Ostopaikka: http://www.misteliquid.co.uk/
Hinta ostohetkellä: 1,2 euroa/kpl (ilmainen postitus)
Malli: 510, Tornado
Eli arvostelussa tällä kertaa 510-mallin akuille suunniteltu nestesäiliön ja atomisoijan yhdistävä cartomizer. Cartomizer tekee siis ennen kolmesta osasta koostuvasta laitteesta kaksiosaisen. Tarvitset vain 510-malliin sopivan akun ja tilkan nestettä.
Ja sanotaan heti tähän arvostelun alkuun, että kyseessä on todella loistava keksintö ja tämä on korvannut kaikkien muiden laitteideni käytön kerta heitolla.
Olen aikaisemmin käyttänyt näitä cartomizereita KR808D-1 malleissa, mutta nämä misteliquidilta tilaamani ovat vielä pari pykälää parempia. Aiemmissa malleissa on nimittäin korkki koostunut kahdesta osasta; paksummasta sisärenkaasta ja päälle laitettavasta kovamuovisesta hattuosasta. Tämä kovaa muovia ollut hattu on ollut halki viimeistään kolmannella täyttökerralla eivätkä Kiinasta tilattujen cartojen tarratkaan ole olleet kovin hyvin kohdistettuja. Tarrat ovat peittäneet akkupään ilmanottoaukot tai olleet muuten vain vinossa. Tuntuu, että vanuakin on ollut harvemmassa.
Briteistä tilatuissa 510-cartoissa on yksiosainen pehmeästä kumista tehty korkki joka ei auki kammetessa halkea ja on muutenkin helppo avata ja sulkea. Hinta on todella edullinen 99 pennyä kappale ja näitä voi tosiaan ostaa kappaleittain eikä 5 kappaleen paketeissa kuten muilla verkkosivuilla. Erillisiä postikulujakaan ei ole ja ensi tilauksesta saa kaupan etusivulla olevalla "WELCOME" -alennuskoodilla 15% pois hinnasta. Kyseessä on mielestäni todella loistava hinta/laatusuhde. Kaupan asiakaspalvelu myös toimii moitteetta ja oma keskustelualuekin löytyy.
Se mikä näistä tekee loistavan on tietenkin se, että tämä korjaa ne kaikki 510-mallille tyypilliset huonot puolet joita mielestäni on:
1. Vuotaminen
Tavallinen 510 atomisoija vuotaa jo jonkun verran, mutta varsinkin lr-atomisoijaa saa olla jatkuvasti pyyhkimässä ja viimeistään uutta nestettä lisätessä. Tornadon mukana tuleva suojakartio peittää tätä jonkin verran, mutta nesteet muhivat silti sen alla. Cartomizer ei vuoda tippaakaan.
2. Maku
Koskaan ei ole omasta Tornadostani lähtenyt niin maukkaita höyryjä kuin nyt. Atomisoija käy näissä viileämpänä ja maut maistuvat niin kuin pitääkin eikä makua ole poltettu pois yhtään kuten tavallisella 510-atomisoijalla. Kurkkutuntumaa saa silti juuri sopivasti. Myöskään palaneen vanun tai kuivan atomisoijan makua ei ole tarvinnut enää maistella. Uuden cartomizerin vaihto käy helposti ja voit samantien vaihtaa makuja hedelmästä mentholiin ja mentholista tupakkaan ilman huolellista atomisoijan puhtaaksi pyyhkimistä ja puhaltelua.
3. Vaivattomuus
Ennen kaikkea höyrystelystä on tullut nyt todella vaivatonta. Yksi cartomizer ottaa tyhjänä sisäänsä nestettä 20 tippaa joka kestää minulla todella pitkään. Muualla myytävään megacartomizeriin mahtuu jopa 40 tippaa. Tavallista atomisoijaa saa olla jatkuvasti drippaamassa tai sitten lisäämässä muutama tippa aina vanun päälle ettei saisi palanutta makua suuhunsa. Tavallinen nestesäiliö ei myöskään pysty hyödyntämään koko pitkää nestesäiliötä vaan nestettä jää aina hukkaan säiliön pohjalle.
Tornadon akulla voin huoletta höyrystellä työpäivän verran ja akun puolesta ainakin seuraavankin päivän. Uusi cartomizer on helppo ottaa taskusta eikä vanhankaan täyttö ole ylivoimaisen vaikeaa. Cartomizer tekee Tornadosta vielä entistä kompaktimman kun koko pienenee 118mm 108mm. Eli tuo cartomizer on tasan sentin lyhyempi tuota suupalan ja atomisoijan yhdistelmää jota normaalisti käytetään. Näitä myydään muissa verkkokaupoissa myös low resistance mallisina, mutta näistä ei ole toistaiseksi kokemusta enkä tiedä mitä lisäarvoa se edes toisi.
Tuon conen käyttö ei näissä mielestäni hirveästi lisäarvoa tuo samalla lailla kuin tavallisella atomisoijalla, mutta äänenvaimentajana se toimii tehokkaasti. Nämä nimittäin suhisevat melkoisesti jos se jotakuta haittaa. Tuon conen kanssa suupalaa jää kyllä kovin niukasti jäljelle ja hiukan se tuota cartoa puristaa.
Sen verran loistava compo nämä cartot ja Tornado kyllä ovat, että olen ajatellut hieman lyhentää omaa coneakin heti kun pääsen hiomapyörän äärelle.
Näitähän myydään ns. kertakäyttöperiaatteella, mutta itse olen ongelmitta täytellyt useita kertoja ja jotkut ovat raportoineet täytelleensä parikymmentäkin kertaa ilman ongelmia. Itse täytän erilaisia hedelmäisiä makuja samoihin cartoihin ja tupakkamakuja omiin cartoihinsa. Täyttö on helppoa ja siistiä.
pisteet 9/10
alla olevissa kuvissa vertailuna Tornado vakio atomisoijalla conen kanssa ja ilman.