Mä olen aina nostanut laitteet lentokoneen istuintaskuun niin, etteivät pääse vuotamaan (bottom coilit ylösalaisin, gennyt oikeinpäin).
Mä olen aina nostanut laitteet lentokoneen istuintaskuun niin, etteivät pääse vuotamaan (bottom coilit ylösalaisin, gennyt oikeinpäin).
Mulla oli Evodista vuotanu siihen malliin mingrip pussiin,että olihan se Itaste vv3 pikkusen märkänä. Perille kun pääs,niin onneks sai vielä tankkiin jääneistä jämistä höyryt.
Turkin päässä meinas alkaa melekonen hässäkkä,kun läpivalasussa näky mekaaninen. Hihnat seis ja tuimalla ilmeellä alko hervoton osoittelu.
Paikalle marssi muutama poliisisetä ja täti,mitkä alko penkomaan reppua. Ottivat sitten mekaanisen käteen ja alkoivat kovaan ääneen kyselemään,että WHAT IS THAT,WHAT IS THAT?!!
Minä siinä pien hymy huulilla vaan notta: electronic cigarette,it a electronic cigarette.
Hetken päästä tuimailmeinen täti kohotti kulmakarvojaan ja sano/kysy hieman kysyvästi: electronic lighter?? Vähän aikaa tuumailan ja päätin sanoa että.Yes,yes electronic lighter.
Pieni nyökkäys kaikilta,ja sain pakata tavarat ja ei muutakun odottamaan lentoa kotiapäin.
Sellaista haluaisin täällä fiksummilta kysyä että mitä mieltä lentoyhtiöt on sähkötupakasta ja siihen liittyvistä välineistä, e-nesteistä akuista tms? Nyt joulun alla olisin lähdössä Berliiniin ja tottakai vapokamat pitäs saada mukaan ja mietinkin että mitenhän tuo lain puitteissa onnistuu ja mtn se on myös laitteiden kannalta paras? Ruumaan vaan kaikki vaiko miten? Sen ainakin tiedän että noissa nesteissä on käsimatkatavarana rajoituksia mutta muuten en oikein ole asiasta perillä. En ole vielä ehtinyt interwebsin ihmeellistä maailmaa selata, sieltähän tähänkin löytyisi vastaus mutta kyselen myös täällä. Ajattelin että vois auttaa muitakin joilla on sama ongelma ja tänne vois heittää kokemuksia ja pro tippejä yms ymsKiitoksia jo etukäteen
![]()
Tästä on olemassa oma ketju jo:
Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus
Mitään faktaa mulla ei asioista ole mutta voipi tulla tarkastajan kanssa erimielisyyksiä jos käsimatkatavaroissa kuljetat, varsinkin jos on vähän erikoisemman näköinen tai iso vehje eikä kaveri ole perehtynyt asioihin. Itse jätin suosiolla matkalaukkuun eli ruumaan.
Taskussa mulla on ollut laitteet parilla kreikan matkalla, 1L minigrip pussissa nesteet ja akut suojakotelossa käsimatkatavaroissa.
Litra nestettä mukana......Sry pilkun nussinta. Iski omat kivat..
Niin siis ne pullot oli siellä pussissa niinkuin lentokone ohjeistuksessa lukeeEi ollut kun 2 x 50ml pullot ja toinen mokoma matkalaukussa, hyvin riitti viikoksi
![]()
Vuodenvaihteessa lähdössä Intiaan, minkälaisia kokemuksia porukalla? Vissiin jostain kielloista ollut tuolla puhetta? Varmaan kalleimmat vehkeet jätän joka tapauksessa kotiin, mutta ilmankaan ei viitsisi olla.
Onkos jollakulla tietoa onko turvatarkastussysteemit muuttuneet? Tuttu tiesi varmaksi kertoa että esavukkeiden vieminen käsimatkatavaroissa olisi vuoden vaihteessa kielletty Suomessa? Onko joku muu kuullut tästä. Tuttu ei osannut muuta sanoa kuin että olisi lukenut jostain?
Kyse ei ole siis lentokoneessa vapottelusta vaan käsimatkatavaroista (ja tietysti ruumaan menevistäkin).
Toivottavasti on hevosmiesten juttuja.
Haa!
Taisin löytää googlettelemalla jutun, jota kaveri tarkoitti:
Lentokoneen ruumaan pakattu sähkösavuke on riski lentoturvallisuudelle | lentoposti.fi
Eli tuon jutun mukaan siis itse laite tulee ottaa käsimatkatavaroihin ja ruumaan menevissä ei tuon mukaan saisi olla laitteita. Nesteet ovat sitten varmaankin asia erikseen.
Akut / laitteet aina käsimatkatavaroissa. Nestepussiin kannattaa ottaa vain muutaman päivän tarpeet nesteitä ja ruumaan sitten loput.
Nesteitä kannattaa hajauttaa ruumaan ja käsimatkatavaroihin jos kyseessä pidempi reissu usealla vaihdolla. Käsimatkatavaroihin korkeintaan 100ml pulloissa ja minigrip -pusseihin pakattuina. Ja tonhan nyt kertoo jo normaali maalaisjärkikin, että akkuja ei sinne ruumaan tungeta vaan ne kuskataan vain ja ainoastaan käsimatkatavaroissa. Modien irtoakut kuljetuslootissa ja mielellään navat vielä teipattuina.
Hevosmiesten juttuja tosiaan - käsimatkatavaroissa kuljettaminen on sallittua (ja jopa suotavaa) ja tästä ketjusta löytyvillä tiedoilla pärjää lentokentillä loistavasti
Kerrataanpa vielä: laitteet käsimatkatavaroihin ja irtonaiset akut laitteiden sisään tai erillisiin akkukoteloihin. Nesteet (alle 100 ml pulloissa) varmuuden vuoksi yhteen litran kokoiseen Minigrip-pussiin. Näillä ohjeilla oon pärjännyt kolmella eri mantereella.
Mulle tehtiin muuten viime viikolla pistotarkastus Helsinki-Vantaalla, jossa syynättiin kaikki käsimatkatavarat poikkeuksellisen perusteellisesti. Kiitosta tuli siitä, että omat akut ja nesteet oli asiallisesti pakattu![]()
Mukana oli myös eGo ONE ja Fulgoris ilman tankkia. Fulgoris kiinnitti yhden tarkastajan (ja läpivalaisijan) huomion, mutta kaksi muuta tarkastajaa tiesivät heti mistä on kyse. Lopputuloksena tästä sain siis heiltä vielä pari ylimääräistä vinkkiä: tankit paikalleen modeihin ja erikoisemman näköiset modit ehdottomasti käsimatkatavaroihin. Tämä yksi tarkastaja ei kuulemma välttämättä olisi päästänyt pistotarkastuksen sattuessa matkalaukkuani Fulgoriksen kanssa ruumaan ilman omistajan perusteellista haastattelua![]()
Viimeksi muokannut trost; 08.02.15 kello 19:17.
Yksi huomionarvoinen seikka kananttaa muistaa, että jos pullojen etiketeissä on myrkyllisyysikoni, jää nestet mahdollisesti kentälle. Ainakin velhon etiketeistä moinen löytyy.