käyttää asetonin sijasta muita liuottimia joista ei jää kemikaalijäämiä. 100% isopropyleenialkoholi on myös yksi turvallinen vaihtoehto.
En ota vastuuta mikäli tällä menetelmällä joku saa vahingoitettua itseään, muita tai höyryttelyvehkeitään. Itse olen todennut menetelmän tehokkaaksi ja toimivaksi. Huomauttakaa viisaammat mikäli epäilette menetelmässäni olevan jotain parantamisen varaa.