Yhteystiedot: alexandru.fv@gmail.com
Hinta ostohetkellä: 120 usd
Malli: KR808D-1
Kytkimen tyyppi: manuaali
Akku: 3.7 voltin 16340 litiumakku 800mAh tai 18350 1200mAh akku
Pakkauksen sisältö: piippu, suupala, muovinen piipputeline ja suojapussukka.
Olin jo ajatellut etten enää ostaisi uusia laitteita pitkään aikaan ennen kuin jotakin todella mullistavaa tapahtuisi e-savukkeiden suunnittelussa. Ajattelin, että pärjäisin tuolla nykyisellä kalustolla joka sekin vie tilaa jo yhden suuren laatikollisen. Ajattelin, että muutama cartomizer silloin tällöin, vähän mehuja ja ehkä pari atomisaattoria riittäisi....olin väärässä.
Ja tällä kertaa ei kai voi puhua mistään mullistavasta uutuudesta, koska piippujahan on ollut hamaan maailman tappiin saakka. Hyviä ei vain tähän päivään mennessä ole ollut e-savukkeiden maailmassa.
Ja juuri siksi isossa maassa valtameren takana romanialainen kaveri päättää pettyneenä kiinalaiseen piippunsa korjata tämän epäkohdan. Jos valmista ei ole, se pitää tehdä itse.
"Romaniac" nimimerkillä jenkkilän foorumilla oleva kaveri oli omasta mielestään käyttänyt jo tarpeeksi rahaa ja aikaa kiinalaisen dse 601 mallisen piippunsa huoltoon ja kunnostamiseen. Kolme piippua hajottaneena hän päätti tehdä itse paremman ja lähtökohtana suunnittelussa oli tehdä piipusta kestävä ja huoltovapaa piippu eläkepäiviin saakka. Sellainen johon on helppo saada varaosia ja joka on yhtä tyylikäs kuin perinteinen aito piippu. Siksi hän suunnitteli piipun joka käyttää helposti saatavilla olevia edullisia cartomizereita ja litiumparistoja (itsellänikin oli näitä molempia laatikollinen valmiina).
Lisäksi hän ei halunnut piippuun typerää lediä eikä muutakaan turhaa elektroniikkaa vaan täysin varman mekaanisen systeemin. Suunnitteluun hän käytti omien sanojensa mukaan vuoden ja osat oli tehtävä itse. Piiput itsessään hän tilaa Romaniasta ja valitsee niistä parhaat omiensa alustoiksi.
Voiko näistä lähtökohdista siis valittaa? Huoltovapaa e-savuke joka ei näytä muiden silmissä ruuvimeisseliltä, leikkisavukkeelta tai valomiekalta? Ei voi. Pakko oli tilata ja toivoa parasta.
Piippu itsessään on erittäin tyylikäs. Värejä ja malleja löytyy useita ja itse halusin hiukan tummempaa puuta josta kuitenkin puun syyt erottuvat. Jokaisessa piipussa on vaakunamainen logo jossa kirjaimet FV. Irrotettava suupala on kovaa muovia ja mekaaninen nappi kuparia.
Käyttö ei helpompaa voisi olla. Akku sisään, suupala irti, täytetty cartomizer korkkeineen ruuvataan paikalleen ja suupala takaisin paikalleen. Litiumakun alla on paksuhko jousi ja akku pysyy paikallaan mekaanisen napin kanssa samassa olevan kuparisen siivekkeen avulla. Jousitettua nappia painamalla virta kulkee akusta cartomizeriin. Piipussa on puuvarren alaosassa pieni ilmanottoaukko jonka kanssa voi jonkun verran kädellä säädellä imuvoimakkuutta. Cartomizer itsessään säätelee millainen maku ja kurkkutuntuma piipusta tulee. Koska carto on ahtaassa puukuoressa myös kurkkutuntuma on parempi kuin paljaana kytkettynä tavalliseen 3.1 voltin Ego/Tornadoon.
Mitään huonoa en viitsi tästä lähteä keksimään. Muovinen teline on mukava plussa, mutta kieltämättä olen yrittänyt etsiä piipun arvoon sopivampaakin telinettä. Tekijä ei myöskään tarkoituksellisesti ole suunnitellut piippuun akun kantta, koska halusi että piipusta myös näkyy sen yhdistävän vanhaa perinnettä e-savukkeeseen. Muuten piippua olisi vaikea edes erottaa "aidosta" Tähän on helppo yhtyä, mutta itse olen katsellut sopivaaa materiaalia kanneksi. En usko sellaisen löytymisessä suuria ongelmia olevan kunhan sopiva korkki jostain löytyy.
Tekijä on ollut aktiivisesti minuun päin yhteydessä ja aito halu tyytyväisyyteeni piippua kohtaan loistaa kauas. Piippuja ei ole valmiina vaan hän tekee näitä tilauksesta ja viikon verran meni omaani kunhan ensin valitsin sopivan puun. "Stealth"-mallisella 510-901 1mm adapterilla onnistuu myös 808 cartojen käyttö.
I love it!
Höyryn määrä: 8 / 10
Kurkkutuntuma: 8 / 10
Imu: 8 / 10
Kytkin: 10 / 10
Akkukesto: 10 / 10
Ulkonäkö: 10 / 10
Patruuna: 9 / 10
Hinta/laatu: 10 / 10
Kokonaisarvosana: 9.5 / 10
Muita tekijän piippuja voi käydä ihailemassa täällä:
http://s1081.photobucket.com/albums/j344/romaniac1/