Kun täällä vartavasten tällainen osio on niin ajattelin alkaa kirjoittamaan myös omista kokemuksistani päiväkirjaa.
Varmasti itsellekin mielenkiintoista luettavaa vaikkapa vuoden päästä.
Aloitellaan ensin vähän henkilökohtaisella historialla tupakan maailmassa.
Ikää minulle on kertynyt jo sen verran, että ollessani teini-ikäinen, tupakkaa sai ostaa jo 16-vuotiaana. Tuolloin se oma ensimmäinen tupakointikokeilu tuli tehtyä. Varmasti iso vaikutus oli sillä, että molemmat vanhemmat polttelivat aika reippaasti tuohon aikaan. Itse toki poltin salassa, vaikka tupakkaa laillisesti ostaa sainkin
Tupakkaa tuli polteltua pieniä taukoja (epäonnistuneet lakot) lukuunottamatta tuohon hiukan yli 30 vuotiaaksi asti. Sitten sain viimein lopetettua, ainakin melkein kokonaan. Alkoholin käytön yhteydessä tuli edelleen poltettua ja tuohon aikaan se tarkoitti ainakin 1krt/viikko.
Perheemme ensimmäinen lapsi syntyi, kun minulla oli ikää mittarissa 33v. Tuolloin alkoholin käyttö muuttui aika radikaalisti ja 1-2krt viikossa muuttui 1-2krt vuodessa tyyliseksi.
Eli tupakkaa on viimeisen kolmen vuoden aikana tullut poltettua ainoastaan muutaman kerran vuodessa. Siis ennen tätä kesää. Tänä vuonna (tai oikeastaan jo viime vuoden lopulla) tapahtui muutos, joka ajoi taas kokeilemaan tupakanpolttoa.
Tuosta jo palstan toisella osiolla hieman mainitsin. Eli oikeastaan silloin, kun tupakointi muuttui siihen pariin kertaan vuodessa, alkoi vatsan ja suolen toiminnan kanssa olemaan lieviä ongelmia. Ei mitään hälyttävää tuossa vaiheessa, mutta pientä oireilua kuitenkin. En osannut siitä isommin huolestua, kun ei jokapäiväistä elämää isommin häirinnyt, ei ainakaan päivittäin.
Loppuvuodesta 2012 oireet pahenivat todella radikaalisti ja sitten oli jo syytä huolestua. Reilun kuukauden ajan tuli käytyä erinäisissä tutkimuksissa, kunnes sitten helmikuussa 2013 tuli diagnoosi, colitis ulcerosa eli haavainen paksusuolentulehdus.
Tuo on siitä jännä sairaus, että useiden tutkimusten mukaan nikotiini helpottaa ja/tai poistaa oireita. Niinpä itsekin tässä kesällä päädyin sitä käytännössä testaamaan ja noin kuukausi sitten aloin taas poltella tupakkaa päivittäin. Ja kyllähän ne oireet minulla helpottuivat.
Tupakka on kuitenkin sen verran kovaa myrkkyä, että en halua sillä itseäni loppuelämääni lääkitä, joten piti etsiä vaihtoehtoja. Pakkotoiston forumilla olin jo aiemmin kiinnostunut höyryttelystä ja nyt päätin sitten lähteä ihan itsekin kokeilemaan. Päällimmäinen syy on toki se, että jos se vaikka auttaisi tuon sairauden hoidossa samoin kuin tupakka, mutta pakko se on myöntää, että kiinnostaa tuo kyllä muutenkin
Höyryttelystä minulla ei siis vielä ole kokemusta, mutta useita paketteja tarvikkeita on matkalla ja tänään itseasiassa saapui jo ensimmäinen. Se tosin on Joyetechin eGo Twist akku, joten nyt minulla on akku, mutta ei mitään siihen kytkettävää Englannista tuleva aloituspaketti on kuitenkin jo suomessa ja Itella on lähetyksen rekisteröinyt, joten ehkäpä sekin pian saapuu.
Tästä tuli aika pitkä selostus, hyvä jos joku jaksaa lukea
Jatkossa varmaan vähän lyhempiä tekstejä, päivitellään ensimmäisen kerran sitten, kun saan sen ekan kokonaisen setin kotiin asti ja pääsen testaamaan.
Siihen asti jatkan vielä analogisilla myrkyttämistä, toivottavasti enää reilun vuorokauden