Sivu 6 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678 ViimeinenViimeinen
Tulokset 101 - 120 / 156

Aihe: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

  1. #101
    Höyrykone Hellraiser's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Blashyrkh
    Viestit
    3,336

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Missähän se lupailtu työvoimapula luuraa
    ”...kädet eivät kutsu meitä, vaan halu...”

     
     
  2. #102
    Höyrykone IcedForce's Avatar

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    2,196

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Sanottakoon tähän väliin nuoren mielipide. Tässä jo yks kesä istuskeltu melkein toimettomana, kun duunia ei löytynyt ja olisin mennyt vaikka paskaa kuskaamaan. Kiitos sen, että eräs siivous firma meni konkkaan, niin varma kesätyöpaikka lähti ja kun toimi liittojen ulkopuolella (jos edes mainitsi jotain liitoista, niin kenkää tuli ja varmasti), niin konkan jälkeen mitään työtodistuksia ei jaeltu ja oma työkokemukseni tämän johdosta mustaa-valkoisella on nolla. Siinä sitten viime keväänä duunia etsiessä törmäs liiankin monta kertaa tilanteeseen "joo tota, sä oot 22-v. ja sul ei oo todistettavaa työkokemusta... Me haetaan jotain vähän kokeneempaa henkilöä". Siis jopa marjanpoimijoilta vaadittiin työkokemusta ja siivous hommissa tarvittiin kaiken maailman kursseja vaarallisista aineista sum muista, joita tietenkään työnantaja ei ollut valmis maksamaan.

    Kesällä jossain alueuutisissa tai muissa oli juttua nuorten kesätöistä ja työttömyydestä ja ainakin omasta näkökulmastani varsin osuvasti joku sossuntäti/vastaava totesi, että nykyään työnantajat odottavat nuorilta 18 vuoden ikää ja 20 vuoden työkokemusta, koska alkaa olemaan sen verran näitä 30-40 vuotiaita työttömiä, joilla on työkokemusta ja jotka hakevat samoja paikkoja, niin työkokemuksettomat nuoret jäävät siinä jalkoihin. Lisäksi jutussa mianittiin muuttuneista taitovaatimuksista, siinä missä ennen pääsi tekemään moniakin töitä ilman mitään papereita, niin nykyään vaaditaan jo 3-vuoden koulutusta tai erinäköisiä kursseja (jotka kestävät muutaman viikon, mutta saatavat maksaa sadasta eurosta yli tuhanteen euroon), että pääsee samoihin hommiin (taidettiin mainita esim. sairaala- ja päiväkoti-avustajat, joihin nykyään vaaditaan lähihoitaja-koulutusta). Lisäksi korostettiin paljon suhteita, joilla päästään töihin helpommin.

    No, onneksi omat ongelmat ratkesivat, kun pitkän huokaisun johdattelemana suostuin menemään opintotuella tekemään koululle annettuja asiakasprojekteja (varmaan paskin palkka (122€+300€ lainantakausta /kk) mitä voi saada, mutta onneksi avasi vähän suhteita, että on pääsyt tekemään projekteja omaan laskuun. Pimeästi ja ilman lupaa laittaa niitä edes portfolioon, koska firmoilla joku sopimuksia mainostoimistojen kanssa, jotka eivät pitäisi siitä, että tilataan jonkulta muulta materiaalia...).

     
     
  3. #103
    Höyrypää meikkupeikko's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Myrskylä
    Viestit
    622

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Tuolla makaa sängyn pohjalla yksi tälläinen työtön. Miksi mies on työtön, vaikka äijältä löytyy kolme ammattia? Noh, ensimmäinen ammatti on tässä kymmenessä vuodessa ehtinyt mennä jo vanhaksi. Ei kukaan ota töihin autonasentajaa, joka ei ole kymmeneen vuoteen niitä hommia tehnyt, koska autot ovat kehittyneet viimeisen vuosikymmenen aikana melkoisesti. Seuraava ammatti on maanrakennusta. Niihin hommiin tällä alueella pääsee, jos on suhteita. Koska mies on muualta, ei hänellä ole suhteita, joten töihin ei pääse. Hakemuksia lähtee kyllä joka kerta, kun jonkunlainen paikka aukeaa. Viimeisin koulutus on ravintola-alalta. Koska miehellä on ikää jo päälle 30 eikä ravintola-alan työkokemusta työharjoitteluja enempää, ei töitä siltäkään alalta tahdo löytyä. Nyt sitten tekee kesät töitä 100 kilometrin päässä piharakennusfirmassa ja saa joka syksy kengänkuvan takalistoon. Näin on menty viimeiset kolme vuotta. Joka syksy on ukko uhonnut, ettei enää seuraavana keväänä lähde ajamaan pääkaupunkiin töihin, mutta joka vuosi on ollut pakko taipua, kun muita duuneja ei ole löytynyt. Poiskaan ei voi lähteä, koska mulla on opiskelut kesken.

    Olen seurannut tätä rumbaa jo viitisen vuotta. On firmoja, jotka ottavat kyllä töihin, mutta joissa ei kukaan pysy, esim. puhelinmyyntifirmat. Sitten on firmoja, jotka kyllä hakevat työntekijää, mutta eivät muka löydä sopivaa, pääsevät mukaan työkokeilujärjestelmään ja sen jälkeen onkin työttömyyspäivärahalla harjoittelija harjoittelijan perään. Vuokrafirmat ovatkin ihan oma lukunsa. Töitä saa se, joka jaksaa parhaiten päivystää 24/7 ja jos kerrankin sanot olevasi muualla, huomaat sen kyllä seuraavassa kuussa, jolloin töitä ei tarjota lainkaan. Suorastaan kuvottaa kuunnella, kun ystävät kertovat firmojen kusetusyrityksistä. Eräskin ystävä taisteli itselleen vakituisen paikan vuosien katkeamattoman määräaikaissopimusputken jälkeen. Toinen ystävä tappelee edelleen pari vuotta sitten maksamatta jätetyistä lomakorvauksista. Oikein pelottaa, että tätäkö se sitten on, kun itse valmistun koulusta? Ensin saa hakea vuosia töitä ja sitten vahtia, ettei työnantaja puukota selkään?

     
     
  4. #104

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja meikkupeikko Näytä viesti
    Suorastaan kuvottaa kuunnella, kun ystävät kertovat firmojen kusetusyrityksistä. Eräskin ystävä taisteli itselleen vakituisen paikan vuosien katkeamattoman määräaikaissopimusputken jälkeen. Toinen ystävä tappelee edelleen pari vuotta sitten maksamatta jätetyistä lomakorvauksista. Oikein pelottaa, että tätäkö se sitten on, kun itse valmistun koulusta? Ensin saa hakea vuosia töitä ja sitten vahtia, ettei työnantaja puukota selkään?
    Jep ja taas vuokrafirmat. Itsellä menee siinä määrin hyvin että olen päässyt raksalla ihan suoraan pääurakoitsijalle töihin. Eräs kaveri on vuokrafirmassa. Olemme molemmat valmistuneet samalta luokalta reilu puolitoista vuotta sitten. Saan 4 euroa parempaa liksaa. Tunnissa. Sikälihän "hyvä" itselle muttakun katsoo tätä nykyajan tilannetta niin ei tuo niin hienolta näytä. Muualta kun ei ko. kaveri saanut töitä. Tätäkö se on sitten kun itsekin joudun työttömäksi? Noh, sen olen päättänyt, että vuokrafirmaan en mene, ennemmin sitten vaikka juuri puhelinmyyntiin kunnes löytyy oikeita töitä.

    Ja mikä oli ikävä huomata, niin vakituinen työsopimus ei tarkoita vakituista työsopimusta, vaikka firma ei ongelmissa olisikaan :/ Siinäkin tapauksessa olin onnekas, että kolmesta pääurakoitsijalla olleesta työntekijästä olin se joka ei saanut potkuja, mutta ei kenenkään onni loputtomasti kestä.

     
     
  5. #105
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    56

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Oon 19v. ja voi poika että kiinnostaskii mennä toihin muttakun täällä tarjotaan sellasia töitä mistä saa 9e päivä... Oikestaan pakotetaan

     
     
  6. #106

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Suomessa ei ole yleistä minimipalkaa määritelty, mutta käytännössä kunkin alan minimipalkka on sovittu alanliittojen ja työnantajien kesken TES etc. Se on mitä noudatetaan tai sitten yleisesti alalla saatava palkka määrää minimin.
    Suomessa ei ole mitään työtä, mistä voidaan maksaa palkkaa 9€/pvä

     
     
  7. #107
    Höyrykone tripleA's Avatar

    Liittynyt
    09/2012
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    1,612

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Esa vuke Näytä viesti
    Suomessa ei ole yleistä minimipalkaa määritelty, mutta käytännössä kunkin alan minimipalkka on sovittu alanliittojen ja työnantajien kesken TES etc. Se on mitä noudatetaan tai sitten yleisesti alalla saatava palkka määrää minimin.
    Suomessa ei ole mitään työtä, mistä voidaan maksaa palkkaa 9€/pvä
    juu, olet oikeassa. Ei palkka voi olla tuollainen, mutta ylläpitokorvaus on tällä hetkellä 9 €/pvä.
    Sen saa työmarkkinatuen päälle kun suostuu menemään töihin ILMAN PALKKAA.

     
     
  8. #108

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Jos joku työvoimaviranomainen tulisi minulle tuommosta paskaa selittämään, saattaisin ottaa korvasta kiinni ja kysyä kuulinko ihan oikein

     
     
  9. #109
    Höyrypää meikkupeikko's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Myrskylä
    Viestit
    622

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja tripleA Näytä viesti
    juu, olet oikeassa. Ei palkka voi olla tuollainen, mutta ylläpitokorvaus on tällä hetkellä 9 €/pvä.
    Sen saa työmarkkinatuen päälle kun suostuu menemään töihin ILMAN PALKKAA.
    Ja jos et suostu, tulee karenssia etkä saa tukia.

     
     
  10. #110
    Höyrykone Barole's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Kauhava
    Viestit
    5,059

    Re: Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja meikkupeikko
    Ja jos et suostu, tulee karenssia etkä saa tukia.
    Karenssit selvitään sossun avulla kuulemma.
    Do or do not, there is no Barole.



     
     
  11. #111

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja meikkupeikko Näytä viesti
    Ja jos et suostu, tulee karenssia etkä saa tukia.
    Mutta tuossakin on se, että ihan kaikkea paskaa ei tarvitse ottaa jos paperit johonkin ammattiin on.

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Työstä kieltäytyminen
    Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy tarjotusta työstä tai omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei työsopimusta synny, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta. Jos työ olisi kestänyt enintään kaksi viikkoa, työnhakija menettää kieltäytymisen seurauksensa oikeutensa työttömyysetuuteen 30 päivän ajaksi.

    Työnhakijalla on oikeus kieltäytyä osa-aikatyöstä, mikäli palkka yhdessä mahdollisen sovitellun työttömyysetuuden kanssa vähennettynä työsuhteesta aiheutuvilla kustannuksilla jäisi kokonaan työttömänä saatua työttömyysetuutta pienemmäksi.

    Työnhakijalla on ns. ammattitaitosuojan perusteella oikeus kieltäytyä kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana työstä, joka ei vastaa hänen koulutukseensa tai työkokemukseensa perustuvaa ammattitaitoa.

    Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänen työssäkäyntialueeltaan tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia. Tarkasteltaessa päivittäiseen työmatkaan käytettävää aikaa otetaan joukkoliikenteen lisäksi huomioon esimerkiksi oman auton ja polkupyörän käyttömahdollisuus sekä mahdollisuus kävellä työmatka.

    Työssäkäyntialueen ulkopuolella sijaitsevasta työstä on aina oikeus kieltäytyä, mikäli työ ei ole pysyväisluonteista kokoaikatyötä. Muutoin työssäkäyntialueen ulkopuolisesta työstä voi kieltäytyä, jos siihen on painava henkilökohtainen syy. Työssäkäyntialueella tarkoitetaan henkilön asuinpaikasta 80 kilometrin etäisyydelle ulottuvaa aluetta.
    Itse olen ainakin aina sanonut (huonojen kokemuksien jälkeen), että vuokrafirmoille en mene ja ainoastaa paikkoja joissa vakinaistaminen mahdollista harkitsen/haen.
    "Civil disobedience becomes a sacred duty when the state becomes lawless and corrupt" ~Gandhi~

     
     
  12. #112
    Höyrykone Ignorant's Avatar

    Liittynyt
    07/2012
    Sijainti
    Mikkeli
    Viestit
    1,238

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Mutta mikä on "paskaa" ??


    Tottunut jo siihen että löydän järjestään, riippumatta työnantajasta tai työtehtävistä itseni sieltä likaisimmasta ja hankalimmasta paikasta töissä kun kukaan muu ei suostu.
    Esim. Hengityssuojaimien käyttö hankalissa paikoissa, huonoissa työasennoissa, paikoissa joissa vaatteet likastuu, saattaa jopa tulla hiki on monelle liian suuri kynnys.
    Tuossa vaiheessa yleensä tullaan mun luo että "ois yks pikku juttu tuolla..."

    Ottaen huomioon että viimeiset kymmenen vuotta olen ollut tehdasduuneissa joissa jokaisen pitäisi pystyä tekemään nuo tietyt hommat.
    En kuitenkaan tässä valita että miksi aina minä. Loppujen lopuksi mielellään menen, koska:
    A: ne hommat pitää joka tapauksessa tehdä jotta päästään eteenpäin seuraaviin vaiheisiin.
    B: Vaihtelua omiin rutiineihin kun rymyät yltäpäältä likaisena jossain huoltomontussa
    | DIY Box mods | #008 Diablo | Igo-L | RSST | EVOD |


     
     
  13. #113
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    ^Plus sitten vielä se, että pahan paikan tullen työnantaja todennäköisesti potkii niitä pellolle, jotka eivät noita likasempia/hankalampia hommia suostu tekemään.

     
     
  14. #114
    Höyrykone Ignorant's Avatar

    Liittynyt
    07/2012
    Sijainti
    Mikkeli
    Viestit
    1,238

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Charun Näytä viesti
    ^Plus sitten vielä se, että pahan paikan tullen työnantaja todennäköisesti potkii niitä pellolle, jotka eivät noita likasempia/hankalampia hommia suostu tekemään.
    Määrä-aikasena vielä tällä hetkellä, mutta pedataan vakkari sopimukselle pohjaa 8)
    Vuoden olin jo ekalla sopparilla, nyt toinen määrä-aikainen soppari oppisopimuskoulutuksella.

    Hiki lähtee suihkussa ja vaatteet puhdistuu pesukoneessa.
    | DIY Box mods | #008 Diablo | Igo-L | RSST | EVOD |


     
     
  15. #115

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Ignorant Näytä viesti
    Hiki lähtee suihkussa ja vaatteet puhdistuu pesukoneessa.
    Juuri näin.
    "Civil disobedience becomes a sacred duty when the state becomes lawless and corrupt" ~Gandhi~

     
     
  16. #116
    Höyrykone Barole's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Kauhava
    Viestit
    5,059

    Re: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Se että työ saattaa olla fyysisesti raskasta, likaista tai sisältää epämiellyttäviä juttuja ei tee työstä "paskaa." Jos mä pystyin 16 ikäisenä pesemään vanhuksia, käyttämään niitä gynellä, vaihtamaan vaippoja, puhdistamaan märkiviä haavoja, tekemään vuodetasossa selän murskaavia siirtoja niin kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä tekemään työtä joka ei välttämättä jatkuvasti aiheuta riemunkiljahduksia.
    Do or do not, there is no Barole.



     
     
  17. #117
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Kuopio
    Viestit
    1,681

    Re: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Onse vaa jännä mite sosku ja kela + työkkäri ei huomaa lorvijoita ollenkaan. Asiakas menee sillä asenteella sisään et miks tehhä töitä ku sosku maksaa paremmin. Prkl ragettaa tommone asenne. Sais rahantulo loppua kokonaa noilta jotka vaan pummailevat eivätkä ees yritä tehä mitään elämäsä eteen, huomaisivat et helpommalla pääsee ku menis jotai työtä tekemään et voi elää.

     
     
  18. #118
    Höyrykone tripleA's Avatar

    Liittynyt
    09/2012
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    1,612

    Vs: Re: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja khrone Näytä viesti
    Onse vaa jännä mite sosku ja kela + työkkäri ei huomaa lorvijoita ollenkaan. Asiakas menee sillä asenteella sisään et miks tehhä töitä ku sosku maksaa paremmin. Prkl ragettaa tommone asenne. Sais rahantulo loppua kokonaa noilta jotka vaan pummailevat eivätkä ees yritä tehä mitään elämäsä eteen, huomaisivat et helpommalla pääsee ku menis jotai työtä tekemään et voi elää.
    Eipä paljoa uskaltaisi kotoa ilman asetta yksin lähteä jos suomenmaassa ois jokunen satatuhatta tukien ulkopuolelle jäävää kansalaista joiden toimeentulo on täysin sen varassa mitä pystyy muilta varastamaan, kiristämään tms.
    Parhaassakin tapauksessa yhteiskunnalta säästyvät varat menisivät moninkertaisesti edes jonkin asteen kansalaisturvallisuuden ylläpitämiseen.

     
     
  19. #119

    Re: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Enpähän ole muuten tuotakaan ajatellut mutta jopas oli hyvä pointti.

    Mutta metsään tässä ollaan menossa. Itse paikkani varmistanut firmassa. On haluja edetä omalla alallani. Ylityöt ei pelota. Mutta kun voi olla että parin kk päästä ei ole kellekkään paikkaa ko. Firmassa. Jopa niin hyvin kuitenkin pedannut että aliurakoitsijat suosittelleet minua pomoilleen ja ilmeisesti ihan positiivisesti otettu ajatus vastaan. Eräs Tmi:n perustanut sanoi että kun saa tilanteensa kuntoon niin minun on lopetettava tuolla ja lähdettävä hänelle töihin. Itseasiassa entinen sähköurakoitsija ehdotti että lähtisin heille oppisopimuksella hommiin. 17 vuotiaana muutin pois kotoa, ostin ikivanhan auton työmaalla tienatuilla rahoilla hyvin nopeasti täytettyäni 18 jne. Joku voisi jopa laskeskella etten nyt ihan täysi lusmu ole.

    Jos nyt kuitenkaan mikään noista työpaikoista ei natsaa saattaa edessä olla kysymys: vuokrafirmaan töihin?

    Hmm... Paljon paremmalta kuulostaa muuttaa pienempään kämppään, auto pois liikennekäytöstä, ja makaronilla porskutetaan menemään. Kai minäkin sitten olen tätä selkärangatonta uutta sukupolvea. Hienoa että vuokrafirmat kasvavat ja yleistyvät koko ajan.
    -"pohjalta se on aloitettava"
    -näinpä mutta vuokrafirmassa pysytään pohjalla

     
     
  20. #120
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Manchesteri
    Viestit
    2,496

    Vs: Miksi ei nuoria saa vaativiin töihin?

    Tässä on tullut nyt tovi lueskeltua teidän mielipiteitä henkilöstövuokrauksesta. Ja poikkeuksetta ne on olleet negatiivisia. Selkeästi on havaittavissa että joko a) täällä suurin osa ei tiedä mitä henkilöstönvuokraus on b) olette kaikki väärällä alalla. Itse työskentelen kyseisellä alalla ja hämmennän teitä muutamalla teesillä:

    -Vuokrakonsulteistani suurin osa, viime vuoden osalta 89%, rekrytoitui lopulta suoraan asiakasyritykseen toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella.
    -Emme edes yritä pitää konsultteja liian pitkään vuokralla, vuosi on käytännössä ihan maksimi. Jos tässä vaiheessa vielä ollaan vuokralinjalla, haluan kyllä tietää yrityksen kannan tai perustelun siihen että miksi ei ottaisi omille listoilleen.
    -Monella yrityksellä on lukittu head count. Eivät siis saa rekrytoida uusia esim kuluvan vuoden aikana. Vuokra on ostopalvelua eikä kuulu headcounttiin. Tämä on yksi syistä miksi vuokraa käytetään. Jos vuokra-aikana hoitaa hommansa hyvin niin tietää että kunhan lupa rekryihin tulee, sinut vakinaistetaan ensimmäisenä.
    -Jokainen joka meidän kautta hakee esim 6kk kestävään projektiin, hakee siihen itse ja tietää sen olevan projektiluonteinen työ ilman jatkuvuutta.
    -Maksan konsulteille aina käytännössä vähintään samaa, yleensä parempaa palkkaa kuin itse asiakasyritys. TES:n minimit on oikeasti minimeitä ja harva niihin tyytyy.

    Siinä nyt ihan alkuun ajattelemisen aihetta Yleistäminen on ihan kiva juttu mutta jos ei tiedä aiheesta sen enempää, sillä tekee vaan itsestänsä tyhmän

     
     
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •