Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 52

Aihe: Höyrykkeiden myynti alaikäisille.

  1. #1
    Banned

    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    221

    Höyrykkeiden myynti alaikäisille.

    Etelä suomen sanomissa oli juuri juttu, kun vanhemmat olivat tuohtuneet kauppiaalle joka myi höyrykkeitä ala-ikäisille.
    Ammuposti kävi tekemässä asiasta myös Arizonassa jutun, joka ilmestynee lähi päivinä.
    Täällä palstoilla on useat kauppiaat ilmoittaneet etteivät myy alaikäisille. Minä myyn, mutta rajana olen pitänyt mopoikää.
    Muutamat kakrut heittelivät lumipalloja ikkunaan kun en suostunut myymään ja hätistelin heidät pois.

    Ihmisillä on erikoinen kuvitelma että höyrykkeiden myynti olisi jotenkin kiellettyä jollekin ryhmälle.

    On huomattava että myynnin valvonta on nettikaupassa täysin mahdotonta, varsinkin kun jotkut myyvät jopa postiennakolla.

    Minulla kävi marraskuussa terveystarkastaja myymälässä keskustelemassa asiasta ja totesi että hänen mielestään höyryke on alaikäisillekin
    parempi vaihtoehto kuin tupakka.

    Siis muistakaa että höyryke on paljon terveellisempi vaihtoehto tupakalle riippumatta ikäryhmästä.

    Nyt tulisi höyryttelijöiden aloittaa työnantajien painostaminen. Tupakoitsija sairastaa paljon enemmän, tupakkatauot vievät tehokasta
    työaikaa ja työtehokin ja yleiskunto laskee huomattavasti tupakoitsijalla.

    Useimmilla työpaikoilla olisi höyryttely täysin haittaamatonta ja terveys ym vaikutukset olette varmaan itsekin huomanneet.

    Riihimäellä eräs kuljetusliike hyväksyy höyryttelyn autoissa, mutta ei tupakointia.

    Jussi Arizonasta

     
     
  2. #2
    Banned

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,227
    Itselläni on kanssa perusideana, että lapsille ei myydä. Papereita en ole koskaan lähtenyt kyselemään, eli kunhan on about täysi-ikäisen näköinen niin se riittää, eli varmaankin se tuossa 16-17v tienoilla pyörii se omakin ikärasismi.

    Olen sitä mieltä, että nuo alaikäiset ostavat sähkötupakan, koska se on helpompaa kuin tupakan saaminen. Eihän tämän ikäiset sitä tupakkaa nikotiinin vuoksi polta. Jos eivät saa sähkötupakkaa, niin kyllä jonkin isoveli tai puistokemisti sen röökiaskin käy hänelle ostamassa. Ja onhan se paremman makuistakin se höyry kuin savu.

    Eli tässä mielessä se on parempi, että se sähkörööki höyryää nuoremmillakin.

     
     
  3. #3
    HöyryGuru

    Liittynyt
    04/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    4,126
    Pentuja en ole nähnyt höyryttelemässä vielä ainakaan. Mikäs siinä jos nikotiinitonta höyryttelevät menemään. Yllätys voi olla kova kun laittavat ensimmäisen tupakan palamaan; tämähän maistuu ihan paskalta. Toivottavasti näin jääkin siihen ensimmäiseen kokeiluun. imho.

     
     
  4. #4

     
     
  5. #5
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Ai että hieno juttu?
    Jutussa sanotaan, että myydään alaikäisille koska "laki ei millään tavalla kiellä myymästä sitä" ja vanhemmat on vihaisia kun muksuilta höyryttimiä löytyy.. Myöskään "Kouluissa sähkötupakka on oppilailta tiukasti kielletty. Se rinnastetaan oikeaan tupakointiin." ei mielestäni kovinkaan positiivista kuvaa tuohusta anna..
    Mun mielestä tosta jutusta jää päälimmäisenä se mieleen ulkopuoliselle, että suomen tupakkalaki on liian lepsu, koska "oikeaan tupakkaan rinnastettavia" tuotteita ei kielletä myymästä alaikäisille.

    Viittitkö nyt Jussi selventää mikä tossa oli niin "hienoa", vai oliko se vain jutun kautta saamasi ilmainen mainos ja luultavasti lisääntyvä alaikäisten asiakkaiden määrä?

     
     
  6. #6
    Lainaus Alkuperäinen postaaja venemies Näytä viesti
    Otsikko ainakin on hanurista. Ei noita pitäs alaikäisille myydä lainkaan. Sanokoon laki mitä tahansa, niin jotain rajaa sentään.

     
     
  7. #7
    Höyrykone

    Liittynyt
    02/2013
    Sijainti
    helsinki
    Viestit
    6,044
    Mun mielestä ei sais myydä edes nikotiinittomia nesteitä/sähköröökejä alaikäsille.
    Tulee vaan huonoa mainosta muille höyryttelijöille...

     
     
  8. #8
    Banned

    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    221
    Charunille

    No joo joku jo kehuikin juttua napakaksi, sinähän oot jokaisesta minun sanastani eri mieltä. Mutta tää on todellakin hurskastelua. Kerro charun miten estät, kun kaiken osaat, alaikäisiä ostamasta netistä!!!!! Varsinkin kun osa kauppiaista toimittaa myös postiennakolla.

    Uskotko todellakin että huoltoasemat ja marketit kysyvät kassalla asiakkaan ikää, kun päättäjät ovat päättäneet viisaudessaan sallia näiden myynnin myös alaikäisille.
    Olet siis sitä mieltä että 15-18 vuotiaitten on parempi tupakoida - näkemys tuokin, jota minä en ainakaan hyväksy. Olen myös tähdentänyt että useissa tapauksissa alaikäisen mukana on vanhempi - siis isä tai äiti. Tupakka on todellakin myös monelle nuorelle ongelma.

    ps muuten paikallinen terveystarkastajakin oli kanssani samaa mieltä.

     
     
  9. #9
    Höyrykone Hellraiser's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Blashyrkh
    Viestit
    3,336
    Tämä on niin kaksipiippuinen juttu..myyntiä alaikäisille ei voi estää eikä valvoa ja höyrykkeiden asema "puolikiellettynä hedelmänä" niinkuin tupakka ja alkoholi..se kiehtoo kakaroita ja teinejä..kaikki mikä on vähänkin kiellettyä tai rajoitettua kannustaa vain enemmän kokeilemaan.

     
     
  10. #10
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Alaikäisille myyntiä voi valvoa samalla tavoin, kuin muidenkin ikärajallisten tuotteiden nettimyynnissä, vai onko juuri nämä tuotteet täysin erilaisia valvonnan järjestämisen kannalta?
    En ole sitä mieltä, että alaikäisten ois parempi tupakoida, enkä näin ole missään vaiheessa väittänytkään. Jos vaikka lakkaisit tunkemasta sanoja mun suuhun? Osaan kyllä itse tuottaa ulosantini ja jos joku jää epäselväksi, niin kyllä saa tarkennusta kysyä..
    Olen sitä mieltä, että alaikäisille näitä ei saisi myydä (sanoi laki ihan mitä tahansa, moraalinen velvollisuus useimmilla ihmisillä kuitenkin löytyy, paitsi tietysti jos rahanhimo on sen sumentanut), vaan he voivat lähettää vanhempansa höyrytarpeita ostamaan, tai mennä jopa heidän mukanaan itselleen mieleistä laitetta valitsemaan.

    Ps. En ole Jussi mitenkään periaatteesta jokaista sanaasi vastaan, vaan muodostan kyllä asioista omat mielipiteeni, riippumatta siitä mitä mieltä Sinä olet (mikä tietysti voi olla vaikea hyväksyä, jos kuvittelet maailman pyörivän ympärilläsi).

     
     
  11. #11
    Banned

    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    221
    nojoooo, tässä asiassa mielipiteet jakautuvat kovin ja itse olen kovin sitä mieltä että koko tupakointi pitäisi kieltää
    (siinä menisi varmaan myös sähkötupakatkin). Mutta tähdennän myös sitä että kyllä jo tuollainen 16 vuotias on on jo
    aika aikava, lapsille en minäkään myymistä hyväksy. Ja edelleen , miten netikaupassa voi tarkistaa iän?

     
     
  12. #12
    Höyrypää

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    573
    Iän tarkistaminen verkkokaupassa on onnistuu kun asiakastiliä ei anneta luoda kuin henkilötunnistusta vastaan ( pankkitunnukset/sähköinen henkilökortti).

     
     
  13. #13
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Aika jännästi esim. ampuma-aseita myydään "postimyyntinä" ja niissä tuo iän varmistus netissä onnistuu, mutta ilmeisesti täysin mahdotonta toteuttaa sähkötupakkaan liittyen?

     
     
  14. #14
    Banned

    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    221
    Ahaa, noh oletko kuullut jonkun höyryke kaupan käyttävän ko systeemiä, saattaisi rajoittaa yleistä kaupankäyntiä. ( en laita sanoja suuhusi mutta aseisiinko jo verrataan höyrykettä)

     
     
  15. #15
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    No, ainakin luultavasti "sitouttaisi" asiakkaita pysymään asiakkaina, kun kerran on jaksanut sen varmistuksen tehdä, niin jatkossa tilaaminen on samasta paikasta helppoa.

     
     
  16. #16
    PoliisiGuru Rotax's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    2,856
    Teknisesti sen toteuttaminen ei ole mahdotonta, mutta kustannukset/hyöty ovat aika marginaalisia. Tuo pankkitunnusten käyttäminen tunnistukseen kun ei ole ilmaista.

    :wq

     
     
  17. #17
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Charun Näytä viesti
    No, ainakin luultavasti "sitouttaisi" asiakkaita pysymään asiakkaina, kun kerran on jaksanut sen varmistuksen tehdä, niin jatkossa tilaaminen on samasta paikasta helppoa.
    Niin tai karkoittaa kun ei muualla harrasteta :P
    "Civil disobedience becomes a sacred duty when the state becomes lawless and corrupt" ~Gandhi~

     
     
  18. #18
    Mun mielestä ainakin voi hankaloittaa alaikäisten höyrykeostoksia sillä, ettei kivijalkakauppiaat niitä heille möisi. Eihän nyt mitään idioottivarmaa systyeemiä pystykään kyhäämään. Saavathan alaikäiset viinansakin aina jostain. Jos kauppiaat pitäisi tätä 18 vuoden ikärajaa, toisi se ainakin mielikuvaa, ettei sähköröökit nyt mitään tutin korvikkeita ole kuitenkaan.

     
     
  19. #19
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Yakousei Näytä viesti
    Niin tai karkoittaa kun ei muualla harrasteta :P
    Lähinnä meinasin sitä, että jos se ois perusvaatimus joka kaupassa..

    Edit. Muutenkin mun mielestä on huono perustella sillä "kun kaikki muutkin" tai "kun ei kukaan muukaan"..

     
     
  20. #20
    Banned

    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    221
    Hmmmm.... Tässä kovin yhdytään siihen ajatukseen että höyryttely on vaarallista. Tällä samalla ajattelutavalla pitäisi
    alaikäisiltä kieltää paljon muutakin, esim. saunominen - höyryä siinäkin hengitetään. Jotenkin tuntuisi
    siltä että meidän tulisi enemmän itse uskoa että höyryttely on vaaratonta ja siten sopivaa kaikille jotka haluavat tupakasta
    eroon. Minulla ainakin on kaupassani satoja asiakkaita jotka kertovat "ilosanomaa" höyryttelyvaihtoehdosta tupakalle, jopa lääkäreitäkin! Nuo lehtijutut ja tv ovat toki olleet hyvää mainosta, mutta myös hyvän asian edistämistä. Jokainen kauppias saa varmaan alueensa lehdet kirjoittamaan positiivisesti asiasta niinkuin minulla. Hämmästelen hieman höyryttelijöiden omaa kielteistä suhtautumista täällä höyryttelyyn.

    Positiivisia juttuja on viime kuukausina ollut arizonasta kaks aamupostissa, yksi alueradiossa ja yksi aluetvessä, jossa mm johtava keuhkolääkäri totesi että jos höyrykkeellä pääsee tupakasta
    eroon niin sekin on parempi vaihtoehto!

    Koitetaan nyt vain yhdessä ajaa asiaamme eteenpäin.

    Seuraavaksi olen ajetellut olla yhteydessä paikallisiin kansanedustajiin ja ministeriin.
    Valviraa ja fimeaa oonkin jo aika lailla pehmittänyt.


    No josei kukaan muu niin minä
    Viimeksi muokannut venemies; 27.04.13 kello 15:43.

     
     
Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •