Sivu 5 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ViimeinenViimeinen
Tulokset 81 - 100 / 124

Aihe: Pitäisikö sähkötupakassa olla 18 vuoden ikäraja?

  1. #81
    Höyryttelijä exkorsteeni's Avatar

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    54
    Lainaus Alkuperäinen postaaja tripleA Näytä viesti
    I stand corrected.
    Ei riittänyt maisterinpaperit ja vuosien kaupallisen alan yrittäjäkokemus edes tietämään tuota
    Jokainen tekee virheitä eikä maisterinpaperi takaa mitään varmuudella, kuvittelee moni että olen jossain kaupassa töissä tai kirjanpitäjänä vaikkakin olen toimisto- ja tietojenhallinnon merkonomiksi päätynyt.

    Parasta kuitenkin on se lakki ja voi huutaa "Ruoski mua tilinauhalla ja kutsu mua merkonomiks"

     
     
  2. #82
    Höyrykone tripleA's Avatar

    Liittynyt
    09/2012
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    1,612
    Lainaus Alkuperäinen postaaja exkorsteeni Näytä viesti
    Jokainen tekee virheitä eikä maisterinpaperi takaa mitään varmuudella,
    juu ei, päivääkään en minäkään ole 'oman alan' töitä tehnyt. Enpä kyllä ole niitä koskaan etsinytkään, mut olis voinut senkin 6-7 vuotta varmaan fiksummin käyttää

     
     
  3. #83
    Höyryttelijä exkorsteeni's Avatar

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    54
    Lainaus Alkuperäinen postaaja tripleA Näytä viesti
    juu ei, päivääkään en minäkään ole 'oman alan' töitä tehnyt. Enpä kyllä ole niitä koskaan etsinytkään, mut olis voinut senkin 6-7 vuotta varmaan fiksummin käyttää
    Minä taas juuri olen, toimistopalvelut- ja tietohallinnon suuntauslinja on nimen omaan sihteerin hommaa, tosin siihen on myös painostettu kirjanpito, laskutus ja myyntireskontra lisäksi, mutta muuten se on Microsoft Office työkaluilla ja photoshopilla leikkimistä

     
     
  4. #84
    Höyryttelijä exkorsteeni's Avatar

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    54
    Tietysti sihteerin tutkinto tai Tradenomi koulutus olisi jatko-opintoina vaihtoehtoina, mutta jos minusta muuta tulee niin se on vanhusten hoitaja

     
     
  5. #85
    Höyrykone pdz4's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    1,078
    Miten nää jutut liittyy tähän aiheeseen Olisi ollut mielenkiintoista seurata tätä ketjua, Mutta kun ei... Taasen on homma hieman lähtenyt käsistä


    VAPETALES FROM THE EASTSIDE

    ** CLZ Mods **
    ** Squape rs **

    ** IPV D2 **
    ** Vapor giant mini V2.5 nano edition **

    Tulossa


     
     
  6. #86
    Höyryttelijä exkorsteeni's Avatar

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    54
    Lainaus Alkuperäinen postaaja pdz4 Näytä viesti
    Miten nää jutut liittyy tähän aiheeseen Olisi ollut mielenkiintoista seurata tätä ketjua, Mutta kun ei... Taasen on homma hieman lähtenyt käsistä
    Hyvä kysmys on se kyllä jännää miten näin pois aiheesta mentiin eikö vain?

     
     
  7. #87
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    62
    Koitanpa itse kantaa korteni kekoon, jotta sinällään mielenkiintoinen aihe ei menisi ihan turhien huuteluksi.

    Ikärajan osalta olen kahden vaiheilla monestakin eri syystä.

    - Yleisesti ja periaatteesta en kannata minkään tuotteen osalta rajoituksia jos näyttöä haitallisuudesta ei ole. En pidä ajatuksesta, jossa yhteiskunta holhoaa sekä lapsia että aikuisia. Lapsen vanhempien tehtävä on holhota lapsia ja aikuisella on mielestäni oikeus päättää omista tekemisistään niin kauan kun tekemiset eivät aiheuta selvää haittaa muille. Nämä haittakysymykset ovat kuitenkin usein veteen piirrettyjä viivoja ja tästä syystä asia ei ole niin yksinkertainen kuin miltä sen kärjistämällä saa kuulostamaan.

    - Tämänhetkisessä tilanteessa sähkötupakan myynnin salliminen yleensäkään jatkossa ei ole itsestään selvää ja tässä imagolla saattaa olla iso merkitys (joka nyt on ehkä se lähin joka vetoaa ihmisiin, jotka eivät vaivaudu esimerkiksi tutkimuksiin perehtymään). Imagolle voisi olla edullista K-18 ikärajan ajaminen sähkötupakan nykyisten käyttäjien puolelta, MUTTA voi käydä niinkin, että asia kääntyy päälaelleen ja asiaan vihkiytymättömän päätelmä olisikin jotain tyyliin "jos nää käyttäjät ajaa K-18 rajaa niin sen täytyy olla vaarallista, mutta sitä yritetään peitellä."

    - Jos lähestyn asiaa pelkästään perstuntumalla niin vastaus olisi, kyllä K-18. Kyseessä siis irrationaalinen tunnereaktio.

    - Alaikäisenä tupakoinnin aloittaneet hyötyisivät sähkötupakasta korvaushoitona, mutta leikkikaluksi en kannata.

    - Kaikenlaisen urvelotoiminnan välttämiseksi ei varmaan mitään laitetta (joka varsinkaan sisältää mitään nautintoainetta) ei olisi järkevää antaa teiniangstissa ja äärettömässä kokeilunhalussa painiskelevalle nuorelle.

    - Missään nimessä en halua mitään sähkötupakan osaa lääkelain alaiseksi, koska kyseessä ei ole lääke. Tästä syystä en kannata saannin rajoittamista vain reseptille alle 18-vuotiaiden kohdalla.

    Joten ehkä näiden pohdiskelujen jälkeen päätyisin seuraavanlaiseen ratkaisuun: Ikärajaksi asetettaisiin 18, mutta alaikäiselle tuotteita myytäisiin vanhemman/huoltajan läsnäollessa.
    Motto: Savun hälvettyä tarkastamme kytkennän...

     
     
  8. #88
    HöyryGuru Troll from behind's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Pietarsaari
    Viestit
    14,132
    Kyllä tuo homma vain on valitettavan selkeä. Tupakkaa ei myydä alle 18 V -> korvaushoidoille ei perustetta.
    Jos isin nikopetteri kärvistelee nikkiksissä sen jälkeen, kun kärähti ja sai noottia aiheesta se on valitettavasti hänen ihan oma voivoi.
    Julmaa ja tylyä, mutta elämä on.
    Kaikki asiat voi vääntää siihen omaan ideologiaansa sopiviksi, kun niitä aikansa pyörittelee.
    KGO & Twist

     
     
  9. #89
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    284
    Propsit Justiinalle, päästiin takaisin aiheeseen.
    Itse olen kanssa K18-leiman kannalla. Tällä poistettaisiin tuo jo edellä mainittu porttiteoria "nuorten siitymisestä polttamaan tupakkaa (kun sähkötupakalla on harjoteltu) jonka vaarat ovat sitten jo aivan toista luokkaa". Itse olen myös kaikkia kieltoja ja rajoituksia vastaan, mutta tällä rajoituksella saataisiin ainakin pohja pois väitteiltä että näiden höyrystimein kohderyhmä olisi nimeomaan nuoret. Jokainen tehköön sitten 18 vuotiaana (ne rajoitukset...) oman valintansa.
    Ja sitten pikkasen OT:na: minä en ymmärrä miksi ihmiset juovat kaljaa, siideriä ja muuta kuraa kun iän salliessa Alkosta saa ihan oikeaa viinaakin?
    Sry, en ole humanisti vaan DI...

     
     
  10. #90
    Höyrykone jarif's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    2,697
    Viina on pahaa. No joo saahan sitä blandattua vaikka nallekarkkiin. Mutta bisse on hyvää.
    Kauppiaan kaveri: https://www.bitwell.biz
    Lähetetty minun Apple läppäristä ilman mitään vitun tupakkia.

     
     
  11. #91
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    284
    Niinpä (Raid)

     
     
  12. #92
    HöyryGuru Troll from behind's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Pietarsaari
    Viestit
    14,132
    Bisse puhdistaa elimistöä kuona-aineista, eli se on terveystuotteen omainen kun taas kirkasta juodaan silloin, kun aletaan juomaan kunnolla.(loppuu myös suht nopsaan)
    KGO & Twist

     
     
  13. #93
    No jaa-a, vaikea sanoa. En sinänsä nää syytä, miksi sähkötupakka pitäisi kieltää alle 18-vuotiailta koska laitteessa itsessään ei ole mitään k-18 matskua. Sitten mietin nikotiinillisia nesteitä - nikotiininesteet k18, nikotiinittomilla ei ikärajaa? Mutta nikotiinihan oli verrattavissa kofeiiniin, ja kupillisessa kahviahan on se about 80-100 mg kofeiinia (vertaus nikotiinimääriin nesteissä) ja kyllähän joku osa nuorista juo kahvia (eikä se ole kiellettyä). Joten taidanpa laittaa ruksin kohtaan "ei". Jos on tarpeeksi neuvokas tilaamaan näitä ja pläräämään näillä, niin anti mennä.


     
     
  14. #94
    Höyryttelijä exkorsteeni's Avatar

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    54
    Itsekkin kyllä kannattaisin sallimista nuoremmille, mutta kun huomioidaan millaisia törttöilijöitä jotkin nuoret ovat, ei voi olla miettimättä "olisikohan ihan järkevää pistää sittenkin K 18 merkintä nikotiini nesteille?".

    Kyllä nikotiinittomia nesteitä ja sähkötupakka laitteita saisi minusta olla vaikka K16 merkintä, mutta nikotiinilliseen nesteeseen ehdottomasti K18 merkintä.

    Toivon mukaan EU parlamentti tekee oikean päätöksen, vaikka tosin minulle on aivan sama joudunko hankkimaan lääkärin reseptin nikotiinillisiin nesteisiin vai en, mulle riittää vain ylipäätänsä se, että saan hankkia niitä nesteitä edes jotenkin ja ilmaiseksi minulle lääkärissä käynti tulisi, tosin se johtuu siitä, että oma äitini on lääkäri

     
     
  15. #95
    Höyrykone eLehis's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    2,621
    K18... enpä tiedä... jos laitan juu niin se tarkoittanee "aloittakoot tupakalla, niin teki meikäläinenkin aikoinaan. Perkele"
    oli se sähkö- tai tavallista tupakkaa niin yhtä vaikeaa sen hankkiminen olisi eli tupakkaa ne nuoret kumminkin ottaisi.

     
     
  16. #96
    Höyryttelijä exkorsteeni's Avatar

    Liittynyt
    05/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    54
    Niinpä mutta politiikot eivät ajattelekkaan kumman alaikäiset valitsee, kuinka alaikäiset saavat tupakkaa tai muuta laitonta matskua käsiinsä jne.

    He ajattelevat keinoa verottaa, kontrolloida ja mielistellä itselleen kannattajia niin kukkahattutädeistä aina verojakiertävään yrittäjään.

     
     
  17. #97
    Höyrypää MTP's Avatar

    Liittynyt
    02/2013
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestit
    631
    Tässä vaiheessa kun meillä ei ole vielä näyttöä vapottelun pitkäaikaisvaikutuksista, näkisin aiheelliseksi tuon k-18 leiman. Jos/kun tulevat tutkimukset osoittavat höyryttelyn harmittomaksi huviksi ikäraja voitaisiin poistaa. Nykyisellään tähän touhuun voidaan kuitenkin ajatella liittyvän pienoinen riski koska ei ole näyttöä pitkäaikaisen altistuksen vaikutuksista. Siksi mieluummin niin että juridinen aikuinen vasta saa tehdä päätöksen.

     
     
  18. #98
    Venaillaan niitä traagisia pitkäaikaisvaikutuksia sitten..


     
     
  19. #99
    Mitä jos olisi portaikko ikäraja nesteissä? Laitteita nyt saisi ketä tahansa, mutta esim 12-15v 0-4mg 15-18v 6-12 mg ja 18v saisi sitten jo laittaa atoonsa mitä lystää? Näin ei ainakaan kukaan alaikäinen vahingossa itseään myrkyttäisi.
    e: typot

     
     
  20. #100
    Banned

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    Jyväskylä / Espoo
    Viestit
    1,239
    Lainaus Alkuperäinen postaaja MTP Näytä viesti
    Tässä vaiheessa kun meillä ei ole vielä näyttöä vapottelun pitkäaikaisvaikutuksista, näkisin aiheelliseksi tuon k-18 leiman. Jos/kun tulevat tutkimukset osoittavat höyryttelyn harmittomaksi huviksi ikäraja voitaisiin poistaa. Nykyisellään tähän touhuun voidaan kuitenkin ajatella liittyvän pienoinen riski koska ei ole näyttöä pitkäaikaisen altistuksen vaikutuksista. Siksi mieluummin niin että juridinen aikuinen vasta saa tehdä päätöksen.
    Muuten kyllä samalla linjalla mutta näkisin, että oli haitallista tai ei, niin laitteiden ja nesteiden olisi parempi pysyä k18. Siitä kuitenkin keksii joku kukkahattutäti vetää porttiteoriaa peliin ja olen varma että nelosen ym. tahojen pelottelu-uutiset tekee tälle alalle enemmän hallaa kokonaisuudessaan, kun verrataan niihin tuloihin mitä muutamat alaikäiset asiakkaat toisi. Ainakin niin kauan kun sähkötupakka on on se suuri paha suomalaisen median ja suomalaisten mielestä, on mun mielestä ehdottoman tärkeää että myös kauppiaat ilmaisevat kantansa selkeästi siihen, ettei mitään alle 18-vuotiaille myydä.. Vaan millään vahdit verkkokauppoja? No, ajatushan se tärkein on...

    ja sehän ei missään nimessä toimisi, että alaikäiset saisivat lääkärin määräyksestä laitteita tai nesteitä, ainakaan jos haluaa että ala pysyisi tällaisena.

     
     
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •