Olen hämärästi haistavinani pientä kyynisyyttä ja kyllääntymistä aiheeseen. Myönnän myös olevani "uushöyrähtänyt", eli into aiheeseen on kova ja kiinnostus vielä kovempi. Olen myös ollut hyvin ristiriitainen tupakoitsija vuosikaudet.
Minä itse suhtaudun hieman skeptisesti tuohon verotusskenaarioon, koska veroja nyt yleensä ei määrätä pelkästään "musta tuntuu"-perusteella. Jos pystytään osoittamaan tupakkasairauksien väheneminen ja sitä myöten kansantaloudellisen kuormituksen pieneneminen, jo se pelkästään on peruste mahdollisimman pienen verotuksen säätämiseksi.
Lähde: Tupakoinnin terveyshaitat - THLLänsimaissa neljätoista prosenttia kuolemista aiheutuu tupakan aiheuttamista sairauksista, ja se on yleisin estettävissä oleva kuolleisuuden syy. Myös Suomessa tupakka on merkittävä sairauksien aiheuttaja:
- Joka kolmas syöpäsairaus aiheutuu tupakasta.
- Joka viidennessä sydänperäisessä kuolemassa tupakka on tärkein riskitekijä.
- Joka toinen tupakoija kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin, jos jatkaa tupakointiaan.
Tupakkatehtaat ovat jo heränneet, sähkötupakkayrityskauppoja jo tehdään. Sähkötupakka on ensimmäinen varteenotettava kilpailija "luomusavukkeille", joten tupakkateollisuuden on varmistettava siivunsa liikevaihdosta ajoissa.
Mutta joo, palataan aiheeseen syssymmällä.
PS. Minusta "tuomio" on aika kova, jos tämä aloitus pitää heti alkuunsa lukita. Onko tämä ollut joku "kuuma peruna" täällä?