Sivu 9 / 32 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891011121319 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 161 - 180 / 625

Aihe: Kalastus

  1. #161
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Lainaus Alkuperäinen postaaja taas sama Näytä viesti
    Sinänsä ihan sama jos vetää. Heittämällä vaan kotoisampi olo.
    Noo, sillon tyyrätään sulle marraskuun aluille reissua.

     
     
  2. #162
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Jospa mennään evällisiä makkaroita.

     
     
  3. #163
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Lainaus Alkuperäinen postaaja taas sama Näytä viesti
    Jospa mennään evällisiä makkaroita.
    Toki sekin käy Aattelin vaan että mieluummin menisin sinne minne oon satsannukkin.. Eli merelle.

     
     
  4. #164
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Merimakkaroita?

     
     
  5. #165
    Höyrypää Höyrypää69's Avatar

    Liittynyt
    03/2014
    Sijainti
    Kotka
    Viestit
    406
    Lainaus Alkuperäinen postaaja taas sama Näytä viesti
    Kyllä lämpimän veden aikaan voi lähes koko rannikolla kalastella ilman pelkoa Taimenista. Kylmällähän ne hakutuvat rantoihin. Olen myös tehnyt Kalastusoppaan töitä ihan kokopäiväsesti ja keskustellut kohtuullisen laajan ihmismäärän kanssa. Olen myös tehnyt RKTL kanssa kutupaikkatutkimuksia, sekä lähetellyt erillaisista kaloista Suomuja ja Kalamäärien esiintymiskarttoja. Olen ollut myös se Ammattikalastaja jota kaikki vihaavat.
    Kuule, jos sä kerran olet ammattikalastaja... Minua on usein mietityttänyt, että miksi te luulette kaikkien vihaavan teitä? Tai no, aika moni vihaakin. Se usein melko häikäilemätön muita kalamiehiä kunnioittamaton käyttäytyminen vesillä, ei ainakaan auta asiaa. Itse en varsinaisesti vihaa, mutta en voi sietää epärehellisiä ihmisiä, en myöskään urheilukalastajissa. Jos kerran olet ammattikalastaja, tiedät varmasti sen harmaanalueen määrän, jolla sillä alalla liikutaan?
    Olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei ammattikalastus saa loppua Suomesta. Toreille ja kauppaan pitää saada tuoretta kotimaista kalaa... Mutta miksi ihmeessä teitä ammattikalastajia niin vihataan? Siis sinun mielestä?

     
     
  6. #166
    Höyrypää zelro's Avatar

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    Kajaani
    Viestit
    901
    Täällähän on ollut ihan hyvät keskustelut.

    Itse olen kohtalaisen aktiivinen perhokalastaja. Tulee kalastettua pääosin Kainuun korpikoskilla, mutta nyt tulevana kesänä täytyy laajentaa reviiriä tuonne Kuusamon seudulle. Olen seurannut mielenkiinnolla tuota taimenen alamitan nousua ja siitä aiheutunutta keskustelua. Faktahan on se, että vesistöjen luontaiset taimenkannat ovat äärimmäisen huonossa kunnossa ja pidemmän päälle istutukset eivät pelasta tilannetta. Onneksi suojeluun ja kantoihin on alettu kiinnittämään enemmän huomiota, esimerkiksi Lentuankoskella Kuhmossa oli jo tämän vuoden ajan kaikkien (myös eväleikattujen) taimenien alamitta 60cm. Jokainen voi päätellä siitä, että tuliko tuolta koskelta otettua yhtään kalaa tänä kesänä ylös. Kainuussa on tehty muitakin suojelutoimia taimenten hyväksi ja ehkä parhaana esimerkkinä toimii ns. "ekokosket". Ääriesimerkkinä on Hyrynsalmella olevat Kynäkosket, jossa kaikki kalat on vapautettava mitasta riippumatta. Vuorokausilupa henkilölle maksaa 40e/vrk tai seurueelle (max 4hlö) 100e/vrk. Näitä seuruelupia myydään vuorokaudessa max 1, eli koskella voi olla saman vuorokauden aikana maksimissaan neljä kalastajaa. Moni miettii tässä vaiheessa, mitä helvetin järkeä on maksaa 25e (seuruelupa 100e jaettuna 4hlö) luvasta jos kalojakaan ei saa ottaa ylös? Noh, koski on luonnon rauhassa, se tarjoaa raporttien/videoiden mukaan hienoja luonnontaimenia. Täysrauhoituksella mahdollistetaan kantojen säilyminen ja samalla kalaturismi. Lupakiintiöillä myös kalastuspaine säilyy pienenä.

    Summa summarum. Kuten monet varmaan tajuavat sen, että istutuksilla hommaa ei ratkaista. 60cm alamitta taimenelle on ehdottoman hyvä ratkaisu, mutta ihmisten täytyy sitä noudattaa. Itse lasken lähes aina myös mitalliset eväleikatut (monella koskella 40cm) takaisin kasvamaan, sillä en kalasta saaliin takia. Kalastus on parhaimmillaan sosiaalista kansakäymistä yhdessä ystävien ja luonnon kanssa. Itselle siitä on tullut muutaman viime vuoden aikana erittäin rakas harrastus. Se tarjoaa onnistumisia, pettymyksiä ja hienoja elämyksiä.

    ...eikä siinä voi ikinä osata kaikkea.

     
     
  7. #167
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Höyrypää69 Näytä viesti
    Kuule, jos sä kerran olet ammattikalastaja... Minua on usein mietityttänyt, että miksi te luulette kaikkien vihaavan teitä? Tai no, aika moni vihaakin. Se usein melko häikäilemätön muita kalamiehiä kunnioittamaton käyttäytyminen vesillä, ei ainakaan auta asiaa. Itse en varsinaisesti vihaa, mutta en voi sietää epärehellisiä ihmisiä, en myöskään urheilukalastajissa. Jos kerran olet ammattikalastaja, tiedät varmasti sen harmaanalueen määrän, jolla sillä alalla liikutaan?
    Olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei ammattikalastus saa loppua Suomesta. Toreille ja kauppaan pitää saada tuoretta kotimaista kalaa... Mutta miksi ihmeessä teitä ammattikalastajia niin vihataan? Siis sinun mielestä?

    Puolet vihaajista koostuu yksityisistä henkilöistä. (Pelkkää kateutta suurin osa) Luullaan että, Ammattikalastajat vievät kaikki kalat. Syyttävät Ammattikalastajia siitä ettei omista Verkoista tule kaloja, kuin muutama. Tai joku kalastaa samalla lahdella missä hän itse.
    Maksoin 2012. 2013 ja 2014 2600€ pelkkiä vesialueiden vuokria. Kalastamatta kertaakaan. Kalastus on tehty mahdottomaksi rajoituksineen, Yksityisten vesialueilla. Hylkeiden takia ei kannata enää edes laskea yhtään pyydystä veteen. Viimeksi olen 2011 Yrittänyt kalastella, Mutta jatkuvasti muuttuvilla säännöillä ja rajoituksilla on mahdoton kalastaa laillisesti. Rysiin ei lupia saa. Verkkoja ei yksinkertaisesti voi juurikaan laskea.
    Viimeisenä vuotena oli minulla 3 Kilometriä Verkkoa vedessä koko kesän. Koin ne aamulla ja illalla. päivät olin heittämässä Jigiä ja Uistinta. Kas kumma, Sain Jigillä enemmän kaloja kuin 3 kilometrillä verkkoa. Taimenia Verkolla Toukokuu-Syyskuu 3 kpl Uistimella 25 kpl Kaikissa 3 oli Hylje käynyt jo raapaisemassa kylkeä ja kala oli myyntikelvoton. Verkkojani rikottiin Kaupungin vesialueella noin 10000€ edestä Lipuista katkottiin naruja jatkuvalla syötöllä.
    Tässä kohtaa huomasin sellaisen asian. Jos Kalastaa sääntöjen mukaan ja noudattaa lakeja ei ole mahdollista Kalastaa työkseen. Niinpä pistin Verkot säkkiin ja siellä ovat edelleen. Ne ketä kalastavat väyliltä ja eivät noudata mitään lakeja tai asetuksia, saavat kyllä kaloja.

     
     
  8. #168
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Lainaus Alkuperäinen postaaja zelro Näytä viesti
    Täällähän on ollut ihan hyvät keskustelut.

    Itse olen kohtalaisen aktiivinen perhokalastaja. Tulee kalastettua pääosin Kainuun korpikoskilla, mutta nyt tulevana kesänä täytyy laajentaa reviiriä tuonne Kuusamon seudulle. Olen seurannut mielenkiinnolla tuota taimenen alamitan nousua ja siitä aiheutunutta keskustelua. Faktahan on se, että vesistöjen luontaiset taimenkannat ovat äärimmäisen huonossa kunnossa ja pidemmän päälle istutukset eivät pelasta tilannetta. Onneksi suojeluun ja kantoihin on alettu kiinnittämään enemmän huomiota, esimerkiksi Lentuankoskella Kuhmossa oli jo tämän vuoden ajan kaikkien (myös eväleikattujen) taimenien alamitta 60cm. Jokainen voi päätellä siitä, että tuliko tuolta koskelta otettua yhtään kalaa tänä kesänä ylös. Kainuussa on tehty muitakin suojelutoimia taimenten hyväksi ja ehkä parhaana esimerkkinä toimii ns. "ekokosket". Ääriesimerkkinä on Hyrynsalmella olevat Kynäkosket, jossa kaikki kalat on vapautettava mitasta riippumatta. Vuorokausilupa henkilölle maksaa 40e/vrk tai seurueelle (max 4hlö) 100e/vrk. Näitä seuruelupia myydään vuorokaudessa max 1, eli koskella voi olla saman vuorokauden aikana maksimissaan neljä kalastajaa. Moni miettii tässä vaiheessa, mitä helvetin järkeä on maksaa 25e (seuruelupa 100e jaettuna 4hlö) luvasta jos kalojakaan ei saa ottaa ylös? Noh, koski on luonnon rauhassa, se tarjoaa raporttien/videoiden mukaan hienoja luonnontaimenia. Täysrauhoituksella mahdollistetaan kantojen säilyminen ja samalla kalaturismi. Lupakiintiöillä myös kalastuspaine säilyy pienenä.

    Summa summarum. Kuten monet varmaan tajuavat sen, että istutuksilla hommaa ei ratkaista. 60cm alamitta taimenelle on ehdottoman hyvä ratkaisu, mutta ihmisten täytyy sitä noudattaa. Itse lasken lähes aina myös mitalliset eväleikatut (monella koskella 40cm) takaisin kasvamaan, sillä en kalasta saaliin takia. Kalastus on parhaimmillaan sosiaalista kansakäymistä yhdessä ystävien ja luonnon kanssa. Itselle siitä on tullut muutaman viime vuoden aikana erittäin rakas harrastus. Se tarjoaa onnistumisia, pettymyksiä ja hienoja elämyksiä.

    ...eikä siinä voi ikinä osata kaikkea.
    Tuli tuossa itsekin kierreltyä Koskia 20 Vuotta. Kaloja laskimme takaisin jo 80 Luvun puolella ja kaikki pitivät tätä asiaa täysin hulluna. Harrastajamäärien kasvaessa alkoi yhä enemmän tulla ikävä sivumaku koko toiminnan piiriin. Nimittäin Rahastus, Eikä siinä mitään. Kaikki maksaa tai ainakin lähes kaikki.
    Perhopuolen Porukoista en ole tietoinen että olisivat ilmatteeksi kalastelleet. Muutamissa paikoissa oli hienoa porukka ja suurin osa todella Fiksuja. Kalastajamäärien kasvun myötä siunaantui mukaan, myös vähemmän ihania tapauksia. Rantamökin omistaja jos erittäin asiallisesti kysyi saisiko Saunoa rauhassa 19-22 kun vieratakin tullut. Eikös joku paviaani pilannut tämänkin. Huusi että sauno sinä keskipäivällä, ni me kalastetaan illalla kun kala syö.
    Paikastahan loppui kalastus saunan ympäristöstä kokonaan seuraavalle vuodelle.
    90 Luvun alussa sai monessa paikassa kalastella ihan suhteellisen rauhassa. Kaloja sai ja joskus otettiin joku syötäväksi asti. Silloin sai vielä aitoja luonnonkaloja joukkoon monesta paikasta. mm Huopanankoskelta. Lentualta, Kuusinki, Kitka. Tainionvirta, Kymö, Äyskoski, Huuhtajankoski ja Kymmeniltä muiltakin koskilta.

    90 Luvulla lopulla alkoi joku ihmeellinen systeemi. Istutettiin pelkkää Kirjolohta joka paikkaan ja samalla Taimen katosi. Osittain tämän myötä myös ne vähäiset luonnonkalat on joku ottanut pois Koskista. 2005 Kävin Tainionvirralla ja täytyypä sanoa, että olihan valtava pettymys. Kalastelin illan ja Aamun. Piti viikko olla ja halusin äkkiä pois lempipaikastani. Jokea oli kunnosteltu, jotenkin käsittämättömällä tavalla. Kaloja ei näkynyt ja ei ollut väliksikään.
    Merikarvian joen Lohinousut muutamana vuotena oli piristystä kalstuspuolelle. Kaloja oli ja aina joskus joku tulikin. Ja mitähän taas tapahtui. Hinnat nousivat ja istutusmäärät pienenivät, Jopa se turistikin saattoi Uistimella monta päivää hakata tyhjää. Kun kyseltiin miksei Kirjolohia istuteta, kun kaikki valittaa ettei kalaa tule. Oli vastauksena. Ei ole tarvetta istuttaa kun Luonnonkaloja paljon. Turistit katosivat ja nyt viime vuosina ei ole Lohiaklaan noussut läheskään samaan malliin. Ainoa mikä jäi on Hinta.
    Itse voin olla yrittämässä Lohta viikon saamatta mitään. Turisti ei Kirjolohta pyydä kahta Viikonloppua, jos yhtään kalaa ei näy.
    Itseäni ei häiritse vaikka Alamitta nostettaisiin Metriin tai vaikka vähän yli. Se raha mitä kalastajilta tulee jää saamatta, jos yhtään kalaa ei ikinä saa ottaa.
    On olemassa paikkoja, minne kuitenkin porukkaa menee ihan kalastamisen ilosta. Esimerkkinä Huopanankoski. Kaikkia paikkoja tämä ei kuitenkaan koske.
    Ja nämäkin rahat mitä kalastajat jättävät Koskien rannoille ovat tärkeitä Pikkukaupoille ja alueen yrityksille. Samalla Kalastuslupien hinnoilla saadaan ostettua poikasia tai Mätiä mistä saadaan uutta kantaa.
    Norjassakin luvat ja kalastus maksaa aika paljon. Kaloja saa, jos on saadakseen. Kalan saa ottaa tai vapauttaa. Alamitta on mikä on. Miksei kukaan vaadi että Norjassa nostettaisiin Alamitta 100 senttiin. Ei sielläkään liikaa niitä Lohia ole.
    Venäjällä saa Lohia joka päivä, kun vaan viittii kalastaa. Itse sain muutamassa tunnissa 30 lohta. Kaikki pistin takaisin uimaan. Viikon aikan 6 Hengen porukkamme otti 2 Ruokakalaa. Rupeaa vain rajoittamaan nuo Viikkohinnat 3000-12000 Dollaria
    Kanadassakin olen pari kertaa ollut Kalastelemassa. Kamloopsin alkuperäiset kirjohet ovat kyllä, niin mukavia siiman päässä. kotoinen Taimen on aika kesy niihin verrattuna. Lohiakin on siellä tullut kalasteltua. Ainoana peikkona siellä on Karhut. Jokeen jos nousee Lohta, on Karhut myös liikenteessä.
    Kanada on halpa maa kalastaa. Brittiläisen Kolumbian alueen lupa oli muistaakseni 35 Dollaria ja Erityisluvat lohen kalastukseen muutama Taala lisää.
    Argentiina oli mielenkiintoinen paikka. Meritaimenen kalastusta Rio Gallegos nimisessä paikassa. Ruoka hyvää ja halpaa. Hieno Joki, Paljon kaloja ja keskipaino hyvä noin 4 Kg
    Pohjoisargentiinan Rajalla. Mielenkiintoista kalastella mm Piraijaa. Katsella 35cm pitkää Sammakkoa joka istuu pihassa ja on samankokoinen kuin Kahluukenkä.
    Yhtään Doradoa(lohikala) en saanut ylös asti mutta, sain sentään kokea miltä se tuntuu siiman päässä. Oli kuin olisi Pikajunaan heittänyt perhon kiinni.
    Irlanti..Mielenkiintoinen paikka hienojen ja Legendaaristen Järvien kera. Kalastus mielenkiintoista ja haastavaa. Tosin silloin vesi oli lämpimämpää kuin 100 Vuoteen. Kalat ei koollaan hurmaa, mutta kauniita ovat. Ja Kalastus on halpaa.
    Monessa muussakin Maassa on tullut kalasteltua, mutta ei niistä sen enempää.

    Mailmalla oppii ja aina jää opittavaa.

     
     
  9. #169
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Lainaus Alkuperäinen postaaja taas sama Näytä viesti
    .
    Norjassakin luvat ja kalastus maksaa aika paljon. Kaloja saa, jos on saadakseen. Kalan saa ottaa tai vapauttaa. Alamitta on mikä on. Miksei kukaan vaadi että Norjassa nostettaisiin Alamitta 100 senttiin. Ei sielläkään liikaa niitä Lohia ole.

    Mailmalla oppii ja aina jää opittavaa.
    Tähän oli vielä pakko tarttua. Ei kait sitä lohta juuri missään ole liikaa, mutta Norjassa sentään on kymmeniä, ehkä jopa yli 100 jokea mine lohi nousee, ja joissa se myös lisääntyy. Ei siis juurikaan ole vaaraa sen sukupuuttoon tappamisesta. Meillä kun olosuhteet lisääntymiseen ovat pilattu, ja kaiken hyvän päälle ihminen on niin saakelin ahne että papittaa, vaikka sitten sen viimeisenkin eväkkään. Siksi täällä ei pure mikään muu kuin korkea alamitta. Tuo pieni alamitta ja jonkinlainen ylämitta, minkä perään huuteli, se toimisi varmasti parhaiten kaloilla joilla lisääntyminen on kunnossa nykiyisinkin, esim. Kuha ja hauki. Mutta lohikaloihin se ei toimi, ei meillä

     
     
  10. #170
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Niin tämähän Suomi. Anteeksi että unohdin. Täällähän kaikki täysin eri tavalla, mitä missään muualla. Mikään mikä erittäin hyväksi havaittu muualla, ei voi toimia Suomessa. Eikä varsinkaan, kun ajatus on ettei se voi toimia. Suomessahan kalatkaan ei ui Vedessä, kuten muualla.
    Ja jos täällä olisi Joki, missä Lohikanta olisi hyvä, Sekin olisi myyty Venäläisille.

    Kiitos ja Anteeksi, että ajattelen eri tavalla.

     
     
  11. #171
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Lainaus Alkuperäinen postaaja taas sama Näytä viesti
    Niin tämähän Suomi. Anteeksi että unohdin. Täällähän kaikki täysin eri tavalla, mitä missään muualla. Mikään mikä erittäin hyväksi havaittu muualla, ei voi toimia Suomessa. Eikä varsinkaan, kun ajatus on ettei se voi toimia. Suomessahan kalatkaan ei ui Vedessä, kuten muualla.
    Ja jos täällä olisi Joki, missä Lohikanta olisi hyvä, Sekin olisi myyty Venäläisille.

    Kiitos ja Anteeksi, että ajattelen eri tavalla.
    No nyt oli kyllä niin törkyisen huono vasta argumentti että vetäydyn keskustelusta.

    Anteeksi, verenpaineenikin ehkä hitusen nousi.

     
     
  12. #172
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Jamo81 Näytä viesti
    No nyt oli kyllä niin törkyisen huono vasta argumentti että vetäydyn keskustelusta.

    Anteeksi, verenpaineenikin ehkä hitusen nousi.
    Ihan tarkoitus oli tuolla lopettaa keskustelu koko asiasta.

     
     
  13. #173
    Höyrypää zelro's Avatar

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    Kajaani
    Viestit
    901
    Vaikka en lohen perhokalastaja olekaan niin mielestäni Suomea ja Norjaa (tai edes Ruotsia) ei voi oikein verrata keskenään. Omistamani kirjallisuuden mukaan Suomessa on 21 lohijokea, joista neljässä on luontaisesti lisääntyvä lohikanta! Näitä jokia ovat Teno-, Näätämö-, Tornio-Muonio- sekä Simojoki. Tuohon 21 lohijoen listaan lasketaan sitten esimerkiksi "kuuluisa" Merikarvia, josta saaliiksi tarttuu 99% todennäköisyydellä kirjolohi. Vastaavasti kun mennään Norjaan niin sieltä löytyy satoja mereen laskevia, isompia tai pienempiä jokia tai niiden sivuhaaroja. Pitää kuitenkin muistaa, että suosituimpien jokien parhaat poolit varataan vuosiksi eteenpäin ja alueiden saalismäärää kontrolloidaan tiukalla kiintiöllä. Periaatteessa huonolla tuurilla edes suurella rahasummalla et pääse haluamallesi joelle kalastamaan, mutta onneksi lääniä riittää varmasti kaikille. Nyt kun on tullut Norja puheeksi niin osataan sitä sielläkin rahastaa. Neiden eli yksi Norjan tunnetuimmista lohijoista nosti tulevalle kaudelle hintoja 70%. Sesonkiaikaan hinta on 1000NOK/vrk joka on euroiksi muutettuna 109€. Ei varmaan tarvitse miettiä, että miten tämä vaikuttaa Neidenin kalaturistien määrään. Norjan lisäksi lohta voi kalastaa taas saman mainitsemalla Kuolan niemimaalla, jonka alue on pelkästään Suomen lapin kokoinen. Ei siitä sen enempää, oma perse ei kestä vispilän vuokraa ja lentoja Murmanskiin

    Jatketaan hetki vielä taimenen alamitalla. Kuten aikaisemmin on todettu, taimen on ainakin meillä helvetin huonossa hapessa. Istutukset ei tuo onnea ja kirjolohta ei jaksa kalastaa. On olemassa ihmisiä jotka tavoittelevat nimenomaan kirjoa, mutta itselle se ei kolahta yhtään. Nyt kun taimenen alamitta on nostettu niin on sanomattakin selvää, että papitettujen kalojen määrä laskee radikaalisti. Itse en ole ikinä kalastanut pelkän saaliin takia. Olisi toki saivartelua ja suoranaista valehtelua todeta, että "saaliilla ei ole merkitystä". Tietenkin on, mutta kun oma elanto ei ole kiinni saaliista niin välillä (useimmiten) tekee hyvää kun jää ilman saalista. Pitää epäonnistua jotta onnistumisista voi nauttia.

    Itse olen järkeillyt alamitan noston sillä, että vuosien päästä tilanne tulee olemaan huomattavasti valoisampi. En osaa sanoa, että vedetäänkö tyhjää pari vuotta, viisi vai kenties kymmenen. Jos kaikki ihmiset noudattaisivat niitä alamittoja niin faktahan on se, että luontaiset taimenkannat voimistuvat ja kasvavat. Se villitaimen mikä ennen otettiin ylös 40 senttisenä, saa nyt kasvaa rauhassa 60cm mittaan ja oletettavasti se kutee edes kerran. Jos oikein hyvä tuuri käy niin useamminkin. Me kalastajat emme voi valittaa näistä asioista, sillä enemmän tai vähemmän me olemme syyllisiä taimenen kantojen romahdukseen. Asialle on tehtävä jotain ja jokainen voi kantaa oman kortensa kekoon ainakin alamittojen noudattamisella.

    Toisaalta, saa sen 60cm+ taimenenkin laittaa takaisin kasvamaan..

     
     
  14. #174
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380
    Nyt pitää kysyä vähän vinkkejä foorumin kalamiehiltä. Itsehän olen ollut koko ikäni satunnainen virvelikalastelija, mutta kaverit saivat houkuteltua lähtemään heinäkuussa käsivarren ruotsiin tunturijärville. Rautu olis unelma, mutta hienoa se olis saada vaikka harjus tai tammukka.

    Saan perhosetit mukaan kaverin kautta, mutta silti ajattelin päivittää oman virvelin myös tuota reissua varten. Eli millainen olisi järkevä setti?
    Tällä hetkellä mulla on käytössä Mitchell mag pro 6'6" MH vapa ja sen kaverina Penn Battle 3000 kela. Ehkä turhan järeä setti tuonne ja kelakin on aika painava monen päivän kalastukseen.

    Olisiko joku 7 jalan ML vapa ja 1000/2000 kokoluokan kela järkevämpi yhdistelmä?
    Mitään kertakäyttösettiä en hae, vaan monen vuoden tarpeisiin... menis sitten kotosuomen järvilläkin. Toisin sanoen setti vois maksaa 200 - 400 €.

     
     
  15. #175
    Höyrypää Höyrypää69's Avatar

    Liittynyt
    03/2014
    Sijainti
    Kotka
    Viestit
    406
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Jalippo Näytä viesti
    Nyt pitää kysyä vähän vinkkejä foorumin kalamiehiltä. Itsehän olen ollut koko ikäni satunnainen virvelikalastelija, mutta kaverit saivat houkuteltua lähtemään heinäkuussa käsivarren ruotsiin tunturijärville. Rautu olis unelma, mutta hienoa se olis saada vaikka harjus tai tammukka.

    Saan perhosetit mukaan kaverin kautta, mutta silti ajattelin päivittää oman virvelin myös tuota reissua varten. Eli millainen olisi järkevä setti?
    Tällä hetkellä mulla on käytössä Mitchell mag pro 6'6" MH vapa ja sen kaverina Penn Battle 3000 kela. Ehkä turhan järeä setti tuonne ja kelakin on aika painava monen päivän kalastukseen.

    Olisiko joku 7 jalan ML vapa ja 1000/2000 kokoluokan kela järkevämpi yhdistelmä?
    Mitään kertakäyttösettiä en hae, vaan monen vuoden tarpeisiin... menis sitten kotosuomen järvilläkin. Toisin sanoen setti vois maksaa 200 - 400 €.
    Clooni vai aito? Aka Motonet vai Wobbleri? Hahhaaa... hitto, kun olen nokkela.
    Suosittelen vapojen suhteen aina samoin... Etsi joku kauppa, missä on valikoimaa ja ammattitaitoista palvelua. Saat kasan vaihtiksia, joista sitten valitset sen mikä tuntuu mukavimmalta. Virppakamojen kanssa suurin ongelma on siinä, että kohtuuhintaista ja vähintään ihan hyvää tavaraa, on valtavasti.... Siksi lopulta se merkkaa, mikä tuntuu/näyttää omaan käteen sopivimmalta. Nämähän sinä toki tiesitkin... Kunhan horisen. Itse menisin tuonne Wobbleriin ja todnäk valitsisin jonkun St Croixin vavan.

     
     
  16. #176
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380
    Nettia tuli selattua ihan kiitettävästi ja sainkin vahvistusta ajatuksiini.
    Nyt lähti tulemaan St. Croixin avid sarjan vapa ja Mitchell Mag Pro Extreme 2000 kela.

    Itseasiassa näiden lisäksi tein vielä ebaysta superlöydön, epäilyttää itseänikin, mutta katsotaan tuleeko Ranskasta oikeasti uusi aito Shimano Stradic Ci4+ 1000FA kela 50 eurolla!
    Jos tuollainen pulla käy, niin Shimanon laitan St. Croixin kaveriksi ja korvaan nykyisen Penn Battle 3000 tuolla Mitchellin selvästi kevyemmällä (230 gr vs. 325 gr) kelalla.

    Sit ois 2 kohtalaisen toimivaa settiä:
    Shimano 1000 kela (164 gr) + St. Croix 210 cm Medium 5,3 - 17,7 gr uistimille 119 gr vapa -> kokonaispaino ilman siimoja 283 gr
    Mitchell 2000 kela (230 gr) + Mitchell 198 cm MediumHard 8 - 32 gr uistimille 127 gr vapa -> kokonaispaino ilman siimoja 357 gr

    Kevyempi tuonne ahven/taimen/harjus/rautu apajille ja vähän järempi sit kotimaan hauki/ahven karkeloihin?
    Itse en ole koskaan tykännyt kauhean pitkistä vavoista ja muutenkin pituusheittokilpailut on asia erikseen.
    Viimeksi muokannut Jalippo; 07.01.15 kello 00:51.

     
     
  17. #177
    Höyrypää Höyrypää69's Avatar

    Liittynyt
    03/2014
    Sijainti
    Kotka
    Viestit
    406
    Mulla on tuo Stradic yhtenä jigikelana, ja siinä kyllä on hintalaatusuhde kohdillaan, mutta jos tuohon hintaan sait, teit suoranaisen ryöstön.... hymps

     
     
  18. #178
    Höyrykone Wapari's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    1,079
    Nyt on just hyvä aika päivittää kalavehkeitä kesän suunnitelmia!
    Huhtikuuks varattiin kalareissu Saksan vesille lohta uistelemaan =)

     
     
  19. #179
    Höyrykone AnttiE's Avatar

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Jyväskylä, aika-ajoin Tampere
    Viestit
    3,768
    Tota uistelua pitäis kyllä päästä kokeilee.. Viimeks ihan pikkukloppina uistellu ku isällä oli vie siihen vene.. jospa sitä joku kesä sais kavereiden kera vuokrattua!

     
     
  20. #180
    Höyrykone Wapari's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    1,079
    Oon viimevuosina käyttänyt ihan ammattilaisen palveluita, kun vaan muutamia kertoja pääsee jalompaan kalaan. Ja huomaa kyllä että ammattiopas kyseessä! Kertaakaan ei olla jääty ilman saalista =) Varsin järkevän hintaista vrt oma vene, jos ei paljoa käy. Pakettiin kuuluu vene, kuski, kalavälineet, lämpöhaalarit yms varusteet kelin mukaan ja hintaa on tullut n100€ per nuppi noi päiväreissut.
    Toi saksan reissu on vähän kalliimpi, mutta 4 kalastuspäivää johon kuuluu majotukset, vene, opas, ruoat yms tarvittava on pikkasen reilu 250€/vrk

     
     
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •