Sivu 6 / 14 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678910 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 101 - 120 / 262

Aihe: Pieniä kysymyksiä modien akuista ja latureista +ketjuhakemisto

  1. #101
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    3
    Voisiko joku viisaampi valottaa, miten se vastuksen jännitehäviö voi olla korkeampi, mitä akun nimellisjännite. Esimerkiksi jos mulla on 0.6 ohmin setuppi, ja akku antaa täyteen ladattuna 4V jännitettä, vastuksen teho on U^2/R=(4V)^2/0.6~27W. Näinhän se mekaanisissa modeissa menee. Kuitenkin esimerkiksi mulla tehoa pystyy säätämään 75W saakka, jolloin se jännitekin on lähemmäs 7V. Mitä minä olen sähköoppia lukenut, niin ainoa, missä se jännite voi virtapiirissä suljetulla kierroksella kasvaa on jännitelähde eli tässä akku, jossa jännittennousu on kuitenkin vain 4V. Joten milläköhän mekanismilla ne mahtaa noissa wattisäätöisissä modeissa saada otettua enemmän tehoa irti?

    Sinänsä käytännön kannaltahan ei tolla ole mitään väliä, kunhan rupesin pohtimaan. On kyllä varmaan joku perustavanlaatuinen virhe tossa mun ajattelussa.

     
     
  2. #102
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    314
    Onko joku käyttänyt sony vtc5a akkuja? 35A jatkuvaa purkuvirtaa ja 2600mAh kapasiteetti.

     
     
  3. #103
    Höyrykonkari Korvaboosti's Avatar

    Liittynyt
    09/2015
    Sijainti
    Raahe
    Viestit
    236
    Tipahti modi+liero hattuhyllyltä kenturaa töistä tulles. Otin akun pois ja nakkasin laturiin, niin hoksasin tossa että plusnapa oli hivenen painunut. Liekkö akku entinen?
    EDIT: Noo, ainakin pari päivää tässä käyttänyt ja kahdesti ladannut, eikä ole käsille pasahtanut.
    Viimeksi muokannut Korvaboosti; 16.12.15 kello 08:20.

     
     
  4. #104
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    43
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Korvaboosti Näytä viesti
    Tipahti modi+liero hattuhyllyltä kenturaa töistä tulles. Otin akun pois ja nakkasin laturiin, niin hoksasin tossa että plusnapa oli hivenen painunut. Liekkö akku entinen?
    EDIT: Noo, ainakin pari päivää tässä käyttänyt ja kahdesti ladannut, eikä ole käsille pasahtanut.
    Itellä painui kans kahdesta panasonicista sisään plussa,joskus kun SID modilla höyrysin. Hyvin ne toimivat senkin jälkeen. Eivät tosiaan olleet mitään megapurkaukseen kykeneviä akkuja, olikohan jatkuva purku 7 tai 10a.

     
     
  5. #105
    Höyrykone Tomassino's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Spoon river County
    Viestit
    3,074
    Lainaus Alkuperäinen postaaja lepa Näytä viesti
    Voisiko joku viisaampi valottaa, miten se vastuksen jännitehäviö voi olla korkeampi, mitä akun nimellisjännite. Esimerkiksi jos mulla on 0.6 ohmin setuppi, ja akku antaa täyteen ladattuna 4V jännitettä, vastuksen teho on U^2/R=(4V)^2/0.6~27W. Näinhän se mekaanisissa modeissa menee. Kuitenkin esimerkiksi mulla tehoa pystyy säätämään 75W saakka, jolloin se jännitekin on lähemmäs 7V. Mitä minä olen sähköoppia lukenut, niin ainoa, missä se jännite voi virtapiirissä suljetulla kierroksella kasvaa on jännitelähde eli tässä akku, jossa jännittennousu on kuitenkin vain 4V. Joten milläköhän mekanismilla ne mahtaa noissa wattisäätöisissä modeissa saada otettua enemmän tehoa irti?

    Sinänsä käytännön kannaltahan ei tolla ole mitään väliä, kunhan rupesin pohtimaan. On kyllä varmaan joku perustavanlaatuinen virhe tossa mun ajattelussa.
    En ole se viisaampi ja ihmettelen itsekin, mutta kyllä siinä piirissä on jokin tehonvahvistin, transistori tai muu vastaava oltava.
    "don Tomassino - tekee tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä."

    Höyryaakkoset: höyryttelijän sanakirja
    Höyryttelypäiväkirja

     
     
  6. #106
    HöyryGuru smami's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Lapua
    Viestit
    4,286
    Lainaus Alkuperäinen postaaja lepa Näytä viesti
    Voisiko joku viisaampi valottaa, miten se vastuksen jännitehäviö voi olla korkeampi, mitä akun nimellisjännite. Esimerkiksi jos mulla on 0.6 ohmin setuppi, ja akku antaa täyteen ladattuna 4V jännitettä, vastuksen teho on U^2/R=(4V)^2/0.6~27W. Näinhän se mekaanisissa modeissa menee. Kuitenkin esimerkiksi mulla tehoa pystyy säätämään 75W saakka, jolloin se jännitekin on lähemmäs 7V. Mitä minä olen sähköoppia lukenut, niin ainoa, missä se jännite voi virtapiirissä suljetulla kierroksella kasvaa on jännitelähde eli tässä akku, jossa jännittennousu on kuitenkin vain 4V. Joten milläköhän mekanismilla ne mahtaa noissa wattisäätöisissä modeissa saada otettua enemmän tehoa irti?

    Sinänsä käytännön kannaltahan ei tolla ole mitään väliä, kunhan rupesin pohtimaan. On kyllä varmaan joku perustavanlaatuinen virhe tossa mun ajattelussa.
    Boosteri eli step-up piiriä käytetään että saadaan akun ominaisjannitette isompi jännite kuormaan.
    Täältä voi lukea lisää jos kiinnostaa

     
     
  7. #107
    Höyrypää Köhötin's Avatar

    Liittynyt
    07/2014
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    794
    Kaverilla ollut Vamo aiemmin käytössä ja siinä akkuina Tensain 700mAh 20A akkuja sekä pari Panasonicin NCR18650B.

    Meinasi tyrkätä stäkättynä Tensait juuri hankitun Subox minin sisään mutta suosittelin jättämään välin. Mitenkäs tuo Pana? Sehän kyllä käy mutta kuinka paljon sitä uskaltaa kurittaa?


    Smok Xpro M80 Plus, Wismec Releaux RX200, Helix, Russian91%, Arctic Tank, Bellus, Velocity, Serpent, Griffin 25mm, Supertank mini

     
     
  8. #108
    Höyrykone Niksi's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Satunnainen
    Viestit
    1,047
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Köhötin Näytä viesti
    Kaverilla ollut Vamo aiemmin käytössä ja siinä akkuina Tensain 700mAh 20A akkuja sekä pari Panasonicin NCR18650B.

    Meinasi tyrkätä stäkättynä Tensait juuri hankitun Subox minin sisään mutta suosittelin jättämään välin. Mitenkäs tuo Pana? Sehän kyllä käy mutta kuinka paljon sitä uskaltaa kurittaa?
    www.akkula.fi/Panasonic-NCR18650B-3400-mAh
    Ilmeisesti 6.5A purkuvirta, eli ei hirveitä voi ottaa.
    Ja akkujen stäkkäys taasen.. Nehän menee silloin sarjaan, eikä rinnan ja voi olla ettei modin piiri enää jaksa rajoittaa tehoja, tuolloinhan akun jännite nousee sinne 6.8-8.4 voltin hujakoille, normi 3.4-4.2voltin sijaan.
    Ellen nyt ihan solmuun ajatuksiani saanut

     
     
  9. #109
    Höyrypää Köhötin's Avatar

    Liittynyt
    07/2014
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    794
    Näin itsekin ajattelin tuon stäkkäyksen kanssa. Meinasi jo alkaa ajelemaan subtankkia parinkymmenen watin tehoilla mutta uskoi kun toppuuttelin.

    Käytössä hänellä kuulemma sekä 0,5 että 1,5 ohmiset atot.

    Ehkä vaan suosittelen jatkamaan Vamon kanssa kunnes saa kunnon akut.


    Smok Xpro M80 Plus, Wismec Releaux RX200, Helix, Russian91%, Arctic Tank, Bellus, Velocity, Serpent, Griffin 25mm, Supertank mini

     
     
  10. #110
    Höyrykone Tomassino's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Spoon river County
    Viestit
    3,074
    Panasonicit antaa noin 35 watilla kyllä tohottaa ihan kepeästi. Kyllä se piiri ilmoittaa jos ei saa revittyä riittävästi virtaa. Se lopettaa vain tulittamisen silloin
    "don Tomassino - tekee tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä."

    Höyryaakkoset: höyryttelijän sanakirja
    Höyryttelypäiväkirja

     
     
  11. #111
    Höyrypää Köhötin's Avatar

    Liittynyt
    07/2014
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    794
    Uskaltaako oikeasti repiä noin paljon? Kaveri alkoi jo pelkäämään että räjäyttää kätensä tuon kanssa.


    Smok Xpro M80 Plus, Wismec Releaux RX200, Helix, Russian91%, Arctic Tank, Bellus, Velocity, Serpent, Griffin 25mm, Supertank mini

     
     
  12. #112
    Höyrykone Tomassino's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Spoon river County
    Viestit
    3,074
    Mulla on vara-akkuna panasonic, mutta olikos siinä 10A anto.. sitä ainaski oon tulitellu 30-35w.
    "don Tomassino - tekee tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä."

    Höyryaakkoset: höyryttelijän sanakirja
    Höyryttelypäiväkirja

     
     
  13. #113
    Höyrykone Tomassino's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Spoon river County
    Viestit
    3,074
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Tomassino Näytä viesti
    Mulla on vara-akkuna panasonic, mutta olikos siinä 10A anto.. sitä ainaski oon tulitellu 30-35w.
    Juu kyllä näin oli. 10 a jatkuvaa oli kesto mun pf-mallissa. Eli puimurikaavaa sitten vain..
    "don Tomassino - tekee tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä."

    Höyryaakkoset: höyryttelijän sanakirja
    Höyryttelypäiväkirja

     
     
  14. #114
    Höyrykone RiMa's Avatar

    Liittynyt
    01/2015
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    1,066
    Jos tuo 6,5A pitää paikkansa niin lähtisin max 20w tuota 0,5atoa ajeleen.
    ohm.jpg
    Spoileri!

     
     
  15. #115
    Höyrypää Köhötin's Avatar

    Liittynyt
    07/2014
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    794
    Ni mutta tässähän on jatkuva vain 6,5A.

    Edut. Enpä sitten huomannut tuota RiMan postia.

    Paljollakos tuota 1,5 sitten uskaltaa? Jotenkin oman muistin mukaan itse ajelin aikoinaan Vamolla 1,8ohm atoja 11W tuollaista samanlaista akkua käyttäessäni.


    Smok Xpro M80 Plus, Wismec Releaux RX200, Helix, Russian91%, Arctic Tank, Bellus, Velocity, Serpent, Griffin 25mm, Supertank mini

     
     
  16. #116
    Höyrykone Niksi's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Satunnainen
    Viestit
    1,047
    Lainaus Alkuperäinen postaaja RiMa Näytä viesti
    Jos tuo 6,5A pitää paikkansa niin lähtisin max 20w tuota 0,5atoa ajeleen.
    ohm.jpg
    Ja noita 1.5 ohmin atoja voi sitten vedellä vähän huolettomammin, kun eivät tehoa vaadi lähellekään niin paljon, kuin subohmeilla.

     
     
  17. #117
    Höyrykone RiMa's Avatar

    Liittynyt
    01/2015
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    1,066
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Köhötin Näytä viesti
    Ni mutta tässähän on jatkuva vain 6,5A.

    Edut. Enpä sitten huomannut tuota RiMan postia.

    Paljollakos tuota 1,5 sitten uskaltaa? Jotenkin oman muistin mukaan itse ajelin aikoinaan Vamolla 1,8ohm atoja 11W tuollaista samanlaista akkua käyttäessäni.
    Tällä olen itse laskeskellut.

    63w
    Spoileri!

     
     
  18. #118
    Höyrypää Köhötin's Avatar

    Liittynyt
    07/2014
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    794
    No huhhuh. Jotenkin tuntuu uskomattomalta.

    Kiitokset näistä tiedoista.


    Smok Xpro M80 Plus, Wismec Releaux RX200, Helix, Russian91%, Arctic Tank, Bellus, Velocity, Serpent, Griffin 25mm, Supertank mini

     
     
  19. #119
    Höyrykone IcedForce's Avatar

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    2,196
    Semmonen vaan, että jos ovat yksittäin käytettyjä akkuja, niin ei missään nimessä stäckäystä. Jos olisi rinnan, niin ei olisi ihan niin paljoa huolta, mutta sarjassa aina "paritetut" akut (eli samaan aikaan ostetut samanlaiset akut, joita ei koskaan käytetä eikä ladata yksin vaan aina parina). Tämä sen takia, että sarjassa akut rasittuvat molemmat saman verran ja jos toinen akuista on kuluneempi kuin toinen, niin se kuluneempi kosahtaa varsin helposti. Rinnan tätä ongelmaa ei niin paljoa ole, koska akut jakavat rasituksen keskenään, mutta silti olisi ihan suotavaa, etät myös rinnan käytettäisiin paritettuja akkuja.

     
     
  20. #120
    Akkukasaa käyn läpi, Opuksen BT-C3100 laturilla, toimintona Test. Eli lataa - purkaa - lataa, ja ilmoittaa paljonko mAh akkuihin meni. Akuilla ikää noin 1 vuosi ja latauskertoja arviolta + 100/ akku.

    Samsungin 25R akut ottaa virtaa vastaan noin 2300 mAh ja Sonyn vtc5 akut noin 2600 mAh. Hölmömpi voisi noista tuloksista sanoa, että akut vielä suht ok kunnossa. Pystyykö akkujen kunnon näin yksioikoisesti toteamaan, vai ymmärränkö jotain taas ihan väärin?
    "Not a bad life really"

     
     
Sivu 6 / 14 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678910 ... ViimeinenViimeinen
Keskustelu Akut ja laturit

Tämän aiheen tunnukset (tag)

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •