Riippuu mitä läppärillä tekee. Oon itse ns. hardcore-nörtti ja tietty oli pakko saada tablet-kone viime keväänä. Valitsin Asus Transformer Primen [hintaluokka noin 500], jonka mukana tuli näppäimistötelakka, jossa on mm. usb-paikka ja touchpad-hiiri. Telakan kanssa tabletin saa muutettua siis läppärin näköiseksi ja oloiseksi. Tabletti on toiminut mulla lähinnä leluna silti, pelaaminen on kivaa ison kosketusnäytön kanssa, samoin blogien lukeminen, videoiden katselu pitkänmatkan dösissä tai junissa jne, mutta en mä sitä työvälineenä oikein osaa pitää. Kun mä teen töitä tarviin isomman ruudun mieluusti ja oikean käyttöjärjestelmän (eli siis Linuxin ).
Usb-paikka on ehdoton, jotta voi siirrellä tiedostoja esim. tikulle tai ladata täppäristä muita vehkeitä jne. Samoin itse ottaisin ehdottomasti mielummin minkä tahansa Android-tabletin kuin iPadin.
MicroSD:stä, jos tiedostot saa täppäristä MicroSD:lle niin afaik on olemassa adaptereita, joilla saa MicroSD-kortin kiinni usb-paikkaan. Samoin aika monet älykännykät tukee ulkoisia MicroSD-kortteja, joten kännykän kautta kierrättämällä voisi siirrellä tiedostoja. Tietty se tiedostojen siirtely on tuolla tavalla tosi ärsyttävää ja hankalaa, joten on uhka ettei varmuuskopioita tule otettua kovinkaan usein ja sitten tulee itku kun täppäri pöllitään / hajoaa.
Tietoturvasta: pilveäkin on monta sorttia. Itse kierrätän paljon kamaa netin kautta, joten vastaavassa tilanteessa varmaan hankkisin jäsenyyden esim. Kapsi ry:stä (jotain luokkaa 40 euroa vuodessa) ja laittaisin netin yli tiedostot omaan kotihakemistooni Kapsille (ei ns. "julkisessa netissä" kaikkien saatavilla vaan salasanan takana).
Joka tapauksessa kotona olisi mielestäni ihan kannattavaa olla ainakin yksi ns. master-tietokone, jolle voi heittää varmuuskopiot käynnyköistä, täppäreistä jne. niin että tiedostot on ainakin suurimman osan aikaa kahdessa tai kolmessa paikassa (jos oletetaan joku Kapsi-tyyppinen verkkoratkaisu vielä).
Lähtökohtaisesti kun suunnittelin tabletin hankintaa niin päätin ostaa kerralla kunnollisen, enkä lähteä tuhlaamaan vaivaa, aikaa ja rahaa johonkin randomeihin halpavehkeisiin. Kuitenkin kuten täälläkin todettua: tuurilla voi saada halvalla hyvän, mutta melko todennäköisesti tulee scheissea. Mun Transformerista on tullut Primen jälkeen uusi versio Infinity, josta mulla ei ole kokemusta.
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua, vaikka näytit kyselleen asiaa jo yli kuukausi sitten.