Tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Kesätyöt

  1. #1
    Höyrypää Puskamestari's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    PKS
    Viestit
    537

    Kesätyöt

    Päätinpä alottaa tälläsen ketjun, johon voisi kerätä vähän nuoremman porukan (miksei vanhemmankin) mietteitä/toiveita kesätöistä. Mihin olette hakeneet? Minne haluaisitte eniten yms yms. Itse olen hakenut n. 40 eri paikkaan ja vasta kahdesta on otettu yhteyttä.

     
     
  2. #2
    HöyryGuru smami's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Lapua
    Viestit
    4,286
    10-15 lähetettynä ja 2 vastausta, ei oteta kesätyöläisiä ja toinen oli että tehdas kiinni kesällä Toiveena olis että näin 5v AMK:ssa hillumisen jälkeen pääsis kokeilemaan oman alan hommia
    E: Etelässä ja tossa 150km päässä pääsis suhteilla töihin mutta vähän turhan pitkä päivittäinen matka olis molempiin kun on akkaa, koiraa ja omistusasuntoa

     
     
  3. #3
    Höyrypää Puskamestari's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    PKS
    Viestit
    537
    Vaikuttaa tekniikan alalta? mikä tarkalleen?

     
     
  4. #4
    Höyrypää Threnody's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    755
    Onhan tuo nykyään suhteellisen vaikeaa päästä kesätöihin, varsinkin jos ei ole asianmukaista koulutusta, suhteita, työkokemusta tai halua/valmiuksia muuttaa toiselle paikkakunnalle. Juuri tuollaisia tarinoita oon kuullu, että porukka puskee 30-60 hakemusta menemään ja parista paikasta tulee loppujen lopuksi jonkunlainen vastaus. Helppohan se niillä on hommata töitä, joilla on isukki, eno, tms. töissä mielenkiintoisessa firmassa ja näiden suhteiden kautta pääsee sitten kesäksi firman palkkalistoille.

    Itsellä ei henkilökohtaisesti ole juurikaan hehkuttamista työkokemuksen ja suhteiden puolesta, mutta kyllähän tuota on hyvällä tuurilla nyt viimeisenä neljänä kesänä työllistyny suhteellisen hyvään firmaan (NSN). Koko homma lähti siitä, kun pääsin suorittamaan ammattikoulun viimeisen vuoden harjoittelujakson kyseiseen firmaan. Kyselin sieltä kesätöitä palkattoman harjoittelun jatkoksi, mutta homma kusi siihen, että ei ollut mahiksia olla koko kesää töissä edessä vääjänneen armeijaanlähdön vuoksi. Seuraavana vuonna tammikuussa vapauduttuani armeijasta kävin useammassa vuokrafirman haastattelussa ja sen aikaisen Varamiespalvelun kautta pääsinkin sekä koulutuksen että työkokemuksen ansiosta taas samaan firmaan töihin. Aloitin seuraavana syksynä amk-opinnot, ja nyt joka kesä oon siitä lähtien oon ollu joka kesän NSN:n palkkalistoilla. Hakemuksiakaan ei oo tarvinnu pistää kuin yhden ja se on yleensä ollut sillä selvä.

    Nyt ois tässä keväällä valmistuminen insinööriksi edessä, joten saa alkaa hakemaan ihan vakituista työtä. Ei oo vielä ehtiny edes alkaa katselemaan mitään vaihtoehtoja, kun aika menee aikalailla opinnäytetyön ja muiden kouluhommien tekemiseen. Saa nähdä mitä sitä kesäksi saa aikaiseksi, vielä ei voi tietää. Luultavasti haen taas NSN:lle ja pistän liudan hakemuksia muihinkin firmoihin. Ei oo kyllä odotukset mitenkään kovin korkealla työllistymisen suhteen

    Oulusta ei taida löytyä mulle sellaista oikeasti unelmatyöpaikkaa. Joku Wärtsilä tai muu isompi teollisuusyritys vois olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Edellyttää tosin muuttamista etelämmäs, mikä ei tosiaan oo mitenkään ykkösratkaisu ainakaan itselle. Sen verran moni asia sitoo mut tiukasti tänne Oulun syövereihin
    On pirun vaikea selvitä hengissä hautaan saakka
    ΧΞΣ - Non Serviam


     
     
  5. #5
    HöyryGuru smami's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Lapua
    Viestit
    4,286
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Puskamestari Näytä viesti
    Vaikuttaa tekniikan alalta? mikä tarkalleen?
    Tekniikkaapa hyvinkin ja automaatio suuntauksena. Suurin osa täälä päin on pieniä yrityksia ja niihin suuriinkaan ei montaa harjoittelijaa/kesähessua oteta.

     
     
  6. #6
    HöyryPoliisi luuponen's Avatar

    Liittynyt
    03/2010
    Sijainti
    Steamland Yard
    Viestit
    3,620
    kai näistä voi menneessäkin aikamuodossa puhua;

    eli olen ollut kesätöissä : vanhainkodin kävelyttäjänä / avustajana, sähköasentajan apulaisena, inventaarioapulaisena, kokkina, toimittajana ja talonmiehenä.

    ennen sentään pääsi kesätöihin kun vaan meni kysymään. nykyään on kovin nihkeetä ja sekös taas on yksi asia joka mua vituttaa.

    mutta kesätöihini palatakseni, voitte uskoa että vaarallisia tilanteita riitti. pahin oli ehkä kirkontornin (puukirkko) ylimmän palovaroittimen hakeminen, uä-pesu ja takasin vieminen.

    tsemppiä kaikille hakuun!

    Palautetta : "Eli Luuponenhan sun käyttäjänimi oli/on millä f....ing ilveellä voit väittää noin oikeesti tekisi mieleni itse vääntää jostain paikasta eli korjaa virheesi ja myönnä että olet väärässä.
    "

     
     
  7. #7
    Höyrypää Threnody's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Oulu
    Viestit
    755
    Lainaus Alkuperäinen postaaja luuponen Näytä viesti
    ennen sentään pääsi kesätöihin kun vaan meni kysymään. nykyään on kovin nihkeetä ja sekös taas on yksi asia joka mua vituttaa.
    Onhan tuo todella nihkeätä. Alkaa tää tekniikan alakin näyttämään melko pahalta. Heikolta näyttää tilanne noillakin firmoilla, joissa meidän koulun opiskelijoita on ollu yleensä kesätöissä. Voisin vähän jopa havainnollistaa:

    Wärtsilä - Wärtsilä suunnittelee vähentävänsä 200 työpaikkaa | Talous | Iltalehti.fi
    Ruukki - Pelko työpaikoista heräsi Raahessa - "Yksi luku teollisuudesta häviää" | Talous | Iltalehti.fi
    Nokia - hetkinen, sehän meni Microsoftille..
    Outokumpu - Outokumpu yrittää parantaa tilannettaan jättijärjestelyllä | Talous | Iltalehti.fi
    Stora Enso - Stora Enso teki isot tappiot | Talous | Iltalehti.fi
    Talvivaara - tarviiko tästä edes mitään artikkelia etsiä?
    Pöyry - Pöyry aloittaa 160 henkilöä koskevat yt-neuvottelut | Talous | Iltalehti.fi

    Eipä tää kovin lupaavalta vaikuta ainakaan näidän isompien firmojen suhteen. Just sopivasti tuli tää lamapaska kun mun pitäis alkaa valmistumisen jälkeen etsimään oman alan töitä. Yritähän päästä sisälle ku porukkaa virtaa jatkuvasti ulos ovista ja ikkunoista ja tuotantoa siirretään Kiinaan.
    On pirun vaikea selvitä hengissä hautaan saakka
    ΧΞΣ - Non Serviam


     
     
  8. #8
    Banned

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    Jyväskylä / Espoo
    Viestit
    1,239
    Rakennusalalla joka kesä since.. '05? Jos tänä vuonna jo jotain oman alan hommaa.

     
     
  9. #9
    Höyrykone Barole's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Kauhava
    Viestit
    5,059
    Omat kesäduunit aina hoitoalalla. Ensin kunnan Suviduuni-hankkeen kautta, kävelyttämässä mummoja ja muuta vastaavaa. Sen jälkeen sainkin sitten samasta vanhainkodista hoitoapulaisen töitä ja keikkoja siihen asti että lukio loppu ja lähdin armeijaan. Sen jälkeen AMK, ympäristöteknologian inssiksi meinasin lukea ja en saanu oman, tai muidenkaan alojen hommia kesäksi. Meillä vieläpä oli kuukauden pidempi loma ihan siksi että pääsis tekemään töitä as in työssäoppiminen palkalla tai ilman. Seuraava "kesäduuni" olikin sitten portsarin hommia, vuoden verran. Ja sen jälkeen lastensuojeluyksikköön. Nyt pitäis sitten alkaa työllistyä oikeisiin töihin.
    Do or do not, there is no Barole.



     
     
  10. #10
    Höyrykonkari Roki's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Pohjois-Karjala
    Viestit
    331
    Huhuja on kuultu jotta kesäkausi pitäisi taas painella ympäri suomenmaata milloin missäkin kissanristiäisissä. Saa nyt nähdä onko toteutumisprosentti niinkään hyvä kuin viime kesänä, vai onko koko firma enää kesällä pystyssä.
    Joko minä taas tilasin sähkötupakkaroinaa yli varojeni?

     
     
  11. #11
    Höyrykone Barole's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Kauhava
    Viestit
    5,059
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Roki Näytä viesti
    Huhuja on kuultu jotta kesäkausi pitäisi taas painella ympäri suomenmaata milloin missäkin kissanristiäisissä. Saa nyt nähdä onko toteutumisprosentti niinkään hyvä kuin viime kesänä, vai onko koko firma enää kesällä pystyssä.
    Irtaudut äkkiä ja yrität Metsähoviin vakkariksi, viikot freelancerina.
    Do or do not, there is no Barole.



     
     
  12. #12
    Höyrykonkari Roki's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Pohjois-Karjala
    Viestit
    331
    Jotenkin vaan hiipuu tuo kiinnostus karaokeen kun oikeista töistä tienaan kesäsesongin aikaan saman kuin humalaisista koko loppuvuotena.
    Joko minä taas tilasin sähkötupakkaroinaa yli varojeni?

     
     
  13. #13
    Banned

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,227
    Mitä tuossa on emännä touhuja seurannut viimeiset 5 vuotta, niin kyllä nuo kesätyöpaikat menee alalta kuin alalta suhteilla tai keväällä suoritettavien työharjoittelujen jatkoksi. Ulkopuolelta on niin kovin vaikea päästä yhtään mihinkään.

     
     
  14. #14
    Höyrypää Puskamestari's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    PKS
    Viestit
    537
    Sain kutsun linnanmäelle työhaastatteluun.

     
     
  15. #15
    Höyrypää Tahvo's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Salo / Karkkila
    Viestit
    807
    Lainaus Alkuperäinen postaaja luuponen Näytä viesti
    ...
    ennen sentään pääsi kesätöihin kun vaan meni kysymään. nykyään on kovin nihkeetä ja sekös taas on yksi asia joka mua vituttaa.

    ......
    tsemppiä kaikille hakuun!
    Niimpä, likka on ihan hölökohtaisesti käynyt n. 20 paikkaa kysymässä ja ... ei..
    Toista se oli silloin talvisoran aikaan
    “I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
    (03:50:59) (holkki) no nuoret menee aina ajoissa nukkuun

     
     
  16. #16
    Höyrykone IcedForce's Avatar

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    2,196
    Mä en oo tänä vuonan edes jaksaun hakea ainakaan vielä. Pitäis valmistua tossa toukokuussa, niin ehkä sitten tärppää paremmin ainakin työkkärissä. Pari viimistä kesää menny kesäopintotuella harjoitteluissa, mutta kertoo jotain valitsemastani alasta, kun edes harjoittelupaikkaa ei saanu muualta ku koululta. Onneksi vaimokkeella kävi tuuri tällä viikolla ja maanantaina laittoi hakemuksen menemään, tiistaina oli haastattelussa ja huomenna töihin, mutta tosin vuokrafirman kautta 2-4 viikkoa.

    Tän hetken työmarkkinat on niin "täynnä" kaikkea paskaa. Firmat hakee joko niitä alle 20-vuotiaita 30 vuoden työkokemuksella tai alansa ammattilaisia tai pomon tuttuja. Se ei ole mikään vitsi, että nykyään työmarkkinoilla tarvitaan kokemusta alasta, mutta kokemusta alasta on vaikea saada, kun ei pääse keräämään sitä. Sitten vielä nää paska puheet työvoimapulasta ja miten työttömyys on laskussa; vaimokkeelle tarjottiin viime kuussa työkkäristä töitä, mutta olis pitäny olla sillä työttömyyspäivärahalla ilman kelan tukia "kuntoutuksessa", eli poissa sarakkeesta työtön ja taas olisi ollut kauniimmat tilastot. Ja mitä työvoimapulaan tulee, niin se on ennemminkin työpaikka pulaa; itsekkin joulun alla yritin päästä hommiin, mutta vastaan tuli hygieniapassi, joka olisi pitänyt itsellä olla ja jota työnantaja ei tietenkään voinut kustantaa (toista homma oli muutama vuos takaperin kun kesätöitä varten työnantaja kustansi mulle tulityökurssin).

     
     
  17. #17
    Höyrykone hesekiel's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Tamperehan se
    Viestit
    2,762
    Henkilökohtaisesti en ole vielä joutunut kokemaan tätä työnsaamisen vaikeutta. Asiaa toki helpotti se, että koulun kautta työharjoittelussa oleminen antoi mahdollisuuden näyttää kuinka hyvin niitä hommia pystyy tekeen nuorikin jannu. Viime kesänä työnantaja tuli itte kysyy harjottelujakson lopussa että "kai sää tuut sitte kesällä töihi?"

    Se on kieltämättä totta, että pitäis tosiaan olla 20v 30vuotiaan työkokemuksella. Sen lisäks oon huomannu että naamaraja määrittelee kanssa hyvin pitkälle. Jätkä, jonka naama vituttaa henkilökohtaisella tasolla vaihtuu nopeasti sellaseen jonka naama ei vituta. En nyt meinaa että nuoleskella pitäis, mutta jos et oo työnantajan kaveri tai ihan helvetin korvaamaton työntekijä niin et oo kauaa töissä.

     
     
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •