Jag rökte 30 cigaretter om dagen i nästan 30 år. Jag har prövat alla tillgängliga kommersiella metoder för att sluta röka. Ingen av dem fungerade. Sedan skaffade jag mig en ecigg och då slutade jag röka tvärt. Jag har varit rökfri i nästan ett år och emedan jag fortfarande får rökbegär nu och då, så har jag lyckats fortsätta vara rökfri tack vare eciggen.
Min första ecigg var en billig eGo-modell, men jag har sedan dess skaffat mig en modell på vilken man kan justera spänningen (Volt) och därmed bestämma hurpass tjock ånga man får i sig. De allra minsta (och billigaste) eciggarna är såpass svaga, att de mest råbarkade rökarna knappast får sitt rökbegär dämpat med dem. De behöver en kraftigare modell, gärna med spänningsjustering. Smaken är dessutom en sak som är väldigt individuell. Därför bör alla rökare själva få bestämma vilken eciggmodell och vilken nikotinvätska de vill ha.
I mitt hemland (Finland) får man inte sälja nikotinvätskor, men de går att beställa i nätbutiker. Dock är det endast tillåtet att köpa små partier åt gången (3 månaders personliga behov). Pga postavifter som läggs på priset, blir det inte av för mig att beställa så värst många olika vätskor i små partier, så jag har nöjt mig med att köpa flera småflaskor av samma sort varje gång. Det skulle vara kul om dagligvaruhandlarna fick föra dessa produkter och man kunde pröva en miniflaska av någon udda sort nu och då.
Dagens läge är alltså inte idealt, men man kan leva med det. En inskränkning i friheten på något vis skulle medföra katastrof, inte bara för mig, utan även för miljontals andra före detta rökare som nu förlitar sig på eciggar.
Eciggen har troligen räddat min hälsa. Min lilla dotter hälsar också och säger att pappa nuförtiden doftar gott.
Snälla, låt bli våra eciggar och hjälp hela EU att sluta röka.
MVH,
Tom (of Finland)