Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 21 - 35 / 35

Aihe: Totuus nikotiinista

  1. #21
    Nikotiini on kyllä erikoinen aine ja en ole henkkoht vielä muodostanut mielipidettäni, mitä kaikkea pahaa tai hyvää se tekee. Mielipiteestähän se on meillä useimmilla kyse, kun ei voi sanoa, että on monipuolisesti tutustunut eri tahojen julkaisemiin tutkimuksiin. (Rotax kyllä taitaa olla tutustunut mutta me kaikki muut ehkä ei.)

    Minä mietin sellaista, että minulla ei ole tullut höyryttelyyn siirtyessä minkäänlaisia ns. fyysisiä vieroitusoireita tupakasta. Jos tupakassa koukuttavat muut aineet kuin nikotiini, miksi ei tullut vieroitusoireita, kun näitä samoja kemikaaleja ei e-nesteissä oletettavasti ole? Jos taas koukku on nikotiini, sitähän minä nautin edelleen. Oma kokemus ei kuitenkaan tietenkään tarkoita, että asia on aina ja yleisesti näin. Muita kokemuksia tupakkavieroituksesta?

     
     
  2. #22
    Höyrykone IcedForce's Avatar

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    2,196
    Lainaus Alkuperäinen postaaja SVK Näytä viesti
    Minä mietin sellaista, että minulla ei ole tullut höyryttelyyn siirtyessä minkäänlaisia ns. fyysisiä vieroitusoireita tupakasta. Jos tupakassa koukuttavat muut aineet kuin nikotiini, miksi ei tullut vieroitusoireita, kun näitä samoja kemikaaleja ei e-nesteissä oletettavasti ole? Jos taas koukku on nikotiini, sitähän minä nautin edelleen. Oma kokemus ei kuitenkaan tietenkään tarkoita, että asia on aina ja yleisesti näin. Muita kokemuksia tupakkavieroituksesta?
    Tähän, ettei vieroitusoireita tule, saattaa olla monta syytä. Itse ainakin huomasin alussa höyrytteleväni todella paljon useammin kuin poltin tupakan, joka saattoi aiheuttaa sen, ettei aivot niin huomanneet sitä MAOI puutetta. Toisena voi olla se, että toisin kuin muut nikotiinikorvaushoidot, höyryttimellä voidaan myös "hoitaa" näitä tupakan muita koukkuja, kuten savun hengittämistä ja tapaa. Tupakassa kumminkin on oikeastaan kaikki mahdolliset riippuvuuden tavat (sosiaalinen, psykologinen ja farmatologinen), niin eri ihmisillä on eri riippuvuudet voimakkaampia (itse olin enemmän psykologisesti riippuvainen, eli siihen savun hengittämiseen ja tapaan yleensä).

     
     
  3. #23
    Höyrypää

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Gihttel
    Viestit
    870
    Kyllähän riippuvuus ei ole mitn vs röökiaika, varmaan näin 3v jälkeen menis 0niksoillaki ihan hyvin, mutta on sitä vähä mukana kuitenki, sanothanko että mauksi. Ja soittohommissa se vain kuuluu olla mukana! Ja jos ryypyt maistuu niin silloin kans.

     
     
  4. #24
    Lainaus Alkuperäinen postaaja IcedForce Näytä viesti
    Tähän, ettei vieroitusoireita tule, saattaa olla monta syytä. Itse ainakin huomasin alussa höyrytteleväni todella paljon useammin kuin poltin tupakan, joka saattoi aiheuttaa sen, ettei aivot niin huomanneet sitä MAOI puutetta. Toisena voi olla se, että toisin kuin muut nikotiinikorvaushoidot, höyryttimellä voidaan myös "hoitaa" näitä tupakan muita koukkuja, kuten savun hengittämistä ja tapaa. Tupakassa kumminkin on oikeastaan kaikki mahdolliset riippuvuuden tavat (sosiaalinen, psykologinen ja farmatologinen), niin eri ihmisillä on eri riippuvuudet voimakkaampia (itse olin enemmän psykologisesti riippuvainen, eli siihen savun hengittämiseen ja tapaan yleensä).
    No siis tapariippuvuus on itselläni todella merkittävä, se on ihan selvää. Mutta 20+ vuoden tupakoinnin jälkeen luulisi myös syntyneen jonkinlainen kemiallinen riippuvuus, jos mitään tupakkatutkimusta on uskomista. Jos sitä riippuvuutta on mihinkään muuhun aineeseen kuin nikotiiniin, niin kai nyt jotain vieroitusoireita pitäisi tulla. Populääripuheessa verrataan tupakkariippuvuutta heroiiniriippuvuuteen. Kyllä tämä taitaa omalla kohdalla olla aika kaukana siitä. Hyvä toki näin.

     
     
  5. #25
    Höyrypää Deetwo7's Avatar

    Liittynyt
    07/2014
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    448
    Addiktion määritelmäkin on ylipäätään niin häilyvä että on vähän vaikea sanoa mitä sen "pitäisi" sisältää. Vieroitusoireetkin on sen verran yksilöllisiä että mitään normia ei saa oikein muodostettua, vaikka toki onhan niitä listoja mitä saattaa tupakoinnin lopettamisesta aiheutua mutta niissäkin on varmasti erittäin suuria eroja riippuen siitä tavasta miten on lopettamisessa onnistunut. Itsellä ei ole ainakaan tullut mitään, mutta ei myöskään varsinaisesti mitään huomattavia positiivisia muutoksia.
    Omalla kohdalla on juuri nimenomaan se tapa, joka on niin suuri osa elämää että siitä eroon pääseminen on erittäin vaikeaa ellei mahdotontakin. En koskaan edes ole saanut minkäänasteista mielihyvää polttamisesta tai nikotiinista.

     
     
  6. #26
    Höyryttelijä Onkapuikko's Avatar

    Liittynyt
    01/2011
    Sijainti
    Pirkanmaa
    Viestit
    59
    Aamuisen kahvin ja savukkeen antaman yhteisvaikutuksen (humahduksen) puuttuminen teki hieman kiusaa höyryttelyn alussa. Nyt reilun kolmen kuukauden savuttomuuden jälkeen sitä ei enää niin kaipaa. Ruuan päälle kuitenkin tulee aina tarve saada henkoset edelleenkin. Siihen höyryke on vallan mainio, kuin myös kaikensorttisiin tuumaustaukoihin. Psykologinen riippuvuus mielestäni.

     
     
  7. #27
    Tiukka tietopaketti nikotiinista : Nicotine - Gwern.net

    " Mitä se minulle kuuluu mitä minä teen..."

     
     
  8. #28
    Nikotiini voi olla mieluummin terveyttä edistävä kuin haitallinen. Jonain päivänä terveysviranomaiset saattavat suositella höyryttelijöille nimenomaan nikotiinillisia tuotteita, ks esim. Nicotine, the Wonder Drug? | DiscoverMagazine.com

     
     
  9. #29

    " Mitä se minulle kuuluu mitä minä teen..."

     
     
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •