Steam Engine on lankalaskuri sieltä katselemaan :Coil wrapping | Steam Engine | free vaping calculators
Juu, hoksasin että vastasit jorpakon viestiin, mutta vähän myöhässä huomasin sen![]()
Ei, jos coili on täysin samoissa mitoissa, ei ole mitään vaikutusta vastukseen että onko se ylhäällä, alhaalla, sivulla taikka kaukana posteista.
Keskimäärin coilin sijoitan aina postin reikien kohdille, jos on sen mahdollistava rakenne. Eli kun Merlinissä on kaksi reikää per posti, niin coilin keskireiän keskiö on noiden välissä. Eli alempi jalka alempaan reikään ja ylempi jalka ylempään reikään.
Mutta jos tähän vastaisitte? Luotan enemmän teidän kokemuksiin ja mielipiteisiin kuin johonkin laskuriin. Siis mä oon täysin vihreä näissä hommissa. Montako kierrosta ja minkä kokoisen tapin ympärille? Ja mitä Watteja? Entä niksat keskimäärin? 6% vai? Nautiluksella käytän 10% niksaa MTL hommassani.
Mä oon tehny Kanthal A1 0,5mm langasta 3,5mm coilin kuudella kiepillä josta tulee n. 0,6ohm ja ajanut 32w
Mulla vaan 0.32 ja 0.4 lankaa.
Sain lankaa lahjaksi ja siinä lukee vaan että kanthal A1.
Veikkaisin Kanthalia. 6-8 kieppiä joku 2.5-3.5 sisähalkaisijalla tekisin itse. Jostain 10-15w lähtisin liikkeellä MTL-hommissa. Ellet osaa päättää, niin 7 kieppiä ja 3mm sisähalkaisija ja 12.5w![]()
Joo, mutta nyt oli kyse mun ekasta DTL setupista ja Merlinistä jota odotan saapuvaksi (tilasin vasta eilen). Ja vähän isompia pilviä haluan koitella![]()
Lemo kakkosella tosiaan olen nyt harjoitellut DTL:ää mutta siinä on ohmit 1,3 ja liian tiukka imu DTL hommaan. Sillä toimii kyllä 14 wattia muutoin mutta imuvastus on liian tiukka.
Twistaa kanthal 2- tai 3-kerroin (4-kerroin saattaa olla jo aika paksua), 3.5mm sisähalkaisija ja 6 kieppiä. 20w lähtisin kokeilemaan, luultavasti kestää ainakin kolmenkertaisella nostaa sitten 25w.
Toki voit lähteä ilman twistaamistakin liikkeelle, mutta isot pilvet voi unohtaa. Tai varmaan tulee isommat kuin MTL, mutta kuitenkin.
Tai twistaa 0.32x2 ja 1x0.4 yhteen. Eli yhteensä kolme lankaa
Vielä kun tietäis että mitä Twistaa tarkoittaa...Nyt mua alkaa jo hävettää kun en oikein ymmärrä näitä DTL ja setuppihommia... P.S. Kerroin?
Kaksinkerroin, kolminkerroin tai nelinkerroin
Eli siis laita langat vierekkäin, pidät toisesta päästä kiinni ja kierrät toisesta päästä.
Edit. Menee siis samantyyliseksi kuin ne markkinoilla myytävät kierrelakut. Vai metrilakut tai mitkä olikaan
Tuossa esimerkki 2:lla langalla
twisted-kanthal-ingezoomd.jpg
Mulle kans aika uusia juttuja nää RTA tankit, joten lankajuttuihin en osaa paljoa kommentoida, mutta nikotiinin määräksi riittänee 3%, jos 10 prosenttista käytät Nautiluksessa. Itellä Nautiluksen ja Tritonin kanssa 10-12% niksaa ja tämän tankin kanssa 6% tuntui aivan liian vahvalta. 3% on itelleni just hyvä ja silläkin saa vedettyä niksaöverit, kun oikein tiuhaan tahtiin imuttelee. Liian vahva niksa tuntuu kurkussa ja alkaa yskittämään pirusti.
Onko joku ajanut tätä lämpösäädöllä, mitä uskaltaa laittaa watteja ja asteita aluksi kun lankana on ss316L 0,4mm 6 kieppiä 0,46ohm coili 3,5mm?
240 celsiusta ja 45-50 wattia, perusaloitus melkeinpä mille vaan keuhkosetupille. Lämpö ei vielä polta pumpulia (edellyttäen että on toimiva lämpösäätö) ja teho riittää lämmön saavuttamiseksi suht nopsaan. Tuosta voi sitten ruuvata lämpöä ja tehoja ylemmäs jos wikkaus pysyy mukana ja kaipaa lämpimämpiä löylyjä.
Lähetetty minun Reuleaux RX200 laitteesta GeekVape Griffinillä