Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 26

Aihe: hopealanka---->kuparijohtoa?

  1. #1
    Höyrykone terokum's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestit
    3,506

    hopealanka---->kuparijohtoa?

    voisiko hopealankan tilalla käyttää kuparilankaa? prkl ku eii oo yhtään hopealankaa ja tahtoisin testata tuota oddya

     
     
  2. #2
    Höyrykone jasso's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    kokkola
    Viestit
    13,801
    Ei
    Tai voi muttei taida kannattaa
    höyryä 17.1.2012 alkaen.

     
     
  3. #3
    Höyrykone terokum's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestit
    3,506
    Lainaus Alkuperäinen postaaja jasso Näytä viesti
    Ei
    Tai voi muttei taida kannattaa
    niin ajattelinki mutta halusin varmistuksen no voi kökkö. täytyy si hakea sitä hopeaa

     
     
  4. #4
    tulipa mieleen kun velholta tilasin tota NiChrome lankaa niin onko se nyt sitten sitä hopealankaa vai mitäs vittua nyt tilasinkaa? D
    Provari mini V2.5, iStick
    KFL+, Hdripper, aqua, ithaka

     
     
  5. #5
    Lainaus Alkuperäinen postaaja GChrome Näytä viesti
    tulipa mieleen kun velholta tilasin tota NiChrome lankaa niin onko se nyt sitten sitä hopealankaa vai mitäs vittua nyt tilasinkaa? D
    Toi NiChrome on ihan vastuslankaa Vähän eri ominaisuudet kun mitä kanthalilla, mut sama toimintaidea.

     
     
  6. #6
    Höyrykonkari tervattu mies's Avatar

    Liittynyt
    12/2012
    Sijainti
    ~jyväskylä
    Viestit
    194
    Mikä ettei kuparia? Ite oon käyttäny enkä o mitn ongelmii havainnu. 0.35 mm vastustaa alle 0.2ohm /m ja on halpaa kun saippua, siis jos saippuaa sais ilmaseksi metrisutalla ~mistä vaan. Käämeissä kuparipiuha on lakattua eristystarkoituksessa, sen saa puhtaaksi polttamalla tai santapaperilla, teräsvillalla tms. Vastuslangan saa kivasti liitettyä kun taittaa Cu-langan päähän koukun, v-lankaan kanssa, sit koukku roikkuun koukkuun ja toinen tai molemmat koukut pihdeillä kiinni eli littaan melko lujasti. Paksuudet 0,3-0,8 käy hyvin, ohuemmat ja paksummat on vaikee käsitellä. Muista, että +pään nr-lanka ei sais koskettaa meshiä, eikä miinuksenkaan mielellään, eikä ainakaan molemmat. Tai mitäs se mulle oikeestaan kuuluu, siitä vaan jos siltä tuntuu.

     
     
  7. #7
    Höyrykone jasso's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    kokkola
    Viestit
    13,801
    Oddys meshiä
    Eihän toi nr-lankakaan maksa paskaakaan ja helpompi liittää kuin hopea jos esim 0.20 on molemmat
    Pistäkää vaikka kalastajalankaa jos toimii ja maistuu hyvälle
    höyryä 17.1.2012 alkaen.

     
     
  8. #8
    Höyrykonkari tervattu mies's Avatar

    Liittynyt
    12/2012
    Sijainti
    ~jyväskylä
    Viestit
    194
    Jaa, "oddy", en tiiä siitä härkistä muuta kun että tarjonta näyttää ylittävän kysynnän.. en oo makuhaittoja kupari-nr:stä havainnu, no tähän sopii loistavasti vanha mystinen sanonta "yks vitun maku".

     
     
  9. #9
    Höyrykone terokum's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestit
    3,506
    Joo ehkä ostan seuraavaksi kun käyn kivijalkaputiikissa niin tuota hopiaa mukaan pääse kokeilemaan tuota oddya,näkee sityen meneekö kiertoon vai jääkö kotilaitteeksi

     
     
  10. #10
    Höyrykone jarif's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    2,697
    Kupari ei ole jalometalli, ja siitä liuennee metalleja nesteeseen. Siksi hopea.
    Kauppiaan kaveri: https://www.bitwell.biz
    Lähetetty minun Apple läppäristä ilman mitään vitun tupakkia.

     
     
  11. #11
    Höyrykone jarif's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    2,697
    Lainaus Alkuperäinen postaaja jarif Näytä viesti
    Kupari ei ole jalometalli, ja siitä liuennee metalleja nesteeseen. Siksi hopea.
    Tämä oli ihan hatusta. Ei se rosterikaan liene jalometalli
    Kauppiaan kaveri: https://www.bitwell.biz
    Lähetetty minun Apple läppäristä ilman mitään vitun tupakkia.

     
     
  12. #12
    Höyrypää

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    JKL
    Viestit
    792
    kupari on jalometalli, mut se on myös myrkyllistä jossainmäärin :F alumiini on myrkyllistä kans. hopea ja kulta on niin epäreaktiivisia että ne kulkeutuu elimistön läpi sellasenaan eikä oo myrkyllisiä

     
     
  13. #13
    Höyrykonkari tervattu mies's Avatar

    Liittynyt
    12/2012
    Sijainti
    ~jyväskylä
    Viestit
    194
    Kertokaa, oi viisaat, paljonko mun elimistöön kulkeutuu kuparia, kun diablon setupissa on tollaset åbaut 12mm kuparipiuhaa, 0,35mm paksua? Entäs rosterin kromi? Meshi ja kanthaali?
    Viimeksi muokannut tervattu mies; 29.05.13 kello 14:32. Syy: Kuolenk mää ny si?

     
     
  14. #14
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Miksi sulla on Diablossa kuparilankaa? Eihän siinä mitään NR-johtimia kuulu olla?

     
     
  15. #15
    Höyrykonkari tervattu mies's Avatar

    Liittynyt
    12/2012
    Sijainti
    ~jyväskylä
    Viestit
    194
    Oon tykänny tuoda sähköt siihen meshin pintaan asti, ja nauhavastus menee ikävästi torsiolle matkalla meshiltä ruuvin alle. Koitin mä laittaa sen ruuvin alle sillai pystyynkin, mutta ei se oikeen..

     
     
  16. #16
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    No juu, ei se nauhamallinen Kanthali oikein tahdo silleen pystyssä kunnolla pysyä niiden ruuvien alle, mutta ite oon tehny semmosen pikkusen kierteen siihen väliin, jolloin ei oo mitään ongelmia ilmenny..

    No, asiaan; monessa paikassahan tuota messinkiä on ainakin vierastettu paikoissa, joissa joutuu nesteen kanssa kosketuksiin ja ainakin itse olen maussa huomannut eroa, mutta kuparista mulla ei ole tietoa, eikä toisaalta jaksa kokeillakaan, kun hopealankaa löytyy laatikosta ja niihin laitteisiin joita päivittäin käytän ei NR-lankoja edes tarvitse.
    Kyllä mä silti pyrkisin välttämään tommosia "epästandardeja" materiaaleja vastuslangan kanssa, tosin onhan tuossa mun Sompussakin messinkiset sormiruuvit, eikä siitä sitä ihmeellistä makua ole kuitenkaan mukaan tullut, vaikka mustuneet ovatkin..?

    Ota noista nyt sit selvää, mutta en mä kyllä ainakaan suosittelis ketään laittamaan messinkiä tai kuparia NR-lankoihin, kun eipä se hopealankakaan kallista ole. Toki jokainen tekee itse omat päätöksensä.

     
     
  17. #17
    Höyrykone jasso's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    kokkola
    Viestit
    13,801
    Sen nauhamallin saa nätisti kiristettyä sinne ruuvin alle kun tekee miinus-päähän pienen koukun ja ylös plussaan kiertää sen vajaan kierroksen ennenkuin ruuvaa kiinni.
    Toimii todella hyvin ja pysyy. Ei vaan ruuvaa liian tiukalle ettei painu linttaan. Kärsii kiristää aika reippaasti. Käytän samaa kikkaa myös jousikuormitteisissa + navoissa ja toimii
    höyryä 17.1.2012 alkaen.

     
     
  18. #18
    Höyrykone eLehis's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    2,621
    Kukaan vaivautunut wikipediaa (Kupari ? Wikipedia) lukemaan?

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Wikipedia
    Elimistön kupari

    Kupari on ravitsemuksellinen hivenaine. Kuparia tarvitaan elimistön entsyymituotantoon. Ilman kuparia ei muodostu ultraviolettisäteiltä elimistöä suojaavaa ihopigmenttiä eikä hapettumista ehkäiseviä antioksidanttientsyymejä.[4] Kuparin yhdisteitä käytetään sieni- ja bakteerimyrkkyinä.

    Kupari on hivenaine, jota on esimerkiksi perunoissa noin 2 mg/kg. Hyviä kuparin lähteitä ravinnossa ovat muun muassa maksa ja sisäelimet, täysjyväviljatuotteet, peruna, pähkinät, palkokasvit ja äyriäiset. Sitä saa usein vesijohtovedestä, jos putket ovat kuparia.[3] Hyvin harvinainen Wilsonin tauti aiheuttaa kuparin kertymistä kudoksiin. Kuparin puutostautia ei juuri esiinny, koska sitä on ravinnossa riittävästi.

    Kupari on kaikelle elämälle välttämätön aine, sillä toistakymmentä tärkeää entsyymiä on riippuvaisia kuparista.
    [3] Suurina pitoisuuksina kupari on myrkyllistä.
    Vai että hivenaine :P taidanpa lisätä kuparia modeihin

    E: Sitä taitaa saada perunoistakin enemmän kuin tankista koko sen tankin elinikänä ??

     
     
  19. #19
    Höyrykone jarif's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    2,697

    Mmmm. kuparia..
    Kauppiaan kaveri: https://www.bitwell.biz
    Lähetetty minun Apple läppäristä ilman mitään vitun tupakkia.

     
     
  20. #20
    Höyrypää Timohe's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestit
    670
    Lainaus Alkuperäinen postaaja tervattu mies Näytä viesti
    Kertokaa, oi viisaat, paljonko mun elimistöön kulkeutuu kuparia, kun diablon setupissa on tollaset åbaut 12mm kuparipiuhaa, 0,35mm paksua? Entäs rosterin kromi? Meshi ja kanthaali?

    Noista kromin oksideista oli jossain juttua, että vasta valkohehkuisena (selkokielellä) irtoaa myrkyllisiä yhdisteita. Näitä vastuslankojahan ei nää valkoisena kuin ihan äärettömän pienen hetken ja nesteen höyrystyminen yleensä loppuu siihen

     
     
Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Rebuildable

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •