Tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Maksasairaus sähkötupakista?

  1. #1
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    2

    Maksasairaus sähkötupakista?

    Tämmöistä serkun enon kälyn siskon kautta kuultua, mutta tiedustelen kuitenkin, josko kellään on tämmöisestä mitään parempaa tietoa tai omakohtaista kokemusta: lääkäri oli kertonut, että sähkötupakan nesteet ovat aiheuttaneet maksasairauksia.

    Siis: mahtaako kyseessä olla tosi uhka, vai onko tässä lääkäri jutustellut omiaan? Onko joku kuullut/nähnyt tai muuten tietoinen, missä tämmöisiä tutkimustuloksia olisi julkaistu, tai mihin väite voisi perustua?

     
     
  2. #2
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Voi morjens...

     
     
  3. #3
    Onko siellä nyt mennyt käymään se mitä EU dirikat pelkäsi, eli joku onneton on mennyt juomaan sen e-nesteen sieltä jääkaapista....... Eipä tohon oikeen muuta keksi
    "Anteeksi! Minä luulin, että se on omani!" (Nipsu:Taikurin hattu)


    Sekavia kirjoituksia erinäköisistä ja kokoisista höyrytin vekottimista

     
     
  4. #4
    HöyryGuru Troll from behind's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Pietarsaari
    Viestit
    14,132
    Helvetin nopeasti kehittynyt.
    Periaatteessa myrkky voi tuhota maksan, kuten esimerkiksi kärpässieni, enkä poissulje, etteikö e-nesteen juonti voisi moista aiheuttaa, mutta jos näin on käynyt, tiedän kenelle Darwinia suosittelen.
    KGO & Twist

     
     
  5. #5
    Höyrykone popilo's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    1,852
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Troll from behind Näytä viesti
    Helvetin nopeasti kehittynyt.
    Periaatteessa myrkky voi tuhota maksan, kuten esimerkiksi kärpässieni, enkä poissulje, etteikö e-nesteen juonti voisi moista aiheuttaa, mutta jos näin on käynyt, tiedän kenelle Darwinia suosittelen.
    Kuulostaa sen verran nerolta kaverilta, että DIY -Darwin saattaa riittää.

     
     
  6. #6
    Höyrykone Barole's Avatar

    Liittynyt
    11/2012
    Sijainti
    Kauhava
    Viestit
    5,059
    Ei hyvää päivää. Ei tämä ehkä terveystuote oo, mutta ei tämän maksoja pitäisi paukutella. Olishan siitä nyt ollu iltapäivälehdet pullollaan..
    Do or do not, there is no Barole.



     
     
  7. #7
    Höyrykone Wapari's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    1,079
    Epäilen että lauseesta on unohtunut "vaikka" sana pois. Esim Sähkötupakastahan voi tulla "vaikka" maksasairaus. Ei ole tutkittu..
    Pienen sanan puute isossa lauseessa voi saada aikaan "vaikka" maksasairauden imo

     
     
  8. #8
    Höyrypää

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    JKL
    Viestit
    792
    nopeella googletuksella en löytäny yhtään tapausta missä ois epäilty sähkötupakan aiheuttaneen maksasairauksia.

     
     
  9. #9
    Höyrykone pki's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    2,097
    Maksasairaus voi alkaa äkillisesti tai kehittyä hitaasti. Maksaa voivat vaurioittaa ylipaino, monet lääkeaineet, virukset ja alkoholi. Osa maksasairauksista on synnynnäisiä. Joissakin tapauksissa sairauden syy jää tuntemattomaksi.

    Maksa ? Wikipedia

    Maksasairauksia on ainakin:
    Rasvamaksa
    Virushepatiitit
    Autoimmuunihepatiitti
    Primaarinen sklerosoiva kolangiitti
    Primaarinen biliaarinen kirroosi
    Äkillinen maksasairaus
    Alkoholimaksasairaudet
    Myrkytys
    Maksasyöpä
    Harvinaiset aineenvaihduntasairaudet

    Mikähän näistä olisi kyseessä?

    DSE 901, eGo Type B, eGo Twist, Vision Spinner, Buzz Pro, Provari v2, Bolt (tele), PAPS Piccolo V1 & V3,
    EAmod, Lavatube Robust, PiColibri Tepuis, Atmomixani Nemesis + FT klooni Nemesis, Ambassadeur

     
     
  10. #10
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243
    Sitähän mä tässä oon jo jonkin aikaa ihmetelly, että miten voidaan joku siskon kummin kaiman koirankusettajalta kuullun jutun todistustaakka aina sysätä vapottelijoille sillä perusteella, että "kuulemma ehkä mahdollisesti joku lekuri, tai sitten vaan joku muu valkotakkinen tyyppi siwan kulmilla on näin sanonut"..

    Itse en tuon takia jaksa edes yrittää järkevää keskustelua tähän ketjuun rakennella.

     
     
  11. #11
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    2
    Juu, näinpä arvelinkin.

    Tilanteessa siis tupakoitsija oli harkinnut ja kysynyt sähkötupakkiin siirtymistä, muttä lääkärin vastaus: ei hyvä idea koska maksa. Hyvä, että lääkärikunta edistää tupakoinnin lopettamista!

    Ja tämä keskustelu siis ainoastaan, koska näyttäisi siltä, että paras kokonaiskäsitys aiheesta tuntuisi löytyvän tältä foorumilta. Valitettavasti! Lääkärikäynnillä ei saa lähdeviitteitä, tuskin niitä edes on, mutta ihmisillä on tapana luottaa lääkärin sanaan. Saadaan varmaan odottaa tovi, ennen kuin suhtautuminen muuttuu skeptisestä myönteiseksi.
    Viimeksi muokannut maatinen; 15.03.13 kello 10:33.

     
     
  12. #12
    Höyrykonkari tervattu mies's Avatar

    Liittynyt
    12/2012
    Sijainti
    ~jyväskylä
    Viestit
    194
    Lusikka! Soppa! MINÄ!!
    -Olen vapottanut viime joulukuun puolivälistä, aika paljon tuntusesti jopa.
    -Olen tintannut aika pontevasti alkoholijuomia useemman vuoden.
    -Syksyllä työterveystarkastuksessa oli maksa-arvot kohollaan siinä määrin, että lekuri kehotteli hillitsemään juopottelua.
    -Aloitin tammikuun puolivälis sellasen vit..tumaisen lääkekuurin, jonka aikana ei voi ottaa ~yhtään.
    -Pari viikkoo sitten olin kontrollissa, maksa-arvot oli "oikein hyvät" (sano sama lekuri).

    Nämä ovat siis niitä faktoja. En tiiä noista "maksa-arvoista", mitä lukemia oli ja mitä se ees tarkoittaa, mutta kaipa jotakin voi maallikkokin päätellä noista lääkärin kommenteista.
    Keuhkohommasta oftopikkina sen verran, että siinä syksyn tarkastuksessa katottiin spirometrijutskat, ja tuli nin per..keleen huono tulos (ja kauheen hinku-vinkunan kera) että lääkäri suositteli välittömästi lopettamaan tupakointihommat ja löi champix-reseptin kouraan, vaikka toppuuttelin..
    Viikko sitten kävin lunssaa voivottelemassa ja lekuri (eri) kuunteli keuhkot ja sanoi että "ei vingu eikä rahise, terveeltä kuulostaa, ihan on kuin nuorella miehellä" (! Enhän mä ookaan kun 45v vasta !) se olikin vaan ylähengitysvehkeitten juttu.
    En mä mitään väitä, mutta kai te nyt tästä voitte jotain aatella itekkin.

     
     
  13. #13
    HöyryPoliisi luuponen's Avatar

    Liittynyt
    03/2010
    Sijainti
    Steamland Yard
    Viestit
    3,620
    jokaisesta kuulopuheesta ja ihmettelystä uusi ketju... hohhoijjaa...

    Palautetta : "Eli Luuponenhan sun käyttäjänimi oli/on millä f....ing ilveellä voit väittää noin oikeesti tekisi mieleni itse vääntää jostain paikasta eli korjaa virheesi ja myönnä että olet väärässä.
    "

     
     
  14. #14
    Höyrykone Darra's Avatar

    Liittynyt
    02/2013
    Sijainti
    Dirty Neutral Base
    Viestit
    2,470
    Tää on kyl sellainen läppä että eikös luuponen vois lyödä tämän vaikka lukkoon.
    Jo koko kaverinmuijansiskonäidin ... juttu tekee tästä ketjusta lähinnä huonon vitsin. :P

     
     
  15. #15
    Höyrykonkari Mikuel's Avatar

    Liittynyt
    03/2012
    Sijainti
    Nurmijärvi
    Viestit
    132
    Kieltämättä, kyllähän tämä höyryttely voi kehittää maksasairauksia, kuten kirroosia ym.

    Jotkut nesteet kuivattavat suun limakalvoja, mikä johtaa janon tunteeseen. Janojuoman "veden"
    kun korvaa alkoholilla, saattaa liiallinen pitkäaikainen alkoholin käyttö johtaa maksan tuhoutumiseen.

    Jatkuva sähkötupakkalaitteiden hankinta, virittely ja rassaaminen voi aiheuttaa stressiä. Stressin
    lievittämiseen astuu taas mukaan alkoholi...

    Ehkä paremmassa asemassa maksasairauksien suhteen ovat ne höyryttelijät, jotka eivät käytä alkoholia
    SX Mini M, iStick 50W, SuBox * 2, Peacemaker #164, GGTS #2715, ProVari Mini, Poldiac #2349, EA Mod#110, GUS 22...
    Subtank Mini *5, Kayfun Lite+, Helix, GP Spheroid v2, Taifun, Storm Rider 2.1, Hatty, Zag...

     
     
  16. #16
    Höyrykonkari tervattu mies's Avatar

    Liittynyt
    12/2012
    Sijainti
    ~jyväskylä
    Viestit
    194
    Mutta se STRESSI! En mää muuten mutta kun oon jo nähny unta, että tutun alkon myymäläpäällikkö ojenti mulle vakavana viljavaakuna-pullon ja sano että "kerralla."
    VIT..TU melkeen itketti kun heräsin.
    Nimimerkki "ei vielä vappuna, mutta juhannuksena kyllä!"

     
     
  17. #17
    Lainaus Alkuperäinen postaaja luuponen Näytä viesti
    jokaisesta kuulopuheesta ja ihmettelystä uusi ketju... hohhoijjaa...
    Juu näitä nyt on alkanut taas tulemaan sen sijaan, että loisivat viestin jo olemassaolevaan ketjuun.

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Darra Näytä viesti
    Tää on kyl sellainen läppä että eikös luuponen vois lyödä tämän vaikka lukkoon.
    Jo koko kaverinmuijansiskonäidin ... juttu tekee tästä ketjusta lähinnä huonon vitsin. :P
    Kysymys on aina kysymys ja uusia on hyvä valistaa. Ei ole tyhmää kysymystä jos on huolia.
    Toive olisi, että uudet kuitenkin lukisivat höyrypään käsikirjan ja foorumin säännöt.
    "Civil disobedience becomes a sacred duty when the state becomes lawless and corrupt" ~Gandhi~

     
     
  18. #18
    HöyryPoliisi luuponen's Avatar

    Liittynyt
    03/2010
    Sijainti
    Steamland Yard
    Viestit
    3,620
    Kiitos kaikille, hauskaa oli.

    Palautetta : "Eli Luuponenhan sun käyttäjänimi oli/on millä f....ing ilveellä voit väittää noin oikeesti tekisi mieleni itse vääntää jostain paikasta eli korjaa virheesi ja myönnä että olet väärässä.
    "

     
     
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Tämän aiheen tunnukset (tag)

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •