Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 62

Aihe: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

  1. #1
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    IchWillähde, Nastola
    Viestit
    214

    Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Moi!

    Elikkäs. Isäni on sairastanut pahaa keuhkoahtaumaa jo vuosikausia. Toinen keuhko ei toimi enää ollenkaan ja toinenkin vajaateholla
    Mies kuitenkin vetää edelleen analogista savuketta puoli askia päivässä.
    Tehnyt koko elämänsä vähän rankempaa duunia asbestin purkamisesta kiviporarina ja panostajana. Myös työskennellyt kaivoksilla yms.

    Eli ajattelin että uskaltaako isukille ostaa joululahjaks tän eGO-T:n ja jotain kivan makusia 18mg mehuja?
    Jos toi PG oikeesti on desinfioiva aines kuten monet tutkimukset sanoo, sen pitäs periaatteessa jopa ehkä vähän auttaa tässä isäni sairaudessa.
    Jostain menthol / eucalyptys makua ja pitäs hengitysteiden avautua eiks je?


     
     
  2. #2
    HöyryGuru

    Liittynyt
    04/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    4,126

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    100% varmasti auttaa kunhan saadaan ne tupakat pois näpeistä. Osta samalla miedompiakin nesteitä 6,12,18mg jokaista ja eri makuja. Sinuna tilaisin heti vaikka pikana!

    E: siivotaan nyt sitten...

     
     
  3. #3
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    IchWillähde, Nastola
    Viestit
    214

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Jees laitan tänään tilauksen menemään ego-t alotuspaketti ja samalla otan vara atoja ja tankkeja myös itselle.
    Odottelen mehujen tilaamista siihen kunnes saan oman satsin LF:ltä,(tusina makua jiihaa) pääsen samplaa ja sitten valitsee

     
     
  4. #4

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Mä en kyllä jakelis täällä mitään terveysneuvoja ilman minkäänlaista faktapohjaa. Toki sähkötupakointi on todennäköisesti turvallisempaa pitkässä juoksussa kuin tupakointi, mutta tulee ottaa myös huomioon tupakoinnin lopettamisen aiheuttama systeeminen stressi, joka voi heikolle ruumiille olla aika kova paikka. Entä mahdolliset PG/makuaineallergiat? Voi se muille lievä hengenahdistus olla aika paljo kovempi hengenahdistus ihmisellä, jolla on käytännössä vain puoli keuhkoa.

    Mitäs jos vaikka konsultoisitte lääkäriä asiasta, ennen kuin teette päätöksiä?

     
     
  5. #5
    JaaGeRMaisTeR
    Vieras

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Tilasin itekki muorille esauhuttelijan (kärsii kans keuhkoahtaumasta ja astmasta). Hengittäminen on kuulemma helpottunu ja lääkkeiden käyttö melkeen puolittunu. Suosittelen että testaa ainakin... Ja voihan tuota kysellä lääkäriltä joka varmaankin sanoo ettei kannata Näin tuumattiin LPKS:ssä

    Vanttila eiköstä se stressi rasittaa pumppua ei keuhkoja. Eihän höyryttely ole tupakoinnin lopettamista vaan vaihtamista nikotiini riippuvuutta toisenlaiseen.. En ja mitä ite on tullu testattua ja monen muun höyryttelijän kokemuksia lukissa ja kuunnellessa vaihtaminen on aika helppoa ilman suurempia tuskia.

    E: Viesti muokattu aivan uuteen loistoon

     
     
  6. #6
    HöyryGuru

    Liittynyt
    04/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    4,126

    Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Tupakoinnin lopettamisen stressi nimen omaan katoaa kun jää myrkkypuikot polttamatta. Helpottaa henkisesti todella paljon.

    E: siivotaan nyt sitten...

     
     
  7. #7

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Ei todellakaan ole asia noin yksinkertainen. Monelle vakavasti sairaalle ihmiselle kehoitetaan olemaan lopettamatta tupakointia, ainakaan sinä akuuttina aikana, juurikin tuon SYSTEEMISEN stressitilan takia. En puhu mistään henkisestä stressistä. Kun lopettaa tupakoinnin noin monen vuosikymmenen jälkeen, alkaa mm. kovasti yskittää. Sinulle tai minulle tuo muutama yskäisy ei pahaa tee, mutta ihmiselle jolla on puolikas keuhko ja ikää sen verran että yskänrefleksi on muutenkin jo heikentyny, voi tuo aiheuttaa todellisia ongelmia.

    En sano, etteikö sähkötupakointi olisi hyvä vaihtoehto mutta konsultoikaa nyt ihmeessä sitä lääkäriä, älkääkä uskoko kaikkia mitä kuka tahansa voi nettifoorumeille nimettömänä kirjoitella. Muutkin voivat miettiä kannattaako mitä tahansa vinkkejä antaa aiheesta, josta ei mitään tiedä. Mielipiteensä voi ilmaista, mutta asioiden esittäminen faktoina ilman todellista tietopohjaa alkaa olla jo aika mautonta.

     
     
  8. #8
    JaaGeRMaisTeR
    Vieras

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Jep tuo yskiminen ja yleensä tuo tervan irtoaminen kyllä rasittaa keuhkoja.. Mutta toisaalta siitä selvittyä helpottaa... Mutta tuota systemaattista stressiä ihmettelen sinänsä että koska elimistö saa sen nikotiinin mitä tarvii ei sitä pitäisi ilmetä.. jollei tieten muut aineet aiheuta kans samaa tunnetta... mutta se silti rasittaa sydäntä ei keuhkoja niinkään..

    Mutta vaporaattori ite olen yhellä keuhkoahtauma potilaalla testauttanu höyryttelyyn vaihtoa ja se meni aika luontevasti Ja synttärilahjaks lähti parit nestepullot. Eli jos testaa nii ei kai siinä mitään pahaa ole.. se tupakoinnin vähentäminenki auttaa jo aika paljon

     
     
  9. #9

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Saa se saman nikotiinimäärän purkistakin, montako purkalla lopettanutta tiedät joka ei kärsinyt vieroitusoireista?

    Tässä tulee ottaa huomioon ko. henkilön keuhkoahtauman vakavuus. Keuhkoahtauma löytyy tyyliin joka toiselta yli 50-vuotiaalta tupakoijalta, yleensä niin lievänä että sitä ei edes arjessa huomaa. Tällä herralla on alle puolet keuhkokapasiteetistaan enään käytössä, joten on kyse aivan eri asiasta. Veikkaisin että tuon ikäiseltä löytyy jo jos jonkinmoista sydänprobleemaa, jotka tulee myös ottaa huomioon. Lisäksi tupakointi vaikuttaa myös tiettyjen lääkeaineiden konsentraatioon veressä, joita tupakoinnin lopettaminen saattaa nostaa. Haluaisiko joku laittaa tänne samalla titrausohjeet lääkemuutoksille, vai saako nyt käydä lääkärissä?

    Tässä on kuitenkin hieman vakavampi asia kyseessä kuin päivän plussatarjoukset, pidetään ne mielipiteet mielipiteinä ja faktat faktoina. Siitä lääkärissä käynnistä ei ainakaan haittaa ole, hän toivottavasti osaa kertoa mitä tulee ottaa huomioon tupakointia lopetettaessa.

    Emme todellakaan tarvi otsikoita "Keuhkoahtaumapotilas tukehtui omaan limaansa sähkötupakkaan siirryttyään".

     
     
  10. #10
    Höyrypää TrippyG's Avatar

    Liittynyt
    08/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    928

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Muistaakseni PG nestettä oli käytössä joissakin keuhkoahtauma/astmalääkkeissä. Pitänee tutkia asiaa...

     
     
  11. #11

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Propyleeniglykolia on monissa inhaloitavissa lääkkeissä, mutta se ei ole (ainakaan pääasiallisessa) hoitavassa roolissa. Sitä käytetään ns. kuljettajana ja pitoisuudet lienee kovin pienet. PG hajoaa aerosoliksi matalassa lämpötilassa, ihan huoneenlämmössäkin oikeissa olosuhteissa. PG sitoo myös hanakasti lääkeaineen itseensä ja täten se saadaan keuhkoihin asti, eikä se jää purkin pohjalle.

     
     
  12. #12
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    IchWillähde, Nastola
    Viestit
    214

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Juu oha tämä aihe vähän kimurantti ottaen huomioon isän vähän heikomman tilan.

    Mutta toisaalta: Mies edelleen vetää tupakkaa vähintään sen puoliaskia päivässä. Kokeili jotain reseptilääke kuuria jota lääkäri suositteli, ei auttanut yhtään ja isä tuumasi että taitaa olla placebo kun veti nappeja naamaan ja savut päälle koko kuurin ajan. Eli ei mitään vaikutusta.

    Nikotiinipurkan kanssa sama ongelma kuin itsellä, hampaat ja ruuansulatus kärsii ja siinä se saavutus sitten onkin. Itse jauhoin nikotiinipurkkaa vuoden verran ja oli pakko lopettaa kun hammaslääkäri sanoi että purkan jauhaminen loppuu nyt tai sulla ei ole enää hampaita kohta. Juurihoitoa kaipasi koko kalusto, nimenomaan nuo taaemman hampaat joilla pureksitaan. Myös suolisto otti nokkiinsa tuosta nikotiinipurkasta minulla (ja isällä) siihen vatsahaavaan asti. Niin ja purkkaa meni 4mg (30kpl )aski päivässä eli tuli maksamaan ihan helevetin paljon tuo vuoden kokeilu sen kanssa.
    Se apteekin inhalaattori on ihan naurettava, toimii jos sitä käyttää sätkän holkkina, muuten ihan turhake. Laastarista saan pahaa ihottumaa ja isällä laastari on yhtä tyhjän kanssa ja ärsyttää myös ihoa pahasti, johtuen ehkä siitä että lääkärit on tunkeneet faijaan kortisoonia gallonakaupalla viimesen vuosikymmenen.

    Niin ja isähän tosiaan sai lääkäriltä elinaikaa kaksi vuotta maximissaan joskus 14 vuotta sitten. Eli on jo 12 vuotta elänyt aikalisällä.
    Ja oha tolla sitkeellä sissillä paha astamkin tuon ahtauman lisäksi.

    Tiedän että lääkärit suomessa ovat sen verran byrokraattisia että jos kysyn mielipidettä sähkötupakasta niin tulee täysityrmäys vedoten siihen että A. niitä ei ole tutkittu, B. ne sisältä vaarallisia kemikaaleja.

    Ja ihan tiedoksi että Kelan lääkäri totesi siis isäni muuten täysin terveeksi sen jälkeen kun oli saanut lääkäriltä tuon parin vuoden elinaika tiedoteen ja oli todettu että toinen keuhko on kaput ja toinen menossa. Kyse oli siis sairaseläke hekemuksesta....
    Pääsi sitten vuosien taistelun jälkeen sairaseläkkeelle.

    Itse voisin kuvitella että faijalla toi hengittäminen helpottus paljon jos se vaihtas ton analogisen sähköseen. On polttanu koko ikänsä teinistä lähtien ja on jo yli kuudenkymmenen. Fyysinen ja psyykkinen riippuvuus on sen verran kova että paras olis mahdollisimman paljon tupakointia simuloiva kokemus.

    Jotain höyryhengitys terapiaa sille on annettu sairaalassa ennenkin. Pahimmat yskänpuuskat aiheuttaa huonepöly, siitepöly ja ulkoa kesällä tuleva sekapöly ja tietysti analoginen välillä. Välillä oon huomannu että se vetää parikin analogista pukeen eikä yski yhtään, välillä sitten lima lentää ekojen henkosten jälkeen.

    Taidan joka tapauksessa tilata laitteet ja muutamia makuja joita itse käytäsin vaikka kovassa flunssassa, mentholia, piparminttua yms. Sitten jouluna voidaan kokeilla varovasti. Jos ei toimi tai pahentaa tilannetta ni sitten otan vermeet itselle.

    Niin ja taisi lääkäri nimenomaan sanoa että se terva ja häkä tekee niin pahaa sille vähäsen toimivalle keuhkolle että analogisen polton on loputtava. Eli voisi kuvitella höyrystimen olevan ihan ok vaihtoehto.

    Onneksi velipoika tuntee pari tusinaa lääkäriä henkilökohtaisesti kun on sairaalassa töissä ni saapi käydä kysymässä usean eri mielipiteen.

     
     
  13. #13
    PoliisiGuru Rotax's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    2,856

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Vaporaattori Näytä viesti
    Eli ajattelin että uskaltaako isukille ostaa joululahjaks tän eGO-T:n ja jotain kivan makusia 18mg mehuja?
    Ainakin itse kannustaisin isääsi edes kokeilemaan höyrytintä, onhan se tälläkin foorumilla todettu analogisia haitattomammaksi, joten pukin kontiin semmoinen. Toki voit esitellä ja tarjota omia höyrytin laitteita testattavaksi ja tehdä johtopäätökset sen mukaan.

    Lääkäreille voi siten esittää faktana sen, että Nicorette on saanut UK:ssa myyntiluvan itsehoitolääkkeenä samalla e-nesteelle (PG) paineannostuksena kuin höyryttimessä käytetään. Lisätietoja yleisen alueen Tutkimuksia ja sähkötupakkauutisia maailmalta ketjusta.

    :wq

     
     
  14. #14

    Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Joo, siis ei mulla mitään sähkötupakointia vastaan ole, yllättäen halusin vain osoittaa että tulee ottaa huomioon muitankin asiaan vaikuttavia tekijöitä kuin tupakointi, eikä pidä mennä suinpäin mukaan ilman kokonaisuuden hahmottamista. Jos isäsi kunto on vielä niin vahva, että tupakoinnin lopettamisyrityksestä ei ole haittaa niin siitä vaan. Hakisin kuitenkin lääkärin siunauksen vielä sille, en usko että kovinkaan moni pulmologi vastustaa ajatusta kunhan sen selittää asiallisesti. Jos ei muuten niin ainakin kysyy lopettamisen sopivuudesta nykykunnossa ja mahdollisista lääkemuutoksista. Tsemppiä!

     
     
  15. #15
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    IchWillähde, Nastola
    Viestit
    214

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Juu siis ei faijalle ole koskaan mitään sydämmentykytystä tjms tullut tupakanlopettamisen yrittämisestä.
    Lähinnä sillä menee pää punaseks ja saa migreenin, alka otsa hikoaa ja kädet heiluu. Samat oireet itselläkin. Ja varmaan muillakin.

    Tehdään nyt tämmönen "ihmiskoe" sitten.

     
     
  16. #16
    PoliisiGuru Rotax's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    2,856

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Lääketieteellisesti analogisesta luopumisen merkitävin vaikutus on hään poistuminen verenkierrosta. Koska häkä on molekyylirakenteeltaan happea pienempi, niin se sitoutuu happea kuljettaviin soluihin happea paremmin ja kun ns. hapen kuljetusvaunut ovat jo häkää täynnä, niin hapelle ei löydy kuljettajia. Suosittelen todellakin analogisten lopettamista missä tahansa terveydellisessä tilassa. Annetaanko tupakoivalle koomapotilaalle nikotiinivieroitushoitoa?

    :wq

     
     
  17. #17

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Minä annan ison peukun testaamiselle! Hitto soikoon, antaa mennä vaan, paksat lääkäreistä(eivät oikeasti pysty mihinkään) Elämä on!

     
     
  18. #18

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Puhun vain omasta kokemuksistani .Ennen höyryttelyä olin todella huonossa kunnossa keuhkojeni hapenoton suhteen ,mikään ei enään auttanut (siis olen olllut astmaatikko noin 40v) lääkitykseni oli moninkertaine ,olin valmistautunut "heittämään lusikan ns nurkkaa" .Lääkärit ei hyviä ennusteita antaneet todellakaan . No aloin höyryttään 28.7 tänä vuonna ,alussa höyryttely tuntui paineelta kehkon yläosassa ja aattelin et ei per.. menee vaan pahemmaksi ,vaihdoin nikotiinin voimakkuden 24mg - 18mg. Alussa oli menholia sisältävää nestettä (oli toki muitakin) . Viikon sisällä aloin jo itse huomaaaan että jotain todella myönteistä on tapahtumassa hengitys alkoi kulkeaan ja keuhkot pystyi jopa hyödyntäään sen vähäisen hapen minkä sain hengittäessäni sisään vedettyä .Parinviikon sisään oli muutos niin selvä että läheisetkin olivat iloisia puolestani ,pystyin jopa liikkumaan niin ettei henki heti loppunut ja nyt kun aikaa on kulunut tähän asti on lääkitykseni pudonnut totaalisesti ja tunnen todella eläväni taasen kaikki on paremin kuin hyvin nyt ,lukuunottamatta niitä kiloja jotka sain kun en pystynyt pahemmin kävelemään enään. Tämä on minun tarinani ja vain minun lyhykäisyydessään, jokainen päättäköön itse mitä tekevät . 8) Niitä vieroitusoireita minulla ei ollut ,ehkäpä ne mönjät eivät ihan helpolla tuolta kehkoista liikkeelle lähde pitkästä tupakointi historiastani johtuen alussa käytin vain pg pohjaisia e-nesteitä .nyt nikkis vahvuus on minulla vaihtelevasti 8mg - 16mg välissä ja käytän myös vg 50% - pg50% nesteitä .

     
     
  19. #19
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Lahti kaupunki
    Viestit
    271

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Lainaus Alkuperäinen postaaja holkki Näytä viesti
    Puhun vain omasta kokemuksistani .Ennen höyryttelyä olin todella huonossa kunnossa keuhkojeni hapenoton suhteen ,mikään ei enään auttanut (siis olen olllut astmaatikko noin 40v) lääkitykseni oli moninkertaine ,olin valmistautunut "heittämään lusikan ns nurkkaa"
    Itselläni n. 30v tupakanpolttoa takana. Muutama viime vuosi tahti n. 2 askia / vrk. Vaikea arvioida kun savukehylsy sätkiä pääasiassa vedin, eikä tullut niin tarkkaan laskettua.
    Keväällä 2009 sain inhalaattorit käyttöön, toisessa kehkoja avaavaa, ja toisessa kortisonipitoista hoitavaa.
    En ole joutunut noita säännnöllisesti käyttämään, mutta melko usein kuitenkin kuuriluontoisesti.
    Syyskuun viimeisellä viikolla otin molempia kolmena päivänä viikossa kun ilmeisesti syksyn homepölyt yms. ahdisti.
    Lokakuun alussa aloitin höyryttelyn (tosin muutama analoginenkin on silloin tällöin mennyt), mutta tuon jälkeen en ole kertaakaan joutunut käyttämään inhalaattoreita. Hapenottokyky tuntuu parantuneen ihan uskomattomasti, itse uskon että ainakin omalla kohdallani tuo höyrykin tekee hyvää. Uskon että talven kuivilla pakkasilmoilla vaikutus on vieläkin suurempi.

    Mutta minäkin puhun vain omasta kokemuksestani. Vakavasti sairaalle, vanhemmalle henkilölle suosittelen harkintaa... mutta samalla myös varovasti suosittelen.
    eGo / Lavatube / Buzz Pro (army #558)

     
     
  20. #20

    Vs: Sähkötupakka vakavasti sairaalle

    Tällaiset vakavasti keuhkosairaalle ihmiselle annettavat suositukset ovat kyllä mielestäni vähän liian kimurantteja ja riskaabeleja kysymyksiä harrastajafoorumille. Minusta tuo lääketieteellinen asiantuntijakonsultaatio on ainoa järkevä vastaus mitä tällaisessa yhteisössä voidaan antaa, vaikka sitten pitäisikin lääkäreitä byrokraattisina jäykkiksinä.

     
     
Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •