Aihe: Höyry-Off-topic 2: Electric Boogaloo

  1. #53061
    Muutostyöt koskevat vain rautapuolta. Jos menee hyvin niin ei näy mitään muutoksia loppukäyttäjille.

     
     
  2. #53062
    .
    Viimeksi muokannut Twisted; 08.10.19 kello 19:36.

     
     
  3. #53063
    Höyrykone zkys's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    3,782
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Twisted Näytä viesti
    Ihmisillä on terveystietoja, kontakteja/kommunikaatiota jotka pitäisi olla salassa, liitteinä kauppakirjoja, lomakkeita, hetuja jne maileissaan. Jos ei itsellä ole, niin hyvä.

    Onhan sinulla joku maililokero jota VOI mihinkään vastaavaan käyttää ? Tee ainakin jos/kun joskus tarviit niin tee sellainen.

    Oon törmännyt useita kertoja tahoihin jotka ei suostu kommunikoimaan yhtään mitään, yhtään mistään asiasta tavallisen mailin kautta. Loistavaa, siellä on IT-osastolla/ja johdolla hommat hallussa.

    Vain puhelulla, turvapostilla, tai tekstiviestillä.

    Sama töissä arkipäivinä. Mailiin ei mitään tärkeää tai tunnistetietoja sisältävää laiteta. Ja meillä ei ole mitään gmaileja käytössä, on omat palvelimet, ja omat yhteydet. Mutta koska vastapäässä voi olla mitä vaan, niin ehdoton kielto.

    Edes talon sisällä ei mailissa viitata kuin asnroon, vaikka meidän mailipalvelimet on louhittu syvälle peruskallioon. Kuka asiaa lähtee hoitamaan löytää asnrolla tarvittavat tiedot, mutta numero on täysin arvoton ulkopuolisille.
    Mikä tässä nyt on se konkreettinen uhka minkä voit välttää sillä että et lähetä kauppakirjaa sähköpostilla? Kerro vaikka yksikin esimerkki milloin googlen toimesta tietoja on vuotanut vääriin käsiin?

     
     
  4. #53064
    .
    Viimeksi muokannut Twisted; 08.10.19 kello 19:35.

     
     
  5. #53065
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Twisted Näytä viesti
    Et kai oikeasti halua minun listaavan jotain gmail tietomurtoja ? Niitä on miljoonia. Joka kerta kun puhelin on nyysitty, muista salasana asetus ollut siinä päällä, ja ilman mitään laitelukkoa.
    Tuosta nyt tuskin ketään/mitään muuta voi syyttää kuin käyttäjää..?

     
     
  6. #53066
    .
    Viimeksi muokannut Twisted; 08.10.19 kello 19:35.

     
     
  7. #53067
    Höyrykone zkys's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    3,782
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Twisted Näytä viesti
    Jos voit valita. Kuten luult voit. Olet yrittäjä, sinulla on kiinteät internet yhteydet. Niihin sisältyy ilman eri veloitusta mailit.

    Se maili on taholta jolla lokerosi yksityisyyttä ei kukaan riko, jos rikkoo, on linnassa. Vaihtoehto on lokero jota tarvitaan jonkun päätelaitteen peruskäyttöön, ei siis mailiin. Salasana on vaan sama, ikävä kyllä...

    Eli jätä se se gmail sovellusten asennuksen tunnukseksi.

    Et kai oikeasti halua minun listaavan jotain gmail tietomurtoja ? Niitä on miljoonia. Joka kerta kun puhelin on nyysitty, muista salasana asetus ollut siinä päällä, ja ilman mitään laitelukkoa. Tai se kiinalainen härpäke mennyt jumiin, eikä ole lukinnut näyttöä vaikka PIN/sormenjälkilukko on ollut päällä.

    Millään asiallisella toimittajalla ei lokeron salasana ole sama kuin laitteen perusasetuksiin tarvittava salasana. Minun duunissa näen joka pv monta ihmistä jolla ei ole hajuakaan mistään salasanastaan, samaan aikaan eivät tiedä mitkä laitteet muistaa heidän salasanansa. Lopputulos on että ei itse pääse mailiinsa, mutta sen hukatun/kierrätyskeskukseen/kirpparille/yhdenmiehen huoltopuljuun viedyn puhelimen käpälöijät kyllä pääsee.
    Kuten charun tuossa jo kommentoikin niin käyttäjän osaamattomuus ei ole googlen tietovuoto.

    Uhkakuvia tästä aiheesta voi varmaan maalailla vaikka maailmanloppuun asti, kuten mistä tahansa. Itselleni jäi kuitenkin vielä epäselväksi että mikä se tapahtuma konkreettisesti nyt on milloin google on vuotanut tietoja vääriin käsiin? Missä on se Pertti peruskäyttäjä mikä on kärsinyt suunnattomasti gmailin takia? Jätetään nyt tämän kysymyksen ulkopuolelle Niina naamakirjan käyttäjä mille tuli mielipahaa, kun facebook tarjosi kaveriksi lapsuuden ystävää sen jälkeen kun sai numeron mitä ei olla nähty 15 vuoteen.

     
     
  8. #53068
    Höyrykone tuittu's Avatar

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Uleåborg
    Viestit
    11,238
    Ööö, no siis eikö puhelimessa kaikilla ole koodi tai sormenjälki tai kasvotunnistus näppäinlukkoon, tietty se nopea käytettävyys on tärkeä että ei joudu naputtelemaan salasanoja koska suurin osa ei halua. Nopeempaa on sormenjälki tai läppärillä kerran antaa salasana ja sit surffaat aikas ja sit ku jätät läppärin hetkeks se lukittuu. Mulla ei ainakaan mitkään vehkeet oo ollu ilman lukituksia käytössä vuosiin, koska se on mun omalla vastuulla huolehtia siitä että jos se katoaa tai varastetaan niin kukaan ei pääse mitään mun juttuja katselemaan. Sen verran täytyy aikuisella ihmisellä olla omaa vastuuta tai sitten tarvis varmaan olla holhouksen alainen jos valittaa sit ku joku pöllii puhelimen tai junassa läppärilaukku katoaa että nyt se varas pääsi mun tileille

     
     
  9. #53069
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Twisted Näytä viesti
    Periaatteessa näin. Käytännössä ei. Käytettävyys on viety yli turvallisuuden ja valtaosa ihmisistä ei tiedä mitä päätelaitteet tallentaa/tekee heidän puolestaan.

    Autossakaan repsikan airbagin deaktivointi ei ole nappirivistössä huomaamaton hanikka. Se teoriassa voisi olla, ja olisi sekin käyttäjän vika jos sitä painaa kun ei pidä, koska ei ole lukenut manuaalia.
    Valtaosaa ihmisistä ei kiinnosta ja ne ketä kiinnostaa, ottaa kyllä selvän.
    Ei sitä kuitenkaan voi ihmisten vastuuta omista teoistaan ulkoistaa yrityksille, vaikka sitä jenkeissä kovasti yritetäänkin. Mitä enemmän ihmisiä paapotaan, niin sen vähemmän tolkkua/maalaisjärkeä niiltä löytyy.

    Jos joku on niin laiska/idiootti, ettei esim. sormenjälkilukitusta jaksa käyttää puhelimessa, niin mun puolesta saakin mennä salasanat siinä mukana. Se on sitten täysin eri asia, jos joku ulkopuolinen taho kräkkää laitteen ja pöllii tiedot - siinä on enempi valmistajat vastuussa, olettaen tietysti, että turvapäivitykset on ajantasalla.

     
     
  10. #53070
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Lainaus Alkuperäinen postaaja tuittu Näytä viesti
    Ööö, no siis eikö puhelimessa kaikilla ole koodi tai sormenjälki tai kasvotunnistus näppäinlukkoon, tietty se nopea käytettävyys on tärkeä että ei joudu naputtelemaan salasanoja koska suurin osa ei halua. Nopeempaa on sormenjälki tai läppärillä kerran antaa salasana ja sit surffaat aikas ja sit ku jätät läppärin hetkeks se lukittuu. Mulla ei ainakaan mitkään vehkeet oo ollu ilman lukituksia käytössä vuosiin, koska se on mun omalla vastuulla huolehtia siitä että jos se katoaa tai varastetaan niin kukaan ei pääse mitään mun juttuja katselemaan. Sen verran täytyy aikuisella ihmisellä olla omaa vastuuta tai sitten tarvis varmaan olla holhouksen alainen jos valittaa sit ku joku pöllii puhelimen tai junassa läppärilaukku katoaa että nyt se varas pääsi mun tileille
    Itellä ei oo koskaan ollut tietokone/puhelin/pädi/tms. suojaamatta joko pinkoodilla, salasanalla, tai sormenjäljellä, vaikka ihan yksin oisin asunu.

    No, nykypäivänä muutenkin trendi on se, ettei oteta mitään vastuuta mistään ja kun jotain sattuu, niin syytellään valmistajia, kouluja, yhteiskuntaa, tai jotain muuta randomia tahoa, jonka saa jollain aasinsillalla asiaan löyhästi liitettyä..

     
     
  11. #53071
    Höyrykone tuittu's Avatar

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Uleåborg
    Viestit
    11,238
    Toi on muuten totta että suurinta osaa ei kiinnosta mitä niistä tallennetaan, ei ainakaan mua Ja koska käytän "ilmaisia" palveluita jotka maksan sillä että mulle mainostetaan, niin kiva että mainostetaan edes asioita mistä oon kiinnostunu eikä mitään ruohonleikkureita. Kyl mä oon menny shoppaileen joskus kun on ollut mainos alennusmyynneistä kaupassa jonka tuotteita oon kattellu, ja sitten alennuksesta innostunu ostaan ja se ale olis menny ohi jos se ei olis pompannu netissä silmille. On ihan mukava että jos on kuolannut vaikka jotain Alessin mutteripannua mut sit jättäny ostamatta kun normaali hinnoittelu on törkee, niin sit ku ne tuleekin alennukseen niin surffaillessa näkee mainoksen että nyt ne on tän viikon alennuksessa

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Charun Näytä viesti
    Itellä ei oo koskaan ollut tietokone/puhelin/pädi/tms. suojaamatta joko pinkoodilla, salasanalla, tai sormenjäljellä, vaikka ihan yksin oisin asunu.

    No, nykypäivänä muutenkin trendi on se, ettei oteta mitään vastuuta mistään ja kun jotain sattuu, niin syytellään valmistajia, kouluja, yhteiskuntaa, tai jotain muuta randomia tahoa, jonka saa jollain aasinsillalla asiaan löyhästi liitettyä..
    Sama kun jättäis oven lukitsematta kotoa lähtiessä, koska ei kai nyt voi odottaa että tavallinen pertsa ymmärtäisi että ovi kannattaa pitää lukossa Ja sitten syytettäis jotain Kalevala korua siitä että murtovaras varasti ne korut

     
     
  12. #53072
    .
    Viimeksi muokannut Twisted; 08.10.19 kello 19:34.

     
     
  13. #53073
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Twisted Näytä viesti
    Monella on suojaamaton. Tai 1234 on laitteen lukkona.
    Edelleen, tuo on 100% käyttäjävirhe. En ainakaan ite haluis, että multa poistettas mahollisuus tallennella salasanoja kännykkään ja joka kerta kun esim. jotain foorumia vilkasee, joutuisin syöttämään käyttäjätunnuksen ja salasanan ihan vaan sen takia, kun uuvatit ei osaa laittaa laitteitaan lukkoon.
    Se, että osa ihmisista on idiootteja, ei mun mielestä ole mikään peruste haitata tavallisten ihmisten elämää. Varmasti osa ihmisistä pitää esim. pankkikortin pinkoodia lompakossaan, niin tarkoittaako se, että kaikkien pankkikortin omaavien pitäisi joka kerta käydä poliisilaitoksella tunnistautumassa ennen kuin voi rahaa tililtään nostaa tai maksaa jotain?

     
     
  14. #53074
    Höyrykone zkys's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    3,782
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Charun Näytä viesti
    Edelleen, tuo on 100% käyttäjävirhe. En ainakaan ite haluis, että multa poistettas mahollisuus tallennella salasanoja kännykkään ja joka kerta kun esim. jotain foorumia vilkasee, joutuisin syöttämään käyttäjätunnuksen ja salasanan ihan vaan sen takia, kun uuvatit ei osaa laittaa laitteitaan lukkoon.
    Se, että osa ihmisista on idiootteja, ei mun mielestä ole mikään peruste haitata tavallisten ihmisten elämää. Varmasti osa ihmisistä pitää esim. pankkikortin pinkoodia lompakossaan, niin tarkoittaako se, että kaikkien pankkikortin omaavien pitäisi joka kerta käydä poliisilaitoksella tunnistautumassa ennen kuin voi rahaa tililtään nostaa tai maksaa jotain?
    Just tää. Ei kannata laittaa myöskään ikinä paypal tilille rahoja, kun siellä joku näkee kans mitä oot ostanu ja se loukkaa sun yksityisyyttä. Tuollainen melkein 10 vuotta vanha uutinen on yhtä kaukaa haettua kun sanois että keksityn kännykkäliikkeen x myyjä oli jäänyt huumeiden myynnistä kiinni, älkää ostako matkapuhelimia tai saatatte tukea järjestäytynyttä rikollisuutta.

    En edelleenkään saa millään kiinni ongelmasta mitä vakavaa haittaa sulle voi koitua ja mitä vastaan tässä yleensä edes suojaudutaan.

     
     
  15. #53075
    .
    Viimeksi muokannut Twisted; 08.10.19 kello 19:34.

     
     
  16. #53076
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Twisted Näytä viesti
    Mitäs kieltoa minä olen ehdottanut ?
    Täytyy sanoa, etten oikeen saanu selville, mitä sä hait takaa.. Pääpiirteittäin näin, että google haluaa tietää sun kalsareiden värin ja valmistajien pitäisi tehdä jotain sille, että käyttäjät on tyhmiä, eikä osaa lukita laitteitaan.

     
     
  17. #53077
    Höyrykone True Puffin's Avatar

    Liittynyt
    06/2011
    Sijainti
    Rauma
    Viestit
    2,463
    Ei helvetti, samat naama täällä vaan bamlaa vuodesta toiseen Hauska nähdä, että foorumin ikiaikaiset ovat yhä aktiivisia.
    Vape since 30/05/2011

    Westcoast Vape Squad still rollin'

     
     
  18. #53078
    Kyllä Twisted oikeilla asialla on. Ilmaisohjelmien käyttäjät ovat tavallaan antaneet suostumuksensa omien ikkunaverhojen avaamiseen,mutta ongelmallisempaa on se,että sivulliset kärsii yhteystietojen lukemisen sallimisella. Googlella ja facebookilla on puhelinnumerosi,vaikka olisi lankapuhelin etkä olisi itse edes netin käyttäjä. Mitä harmia tuosta nyt sitten kenellekään koituu,niin on sitten vähän katsojasta kiinni.

    Itsestä tuntuu näin maallakin vittumaiselta kuljeskella alasti valaistussa huoneessa jos ulkona on pimeää,vaikka melkoinen adonnis olekin,eikä ole mitään salattavaa. Kuitenkin.... tuntuu mukavammalta vedellä ne verhot eteen. Sama netti touhuissa.

    Kukin ratkaisee asiat tavallaan. Itse en juuri perusta sormenjälki tunnistuksesta (määrätyistä syistä) ,enkä pin tai avauskuvioista. Enkä käytä mitään sovellutusta jos asian voi hoitaa selaimella tai sen työpöytäversiolla puhelimessa. Enkä missään nimessä salasanan tallennusta.

    Itsensä suojaaminen urkinnalta voi olla harraste siinä missä e-sauhuttelukin. Aina voi edetä. Esmes itse ei ole jaksanut vielä vpn systeemiin paneutua kuin harjoitusmielessä kun en sitä niin kriittisenä näe kuin jos ei saa näkymään.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  19. #53079
    Höyrykone arskaxx's Avatar

    Liittynyt
    03/2015
    Sijainti
    Masku
    Viestit
    7,072
    Onkohan tää nyt aito vai joku huijausyritys???
    En ole kyl lähiaikoina ite koittanut kirjautua naamakirjaan....

    Taitaa olla aito. FB:n turvallisuusasetuksista löytyi "Viimeaikaiset sähköpostit turvallisuudesta ja sisäänkirjautumisesta" ja siellä oli yksi ainoa lähetetty viesti ja se täsmäsi tuon mun saaman viestin kanssa (otsikko+kellonaika)...


    Screenshot at 2019-03-15 19:33:50.png
    Viimeksi muokannut arskaxx; 15.03.19 kello 20:34.
    Yritin tähän allekirjoitusta, mutta kuulakärkikynä naarmutti näytön, ja tussilla tehty jäi tuohon näytölle eikä näy viesteissä...

     
     
  20. #53080
    Höyrykone tuittu's Avatar

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Uleåborg
    Viestit
    11,238
    No on kusetusta, älä vaan klikkaa

     
     
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •