Tuli itellekkin outilta vastausta tänään mutta varmaan ihan sama viesti mitä tachille tullu.
Tässä outilan viesti kokonaisuudessa.
Hei, Juha,
kiitos viestistäsi. Anteeksi, että vastaukseni on viipynyt.
Olen saanut paljon kansalaispalautetta sähkötupakkaa koskevasta lakialoitteesta.
En ole siihen vielä kovin syvällisesti perehtynyt, joten kiitän sinua siitä että toit esille lakialoitteen epäkohdat. Kiitos myös hyödyllisistä linkeistä.
Ajattelen itse, että meidän ei missään nimessä tule rajoittaa sellaisia keinoja, jotka auttavat ihmisiä eroon tupakasta, kunhan keino ei ole tupakkaa haitallisempi.
Suurin huoli on se, että sähkösavukkeista tulee lapsille ja nuorille uusi väylä nikotiiniriippuvuuteen. Vuonna 2013 tehdyn THL:n selvityksen mukaan kaikista yläkoululaisista viisi prosenttia käytti sähkötupakkaa, enemmän kuin aikuisväestössä keskimäärin. Toisaalta jos nuo 5 % ovat poissa tervaa ja häkää sisältävän savukkeen kokeilijoista, tilanne on silti parempi kuin aikaisemmin. Nähdäkseni makuaineiden kielto liittyy tähän houkutustekijään. Uuden lain myötä sähkötupakkaa ei saa myydä alle 18-vuotiaille, mutta se ei tietenkään tarkoita että käyttö nuorten keskuudessa loppuisi kokonaan.
Haitat ja hyödyt täytyy luonnollisesti punnita huolellisesti, mutta itse näkisin, että sähkötupakka on huomattavasti vähemmän haitallista kuin tervaa ja häkää sisältävät savukkeet ja muut tupakkatuotteet, joten ei ole mitään syytä asettaa sitä lainsäädännöllä huonompaan asemaan kuin tupakkatuotteita.
Esität viestissäsi monia järkeviä perusteluja sähkötupakan puolesta. Otan kyllä sinun ja muiden sähkötupakan käyttäjien palautteen huomioon kun lakialoite tulee Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsiteltäväksi.
Olen henkilökohtaisesti ilahtunut jokaisesta, joka pääsee irti tupakanpoltosta. Toivotan hyvää jatkoa savuttomalle elämällesi!
Yst. terv. Outi
Outi Alanko-Kahiluoto
kansanedustaja (Vihr.),
eduskuntaryhmän pj.
+358505121727
Outi Alanko-Kahiluoto
Twitter @outialanko.fi