Sivu 27 / 30 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 172324252627282930 ViimeinenViimeinen
Tulokset 521 - 540 / 581

Aihe: Kokkinurkkaus

  1. #521
    Höyrykone

    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    3,085
    Ja jälkkäriks emännän...........
    IMG_20170718_185023_resized_20170729_114930049.jpg

     
     
  2. #522
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Beef jerkyä yritän väsätä lonkalta nyt ekaa kertaa. Erilaisia reseptejä katselin niin että meni jo pää sekaisin Nyt ajattelin vetää lonkalta. Elikkä peuran paistia kilon verran. Siivutin ja laitoin siivut pussiin ja heitin perään HP:n Hot & Smokey spicy BBQ:ta puoli pulloa ja pullollisen kikkomanin soijaa. "puristelin pussia" ja nyt annan marinoitua. Tarkoitus olisi sitten vartaisiin laittaa lihat ja uuniin n.72 asteeseen kunnes tuntuvat sopivilta. Ehkä 4-12 tuntia. En tiedä. Luuletteko että tästä tulee sutta ja sekundaa heti

     
     
  3. #523
    Siitä on hyvä alkaa.Uunin lukku raollaan. Kuivamarinadi tosin nopeuttaa valmistusta verrattuna märkiin. Itse wanhana konkarina ja elämää nähneenä vedän uhallakin matalimmilla lämpötiloilla. Enkä ole vielä kuollu. Joskus talvella pistän vaan siivut takan päälle pellille ja isolla ropelilla ilmaa riittävästi.

    Sienikuivurilla mun mielestä tulee rapsakampi eli enempi jerkymäinen kuin uunissa. Yhtä hyviä toki. Mun slaissit on sipsimäisen ohuita eli valmistuvat nopeasti.

    Hammastikku tulee tutuksi tuon parissa. Kolmen nyrkin kokoisesta paistipalasta tehtyä on vielä pussukan pohjalla. Vaan ei kauan.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  4. #524
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Nää mun peuran lihat meni tosi mureiksi jo 5 tunnin marinaadissa olon jälkeen... Hyvä että tikuissa pysyvät. Tarkoitus oli että näistä tulisi sitkeitä kun mulla pitäisi painoa pudottaa niin sipsin korvikkeita! Vähän niinkuin puruluita! No, ne on uunissa ja yöllä joskus sitten näkee että mitä niistä tuli ja miltä maistuvat. Tästä tosiaankin sitten oppii jotain taatusti. Kerron sitten että kuinka kävi kun ovat valmiita Ja mulla on vielä viisi kiloa lihaa pakkasessa että saan säädöt toivottavasti kohdilleen

     
     
  5. #525
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Hilajoen Antti Näytä viesti
    Siitä on hyvä alkaa.Uunin lukku raollaan. Kuivamarinadi tosin nopeuttaa valmistusta verrattuna märkiin. Itse wanhana konkarina ja elämää nähneenä vedän uhallakin matalimmilla lämpötiloilla. Enkä ole vielä kuollu. Joskus talvella pistän vaan siivut takan päälle pellille ja isolla ropelilla ilmaa riittävästi.

    Sienikuivurilla mun mielestä tulee rapsakampi eli enempi jerkymäinen kuin uunissa. Yhtä hyviä toki. Mun slaissit on sipsimäisen ohuita eli valmistuvat nopeasti.

    Hammastikku tulee tutuksi tuon parissa. Kolmen nyrkin kokoisesta paistipalasta tehtyä on vielä pussukan pohjalla. Vaan ei kauan.
    Jostain tosiaan luin että oikeaoppisesti nämä pitäisi kuivattaa noin 42 asteessa. Elikkä nämä minun 72 asteiset eivät ole "aitoa" beef jerkyä, vaan jotain muuta.

     
     
  6. #526
    Do. Lappalaiset tekee kuivalihaa pakkasen puolella. Toisekseen tuuli on se joka kuivattaa ja uunissa ei ilma paljoa kierrä.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  7. #527
    Höyrykone jasso's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    kokkola
    Viestit
    13,801
    Kiertoilmauuni auttaa varmaan. Luukkua raollaan et kosteus poistuu.
    höyryä 17.1.2012 alkaen.

     
     
  8. #528
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    No niin. Ekat beef jerkeyt valmiit. Liian kova lämpö varmaan uunissa kun tuli jo viidessä tunnissa liian korppuja. Myöskin liian mureeta. Suolaa oli riittävästi. Ensikerralla taidan tehdä samoilla mausteilla mutta lisään savupaprikajauhetta ja vähän chiliä ja tosiaan pienemmällä lämmöllä jotta tulis enemmän sitkeää eikä tällaisia korppuja. Taidan myös leikata lihan niin että en ihan poikkisyin leikkaa vaan vähän viistosti ettei tule liian mureaa. Toisaalta voisin koittaa vaihteeksi jotain texas peten maustettakin näihin... No nämä kyllä tulee syötyä ja ihan mielellään jopa. Ei mennyt liha hukkaan

     
     
  9. #529
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Missäs ne hammastikut nyt onkaan...

     
     
  10. #530
    Höyrykone esu's Avatar

    Liittynyt
    01/2016
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    1,030
    Tuo leikkuusuunta on just se keino säädellä mureutta ja sitkeyttä. Ihan poikkisuuntaan ei kannata vedellä, semmoinen 40-70 astetta halutun sitkeyden mukaan. 70 lämmössä jo liha kypsyy, matalammalla saa kuivattua. Minäkin olen kuivien mausteiden kannalla, kuivuu nopeammin, eikä jää tahmaa pintaan.
    Kaikki epäoniistuu jotenkin.

     
     
  11. #531
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Kuivamaustaminen olisi varmaan mukavampaa työn kannaltakin. Näitä nyt kuivatella talouspaperin kanssa kun aina siinä menee puoli rullaa paperiakin. Olisko neuvoja antaa tuohon kuivamaustamiseen? Se kiinnostais. Niin ja eiliset peuran lihat tosiaan mulla kypsyi liikaa n.70 asteessa ja liian kauan pidin uunissa. Rakenne on varmaan suurinpiirtein sama kuin jos olisi näkkileivän polttanut uunissa...makukin vähän palanut. Peuranlihasta en myöskään henk.koht kovinkaan tykkää. En yleensäkään pidä kovinkaan paljon riistan mausta. Nyt laitoin hirvenlihasta satsin uuniin noin 55-60 asteeseen. Illalla saa nähdä mitä tällä kertaa tulee. Näillä lihoilla on hyvä harjoitella kun olen nämä työpalkaksi saanut ja siten että lähes ilmaista lihaa. Sitten kun tämä homma alkaa olla hanskassa niin sitten ajattelin kokeilla naudanlihaa josta tykkään eniten kaikista lihoista. Mutta joo, se kuivamaustaminen? Ohjeita?

     
     
  12. #532
    Yksinkertaisimmillaan karkeaa suolaa ja mustapippuria. Ei missään nimessä pöytäsuolaa. Sen kanssa annostelu mahdotonta. Muut kuivamarinadit ja jne. Valkosipulirouhe on kanssa hyvä osamauste,mutta kuivurilla kuivatessa sitten sitä irronnutta tavaraa on siellä sun täällä. Tavarat muovipussiin ja saa puristella ja hieroskella aika lailla tasaisen maustelevityksen saadakseen. Kai tuon voisi tehdä myös tasolla kerroksittain ja mausteet väissä.

    Ideahan tuossa kuivaamisessa on se,että matala kuivauslämpötila tuo esiin lihassa olevaa makeutta.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  13. #533
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Hilajoen Antti Näytä viesti
    Yksinkertaisimmillaan karkeaa suolaa ja mustapippuria. Ei missään nimessä pöytäsuolaa. Sen kanssa annostelu mahdotonta. Muut kuivamarinadit ja jne. Valkosipulirouhe on kanssa hyvä osamauste,mutta kuivurilla kuivatessa sitten sitä irronnutta tavaraa on siellä sun täällä. Tavarat muovipussiin ja saa puristella ja hieroskella aika lailla tasaisen maustelevityksen saadakseen. Kai tuon voisi tehdä myös tasolla kerroksittain ja mausteet väissä.

    Ideahan tuossa kuivaamisessa on se,että matala kuivauslämpötila tuo esiin lihassa olevaa makeutta.
    Rouhittua mustapippuria ja hienorakeista merisuolaa löytyy kotoota. Tuo merisuola ok? Entä ne muut kuivamausteet? Mitä suosittelet? P.S. Valkosipulista en vieläkään oikein pidä kun exä tunki sitä aikoinaan jokapaikkaan liikaa Niin ja jos jollain mausteella saa riistanmakua edes vähäsen piiloon niin se olisi hyvä juttu.

     
     
  14. #534
    Siis pelkkä mustapippuri rouhe ja suola riittää.Mitä karkeampaa,niin ylisuolaantumisen vaara pienenee. Kuivamarinadeja löytyy kaupasta jos jonkinnäköistä erilaisiin kokeiluihin. Pelkkä grillimaustekin käy.

    Riistan maku on maksamainen,joita en omissa jerkyissä ole koskaan huomannut. Liian tuliset (chili) jerkyt on kanssa hyviä,mutta.... Omat rajoitteensa niidenkin syömisessä,ainakin pussitolkulla.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  15. #535
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Nyt tulee hyvää! Maistoin tätä hirvenliha beef jerkeytä ja tästä tykkään! Ei lainkaan niin riistanmakuista kuin peura. Tämä hirvenliha on oikein maukasta. Vielä tunti uunissa 50 asteessa ja sitten taitaa olla passelia. Nam!

     
     
  16. #536
    Itse en ole jerkkyä tehnyt, enkä oikeastaan välitä koko tuotteesta, mutta tuli mieleen, että mitenköhän savusuola sopisi tällaisen kuivalihan maustamiseen..? Ja kun savu on mainittu, niin sopisikohan reseptiin, jos lihasiivuja marinoisi ensin nestemäisessä savussa ("liquid smoke", löytyy nykyään yleisesti hyvinvarustelluista kaupoista ja onkin aika ehdoton tuote mm. chili con carneen) ja lihan napattua savun aromit, pyyhkisi kuivaksi ja maustaisi vielä mustapippurilla, chipotle-jauheella (savustettu jalapeño) ja ehkäpä ripauksella savupaprikaa ja myös ehkä jauhettua jeeraa (aka rooman- tai juustokumina) ja korianteria saattaisin lisätä mausteseokseen... Ai niin ja tietty myös sipuli- ja/tai valkosipulijauhettakin pitäisi olla mukana. Lihana siis naudanliha.

     
     
  17. #537
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Lainaus Alkuperäinen postaaja JayKay70 Näytä viesti
    Itse en ole jerkkyä tehnyt, enkä oikeastaan välitä koko tuotteesta, mutta tuli mieleen, että mitenköhän savusuola sopisi tällaisen kuivalihan maustamiseen..? Ja kun savu on mainittu, niin sopisikohan reseptiin, jos lihasiivuja marinoisi ensin nestemäisessä savussa ("liquid smoke", löytyy nykyään yleisesti hyvinvarustelluista kaupoista ja onkin aika ehdoton tuote mm. chili con carneen) ja lihan napattua savun aromit, pyyhkisi kuivaksi ja maustaisi vielä mustapippurilla, chipotle-jauheella (savustettu jalapeño) ja ehkäpä ripauksella savupaprikaa ja myös ehkä jauhettua jeeraa (aka rooman- tai juustokumina) ja korianteria saattaisin lisätä mausteseokseen... Ai niin ja tietty myös sipuli- ja/tai valkosipulijauhettakin pitäisi olla mukana. Lihana siis naudanliha.
    Mä olen tähän mennessä todennut että varmaan yksinkertaisempikin resepti toimii. Mä siis laitoin kiloon lihaa marinaadiksi 1,5 desiä soijaa ja HP:n BBQ smoky hot kastiketta ja on tämä nyt vähintään yhtä hyvää kuin ne kaupan beef jerkyt. Siis tarkoitan että reseptin ei välttämättä tarvitse olla monimutkainen. Aiemmin ketjussa miehet ovat tehneet vielä yksinkertaisemmilla mausteilla. Toki voi kokeilla kaikenlaisia mausteita jotta tulis ihan "perfect" taikka huvikseen jopa. On hyvä kuitenkin muistaa että jos liikaa mausteita sotkee heti alussa niin saattaa liha maistua palaneelta koiranruoalta ehkä..? P.S. Niin en ole maistanut koiranruokaa mutta tyttäreni joka kerran halusi maistaa koiran herkkupaloja, sanoi että minun liha maistuu vähän samanlaiselta! Eikä siinä lihassa ollut mitään tuhatta maustetta! P.S.S. Siis minä olen pilannut monet sopat ja muut sillä että olen mennyt laittamaan liikaa erilaisia mausteita... Sitä vaan tässä ajattelin. Hyvä kokki toki tietää mitä tekee. Mutta mä en ole hyvä kokki

     
     
  18. #538
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Tuota Jaykayn mainitsemaa liquid smokea ehkä voisi kyllä koittaa...

     
     
  19. #539
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,125
    Mä en osaa mitään liharuokia tehdä enkä lihasta mitään ymmärrä niin kysynpä että mitä naudanlihaa mun pitää ostaa beef jerkyä varten? En siis siedä lainkaan lihaskalvoja enkä läskiä, enkä ehkä osaa niitä toisistaan hyvin erottaa. Elikkä yksi rusahdus hampaiden välissä vie multa lihahalut viikoksi. Elikkä mitä lihaa joudun ostamaan..? Siis nautaa olen ostamassa ilman jänteitä. Siis tarkoitin että en osaa lihasjänteitä lihasta ehkä oikein leikata pois Tekstistä saattaa saada sen kuvan että en osaa erottaa jänteitä läskistä

     
     
  20. #540
    Höyrykone esu's Avatar

    Liittynyt
    01/2016
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    1,030
    Lainaus Alkuperäinen postaaja benji Näytä viesti
    Mä en osaa mitään liharuokia tehdä enkä lihasta mitään ymmärrä niin kysynpä että mitä naudanlihaa mun pitää ostaa beef jerkyä varten? En siis siedä lainkaan lihaskalvoja enkä läskiä, enkä ehkä osaa niitä toisistaan hyvin erottaa. Elikkä yksi rusahdus hampaiden välissä vie multa lihahalut viikoksi. Elikkä mitä lihaa joudun ostamaan..? Siis nautaa olen ostamassa ilman jänteitä. Siis tarkoitin että en osaa lihasjänteitä lihasta ehkä oikein leikata pois Tekstistä saattaa saada sen kuvan että en osaa erottaa jänteitä läskistä
    Paistia. Sisä-, kulma-, pyöro- tai paahtopaisti ovat mainioita. Mikä ettei fileestäkin saa aikaiseksi jos lompakko kestää. Kalvoja joutuu joka tapauksessa vähän renssaamaan.
    Kaikki epäoniistuu jotenkin.

     
     
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •