Nikotiinia sisältävistä tuotteista ainoastaan tupakan myynti on kielletty alle 18-vuotiaille. Muista ns. Nikotiinikorvaushoitotuotteiden myynnistä kaupat ovat päättäneet itse, etteivät myy niitä alaikäisille. Laillista perustetta tuolle ei ole mutta kauppias saa myös valita asiakkaansa. Nikotiinipurkat ja -laastaria ovat itsehoitotuotteita joihin lääkärit eivät kirjoita lääkemääräyksiä. Champix/Chantix ja Zyban sitten sitä vaativat.
Ja siis painotan jokaiselle, että sähkötupakka on tupakan korvike, mikäli todella haluaa päästä irti riippuvuudesta pitää se nikotiinin käyttö loppua kokonaan.
Niin kauan kuin höyrystät nikotiinipitoista nestettä, olet riippuvainen nikotiinille.
Höyrystely on terveellisempää kuin tupakointi, mutta ei täysin terveellistä tosin ei kylläkään mitenkään hengenvaarallista, enimmäkseen vain yleiseen kuntoon ja hyvinvointiin viitaten haitallista.
Anteeksi mutta laki nimen omaan kieltää asiakkaiden valikoinnin, jos vaikkapa K-super market päättää ettei myy energia juomia alle 16 vuotiaille, niin silloin kielto koskee joko jokaista K-markettia tai muutamaa, eikä kassa myyjä saa myydä sitä energia juomaa alle 16 vuotiaalle jos liikeen johto on näin päättänyt vaikka asiakas olisi itse Ruotsin prinsessan tytär tai kuka tahansa.
Siis kauppa ei saa sakkoja tai mitään rangaistusta mikäli myy nikotiini purkkaa alaikäiselle, mutta myyjä voi saada potkut mikäli kaupan linjaus on se, että kyseisessä kaupassa ei myydä nikotiini korvikkeita alle 18 vuotiaille ilman lääkärin suositusta.
Asiakkaan valikointiin on oltava hyvä perustelu kuten vaikka taksi kuljettaja ei ota vastaan pyörätuolissa kulkevia koska pyörätuolia ei saada mahtumaan taksiin jne.
Ei jos marketti ei myy lääkemääräyksessä mainittavaa tuotetta.
Lääkäri voi määrätä sinulle vaikkappa 400 mg buranaa johon ei tarvita reseptiä, apteekista reseptillä hankitusta 400mg burana paketissa vain on se tarra jossa näkyy sun nimi ja kuinka monta tablettia päivässä sekä milloin ne on otettava, ei muuta
Huoh... et todellakaan saa reseptillä kaupasta nikotiinipurkkaa vaan se on haettava apteekista.
Ja sinä väitit olevas alan ammattilainen?![]()
Mutta eihän tässä auta väittää vastaan, hän on kuitenkin valmistunut merkonomiksi ja suorittanut kaupan alan mestarimyyjätutkinnon. :P
Esität näitä sun omia mielipiteitä ihan niinkuin ne olisivat jotain kovaakin faktaa. Tässä ainakin minun tapauksessani puhut täydellistä paskaa, älä yleistä. Olen joskus höyrynnyt pari viikkoa niksattomalla nesteellä. Se mikä sai tankkiin takaisin niksanesteet, oli TH:n puuttuminen eikä mitkään nikotiinin vieroitusoireet. Äly hoi.