Sivu 30 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20262728293031323334 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 581 - 600 / 694

Aihe: Parranajo vanhanliiton vehkeillä.

  1. #581
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Vai että tällainenkin ketju täältä löytyy... Mulla kaapissa vanha Bengale, mutta pitäisi teroittaa se ja se vaatiikin varmaan aika paljon kärsivällisyyttä... Olen vasta katsellut muutamia teroitusvideoita ja kyllähän se terävä on mutta ei vielä tarpeeksi. Ehkä jonain päivänä.

     
     
  2. #582
    Höyrykone AnttiE's Avatar

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Jyväskylä, aika-ajoin Tampere
    Viestit
    3,768
    Varovasti ku lähtee höylällä nii eikai sillä pahempaa jälkeä saa ku veittellä?

     
     
  3. #583
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,244
    Lainaus Alkuperäinen postaaja benji Näytä viesti
    Vai että tällainenkin ketju täältä löytyy... Mulla kaapissa vanha Bengale, mutta pitäisi teroittaa se ja se vaatiikin varmaan aika paljon kärsivällisyyttä... Olen vasta katsellut muutamia teroitusvideoita ja kyllähän se terävä on mutta ei vielä tarpeeksi. Ehkä jonain päivänä.
    Minlälaisella kivisetillä oot terotellu?

     
     
  4. #584
    Höyrykone _S_'s Avatar

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Satakunta
    Viestit
    10,375
    Dodi
    Höylä lähtee uudelle omistajalle huomenna ja itse saan uuden puukon tilalle näin se homma toimii

     
     
  5. #585
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Charun Näytä viesti
    Minlälaisella kivisetillä oot terotellu?
    Viimeksi teroitin tonnisella paperilla jonka olin teipannut lasin päälle ja sen jälkeen autosolin kiilloitusaineella tasaisen pahvin päällä. Mutta ei tuo tonninen paperi oikein tunnu olevan tarpeeksi hieno. Puukkoja olen jonkin verran teroitellut siten että lähtee kyllä karvat kädestä kun hieraisee, ja tavallisen teroituksen perusperiaatteista jotain tiedän. En silti ihan helpolla taida saada tätä partaveistä niin teräväksi kuin sen pitäisi olla...

     
     
  6. #586
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,244
    Lainaus Alkuperäinen postaaja benji Näytä viesti
    Viimeksi teroitin tonnisella paperilla jonka olin teipannut lasin päälle ja sen jälkeen autosolin kiilloitusaineella tasaisen pahvin päällä. Mutta ei tuo tonninen paperi oikein tunnu olevan tarpeeksi hieno. Puukkoja olen jonkin verran teroitellut siten että lähtee kyllä karvat kädestä kun hieraisee, ja tavallisen teroituksen perusperiaatteista jotain tiedän. En silti ihan helpolla taida saada tätä partaveistä niin teräväksi kuin sen pitäisi olla...
    Ei kyllä noilla välineillä mitenkään onnistu partaveitsen teroitus.. Jos halvalla haluaa päästä hyvään lopputulokseen, niin googleta vaikka "lapping film razor honing".
    Kiviä jos ostaa "riittävän" setin, niin niihin saa helposti uppoomaan jokusen satalappusen. :P Rahallisesti fiksuinta ois hommata noita filmejä ja sitten myöhemmin voi halutessaan hommata viimeistelykiven, jolla saa yleensä hieman miellyttävämmän ajotuloksen, kuin synteettisillä vaihtoehdoilla - kivestä riippuen toki.

     
     
  7. #587
    Tulihan tehtyä Gemmiin varsi kun alkuperäinen ei ollu mieluisa.

    11227616_1151722711504490_4577873087696371437_o.jpg941067_1151723014837793_4855530432550634437_n.jpg
    <---- Jaa että säästetty noin paljon euroja ja paskanmarjat !!
    eGO-CE4

     
     
  8. #588
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Mosse70 Näytä viesti
    Hieno! Onko loimukoivua vaiko mitä puuta? Itse askartelen kyniä mutta vain kiväärien hylsyistä Itsekin "askartelijana" arvostan käsityötä ja mulla onkin SM puukonteko mitalisti Saku Honkilahden tekemä puukko jossa on värjätty loimukoivukahva.

     
     
  9. #589
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Charun Näytä viesti
    Ei kyllä noilla välineillä mitenkään onnistu partaveitsen teroitus.. Jos halvalla haluaa päästä hyvään lopputulokseen, niin googleta vaikka "lapping film razor honing".
    Kiviä jos ostaa "riittävän" setin, niin niihin saa helposti uppoomaan jokusen satalappusen. :P Rahallisesti fiksuinta ois hommata noita filmejä ja sitten myöhemmin voi halutessaan hommata viimeistelykiven, jolla saa yleensä hieman miellyttävämmän ajotuloksen, kuin synteettisillä vaihtoehdoilla - kivestä riippuen toki.
    Mun lontoon kielen taito ei ole niin hyvä että olisin ymmärtänyt että mitä tuo "filmi" oikein oli ja miksi sitä käytettiin? Niin ja oliko ne hienoimmat hiomapaperit tosiaan karkeuttaa neljätuhatta ja neljätoistatuhatta tosiaankin?

     
     
  10. #590
    Lainaus Alkuperäinen postaaja benji Näytä viesti
    Hieno! Onko loimukoivua vaiko mitä puuta? Itse askartelen kyniä mutta vain kiväärien hylsyistä Itsekin "askartelijana" arvostan käsityötä ja mulla onkin SM puukonteko mitalisti Saku Honkilahden tekemä puukko jossa on värjätty loimukoivukahva.
    Toi varsi on vaahteraa kaveri sorvas noi päätyhelat.
    <---- Jaa että säästetty noin paljon euroja ja paskanmarjat !!
    eGO-CE4

     
     
  11. #591
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Ilmankos arvasin väärin kun en oo koskaan vaahteraa nähnyt muuta kuin elävänä... :-D Mulla oli nuorena pölyallergia ja pahinta oli kaikki puutyöt. Vieläkään en ole puutöihin perehtynyt vaikka allergia taitaa olla jo kadonnut :-)

     
     
  12. #592
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,244
    Lainaus Alkuperäinen postaaja benji Näytä viesti
    Mun lontoon kielen taito ei ole niin hyvä että olisin ymmärtänyt että mitä tuo "filmi" oikein oli ja miksi sitä käytettiin? Niin ja oliko ne hienoimmat hiomapaperit tosiaan karkeuttaa neljätuhatta ja neljätoistatuhatta tosiaankin?
    Se "filmi" on tavallaan hiomapaperia, mutta mun käsittääkseni tasalaatusempaa ja ohkasempaa, jolloin se mukautuu aluslevyyn täysin, eli esim. lasilevyn päällä se on ihan niin tasanen, kuin se lasi. Itse en ole noita filmejä kokeillu, mutta näin oon ymmärtäny. Tasanen hiontapinta on kriittisen tärkeää partaveitsiä terotellessa.
    Synteettisillä kivillä yleisesti minimikarkeutena ajokelpoisen terän saantiin pidetään 8000 ja 12000 on vielä ihan tavallinen. 30000:kin asti jotkut vetävät.
    Noiden jälkeenkin voi sitten vielä jatkaa esim. timanttitahnalla, jota löytyy myös eri karkeuksia, mutta väittäisin, että jos niillä filmeillä vedät sinne 12-14000 asti ja stroppaat kankaalla ja nahalla, niin kyllä parta lähtee.

     
     
  13. #593
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Charun Näytä viesti
    Se "filmi" on tavallaan hiomapaperia, mutta mun käsittääkseni tasalaatusempaa ja ohkasempaa, jolloin se mukautuu aluslevyyn täysin, eli esim. lasilevyn päällä se on ihan niin tasanen, kuin se lasi. Itse en ole noita filmejä kokeillu, mutta näin oon ymmärtäny. Tasanen hiontapinta on kriittisen tärkeää partaveitsiä terotellessa.
    Synteettisillä kivillä yleisesti minimikarkeutena ajokelpoisen terän saantiin pidetään 8000 ja 12000 on vielä ihan tavallinen. 30000:kin asti jotkut vetävät.
    Noiden jälkeenkin voi sitten vielä jatkaa esim. timanttitahnalla, jota löytyy myös eri karkeuksia, mutta väittäisin, että jos niillä filmeillä vedät sinne 12-14000 asti ja stroppaat kankaalla ja nahalla, niin kyllä parta lähtee.
    Okei. Mielenkiintoista. Tavallisten puukkojen ja veitsien teroittelu kiinnostaa minua myös ja sitä olen harjoitellutkin, mutta en arvannut enkä tiennyt että näin hurjiin paperi ja kivilukemiinkin voidaan mennä. Kiitos oikein paljon tiedosta! Ja kyllähän se tosiasia tahtoo olla että lasinkaan päälle asetettu märkähiomapaperi ei pysy tasaisena kun se märkänä "elää". Ainakin pitää miettiä että millä tavalla teippaa. Mutta juu, tämä oli mielenkiintoista tietoa ja kiitos tosiaan!

     
     
  14. #594
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,244
    Eilen tipahti tommonen luukusta.
    Erittäin positiivisesti yllätti tämä laitos kokonaisuudessaan; todella laadukkaan oloinen laitos, Heljestrandin MK-terällä varustettu ja lisäboonuksena vielä syö moderneja SE-teriä - kiitos erittäin fiksusti toteutetun terän lukitusmekanismin, joka nostaa nuo ohuemmatkin terät oikeaan asentoon stoppereita vasten.







    Tulipa testiin myös Razormasterilta kahta eri santelipuusaippuan kehitysversiota.


     
     
  15. #595
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    En ole perehtynyt näihin lainkaan mutta täytyy sanoa että kyllä ennenvanhaan tehtiin kauniita laitteita! Todella hienon näköinen! Siis oletan että tämä on vanhanajan mallia ja ehkä jopa vanha?

     
     
  16. #596
    Höyrykone pki's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    2,097
    Ai ne tekee Razor Masterilla saippuaa.. mä joskus pyysin muijalta partasaippuaa ja nyt ensimmäinen erä kotitekoista käytössä. Hyvin toimii ja ei ole niin ällön hajuista kuin kaikki ostetut saippuani.

    DSE 901, eGo Type B, eGo Twist, Vision Spinner, Buzz Pro, Provari v2, Bolt (tele), PAPS Piccolo V1 & V3,
    EAmod, Lavatube Robust, PiColibri Tepuis, Atmomixani Nemesis + FT klooni Nemesis, Ambassadeur

     
     
  17. #597
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,244
    Lainaus Alkuperäinen postaaja benji Näytä viesti
    En ole perehtynyt näihin lainkaan mutta täytyy sanoa että kyllä ennenvanhaan tehtiin kauniita laitteita! Todella hienon näköinen! Siis oletan että tämä on vanhanajan mallia ja ehkä jopa vanha?
    Noista höylistä ei ihan mahottomasti löydy infoa netistä, mutta ikää on luultavasti ~80-120 vuotta.

    Lainaus Alkuperäinen postaaja pki Näytä viesti
    Ai ne tekee Razor Masterilla saippuaa.. mä joskus pyysin muijalta partasaippuaa ja nyt ensimmäinen erä kotitekoista käytössä. Hyvin toimii ja ei ole niin ällön hajuista kuin kaikki ostetut saippuani.
    Joo, RM:llä on omaa tuotantoa tällä hetkellä 5:ttä eri saippuaa ja kaikki erinomaisia suorituskyvyltään. Toivo on mahtava tervan tuoksuinen saippua, Uula kahvin, Pekka "merellisen", Juha "metsäisen" ja Markku viskin. Yksikään noista ei ole omaan nenään huono.

     
     
  18. #598
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,244
    Jaa, tätä mä en vissiin vielä vilauttanutkaan? Eilinen hankinta:





    On noi vaan pirun nättejä laitoksia.

     
     
  19. #599
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Todellakin nättiä. On se kumma kun nykyään ei tehdä nättiä vaikka kaikki tekeminen on tehostunut huimasti... Eihän nykyajan autotkaan ole niin nättejä kuin 50 vuotta sitten...

     
     
  20. #600
    Saipahan viimeinkin aikaiseksi laittaa tilaukset eteenpäin. Ostin myös reippaasti sidontatarvikkeita sekä laastareita, voi tulla aloittelijalle ekoilla kerroilla tarpeeseen.

    PS. Tuo Razormasterin alekoodi ei taida olla enää voimassa, tai ei ainakaan itellä toiminut.
    "Not a bad life really"

     
     
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •