Sivu 10 / 32 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6789101112131420 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 181 - 200 / 625

Aihe: Kalastus

  1. #181
    Höyrypää zelro's Avatar

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    Kajaani
    Viestit
    901
    Ei kuullosta noi Waparin reissut kyllä kovin kalliilta, tuo 100€/vrk on mielestäni jopa edullinen. Itse en ole vain ikinä ollut mikään vetouistelun ystävä, toisaalta en ole kunnolla sitä kokeillutkaan. Mitä nyt joka kesä tulee kerran-kaksi istuttua kaverin Busterissa, jokaisella yksi vapa kädessä, järkyttävä tuuli ja hirveä alipukeutuminen. Niin ja saalista ei tietenkään tule Toista se näyttää olevan noilla isoilla veneillä jossa 10+ vapaa, plaanarit sekä kaikki pelit ja pensselit kunnossa

    EDIT: Itsellä olisi tarkoitus lähteä jonnekin päin Suomea kalaan tulevana kesänä. Jos tekisi ainakin parin päivän reissun uusille vesille niin olisi kova. Suosituksia virtavesistä joiden pääasiallinen saaliskala on taimen ja harjus? Lähtöpaikkana Kajaani ja maksimissaan mentäisiin Rovaniemelle asti. Eli periaatteessa kaikki Pohjois-Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Etelä-Lapin kohteet kiinnostaisi. Majoitus varmaan teltassa/laavussa tai sitten edullisessä mökissä. Hossa on ihan kiva kohde, mutta siellä tuli käytyä viime kesänä. Kuusamossa olisi Kuusinki & Kitkajoki, eli se on vahva ykköskohde tällä hetkellä. Muita mietteitä?

     
     
  2. #182
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Jalippo Näytä viesti
    Nyt pitää kysyä vähän vinkkejä foorumin kalamiehiltä. Itsehän olen ollut koko ikäni satunnainen virvelikalastelija, mutta kaverit saivat houkuteltua lähtemään heinäkuussa käsivarren ruotsiin tunturijärville. Rautu olis unelma, mutta hienoa se olis saada vaikka harjus tai tammukka.

    Saan perhosetit mukaan kaverin kautta, mutta silti ajattelin päivittää oman virvelin myös tuota reissua varten. Eli millainen olisi järkevä setti?
    Tällä hetkellä mulla on käytössä Mitchell mag pro 6'6" MH vapa ja sen kaverina Penn Battle 3000 kela. Ehkä turhan järeä setti tuonne ja kelakin on aika painava monen päivän kalastukseen.

    Olisiko joku 7 jalan ML vapa ja 1000/2000 kokoluokan kela järkevämpi yhdistelmä?
    Mitään kertakäyttösettiä en hae, vaan monen vuoden tarpeisiin... menis sitten kotosuomen järvilläkin. Toisin sanoen setti vois maksaa 200 - 400 €.
    Hyvän paikan olette valinneet Itse olen käynyt juuri tuolla viimeiset 5 vuotta joka kesä parin viikon reissun. Harjusta on lähes kaikissa järvissä, ja komeaa sellaista. keskikoko jossain 45cm luokassa. Taimenta löytyy joistain järvistä. Rautua lähes kaikista. Mä oon kirjottanu pari rapsaakin noilta reissuilta, jos kiinostaa kuumetta lisää nostattaa niin voin kaivella linkit juttuihin

    Kalustosta sen verran että, 180-210cm vapa on oikea noihin oloihin. Kela luokassa 500-2000 Riippuen vavasta ja omista mieltymyksistä.

     
     
  3. #183
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380
    Ilman muuta jamo raportteja kehiin!!
    Itsehän en ole yhtään patikoinnin ystävä, vaikka eräily muuten onkin ok. Teimme siis kompromissiratkaisun, eli Kilpisjärveltä kopterilla noin 20 km lounaaseen... jää se mäkäräisten seassa tarpominen väliin.

     
     
  4. #184
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Mikä teillä on muuten reissun ajankohta, voi nimittäin hyvinkin olla että olen tuolla itsekkin samaan aikaan

    Linkit rapsoihin:

    Unelma Raudusta
    Paluu unelmien rautuvesille

     
     
  5. #185
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380
    22 - 26.7

    Pitää lukea oikein ajatuksella noi sun tarinat, kiitos niistä jo etukäteen!

     
     
  6. #186
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    45
    jamolle bannia. ei ei ei ja ei. ei tuollasia reissurapsoja saa tähän aikaan vuodesta heittää tiskiin. yli puoli vuotta vielä kesään. lähtee järki jos kuume normaalista suuremmaksi vielä kasvaa

    ps. kiitos noista jutuista. tullut pariinkiin otteeseen joskus luettua .

     
     
  7. #187
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Jamo81 Näytä viesti
    Hyvän paikan olette valinneet Itse olen käynyt juuri tuolla viimeiset 5 vuotta joka kesä parin viikon reissun. Harjusta on lähes kaikissa järvissä, ja komeaa sellaista.
    Näyttääkö tutulta alueelta? Vinkkejä? Tärppejä?



    Ensikertalainen vähän tärinöissään...

     
     
  8. #188
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Jalippo Näytä viesti
    Näyttääkö tutulta alueelta? Vinkkejä? Tärppejä?

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/81860491/Kartta.jpg

    Ensikertalainen vähän tärinöissään...
    En oo tuolla järvellä itse käynyt, mut tiedän että tuolla on ANKARASTI harjusta, ja isoa. Me ollaan oltu tuosta kymmenisen kilometriä etelämpänä. Harjusta tuolla on niin paljon että, siittä puhutaan tuolla tjålmen särkenä.

    Lainaus Alkuperäinen postaaja behemut Näytä viesti
    jamolle bannia. ei ei ei ja ei. ei tuollasia reissurapsoja saa tähän aikaan vuodesta heittää tiskiin. yli puoli vuotta vielä kesään. lähtee järki jos kuume normaalista suuremmaksi vielä kasvaa

    ps. kiitos noista jutuista. tullut pariinkiin otteeseen joskus luettua .
    Pitää sitten vissiin kiusallaan ruveta raapimaan kasaan viime kesän rapsaa

     
     
  9. #189
    Höyrypää zelro's Avatar

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    Kajaani
    Viestit
    901
    Lapissa noi harjusjärjet olisi kyllä mukavia käydä kalastaan. Harjus on muutenkin minun mieleen, jo 30cm harris pistää jumalattomasti hanttiin. Toisaalta, samalla kiinnostaisi käydä kokeilemassa harria ja taimenta jollain suuren joen sivuhaaralla jossa kalastuspaine on pienempi. Noi lohihommat ei mua kiinnosta, toisaalta välineetkään eivät ole tarpeeksi raskaat. Lisäksi lohiluvat on tuhottoman kalliita köyhän budjetille

     
     
  10. #190
    Höyrähtänyt aketeus's Avatar

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kuopio
    Viestit
    16
    onko ketään kuopiolaisia jigi kalastelijoita? mielipidettä missä kuopion paras jigitys paikka?

     
     
  11. #191
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Lainaus Alkuperäinen postaaja zelro Näytä viesti
    Lapissa noi harjusjärjet olisi kyllä mukavia käydä kalastaan. Harjus on muutenkin minun mieleen, jo 30cm harris pistää jumalattomasti hanttiin. Toisaalta, samalla kiinnostaisi käydä kokeilemassa harria ja taimenta jollain suuren joen sivuhaaralla jossa kalastuspaine on pienempi. Noi lohihommat ei mua kiinnosta, toisaalta välineetkään eivät ole tarpeeksi raskaat. Lisäksi lohiluvat on tuhottoman kalliita köyhän budjetille
    Harjus on mukava kala siiman päässä, erityisesti perhovehkeillä. Ruokakalana se vain on minusta harvinaisen mitäänsanomaton. Me ei olla reissuilla enää moneen vuoteen harjusta otettukaan ruuaksi, jos ei rautua tahi taimenta tule, syödään sitten leipää ja pussimuonaa Tuolla on kyllä lähes poikkeuksetta saanut siltikin joka päivä kalaa syödäkseen niin että napa rutisee.

    Harmittavan lyhyt teillä Jalippo näyttäisi reissu olevan.. Huono tuuri kun sattuu, niin teltan kasaamisen jälkeen saa tulla ulos sieltä kun tulee paluu kyyti Tuollahan nuo kelit menee aika ääripäästä toiseen. Pahimmillaan on maattu 4 päivää teltoissa tekemättä mitään
    Mutta jos sattuu kelit niin kuin oli viime kesänä, niin paratiisin ovet ovat avoinna
    Tuossa ihan lähialueella on tosi hyviä rautulampia, joten kannattaa myös vähän kävellä ja koluta niitä lähialueen lampiakin, suattaa löytyä vaikka oma salainen paikka minne on mukava palata toistekin. Puitteethan tuolla on niin upeat että päivä menee kävellessä aivan heittämällä, ihan vain maisemiakin katsellen.
    Kysellä saa, ja kannattaakin, mitä vain mieleen tulee, vastailen mitä osaan. Suoraan paikkoja en rupea nimillä julkisesti paljastamaan, mutta niitäkin saa yyveellä jos on kiinnostusta. Julkisesti en sen takia, ettei se nyt kaikille aivan liian helppoa ole, ja toisekseen sen takia että kaikkien niiden paikkojen kannat eivät kestä kovaa kalastuspainetta. Tuolta alueeltahan ei netistä löydy juuri juttua, nimillä puhuttuna, koska jokainen haluaa suojella sitä omaa salaista paikkaansa
    Tuo paikka minne te olette menossa, on yksi alueen kalastetuimpia, mutta siinä järvet ovat sen verran isoja ja niitä on useita vierekkäin ettei siinä ole kalastuspaineella käytännön vaikutusta.

     
     
  12. #192
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380
    Näinhän se Jamo on, tosin uskon että meidän porukalle maistuu se harjuskin, ei olla vielä ehditty tulla liian ronkeleiksi.
    Ei vaan, kala kuin kala, jos sen eteen on töitä tehnyt, niin kyllähän se uskomattoman hyvälle maistuu etenkin siellä luonnonhelmassa, vielä kun on jalokaloista kysymys.

    Mutta tosiaan, kalan varaan ei saa oikeestaan mitään laskea ja siihen neljän päivän kaatosateeseenkin pitää varautua. Onneks lähtee hyvä porukka (3 henkeä) ja tavaraa, eli juomaa voi ottaa mukaan vähän reilumminkin sadepäivien varalle. Loppujen lopuksi sehän on vaan asennekysymys ja seura/matka ratkaisee paljon, niihin pystyy sentään itse vaikuttamaan mutta säähän ei.

    Mä olisin kyllä ikionnellinen jos edes joku meistä saisi yhden raudun, että pääsisi maistamaan sitä ihan tuoreeltaan.
    Yksi kaveri on tuolla suunnalla käynyt pari kertaa ja on jo raudun makuun päässyt, tosin juuri tuo kyseinen alue on hänellekin uusi kokemus.
    Oli muuten helkkarin hienot noi sun matkaraportit! Kieltämättä nostatti kuumetta entisestään... oli pakko käydä Hong Kongissa:


     
     
  13. #193
    Höyrykone Steamy's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Varkaus
    Viestit
    4,318
    Häh, onko honkkarissa kesä tuotteet hyllyssä

     
     
  14. #194
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380
    Ainakin Seinäjoella ja niin oli itse asiassa Motonetissäkin. Voihan se riippua vähän myymälän koosta?
    mm. vavoissa näytti olevan tosi hyviä alennuksiakin, esimerkiksi -60 % jne.

     
     
  15. #195
    Höyrypää zelro's Avatar

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    Kajaani
    Viestit
    901
    Nyt näyttää olevan jokaisessa paikassa aika hyviä tarjouksia. Perhovapoja, keloja, siimoja, melkein kaikkea. Tähän aikaan vuodestahan ne kamat kannattaa päivittää ennen kuin uudet mallit tulevat markkinoille.

     
     
  16. #196
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Mustat Lipat puuttuu. Usein se mikä toimii silloin, kun mikään muu ei toimi. 1,2 ja 3 koossa. Yleensä pienempi on parempi. Meps tai Vibrax tyylinen. Siimaksi Kannattaisi valita Trabuccon kirkas siima. Niiden tehtaalla ehkä, mailman parhaat siimat. 0,185 tai 0,205 Solmukestävyys huippua ja toimii. Liukas siima, joten solmut varmistettava hyvin.

     
     
  17. #197
    Höyrypää

    Liittynyt
    12/2013
    Viestit
    739
    Komppaan taas samaa sen verran mitä harrinkalastuksesta tiiän!
    Eli musta lippa, isommat ja pienemmät. Etenkin toissakesänä Inarissa musta-valkea noin euron hintanen halppislippa mustalla karvapersseellä oli inarin harreille aivan liikaa, ennenkuin se hajosi kalojen käsittelyssä pirstaleiksi. Jos Jalippo löydät niin tuo Lotto Beten savumuikku on kanssa kova peli. Varaa pari tai kolme!
    UL-vapa, 0.12mm punottu siima ja siihen päähän metri fluorocarbonia perukkeeksi.
    Avot!

    Melko noviisi oon sitten noissa perhohommissa, vasta männäkeväänä sain aikaan hommata vehkeet.....ja siitä se sitten lähti. Tavaraa on tullut haalittua niinkuin höyryttelijä konsanaan!
    Pinturointiin ja pikkuperhoille on #4 Vision Atom-valmissatsi johon tosin vaihdettu heittosiima tuon alkuperäisen pyykkinarun tilalle.
    Tinseleille, liitseille ja isommille perhoille on sitten #6 Vision Vipu vapa.

     
     
  18. #198
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380
    Mustat pikkulipat on ostoslistalla, kiitos vinkistä arvon herrat. Siimaksi tuli nyt 0,15 mm Suffix 832 ja pätkä fluoroa täytyy vielä sitoa tuohon jatkoksi.
    Onkohan pieni kuulalaakeroitu leikari paikallaan myös? Ei ehkä menisi siimat niin kieroiksi lipan kanssa ja uistimen vaihto nopeutuu samalla.



    Ei puolautunut ihan keskelle noi siimat, laitoin jo muutaman shimmiprikan tuonne väliin, mutta en keksi mikä olisi kotioloissa kätevä tapa tyhjätä ja puolata kela uusiksi.

     
     
  19. #199
    Höyrykone Jamo81's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kokkola
    Viestit
    4,465
    Puolaa siimat toiselle kelalle, muuten hankalaa.
    Tuota fluorocarbonia en kyllä allekirjoita, enkä oikein tässä edes ymmärrä. Olikos siihen jokin syy?
    Pieni lukkoleikari ehdottomasti kierteitä ehkäisemään ja uistimen vaihtoa nopeuttamaan.

     
     
  20. #200
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Punotun siiman ongelma. Joustamaton ja se hakkaa koukut irti kalan suusta jos yhtään huonosti kiinni. Se pätkä fluoroa päässä ei sitä juurikaan estä.

     
     
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •