Itse olen ainakin vermillionit kypsytellyt mikrossa.. Niksi on siinä, että pidän mikroa päällä vain sekunnin kerrallaan. Korkit pullon päällä ja sekunti, ravistus, sekunti, ravistus, sekunti.. Kolme kertaa yleensä riittää. Heti kun neste tuntuu vähän lämpöiseltä, niin lopetan.
Viimeksi muokannut Allianssi; 10.03.14 kello 17:21.
En tiä onko jo linkattu, hyvä video kypsyttelystä...
Nyt talvikautena olen pitänyt puteleita uunin päällä, mukavan lämpöisässä ja ainut paikka minne muksut ei (toistaiseksi) yllä. Korkit kiinni, väri noista on muuttunut, tosin 10ml pullot ei montaa yötä kerkeä olla
Kunhan testaan ton harvest berryn vielä niin pitää tuutata 50ml pullo jompaakumpaa seisomaan pariksi viikkoa.
Preparing for the Vapocalypse
Eli vaatiiko jotkut nesteet korkkiauki huoneenlämmös kypsytystö? Siis ihan valmiitki nesteet?
Ku toi vermilton river classic blend maistuu tosi muoviselle ja ei kyl yhtää tupakalle! Tai french vanilla, yök.
Opastakaa ku en tiijä näistä plz.thanks allready
Lähes kaikki nesteet vaatii x pituisen ajan kypsytyksen.
2 vrk < x < 2 viikkoa
Spoileri!
Kypsyttely sitten korkki KIINNI ja hämärässä sekä viileässä, välillä ravistelu ja puristelu, että ilma kiertää.
KGO & Twist
Oonkohan mä ymmärtäny jotain väärin, kun tuuletan, eli kypsytän korkit auki, jotta se ilma kiertää.
Säilytys sitten taas hämärässä ja mieluiten viileässä, korkki kiinni.
Emt, noita tulkintoja taitaa olla yhtä monia, kuin neuvojiakin.
Itse teen tuolla Ripin "pitkällä kaavalla", missä "tuuletetaan" korkki & nänni pois max pari tuntia, sitten korkki kiinni, hetkeksi hanan alle ja kaappiin kypsymään korkki kiinni. Tasaisin välein ravistelu & puristelu.
Eroa huoneenlämmössä korkitta tuuletukseen vielä huomannut havaittavasti.
KGO & Twist
Emt, tuntuu vaan että nuo Ripin metodit ja supercoilit on lähes aina melkoista sadetanssia aiheen ympärillä, ilman mitään todellista näyttöä.
Voihan kaikki asiat tehdä helkutin hankalastikin ja sitä kautta tulleella illuusioilla fiilistellä, kun on tehty hifikypsytys, tai nano-super-angry-dragon-hexa-coili.![]()
Eikös esmokella ollut cappellan nesteiden kypsytyksestä/tuuletuksesta jonkun verran kokemusta.
Muistaakseni sanoi että ero on selkeä ainakin cappellassa.
Oli testannut ns. Tuulettaa nesteitä korkit auki tai sitten ns. Kypsyttää nesteitä korkit kiinni.
Paremman lopputuloksen sai kun piti nesteet korkki kiinni ja muutaman kerran antoi niille ilmaa pulloa puristellen.
Oliskohan toi keskustelu ollut tuolla naapurin puolella esmoken omassa langassa tai sitten siellä cappella viesteissä. En muista.
Ittellä ainakin on yleensä aromit VÄHENTYNYT tietyistä mauista jos niitä korkki auki, "nänni" paikoillaankin on pitänyt.
Todellakin suosittelen että pitää sen korkin kiinni kun ne pullot oman onnen ojaan jättää.
Seuraavat putelit kyllä lähtee ihan varmasti UA-pesurin kautta jonnekki pimeeseen komeroon korkki kiinni, ettei sitte 1-2kk päästä maistu ihan karseelle. Tuu noista mistään putelista muuta ku vaan hittiä kurkunpäähän makuja ei oo enään nykyään nimeksikään, kun siis ensin olivat 2-3vko jääkaapissa korkkiauki ja sitten siirretty ständiin.
Esim Finnvapen 12mg kookos maistui ensimmäinen tankillinen jonka vedin sinä päivänä ku tuli niin maistui ihan ku olis Bounty patukoita hotkinu. Ja nykyään hyvä ku siitä edes havaitsee mitään kookosta jos maistaa.
Et sellasta
Clearot + modit joiden noukalla ne on...
//7v smoke-free!2020//
Sekä propyleeniglygoli että glyseroli sitovat itseensä ilmasta vettä.
Onko kypsytyksessä kysymys maltillisesta veden lisäämisestä.
Kypsytyksen jälkeen ainakin kannattaa pitää korkit kiinni ja ilmatila säilytyksessä kohtuullisena,(=pienehkö astia).
Hups kirjoitusvirhe
Minä pidän korkki kiinni vessan patterin päällä. Kerran vuorokaudessa vaihdan ilmat jos muistan, ja kolmen vuorokauden päästä on neste kuin neste valmis.
Kai se pitää sit itsekin ruveta opettelemaan uusia kypsytystapoja.![]()
Kukin toki tyylillään, ihan miten haluaa. Minäkin ennen kypsytin lämpimässä korkki auki mutta tuli huomattua että maku häviää nopeammin.
Hitaasti hyvää tulee... Lasipulloissa pimeässä kaapissa minimissään 2 viikkoo, Pari kertaa viikkoon pikku ravistus ja korkki vähän aikaa auki. Thats it.
Makua ja tuoksua piisaa ku ei lämmittele aromeja irti nesteestä
Tehköön kukin niinkuin haluaa. Ei mulla nykyään oo kiire minkään kans etten joutas sitä paria viikkoa odottaa. Hyvä esimerkki on toi mr green, maku kuin toiselta planeetalta kun sen pari viikkoo rauhassa kypsyttelee![]()
höyryä 17.1.2012 alkaen.
Kaveri laporantti ja kypsyttelee korkki kiinni kaapissa pari viikkoa ja parin kolmen päivän välein ruiskulla hapettaa. Täytyy sanoa että maussa eroa omaan Capellan custardiin.
Mutta jokainen tyylillään.
Modi telineitä >> http://www.e-savuke.com/vb/myydaan/2...telineita.html <<
Ok! Kiitti tyypit neuvoista ja vinkeistä
Mä nyt taidan lähtee koklaa tota eka sivun hanan alla (vesihauteessa, korkki kiini) pika kypsytystä. Ja laitan sitten jääkaappiin säilytykseen nuo. Kirjoitan raporttia että tuliko nyt muutosta makuun.Luulis ettei nuo nyt ainakaan tuossa pilalle mene? Pari päivää vois tehdä aina ton vaikka muutaman kerran vrk ja sit taas muuten pimeään jääkaappiin myös korkki kiini.