ALUSTUS
Mulla oli pitkä pätkä, kun en käyttänyt muita kuin genesis-tyylisiä atomisoijia sekä kotona, että matkassa. Hyvin tulin toimeen, mutta jollain tapaa sitä kuitenkin kaipasi huolettomuutta oman laitteen mukana kuljettamisessa, eikä tarvitsisi aina miettiä miten päin laite menee taskuun ja voinko pitää sitä housujen taskussa istuessani vai pitääkö minun siirtää se povitaskuun tai pöydälle.
Kaivoin jossain vaiheessa loistavasti palvelleen Penelopen vapolaatikosta ja tein siihen setupin, mutta samalla kertaa muistin miksi se oli päätynyt sinne laatikon pohjalle. Vastuslangan ja vastuksemattoman langan punominen ei toki ole vaikeaa, mutta vastuksen ohmimäärien määrittely tuolla tavalla on melkoista arpapeliä ja mielestäni täysin turha ylimääräinen vaihe joka johtuu vaan aton älyttömästä suunnittelusta. Niinpä lähdn etsimään muita vaihtoehtoja ja jatkoin valitsemallani genny-tiellä.
Foorumilla tuli yllättäen myyntipalstalla esille veli venäläisen uusin versio ja päätyin tarttua tilaisuuteeni ja antaa silica-tankkiatoille vielä mahdollisuuden.
Postia odotellessa tuli youtubesta katsottua parit videot ja ato tuntuikin jo tutulta ennen kuin sain sen edes käsiini. Mieleeni tulvi paljon ennakkoluuloja: voiko se muka saada juuri oikean määrän nestettä?
VENÄLÄISEN KAVERI
Postipate tipautti aton luukusta ja työpäivän jälkeen malttamattomana atoon käsiksi. Osia on paljon, ja varsinkin kun kyseessä oli Full mode ja olinkin melko hämilläni kun käsiini jäi valtava määrä ylimääräisiä osia, vaikka olin mielestäni aton jo kasannut täydelliseksi. Nämä osat ovat kuitenkin vieläkin pidemmän version aikaansaamiseksi. Tämä menee kuitenkin niin julmetun isoksi full-modessa, että pistin osat minigrip pussiin ja vapolaatikon perukoille, tuskin tulen niitä ikinä tarvitsemaan, sillä normaalissakin moodissa tankkiin menee sellainen 5ml nestettä, joka riittää taatusti koko päiväksi.
Ensimmäisen setupin teko oli edessä ja kuten aina, uuden aton ensimmäinen setuppi on vähän arvailua ja mieleen hiipii ajatus mahtaakohan tuo edes höyrytä. Tein ensimmäisen setupin yhdestä 3mm langasta ja 0.20mm kanthalista. Vastusta tuli 1.6 ohmia. Laitoin tankin päälle ja ruuttasin nesteet sisään ja ruuvasin yläcäpin kiinni: Hirveä kurlaus ja höyryistä ei tietoakaan. Tässäkö tämä oli? Täysin susivehje?
Puhalsin epätoivoisena nesteet pois ilmaputkista ja pikkuhiljaa atosta alkoi saaamaan höyryä. Noin vartin taistelun jälkeen jo tuumasin, että ei perhana, tästähän saa intensiivisemmät höyryt kuin kreikkalaisista koskaan ja kyseessä on ihka ensimmäinen setuppini laitokseen.
Olin ajatellut tätä nimenomaan matkakumppaniksi kotioven ulkopuolelle, joten päätin kokeilla miten tämä kulkee matkassa. Nappasin koiran matkaan ja lähdimme luonnonsuojelualueelle meren rannalle lenkille ja räpsimään vähän kuvia, vaikka pakkasta olikin ulkona toista kymmentä astetta. Kayfunille paritin mini provarini.
Koko reissun ato toimi loistavasti eikä moitteen sijaa löytynyt. Oli ilahduttavaa miten minun ei tarvinnutkaan miettiä miten päin laite menee taskuun ja onkohan se vuotanut taskuuni koiran kanssa käydyn lumisodan jälkeen. Olin haltioissani. Mutta...
Kotiin sisälle päästyäni, koiralta ylimääräiset lumipaakut sulattaneena, otin vielä höyryt ja taas hirveä kurlaus. Ilmeisesti lämpötilan vaihtelun johdosta nesteen viskositeetti oli muuttunut radikaalisti ja ato imi taas liikaa nestettä.
VIILAUSTA
Päätin tehdä vielä illalla uuden setupin, tällä kertaa 2x3mm silicasta, jos isompi määrä lankaa imisi nämä ylimääräiset mehut eikä kurlausta enään tapahtuisi. Kammio menikin jo melko ahtaaksi ja setupin teko muuttui astetta hankalammaksi, mutta tämä poisti kokonaan kurlausongemat ja tämän jälkeen ei ole floodaamista tapahtunut. Aloin myös täyttämään tankkia täyttöaukosta 510-liittimen alta, joka poisti täytön tuoman paineongelman.
Basen ulkoreunassa on imuilman säätö pienellä ruuvilla, jolla pystyt säätämään imuvastusta. Tämä vaikuttaa myös nesteensyöttöön, sillä mitä kovempi imuvastus sinulla on, sitä enemmän nestettä menee vastuksille. Itse jouduin hieman tinkimään löysästä imusta, jotta sain nestettä menemään tarpeeksi vastukselle.
YHTEENVETO
Ato toimii siinä tarkoituksessa mihin sen olin suunnitellut loistavasti, pienen oppimiskäyrän kautta. Silican lisäyksellä poistui kurlausongelmat ja höyry on intensiivisempää, runsaampaa ja maukkaampaa kuin totutuilla kreikkalaisilla. Lisäksi setupin voi ja se kuuluu tehdä pelkällä vastuslangalla ilman vastuksetonta lankaa. Nyt useamman viikon käyttäneenä ja 5-6 setuppia tehneenä uuden setupin rakentaminen käy helposti ja vaivattomasti, huomattavasti nopeammin kuin edellä mainitun penelopen kanssa.
Ulkonäkö on melko rujo, ei siis mitenkään tyylitelty ja designin kehittely on jätetty taka-alalle ja toiminnallisuus on tuotu etusijalle. Mukana tulleen kauluksen ansiosta se seisoo kuitenkin ylväästi Provarin nokassa luoden hybridimäisen lookin.
Negatiivisiakin asioita löytyy, niistä suurimpana on täytön hankaluus. Täyttääksesi tankin sinun täytyy ruuvata ato irti laitteesta, ruuvata 510-liitin pois, kaivaa vapolaatikosta pieni ristipääruuvimeisseli ja neula. Tankki on kuitenkin niin iso, ettei tätä tarvitse tehdä kuin kerran päivässä tai parissa, joten annan tämän vielä anteeksi. Pienempi, mutta ärsyttävämpi piirre atossa on, että osissa ei ole lainkaan hyvää tartuntapintaa ja osien irti saaminen toisistaan on välillä todella tuskaista. Lisäksi rakenne luo sen, että uuden setupin tekoon tarvitset myös aina lavuaaria ja vettä, että saat osat puhdistettua.
Ja vaikka tämä ei saanutkaan minua vielä siirtymään lopullisesti silican maailmaan, vaan pidän vieläkin enemmän genesis-atojen intensiivisyydestä, voin hyvällä omalla tunnolla sanoa tämän olevan tämän hetken markkinoiden paras silica-tankkiato, niin maun, höyryntuoton kuin toiminnallisuutensa puolesta!
Tässä minun mielipiteeni, mitä te olette mieltä?