Minä kyllä keittelen niitäkin kaiken muun ohella ,kerran poltin atotkin katilassa ns pohjaan :-[ diu diu
Sitähän minäkin, että sinne vaan polskimaan. Nyt kyllä kävi niin hassusti että unohdin ostaa väen viinaetikkaa. Kaapissa oli hunajaversiona samaa, joten meni nyt vähän kokeelliseksi säheltämiseksi. Noh, ryöpätään sitten vähän kauemmin niitä kattilassa ton soodapesun perään... :P
Itselläni vastaava tuolta tilattuna.
http://viewitem.eim.ebay.fi/Cordless...d=569792255003
Kuukauden käytön jälkeen ainakin vielä toimii. Ei tuo tietenkään mitään oikeaa ultrapesuria vastaa, mutta kyllä sillä ato puhdistuu. Kuumaa vettä kuppiin ja surisemaan muutamaksi tunniksi on toiminut ihan riittävän hyvin.
Itse pesin oman aton Sibben juutuubi ohjeella ( sooda+ etikka+ kuuma vesi kaupan päälle ) ja hyvinhän ato toimi, kiitosta vain höyrygurulle vinkistä. Minttu tuoksui hivenen joten vedin RY4 siihen ja mintusta tietoakaan mausta. Tosin en tiedä muiden litkujen kanssa. Tuo aine kummiskin peitti maun.
Kohtuumenestyksellä olen kokeillut seuraavasti: Atoon/kartoon silikoniletkun pikkupätkä (on sopivan joustava) imupäähän, ja letkun toiseen päähän suppilo. Tuon yhdistelmän tuen jollain sopivalla tavalla tiskipöydän altaan päälle ja suppiloon kaadan vedenkeittimestä kiehuvaa vettä. Jatkuvasti puhdas vesi sitten lorisee höyryttimestä läpi huuhdellen sen. Puhdistumisen huomaa välittömästi ilmaan lehahtavan makuaineen tuoksusta. Keittämisessä on hankala varmistaa veden huuhtelevaa vaikutusta, atossa/kartossa vesi vain kuumenee siellä sisällä, eikä virtaile.
Tuohon systeemiin pitääkin kokeilla laittaa atoon ensin muutama kidesoodan kikkare ja sitten laskea vesi läpi.
Eniten kiinnostaisi puhdistaminen sellaisen pikku höyrypesurin avulla, niitä lie jotkut kokeilleet.
Smoktech kauppaa suht edullisesti kaupassaan kartojen puhdistuskittiä, joita pistin tulemaan muutaman (5) kokeilumielessä. Tarkempi arvio jahka tuote suvaitsee saapua joskus.
KGO & Twist
Eipä oo hinnalla pilattu ihan kunnon ultraäänipesuri: http://www.dealextreme.com/p/profess...ner-220v-80851
Tonne mahtuis omat ja naapureiden atot, säiliö on 16.8 x 8.9 x 4.2 cm
KGO & Twist
Älä unohda sitä vodkaa!
KGO & Twist
Jostakin muistan lukeneeni, että laitti kokiksella puhdistuu. Kellään kokemuksia ?
"Tupakoinnin vaihto höyryttelyyn on kuin luopuisi sorbuksesta ja saisi tilalle Nallen viinikellarin avaimet"
Keittäminen, liottelu, virtaava vesi. Tuossa varmaan ne parhaat niksit ja siltikin voi olla vaikea saada tiukkoja makuja pois.
Testailin hankalaia makuja ultaänipesurissa muutaman carton testiotannalla. Pesu kuumassa ultrassa. Aluksi tuli veteen väriä ja hajua hyvin nopeasti. Vaihdoin veden sitten muutamaan kertaan 5min välein. Lopuksi myös liottelin cartoja kuumassa varmaan tunnin. Ei lähtenyt kaikki maut ei. Hankaluutena on veden pääsy vaihtumaan pitkässä cartossa sekä sinne jäävät ilmakuplat, jotka heikentävät ultran tehoa dramaattisesti. Ulkopinnat ja liittimet tosin kiiltävät hyvin
Pesurina oli vähän jyreämpi 200W tehoinen Emag. eBaystä voi katsella kuvia ja hintoja tuollaisellekin. Nyrkkisääntönä tuo pesee 10 min ajassa saman kuin nuo pienemmät "lelut" 1-2h jurrutuksessa.
Parhaan pesutuloksen olen saanut, kun vesi on virrannut pohjaan. Tämän voi tehdä esim. liittämällä carton letkuun ja ruiskuttamalla neulalla pohjalle vettä. Näin vesi kiertää yhteen suuntaan ja tuo tullessaa makujakin pois.
Atot ja muut pienet kappaleet ovat toinen juttu. Ne putsaantuvat ultrassa tosi nopsaan, samoin esim. tankit jotka saa auki. Myös pienet imuputket saa ultralla puhtaaksi sisältä.
Totta haastat. Tosin kun kattiloista poistetaan pohjaan palanut ruoka kidesoodan avulla, keittämisen pitää kestää 10 - 15 minuuttia. Yksi ratkaiseva tekijä on siis se, että aine saa vaikuttaa karstoihin jonkin aikaa. Toinen seikka on se, että kun liuosta koko ajan kiehutetaan, seos kyllä porisee ja atokin pyörii iloisesti kattilassa. Tämä saattaisi vastata hieman veden huuhtelevaa vaikutusta?
Itse olen pessyt tällä tavalla (onnistuneesti) vasta kolme atoa. Kattiloita on sen sijaan tullut puhdistettua vuosien mittaan jo useampiakin