Aloitetaas tälläinen ketju tiedustelemalla onko ihmisillä edes mielenkiintoa tälläiseen.
Olen ollut tohtori Konstantinos Farsalinoksen kanssa jonkin verran tekemisissä ja hänen näkemyksensä mukaan tärkeintä nesteistä olisi tutkia niiden asetaldehydin, diasetyylin ja asetyyli propionyylin (2,3-pentadioni) määrä, koska niitä on löydetty ja ne ovat niitä ihmiskeholle haitallisimpia aineita.
Farsalinoksen suhteiden kautta yhden nesteen testaaminen noiden osalta Euroopassa maksaa noin 200 euroa ja Suomessa saatujen tarjouksien mukaan noin 200-300 euroa riippuen samplemääristä, joita kerralla testataan, sillä laitteiston joudutaan aina valmistelemaan testiä varten ja mitä useamman nesteen samalla testaa, sitä halvemmaksi se tulee.
Suominesteiden valmistajat ovat pieniä yksityishenkilöitä, joten yhteen nestelinjaan jo 1000 euroa on aika helvetisti.
Mitä te ihmiset olisitte mieltä, olisitteko valmiita laittamaan jonkun roposen sen eteen, että suomalaiset valmisnesteet olisi testattu ja niistä tämä data olisi olemassa? Voisitteko nähdä mahdolliseksi, että esimerkiksi joukkorahoituksella saataisiin kasaan 1500-3000 euroa siihen, suosituimmat suominesteet voitaisin todeta näiden osalta turvalliseksi? Ja minkälaisia summia olisit itse valmis laittamaan?
Suomessa joukkorahoituksen ongelmana on se, että siihen vaaditaan jotain vastinetta annetulle rahalle, mutta tässä voisi mielestäni soveltaa vaikka pienemmästä summasta raporttiyhteenveto ja suuremmasta summasta yksityiskohtaset raportit?
Itse rahoituskierroksen ja testauksen organisoinnin voisi varmaan Vapers Finland ry hoitaa?