Sivu 548 / 1288 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 484484985385445455465475485495505515525585986481048 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 10,941 - 10,960 / 25748

Aihe: Ärsyttää!! Mua harmittaa!! (Rage-thread)

  1. #10941
    Höyrykone Barole's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Kauhava
    Viestit
    5,059
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Ällistysmies Näytä viesti
    Joo ei ja sillekkin on syynsä, aika poppamies on, joka kurkkukipuun (olettaen ettei mistään syöpä/postop kivuista nyt kuitenkaan puhuta) ns. Kunnon troppeja määrää.
    Kyllä joku Panacod on ihan passeli lääke jos on tosissaan kurkku kipeänä, tyyliin mononukleoosi tai oikein ätäkkä kurkunpään/äänihuulien tulehdus. Se on "oikeita" kipulääkkeitä kuitenkin miedoimmasta päästä, ja maksatoksisuuden takia sen väärinkäyttö edellyttää tietynlaista harrastuneisuutta... Auttaa kipuun ja laskee kuumetta.
    Do or do not, there is no Barole.



     
     
  2. #10942
    Höyrykone jasso's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    kokkola
    Viestit
    13,801
    Yes, en diggaa lääkkeitä kuin viimeisessä hädässä Jos lääkäri ei ymmärrä kysyä/tarjota tehokkaampaa lääkettä kuin käsikauppakama niin kannattaa pyytää
    höyryä 17.1.2012 alkaen.

     
     
  3. #10943
    Höyrykonkari Ällistysmies's Avatar

    Liittynyt
    06/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    216
    Niin onkin, laskin sen ulos noista Jasson KunnonTropeista. Kaikenlaisia sankareita näittenkin kanssa silti nähnyt suraavan, eikä ole edes kirran siirtojonosta havainnot.

    Jostain syystä yleinen mielipide tuntuu olevan julkinen terveydenhoito=paskaa. Tästä olen jyrkästi erimieltä, välillä yksityiseltä tulevia lähetteitä lukiessa miettii vaan, että joku on tästäkin maksanut vitusti ja luulee vieläkin saaneensa hyvää hoitoa, koska yksityinen. Mielikuvat jyllää. Tottakai maksamalla pääsee jonoista eroon, hoidon todellinen taso ei välttämättä parane. Tutkimuksia saa varmasti niin paljon, kuin lompakossa pitoa, mutta mikä on tarpeellista onkin sit palveluntarjoajan moraalista kiinni. Jos istuu samalla omistajan ja kliinikon pallilla, niin...

     
     
  4. #10944
    Höyrykone IcedForce's Avatar

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    2,196
    Ainakin Turun hammashuollossa meno on vitun tehdas. Mitä nopeammin "asiakas" saadaan pois siitä tuolista niin sen parempi. Itsellä niin heikko kiille hampaissa, että vähänkin kun ajattelee jotain sokerista niin on reikiä ja intti ei asialle hyvää tehnyt, niin intin jälkeen hammassärkyä ihan vitusti ja julkiselle, niin se saatanan puoskari ei tehny särylle mitään vaan kattos hampaita ja vähän tökkis ja laitto lähetteen röntgeniin. Kivaa riittiki sit viel pariks kuukaudeks ku odottelin, et se hammaslääkäri ottaa yhteyttä röntgenin tuloksista ja sitten tulikin mukavasti hoitosuunnitelma ja onneksi ostosopimuspaperi, et pääsi kunnallisen hinnoilla yksityiselle. Julkisen puoskarin tuomio olis ollu 15 hampaan poisto ja tekarit, yksityisellä paikattiin kaikki ja siihen tarvittiin 4 juurihoitoa ja vielä samaan sopimukseen poistettiin kirurgisesti viisaudenhampaat. Tästä episodista voi sitten jokainen miettiä miksi enää nykyään menen hammaslääkäriin vain kun särkee niin vitusti ettei pysty nukkumaan.

    Niin ja lisättäkööt, että on myöskin mukavaa olla hammaslääkärin tuolissa kun ei tunne yhtään mitään. Tuon episodin jälkeen oon tainnu olla yhden kerran hammaslääkärissä ja silloinkin laitettiin puudutusta, mutta vittu ku puudutus oli poskessa ja ku yritti sanoa "Helvetti teil on puudus mun poskessa", niin todettiin vaan "kyllä sä nyt tämän verran kipua kestät, iso mies." Yksityisellä laitettiin sen verran puudutusta, ettei tarvinu syödä pariin tuntiin ku olis purru varmaan muuten kielen poikki ja kirurgikin totesi kun kysyin syömisestä, et sit syödään ku pystytään, joka tapahtui noin 12 tuntia operaation jälkeen, kun oli puudutus lakannut ja kylmäpussi saanu turvotuksen jotenkin pois. Omalla kerran vuodessa, pari-muutama kerta putkeen kokemuksella pystyn laskemaan varmaan laskemaan kahdella kädellä ne kerrat jolloin puudutus on oikeasti ollut siinä hampaassa, jota korjataan.

    Jokanen voi sitten itse päätellä onko mulla ollu vaan paska tuuri hammaslääkärien kanssa vai onko se vaan niin, että julkisella on tärkeämpää saada potilas nopeasti ulos huoneesta ja päästä kahvitauolle naureskelemaan miten potilas kiemurteli penkissä kuin se, että potilas uskaltaisi vielä toistekkin tulla paikalle.

     
     
  5. #10945
    Höyrypää lassesamuli's Avatar

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Vaasa
    Viestit
    642
    No ei kai se tehdasmeininki haittaa jos homma hoituu. Mä kävin aamulla paikkauttamassa 2 reikää julkisella hammaslääkärillä, eikä ole kyllä pahaa sanottavaa julkisista. Kaikki meni hyvin enkä nykyään muutes käytä näissä pikkuhommissa puudutusta. Ennemmin otan pienen hetken kipua kuin kuljen puoli päivää naama turtuneena. Kerran yritin saada hampaanpoiston ilman puudutusta, mutta se ei lääkärille käynyt
    Spoileri!



     
     
  6. #10946
    Lainaus Alkuperäinen postaaja jasso Näytä viesti
    Ennen oli angiinaa mut nykyään se on lähes kuopattu vaiva. Nykyään on liikkeellä kurkunpään/äänihuulten tulehdusta. Mulla tos viimeviikolla hengittäminenkin tuntu kuin ois vedetty piikkilankaa kurkusta
    Onnex vuos sitte työterveyslääkäri määräs panacodia, se on se vartti-puoltuntia niin kivut tiessään. Eipä siihen tonniset buranat sun muut auttaneet pätkääkään.
    Nehän on ihan eri paikassakin, oho. Mulle hoituri sanoi, että näyttää ihan nielurisatulehdukselta, ja siltä tuo tuntuukin. Paitsi ettei oo enää niitä risoja.
    Angiinassa tuntuu se turvotus pahimmalta, sitten kun tulehdus on äänihuulissa tai ehkä yleisimmin kurkunpäässä niin sen kyllä kuulee itejo äänessäkin.

    Semmoseen normi ennen-flunssaa -kurkkukipuun ei oo mulla ainakaan särkylääkkeet auttanu koskaan, mutta tähän kyllä. Tarpeeksi usein kun muistaa ottaa, ja itseasiassa ne on ollu ihan pohjalta asperiini tms. jauheena tai nesteenä kun ei muuten mee alas.
    Ibuprofeiini ei taas mulle auta mtn.

    Edit. Eiku en muista kumpi. Panadoli ei, burana kyllä.


    "Mitäs vattua. Mrs Darcy on mun mielikuvissa n. 50v rouvashenkilö"

     
     
  7. #10947
    Höyrypää Mokwai's Avatar

    Liittynyt
    11/2013
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestit
    631
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Mrs Darcy Näytä viesti
    Sulla on sama tauti kun mulla. Ei otettu nieluviljelyä, tosin. En halunnu. Kuumetta oli kyllä.
    Syö jätskiä. Ilman kikkareita (siis keksimuruja, suklaapaloja tms), kylmäpakkaus sukassa kaulalle. Särkylääkettä liukenevassa muodossa, koko ajan.

    Mulla on menossa jo ohi ja nielurisanjämiä (ne on siis leikattu aiemmin) kutittaa tosi paljon, tuntuu epämiellyttävältä.
    Ostin litran jäätelöä.. Eihän se kestä kun tämän illan mutta ainakin hetkellisesti lievittää kipua.. Kauan sulla sitten kesti moinen?


    G-tube, Tumppi, W-box, Diablo One, Somnium Novum, Quasar <3

     
     
  8. #10948
    Höyrypää Mokwai's Avatar

    Liittynyt
    11/2013
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestit
    631
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Barole Näytä viesti
    Kyllä joku Panacod on ihan passeli lääke jos on tosissaan kurkku kipeänä, tyyliin mononukleoosi tai oikein ätäkkä kurkunpään/äänihuulien tulehdus. Se on "oikeita" kipulääkkeitä kuitenkin miedoimmasta päästä, ja maksatoksisuuden takia sen väärinkäyttö edellyttää tietynlaista harrastuneisuutta... Auttaa kipuun ja laskee kuumetta.
    Juh jos se panacod vaan auttais mitään.. Mononukleoosi tässä mielessä kävi kun koko suku sen on jo tyyliin sairastanut mutta minä en.. Nyt ois kyl sopivasti stressiäkin ilmas joka sen ois voinu laukasta.. Mutta odotetaan toinen viikko ja katotaan sit..


    G-tube, Tumppi, W-box, Diablo One, Somnium Novum, Quasar <3

     
     
  9. #10949
    Banned

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestit
    421
    Tuosta terveydenhoidon tasosta... kyllä se hyvinkään päivystyksessä ainakin on sitä että joko ne on kandeja tai sit vastavalmistuneita (kohta opiskelija viivattu yli leimasta). Välillä ku kakaroiden kanssa käy ni saa ite määrätä hoidot ku eivät osaa ees potilashistoriaa lukea. Siellä saatana lukee INFEKTIOASTMA! MITTAA SATURAATIO JA MÄÄRÄÄ VENTOLINEA SPIIRASTA JA TARKASTA SATURAATIO 10MIN PÄÄSTÄ! Ei se sen vaikeempaa ole

     
     
  10. #10950
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Mokwai Näytä viesti
    Ostin litran jäätelöä.. Eihän se kestä kun tämän illan mutta ainakin hetkellisesti lievittää kipua.. Kauan sulla sitten kesti moinen?
    Nyt laantuu, saikulla vielä huominen. Alko perjantaina.


    "Mitäs vattua. Mrs Darcy on mun mielikuvissa n. 50v rouvashenkilö"

     
     
  11. #10951
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Trmnt Näytä viesti
    Tuosta terveydenhoidon tasosta... kyllä se hyvinkään päivystyksessä ainakin on sitä että joko ne on kandeja tai sit vastavalmistuneita (kohta opiskelija viivattu yli leimasta). Välillä ku kakaroiden kanssa käy ni saa ite määrätä hoidot ku eivät osaa ees potilashistoriaa lukea. Siellä saatana lukee INFEKTIOASTMA! MITTAA SATURAATIO JA MÄÄRÄÄ VENTOLINEA SPIIRASTA JA TARKASTA SATURAATIO 10MIN PÄÄSTÄ! Ei se sen vaikeempaa ole
    Tytöllä oli pienenä flunssan yhteydessä hengenahdistusta. Ensimmäisen sairaalajakson jälkeen kirjattiin tietoihin että Ventolinea spiirasta ja jos ei helpota niin sitten keskussairaalaan. No, seuraavalla kerralla ite ylilääkäri määräs adrenaliinia ja eihän se auttanut ja oli pakko mennä keskussairaalaan. Siellä pyöriteltiin päätä, miten voi olla mahdollista että nippanappa hengittävä tenava laitetaan tunnin ajomatkan päähän omalla kyydillä, eikä oltu ees sitä Ventolinea annettu. Käskivät kopioida epikriisin paperille ja seuraavalla kerralla näyttää se lääkärille.

    Tuon sairaalakäynnin jälkeen saatiin babyhaler ja ei oo tarvinnu mennä enää päivystykseen asti hengenahdistuksen takia. Reilu vuosi sitten vasta diagnosoitiin astma, vaikka kuinka yritin saada lapselle apua kun nauraminenkin laittoi hengityksen vinkumaan. Nyt on ollu opettelemista siinä, ettei ole koko aikaa rajoittamassa lapsen juoksentelua ja nauramista hengenahdistuksen pelossa. Jatkuva lääkitys tosin on, ja Ventolinekiekko mukana joka paikassa, mutta sen kanssa pärjää

    Mokwaille lohdutuksena voin kertoa, että mulla oli tuskallinen kurkkukipu (samat oireet ku sulla) viikon ajan, sitte oli viikon melkein terve olo ja taas viikko tuskallista kurkkukipua... Nieluviljely on otettu ja ei löytyny mitään, eli ei lääkitystä. Nyt kipu on vaan aamuisin (kuiva kurkku??) ja tilalle on tullut ärsyttävä yskä. Koita pärjäillä!

     
     
  12. #10952
    En sitten tiedä onko Helsingissä jotenkin laadukkaampaa julkista puolta vai onko vaan käynyt tuuri, muttei ole mitään valitettavaa julkisesta terveydenhoidosta kuten ei hammaslääkäristäkään. Paitsi mitä nyt tuli joskus jostain perintätoimistosta kolminkertainen lasku vuoden takaisesta lekurikäynnistä. Maksoin kiltisti enkä lähtenyt taistelemaan sen kummemmin, koska en ihan varmuudella osannut sanoa olinko mä sitä alkuperäistä laskua saanut ja unohtanut jostain syystä vaiko en.

    Yksityisestä sen sijaan löytyy valittamista tietty hinnasta sekä siitä, että reseptejä kirjotetaan vähän turhankin ahkerasti. Keuhkoputkentulehduksen takia lähdin muutama vuos sitten dextrasta ulos kymmenen eri reseptin kanssa enkä edes ehtinyt tajuamaan, että mitä just tapahtu. Hyvin sekin tietysti meni, mutta pelkkä antibiootti olis varmasti riittänyt.

     
     
  13. #10953
    HöyryGuru Urdu's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Varkaus
    Viestit
    2,482
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Cold Air Näytä viesti
    Kappas.. Sentinel-kloonin kierteet on sen verran pyöristyneet, että dreami pyörii sen päässä kuin hullun kulli mielettömän persees. Lovely.. Noh hinta ja laatu ovat selvästi kohdanneet, että eipä yllätä
    dreamilla saa kierteet vituiks laitteesta kuin laitteesta

     
     
  14. #10954
    Höyrykone K-57's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Hobo
    Viestit
    1,675
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Barole Näytä viesti
    Kyllä joku Panacod on ihan passeli lääke jos on tosissaan kurkku kipeänä, tyyliin mononukleoosi tai oikein ätäkkä kurkunpään/äänihuulien tulehdus. Se on "oikeita" kipulääkkeitä kuitenkin miedoimmasta päästä, ja maksatoksisuuden takia sen väärinkäyttö edellyttää tietynlaista harrastuneisuutta... Auttaa kipuun ja laskee kuumetta.
    Kannattaa muistaa Panacod sisältää codinia mitä EI saisi määrätä sappi vikaiselle tai niille joilta sappi on poistettu!!
    Nuo Panacodit/ Panadollit eivät myöskään sisällä tulehdusta poistavaa aineosaa, niin kuin esim Burana.

     
     
  15. #10955
    Höyrykonkari Ällistysmies's Avatar

    Liittynyt
    06/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    216
    Lainaus Alkuperäinen postaaja IcedForce Näytä viesti
    Ainakin Turun hammashuollossa meno on vitun tehdas. Mitä nopeammin "asiakas" saadaan pois siitä tuolista niin sen parempi. Itsellä niin heikko kiille hampaissa, että vähänkin kun ajattelee jotain sokerista niin on reikiä ja intti ei asialle hyvää tehnyt, niin intin jälkeen hammassärkyä ihan vitusti ja julkiselle, niin se saatanan puoskari ei tehny särylle mitään vaan kattos hampaita ja vähän tökkis ja laitto lähetteen röntgeniin. Kivaa riittiki sit viel pariks kuukaudeks ku odottelin, et se hammaslääkäri ottaa yhteyttä röntgenin tuloksista ja sitten tulikin mukavasti hoitosuunnitelma ja onneksi ostosopimuspaperi, et pääsi kunnallisen hinnoilla yksityiselle. Julkisen puoskarin tuomio olis ollu 15 hampaan poisto ja tekarit, yksityisellä paikattiin kaikki ja siihen tarvittiin 4 juurihoitoa ja vielä samaan sopimukseen poistettiin kirurgisesti viisaudenhampaat. Tästä episodista voi sitten jokainen miettiä miksi enää nykyään menen hammaslääkäriin vain kun särkee niin vitusti ettei pysty nukkumaan.

    Niin ja lisättäkööt, että on myöskin mukavaa olla hammaslääkärin tuolissa kun ei tunne yhtään mitään. Tuon episodin jälkeen oon tainnu olla yhden kerran hammaslääkärissä ja silloinkin laitettiin puudutusta, mutta vittu ku puudutus oli poskessa ja ku yritti sanoa "Helvetti teil on puudus mun poskessa", niin todettiin vaan "kyllä sä nyt tämän verran kipua kestät, iso mies." Yksityisellä laitettiin sen verran puudutusta, ettei tarvinu syödä pariin tuntiin ku olis purru varmaan muuten kielen poikki ja kirurgikin totesi kun kysyin syömisestä, et sit syödään ku pystytään, joka tapahtui noin 12 tuntia operaation jälkeen, kun oli puudutus lakannut ja kylmäpussi saanu turvotuksen jotenkin pois. Omalla kerran vuodessa, pari-muutama kerta putkeen kokemuksella pystyn laskemaan varmaan laskemaan kahdella kädellä ne kerrat jolloin puudutus on oikeasti ollut siinä hampaassa, jota korjataan.

    Jokanen voi sitten itse päätellä onko mulla ollu vaan paska tuuri hammaslääkärien kanssa vai onko se vaan niin, että julkisella on tärkeämpää saada potilas nopeasti ulos huoneesta ja päästä kahvitauolle naureskelemaan miten potilas kiemurteli penkissä kuin se, että potilas uskaltaisi vielä toistekkin tulla paikalle.
    Yleisellä tasolla taas kommentoin, tuntematta sentarkemmin IcedForcen hampaita.

    Subjektiivinen huono kokemus ei ole sama asia, kuin toimimaton julkinen terveydenhuolto. Tässähän melko laaja hammassaneeraus toteutui nimenomaan julkisen kautta. Julkinen puoli on niin saatanan jumissa potilasmäärien kanssa, että on pakko turvautua ostopalveluun. Lisäksi julkisen puolen ongelmana on priorisointi, joka näyttäytyy asiakkaalle odotteluna. Hyvä kysymys on nopeutuisiko palvelu resursseja lisäämällä, jolloin se tulisi jopa halvemmaksi kuin ostopalvelujen käyttäminen... Mutta, kun verot. Suomalainen ei niitä halua maksaa, mutta palveluista ei myöskään haluta tinkiä.

    Julkisen puolen hammaslääkärille perusteltu hoito on hampaiden poisto, nopeaa ja halpaa. Yksityinen lähtee mielellään juurihoitoihin (joiden hyviä tekijöitä varsinkin takimmaisten hampaiden osalta ei välttämättä kunnan hammashoidon puolelta helpolla löydy), kun kunta maksaa laskun. Lisäksi hammaslääkärit ovat myös yksilöitä ja tekevät hoitolinjaukset perustuen omaan kykyyn, taitoon ja kokemukseen. Saman ongelman voi hoitaa monella tavalla, plussaa tietysti on jos potilas on samaa mieltä parhaasta hoidosta.

    Jokatapauksessa, ulkomailta ei käydä Suomessa ihmettelemässä julkisen terveydenhuollon toimimattomuutta, vaan sitä, että sellainen ylipäänsä löytyy ja vieläpä toimii. Julkisella puolella aikaa, paikkaa tai tekijää ei vaan saa täysin valita itse. Rahalla sitten saa.

    Ja kyllä, tämä on mun lempikeskusteluaiheita

     
     
  16. #10956
    Jos matkakorvaukset ei tipu kolmessa päivässä tilille niin voi sanoa festeille moimoi ketun,kettu

     
     
  17. #10957
    Höyrykone Barole's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Kauhava
    Viestit
    5,059
    Ja aina, aina kun mollaatte julkista terveydenhuoltoa niin muistakaa ne vitun pitkät jonot, henkilökunnan alimitoitus ja kaikki muu mikä siihen vaikuttaa. Omat kokemukset ei oo ollenkaan niin negatiivisia ku monella muulla, mutta tiedän kyllä kun alalla oon töitä tehny, että niitä "huonoja" hoitajia ja lääkäreitä kyllä on.

    Mutta suurin yksittäinen syy näihin kaikkiin ongelmiin on se kahdesta suunnasta tuleva paine. Ihmisiä mekin ollaan, ja suurin osa tehdään niin hyvin ku pystytään omien voimavarojen ja lafkan resurssien mukaan.
    Do or do not, there is no Barole.



     
     
  18. #10958
    Höyrykone MrDelirium's Avatar

    Liittynyt
    09/2013
    Sijainti
    Tanpere
    Viestit
    3,171
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Barole Näytä viesti
    Ja aina, aina kun mollaatte julkista terveydenhuoltoa niin muistakaa ne vitun pitkät jonot, henkilökunnan alimitoitus ja kaikki muu mikä siihen vaikuttaa. Omat kokemukset ei oo ollenkaan niin negatiivisia ku monella muulla, mutta tiedän kyllä kun alalla oon töitä tehny, että niitä "huonoja" hoitajia ja lääkäreitä kyllä on.

    Mutta suurin yksittäinen syy näihin kaikkiin ongelmiin on se kahdesta suunnasta tuleva paine. Ihmisiä mekin ollaan, ja suurin osa tehdään niin hyvin ku pystytään omien voimavarojen ja lafkan resurssien mukaan.
    Jos julkinen puoli laitettaisiin toimimaan, yksityisiä ei tarvittais. Käteinen ajattelee sen toisinpäin...
    Lapsi joka usein hymyilee silmissänne on suloinen
    Vaan jos nauraa vanhalla iällä niin on vajaaälyinen
    Minä en ole tottunut suremaan vaikka potilaat pois kuolee
    Mutta käypää rahaa jos poltetaan se ajatus kyllä häiritsee

     
     
  19. #10959
    Höyrykonkari Ällistysmies's Avatar

    Liittynyt
    06/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    216
    Lainaus Alkuperäinen postaaja MrDelirium Näytä viesti
    Jos julkinen puoli laitettaisiin toimimaan, yksityisiä ei tarvittais. Käteinen ajattelee sen toisinpäin...
    Jos viinanjuonti loppuis, niin julkisen puolen ongelmia ei olisi. Jos tädillä olis munat...

    Mut julkisella puolellapa tädeille tehdään munia.

     
     
  20. #10960
    Höyrypää Timohe's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestit
    670
    Mulla on pelkästään hyvää sanottavaa julkisesta hammashoidosta Hausjärvellä/Riihimäellä. Hausjärvellä tekivät toiseksviimeseen poskihampaaseen juurihoidon niin hyvin, että osa tehtiin ilman puudutusta. Riihimäellä oon otattanu 3/4 viisuria pois ja jokanen kerta on saanu hymyillen istua tuoliin ja nousta hymyillen ylös.

     
     
Keskustelu Yleinen keskustelu

Tämän aiheen tunnukset (tag)

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •