Tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Volteista

  1. #1
    Höyrypää

    Liittynyt
    08/2011
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    435

    Volteista

    Taas täällä.
    Eli suunnitelmissa hankkia tollainen volttimodiparisto. (Mikä sen oikea nimi on?).
    Tällä hetkellä on 510-T manuaali ja eGo-T.
    Mittasin näiden antamat voltit ja 510:ssa näytti 3,96 ja eGossa 3,65.
    Neste on CE2 XL Cartomiser - 510 1.8ml Black tommosessa kartossa.
    Nesteenä joku ecigistä tilattu capuccino.
    eGossa maku on hyvä ja höyryä tulee sopivasti eli kaikki hyvin.
    510:ssa makua ei ollenkaan ja huulet meinaa palaa. Jollain nesteellä varmaan kitalaki vähän paloikin. :-*
    Kysymys onkin että minkä takia volttien pitäisi olla yli 4 tai jopati 6?
    Vai onko näille sitten omat kartot ja atomisaattorit?
    Jos on niin millaiset?

     
     
  2. #2
    HöyryGuru

    Liittynyt
    04/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    4,126

    Vs: Volteista

    Suuremmalla volttimäärällä vastus käy kuumempana ja höyrystää nopeammin nestettä. Näin saadaan enemmän makua irti, parempi höyryntuotto ja tiukempi kurkkutuntuma. Eri atomisaattoreilla, kartoilla, clearoilla ja tankeilla sekä nesteellä on niin sanottu "sweet spot". Kun sen oikean volttimäärän löytää omalle laite- ja nesteyhdistelmälle niin maku on miellyttävän voimakas, höyryntuotto on runsasta ja sopivan lämmintä/kuumaa ja kurkkutuntuma omaan makuun sopiva.

    Eipä siis ihme että sitä "täydellistä" höyryä etsiessä moni ostaa säädettävän modin. Loogistahan se on.

     
     
  3. #3
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    305

    Vs: Volteista

    Kirjoitin tästä aikoinaan aika pitkän ketjun joka jostain täältä löytyy. Kysymys ei ole pelkästään kuinka paljon voltteja akusta syötät vaan myös minkälaisen atomisaattorin siihen laitat kiinni. Ja tarkemmin vielä atomisaattorin resistanssista.
    Eli ns. parhaan "sweet spotin" muodostavat sopivan volttimäärän ja atomisaattorin vastuksen määrittämä tehoarvo. Wattilukema.

     
     
  4. #4

    Vs: Volteista

    Se tehon laskentakaavanhan tosiaan on

    Käytettävä volttimäärä jaettuna atomisaattorin resistanssiarvolla (Saadaan tulokseksi virta, eli Amppeeri), tämä tulos kerrotaan sitten vielä käytettävällä voltti määrällä.
    Eli (U/R) * U = P
    Jossa siis U=Jännite eli Voltit R= Resistanssi eli Ohmit ja P=teho eli Wattia

    Vaikkapa jännite 3.7V (Suurinpiirtein vakio akku esim. ego:ssa)
    Atomisaattorin vastus 1.5ohm (ns. LR-atomisaattori)

    3.7V/1,5Ohm= 2,4666 Amppeeria (A)
    2,4666 * 3,7V = 9,126 Wattia


    Siinä ihan täydellisyydesä ei taida aivan teho vielä riittää, vaan tarvitaan myös tuuria, että sen saman pystyy toistamaan toisella atomisaattorilla, uskoisin, että vastuksen muoto, teho, sijainti ym. asiat vaikuttaa myös siihen, että miten se höyrystää nesteen, unohtamatta laitteen muita ominaisuuksia, kuten atomisaattorin saama nesteen määrä ym.

     
     
  5. #5
    HöyryGuru

    Liittynyt
    05/2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    691

    Vs: Volteista

    Jopa samastakin nesteestä tulee eri makuja esiin eri tehoilla ja paras maku normaali vastuksellisilla atoilla löytyy yleensä hiukan normia isommilla volteilla.

     
     
  6. #6

    Vs: Volteista

    Tehon voi myös laskea tällä kaavalla:

    P = U * U / R

    , eli jännite kertaa jännite jaettuna vastuksella. Esimerkki: Jännite 5 volttia, atomisaattorin vastusarvo 2 ohmia,

    5V * 5V / 2ohm = 12.5 W

    Mielestäni hieman helpompaa, koska tehon voi laskea suoraan niistä luvuista jotka on tiedossa (eli jännite ja vastus).

    Jokaiseen sääntöön on olemassa poikkeus, paitsi siihen sääntöön, että jokaiseen sääntöön on poikkeus, se on sikäli poikkeava sääntö - Markus Kajo

     
     
  7. #7

    Vs: Volteista

    Lainaus Alkuperäinen postaaja marviner Näytä viesti
    Tehon voi myös laskea tällä kaavalla:

    P = U * U / R

    , eli jännite kertaa jännite jaettuna vastuksella. Esimerkki: Jännite 5 volttia, atomisaattorin vastusarvo 2 ohmia,

    5V * 5V / 2ohm = 12.5 W

    Mielestäni hieman helpompaa, koska tehon voi laskea suoraan niistä luvuista jotka on tiedossa (eli jännite ja vastus).
    No, siis, enkös mä just vähäniinkuin noin sen kertonut, kirjaimet vaan eri järjestyksessä
    U / R * U
    Jossa tuo välilaskun (U/R) tulos on virta joka kerrotaan jännitteellä

    Tosin, tuo kertomasi helpottaa todella paljon muistamaan, joten tosi hyvä lisäys tuohon kirjoitelmaani, ei tullut mieleen antaa noin paljoa helpotusta, kun toi kuitenin aika selvä asia itselle on moninkin päin

     
     
  8. #8
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    69

    Vs: Volteista

    Ihan perus puimuri: lla selviää laskukaavasta. Mun eka atomisaattori taitaa olla rikkoutunut joten päätin hieman testailla sitä. Sen resistanssi oli 5 ohmia. Rupesin tosta säädettävästä muuntajasta tarjoamaan sille 12V kuivapolttoa. Kaikki muut siis oli jo kokeiltu muunmuassa kuivapoltto akulla, pesut, keittämiset ym. Eipä siis mitään menetettävää ollutkaan. Hetken 12V kuivapolttelun jälkeen Ohmit sanoivat 2.5. Hetken toimi akulla hyvin kunnes taas höyryntuotto loppui ja 5 ohmia näytti mittari. Kokeilin sit tankki kiinni atomisaattoriin ja muuntajasta piuha akkupään reikään, suukappale suuhun ja miinus piuha runkoon. Aika tujut on 12V höyryt

     
     
  9. #9
    HöyryGuru overflow's Avatar

    Liittynyt
    09/2009
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    1,403

    Vs: Volteista

    Jännite, jonka kanssa teho lasketaan, tulee olla kuormitushetkellä mitattu, mikä varmaan Mi_Kaheli:n postissa oli huomioitukin. Mainitsen sen kuitenkin vielä erikseen, jotta kukaan ei epähuomiossa mittaa "arvotonta" tulosta, ja saanhan näin minäkin lusikkani tähän soppaan...

    ProVari antaa ulos kutakuinkin sitä jännitettä, joka on valittu, muista volttimodeista ei ole omakohtaista kokemusta. Muiden akkujen kanssa kuormittamattomana mitattu jännite on suurempi kuin kuormitettuna mitatut, seuraavaan tapaan:

    Suluissa jännite kuormittamattonana, ensimmäiset lukemat 2.9 ohmin ja toiset lukemat 1.6 ohmin cartolla.

    BombShell AW IMR 18650 1600mAh (4.22) 3.88 - 5.2W, 3.68 - 8.5W

    eGo-T lyhyt malli (4.13) 3.75 - 4.8W, 3.48 - 7.6W

    BombShell Soshine 650mAh 3.0V x2 (6.85) 4.40 - 6.7W, 3.92 - 9.6W

    510 180mAh manual (4.10) 3.69 - 4.7W, 3.39 - 7.2W


    Soshine akut ovat vanhahkoja, eivätkä välttämättä parhaassa iskussa enää. Lisäksi ne lämpenevät kovalla kuormalla huomattavasti. Muut akut ovat lähestulkoon uusia.

     
     
  10. #10
    Höyrypää

    Liittynyt
    08/2011
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    435

    Vs: Volteista

    marviner saat varmaan ennen minua Buzz pro:n. Laitathan arvostelua?

     
     
  11. #11

    Vs: Volteista

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Blankko Näytä viesti
    marviner saat varmaan ennen minua Buzz pro:n. Laitathan arvostelua?
    Kävin pari tuntia sitten hakemassa sen helsinki-vantaan tullipostista, kun en malttanut odottaa. Tullimaksuja meni alle 40€. Tässä kannattaa huomioida se, että mun kokonaistilauksen hinta kaikkine ylimääräisine roippeineen oli 230 dollaria. Siitä summasta perittiin siis tullit. Mun pitää ottaa tosta laitteesta kunnon kuvat ensin. Ittellä ei ole kunnollista kameraa, joten otan ne kuvat duunissa. Tälle viikolle yritän saada jotain alustavaa aikaan. Sen verran voin jo tässä vaiheessa hehkuttaa, että et varmasti tule pettymään - ellet sitten vaadi jo kuuta taivaalta. Mutta palataan tähän asiaan myöhemmin...
    Jokaiseen sääntöön on olemassa poikkeus, paitsi siihen sääntöön, että jokaiseen sääntöön on poikkeus, se on sikäli poikkeava sääntö - Markus Kajo

     
     
  12. #12

    Vs: Volteista

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Blankko Näytä viesti
    Taas täällä.
    Eli suunnitelmissa hankkia tollainen volttimodiparisto. (Mikä sen oikea nimi on?).
    Tällä hetkellä on 510-T manuaali ja eGo-T.
    Mittasin näiden antamat voltit ja 510:ssa näytti 3,96 ja eGossa 3,65.
    Neste on CE2 XL Cartomiser - 510 1.8ml Black tommosessa kartossa.
    Nesteenä joku ecigistä tilattu capuccino.
    eGossa maku on hyvä ja höyryä tulee sopivasti eli kaikki hyvin.
    510:ssa makua ei ollenkaan ja huulet meinaa palaa. Jollain nesteellä varmaan kitalaki vähän paloikin. :-*
    Kysymys onkin että minkä takia volttien pitäisi olla yli 4 tai jopati 6?
    Vai onko näille sitten omat kartot ja atomisaattorit?
    Jos on niin millaiset?
    Tekaisin tossa jokin aika sitten suoran usb johdon 510 atomiseriin kun viikonloppu ja ei saanut uusia akkuja siihen hätään, eli 5v tulee tuosta. Ja todella selkeesti makua ja iskua on enemmän kuin vakio voltilla. Ittellä ainakin myös atomiseri kävi huomattavasti kylmempänä kuin vakiovoltilla, joka johtui varmaan siitä et ei tarvinnut posket lommolla imee useita sekunteja niinkuin vakio voltilla.

     
     
  13. #13
    Höyrypää

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Tuusula
    Viestit
    634

    Vs: Volteista

    Tuuppasinpa tuossa useamman päivän sivussa olleen 510:n automaattiakun eGo-T:n yläkertaan kiinni ja imaisin... "mitvit??? täähän tuntuu tehokkaalta". Pakkohan se oli kaivaa yleismittari esiin ja ruveta mittailemaan noita akkuja. eGo 900mAh akut kumpikin 3,3V, 510 manuaaliakku 3,6V ja kisan voittaja automaattiakku 3,7V. Nämä siis tyhjäkäynnillä halpisyleismittarilla, mutta ovat suuntaa antavia ja vahvistavat sen, miltä tuntuikin. Onko tuo 3,3V normaali noille eGoille vai ovatko nämä vähän laiskoja?

     
     
  14. #14

    Vs: Volteista

    No itse olen huomannut selkeen eron eGon läpivientiakkua käyttäessäni että kun se ottaa virtansa sitä kautta niin se antaa paremmat höyryt kuin ilman sitä johdosta saatavaa virtaa ,ensinmäiseksi sen pistin merkille käyttäessäni cartoja . Nykyään aina kun olen koneella eGo-T varassa niin mieluiten käytän läpivientiä juuri se antamien lisähöyryjen takia .jos noita virtaasiota ymmärtävät vois mittailla tuonkin jutun samalla ettei jää vain minun mututuntumaksi asiasta :

     
     
  15. #15
    JaaGeRMaisTeR
    Vieras

    Vs: Volteista

    Lainaus Alkuperäinen postaaja holkki Näytä viesti
    No itse olen huomannut selkeen eron eGon läpivientiakkua käyttäessäni että kun se ottaa virtansa sitä kautta niin se antaa paremmat höyryt kuin ilman sitä johdosta saatavaa virtaa ,ensinmäiseksi sen pistin merkille käyttäessäni cartoja . Nykyään aina kun olen koneella eGo-T varassa niin mieluiten käytän läpivientiä juuri se antamien lisähöyryjen takia .jos noita virtaasiota ymmärtävät vois mittailla tuonkin jutun samalla ettei jää vain minun mututuntumaksi asiasta :
    Mututuntuma paras tuntuma antaa se kait sillon tasasempana tuon jänön vastukselle ku saa akkukin virtaa kokoajan

     
     
Keskustelu Sähkötupakka (e-Savuke) yleisesti

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •