Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 61

Aihe: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

  1. #1

    Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Hei,

    Lahdessa ilmeni tapaus, jossa kuudesluokkalaiset pikkupojat, siis 12-vuotiaat, olivat intoutuneet hankkimaan höyrykkeitä paikallisesta kivijalkakaupasta - joka siis EI ole nikotiiniton.fi :n myymälä, vaan perinteikäs kauppa joka myy näiden ohella vähän kaikkea muutakin tavaraa.

    Mitä mielipiteitä arvon foorumilaisilla asiasta? Uskon kauppiaan itsensäkin seuraavan palstaa, ja kaikkein tervetullein olisi tietenkin hänen selityksensä. Itse olin kyllä pöyristynyt asiasta. Siis tähdennetään vielä, että ihan itse ilman hakumiestä oli useampikin puolitoistametrinen natiainen käynyt ostoksilla, ja sitten vedeltiin haikuja posket lommolla koulun pihalla. Pojilta itseltään minä en tällaista ihmettele, pojat kun on poikia. Kauppiaan moraalia sen sijaan ihmettelen kovasti!

     
     
  2. #2
    Höyrykone nallekarhu's Avatar

    Liittynyt
    07/2011
    Sijainti
    Rovaniemi
    Viestit
    1,194

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille

    Tuollainen kauppias joka myy natiaisille = täysin moraaliton kauppias joka pitäisi laittaa oman liikkeensä eteen kiinnitettynä jalkapuuhun tai muuhun häpeäpaaluun.

     
     
  3. #3
    Banned

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    3,227

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille

    Mun mielestä täysin moraalitonta. Tarttis ajatella sen hetken kassaa hieman pidemmälle.

    Meillä on ystävällisesti pyytänyt tulemaan vanhempien kanssa uudestaan jos ikä on askarruttanut.

    Jonkun tarttis mennä puhumaan tuolle äijälle järkeä! Yako vois mennä näyttämään sinne vähän nyrpeetä namaa ja hamuta nahkatakin povaria prkl!

     
     
  4. #4

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille

    Ei varmaan lahtelaisille vaikea arvata mikä liike on kyseessä. Tai, no itse tiedän vain 2 kauppaa lahdesta ja toinen on nikotiiniton.

     
     
  5. #5

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille

    No jep, vaikken puotia halunnut nimeltä mainita, niin eipä haittaa jos sen tuosta pystyy päättelemään. Itse ainakin tiedän missä en jatkossa ostoksien merkeissä asioi, paitsi että jututtamassa aion kyllä käydä.

     
     
  6. #6
    HöyryGuru

    Liittynyt
    04/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    4,126

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Mitään laitonta tuossa ei ole tapahtunut. Tupakkaako niiden 12 vuotiaiden olis pitänyt polttaa? Hyvin meni tämä tapaus minun mielestäni sekä lakien ja asetusten mukaan.

     
     
  7. #7
    Höyrykonkari Nsd's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    254

    Re: Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Lainaus Alkuperäinen postaaja SiB77
    Mitään laitonta tuossa ei ole tapahtunut. Tupakkaako niiden 12 vuotiaiden olis pitänyt polttaa? Hyvin meni tämä tapaus minun mielestäni sekä lakien ja asetusten mukaan.
    12 vuotiaille riittäs tikkari ihan hyvin. Vaikka ois kuinka paljon harmittompaa kun tupakointi niin ei mun mielestä mitään järkeä myydä alaikäsille näitä.

     
     
  8. #8

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Lainaus Alkuperäinen postaaja SiB77 Näytä viesti
    Hyvin meni tämä tapaus minun mielestäni sekä lakien ja asetusten mukaan.
    Eli ei kai sentään Savutta ry:n virallinen kanta? Mutta huh huh kuitenkin.

    Rautalangasta vääntö kuitenkin varmuuden vuoksi: Ei, ei niiden olisi tupakkaa pitänyt polttaa. Niiden 12-vuotiaiden. Ei yhtään sen enempää eikä vähempää kuin sähkötupakkaakaan. Ei.

     
     
  9. #9
    HöyryGuru

    Liittynyt
    04/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    4,126

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Minun mielestäni kuten edellä kirjoitin

     
     
  10. #10

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Sib77 on aivan oikeassa: Jos kauppias ei suostu noita myymään alle 18-vuotiaalle, syyllistyy hän ikärasismiin, sillä (nikotiinittomien) tuotteiden ostamiseen ei ole laillista estettä. Vrt. energiajuomien "myyntikielto" alle 16-vuotiaille.

     
     
  11. #11
    Höyrypää

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    779

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa


    Tässä nyt pitää ottaa huomioon myös tuo, että 12-vuotias ei välttämättä ole aivan vielä täydessä ymmärryksessä kyseisetä laitteesta. Omasta mielestä ei hyvää tee kenellekkään myydä nikotiinittomia nesteitä ja laitteita 12-vuotiaille.

    14-17 vuotiaat menee omasta ymmärryksestä läpi. Kyllä sen verran yhteiskuntavastuuta pitäisi kauppiaalla olla ettei nyt aiva naperoille mene myymään.

     
     
  12. #12

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Eikö kauppias saa päättää myykö alaikäisille? Ei kai siitä nyt rasismituomiota saa jos ei myy.

    Niinkuin mun mielestä sais olla myymättä.

    Aku #19 + Odysseus
    Jazz e-pipe + Penelope

     
     
  13. #13
    Höyrykone

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Manchesteri
    Viestit
    2,496

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Eikös kauppias / kauppa saa valita asiakkaansa, kunhan ei syyllisty mihinkään ikä-, sukupuoli-, ihonväri- yms syrjintään? Eli käytännössä saa valita. Kyllä mun mielestä tässä pitäisi kauppiaan ajatella jotain muutakin kuin kassaansa. 12-vuotiaiden kuuluisi leikkiä kuurupiiloa, ei sähkötupakalla.
    Ja lakeihin ja asetuksiin on imo aivan turha vedota. Ei ne pakota ketään myymään vastoin moraaliaan, sikäli mikäli semmoista sattuu löytymään.

    Kyllä, sähkötupakka on todennäköisesti ja toivottavasti vaarattomampaa kuin perinteinen, mutta ei se silti lasten lelu ole.

     
     
  14. #14
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    339

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Tapo Näytä viesti
    Eikös kauppias / kauppa saa valita asiakkaansa, kunhan ei syyllisty mihinkään ikä-, sukupuoli-, ihonväri- yms syrjintään? Eli käytännössä saa valita. Kyllä mun mielestä tässä pitäisi kauppiaan ajatella jotain muutakin kuin kassaansa. 12-vuotiaiden kuuluisi leikkiä kuurupiiloa, ei sähkötupakalla.
    Ja lakeihin ja asetuksiin on imo aivan turha vedota. Ei ne pakota ketään myymään vastoin moraaliaan, sikäli mikäli semmoista sattuu löytymään.

    Kyllä, sähkötupakka on todennäköisesti ja toivottavasti vaarattomampaa kuin perinteinen, mutta ei se silti lasten lelu ole.
    Täysin samaa mieltä. Enkä usko tällaisten tapausten hyödyttävän ketään muuta kuin Pekka Puskaa kavereineen. Jos kerran toivotaan omavalvontaa ja laajempaa hyväksyntää tuotteelle, en usko sen myymistä alaikäisille palvelevan tätä tarkoitusta.

     
     
  15. #15
    Höyrypää

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    779

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa


    Appajee, sittenkun pojat jää kiinni vanhemmilleen tuosta sähkö-tupakasta. Sitten saa kauppias kuulla kunniansa.

    Kunnon kauppias olisi vähän valistanut poikia, että mitä varten se sähkö-tupakka on kehitetty.

    En usko että kiinalaisilla oli mielessä sähkö-tupakkaa keksiessä ajatus "Wow, tää on coolimpaa, kuin analogisen polttaminen". Uskon että heilläkin oli kuitenkin perusajatuksena se, että se ei ole niin vaarallista kuin analoginen.


     
     
  16. #16
    Höyrykonkari -ih-'s Avatar

    Liittynyt
    06/2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    360

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Ei ne kauppiaat käsittääkseni myy Nikolai tai Ukko-Pekka alkoholitonta oluttakaan lapsille kaupassa....miksi sitten höyryttimien myynti olisi eri asia?

     
     
  17. #17
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    385

    Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    12v kakarat ei tartte sähkötupakkaa. Eikä energiajuomia. En tiiä kuka tämmönen kauppias on mut aika vässykkä taitaa olla.

     
     
  18. #18
    Höyrykone IcedForce's Avatar

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    2,196

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Itse olen myös yleisen mielipiteen kannalla, eli vaikkei se mitään lakia vastaan olekkaan niin ei se hyvää PR:ää sähkötupakalle ole, että 12-vuotiaat skidit sitä alkaa vetelemään.

     
     
  19. #19
    Höyrykone popilo's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    1,852

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Lainaus Alkuperäinen postaaja FinnVape Näytä viesti
    Sib77 on aivan oikeassa: Jos kauppias ei suostu noita myymään alle 18-vuotiaalle, syyllistyy hän ikärasismiin, sillä (nikotiinittomien) tuotteiden ostamiseen ei ole laillista estettä. Vrt. energiajuomien "myyntikielto" alle 16-vuotiaille.
    Ikärasismia tai ei, mutta moraalisesti se on kuitenkin oikein. Samalla tavalla kuin raiskarin pahoinpitely on mun mielestä oikein hyväksyttävää, vaikkakin laissa kielletty. No ei ehkä ihan "samalla tavalla" mutta ehkä sait pointista kiinni.

     
     
  20. #20
    Höyrypää laonovi's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Salo
    Viestit
    717

    Vs: Sähkötupakkaa 12-vuotiaille Lahdessa

    Ei kaikkea pidä aina tulkita lain kirjaimen mukaan; jos kannabiksen myynti/osto olisi laillista alaikäisillekin, niin kai kauppias silti olisi myymättä, ellei olisi joku räkäperse. Pistää vihaksi.

    Ja OT, ei ole mitään "ikärasismia" tai "sukupuolirasismia". Rasismi on aina ROTUUN liittyvää syrjintää, lontoon sana "race".

     
     
Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •