Tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Hemoglobiini arvot

  1. #1

    Hemoglobiini arvot

    Itsellä paljon tupakoineena ne on ainakin ollut tosi korkeat aina -) 145-150 ja tiedän monta tupakoitsijaa, jotka polttaa paljon, joilla on sama juttu.

    Onko kellään kokemusta tuosta asiasta onko arvot laskeneet, kun on siirtynyt höyryttelyyn? Tai onko kukaan käynyt verikokeissa höyryttelyn aloittamisen jälkeen ja ollut mitään poikkeavaa nk. aikaisempiin arvoihin? Monestihan niillä ketkä lopettaa analogisen polton tuo arvo alkaa laskea :

    Tuo meinaan olis hyvä juttu ainakin mulla, jos arvo laskisi

     
     
  2. #2
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    361

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Mulla ainakin on Hb-arvot laskeneet selkeästi. Viimeisen puolen vuoden aikana on laskua on tapahtunut 138 -- 113 eli anemian puolella ollaan. Arvon lasku saattaa tosin johtua muustakin, kun ongelmia tuon terveyden kanssa on ollut. Itse kyllä arvelen tuon johtuvan nimenomaan tuosta tupakoinnin lopettamisesta, koska aiemmin (paitsi lapsena/nuorena oli matala Hb) ei ole noin matalia arvoja ollut. Lisäksi en niin kauheasti välitä tuosta ns. punaisen lihan syömisestä, joka on parhaita raudan lähteitä. Täytyy vissiin rautakuuri popsia :-\

     
     
  3. #3

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Mulla nuorena oli hb aina alle 120, kun sain sen hilattua yli verenluovutusrajan ja aloin luovuttaa verta, niin siitä lähtien hb on noussut. Pahimmillaan oli 160, mutta terveyssyistä v. 2007 lähtien en oo saanut enää luovuttaa verta ja nyt yli 8kk höyryttelynkin jälkeen hb on 145-150.

    Eli tupakoinnin lopettaminen ei ainakaan mulla oo vaikuttanut näihin arvoihin.

     
     
  4. #4
    Banned

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Kerava
    Viestit
    1,260

    Vs: Hemoglobiini arvot

    mro

    Vuosi höyryttelyä takana
    Minulla oli tuossa viimeviikolla työpaikan kustantama ns.ikäkausi(40v.) terveystarkastus johon kuului kattavat verikokeet kuten mm. maksa,munuais,sokeri, kolesteroli,eturauhas,valkosolu,hemoglobiini testit ainakin. elikkä testituloksien mukaan kaikki arvot olivat erittäin hyviä.

    hemoglobiini arvoissa ei ollut tapahtunut mitään muutoksia vaan oli edelleen 155 kuten se on aina minulla ollut.

    - JJ

     
     
  5. #5
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Mullakin oli analogiaikana korkeat arvot, tais olla kerran jopa 160?
    Tällä hetkellä ne on ihan normaaleissa rajoissa, mutta tuolloin kun ne oli huipussaan, niin lääkärit eivät kyllä maininneet mitenkään tupakointia - kehottivat vain juomaan lisää (vettä?).

     
     
  6. #6

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Tässä täytyy tietenkin muistaa, että ihmisillä voi olla esim. perimänä saatu korkea hemoglobiiniarvo tms.

    Jalippo, mua kehotettiin jo välttämään lihatuotteita jne, mutta kukaan mullekaan ei tupakasta puhunut mitään. Taisin jostain netistä ensimmäisen kerran lukea asiasta ja sitten kun olen muiden tupakoitsijoiden kanssa puhunut.... Naisilla ja miehillä on muuten kanssa eri arvopitoisuudet.

    Tälläisen linkin löysin asiasta: http://yle.fi/uutiset/tupakointi_nos...itasoa/5360487

     
     
  7. #7
    Höyrykone Ignorant's Avatar

    Liittynyt
    07/2012
    Sijainti
    Mikkeli
    Viestit
    1,238

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Näin nopeasti ajatellen.

    Tupakan savussa on häkää. Häkä syrjäyttää tehokkaasti happea verenkierrossa, tai imeytyy happea paremmin, ihan mitenpäin haluaa ilmaista.
    Jotta elimistö saa sen hapen mitä tarvitsee, pitää olla enemmän punasoluja.
    Mitä enemmän punasoluja veressä, sen suurempi hg-arvo.

    Tietenkin muutkin elintavat vaikuttaa, perinnöllisyys yms..


    Joku terveydenhoitoalan ammattilainen osaisi selittää paremminkin :-\

    | DIY Box mods | #008 Diablo | Igo-L | RSST | EVOD |


     
     
  8. #8

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Lainaus Alkuperäinen postaaja April Näytä viesti
    Mulla ainakin on Hb-arvot laskeneet selkeästi. Viimeisen puolen vuoden aikana on laskua on tapahtunut 138 -- 113 eli anemian puolella ollaan. Arvon lasku saattaa tosin johtua muustakin, kun ongelmia tuon terveyden kanssa on ollut. Itse kyllä arvelen tuon johtuvan nimenomaan tuosta tupakoinnin lopettamisesta, koska aiemmin (paitsi lapsena/nuorena oli matala Hb) ei ole noin matalia arvoja ollut. Lisäksi en niin kauheasti välitä tuosta ns. punaisen lihan syömisestä, joka on parhaita raudan lähteitä. Täytyy vissiin rautakuuri popsia :-\
    Tääkin on kyllä huono juttu, jos noin alhaiset arvot :-\ Kannattaa varmaan käydä tohtorin paikkeilla selvittämässä mistä kyse.

    Ongelmat terveyden kanssa on kyllä syvältä Mä menen päivä kerrallaan ja nautin hyvistä hetkistä, niillä jaksaa taas aika monta huonoa hetkeä Tsemiä!

     
     
  9. #9

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Ignorant Näytä viesti
    Näin nopeasti ajatellen.

    Tupakan savussa on häkää. Häkä syrjäyttää tehokkaasti happea verenkierrossa, tai imeytyy happea paremmin, ihan mitenpäin haluaa ilmaista.
    Jotta elimistö saa sen hapen mitä tarvitsee, pitää olla enemmän punasoluja.
    Mitä enemmän punasoluja veressä, sen suurempi hg-arvo.

    Tietenkin muutkin elintavat vaikuttaa, perinnöllisyys yms..


    Joku terveydenhoitoalan ammattilainen osaisi selittää paremminkin :-\
    Veikkaisin juuri tuota hapen vajausta syynä tupakoitsijoiden kohonneisiin hemoglobiini arvoihin. Muistaakseni sama juttu on vuoristossa elävillä ihmisillä jotka ovat suurimman osan elämästään eläneet ohuemmassa ilmassa. Tässä edellämainitussa tapauksessa elimistö siis sopeutuu ohueen ilmanalaan kasvattamalla hemoglobiinin määrää jolloin ohuesta ilmasta saadaan enemmän happea. Urheilijathan käyttävät samaa tekniikkaa käymällä "korkeanpaikan leireillä"

     
     
  10. #10

    Vs: Hemoglobiini arvot

    [quote=Ignorant;122470]
    Näin nopeasti ajatellen.

    Tupakan savussa on häkää. Häkä syrjäyttää tehokkaasti happea verenkierrossa, tai imeytyy happea paremmin, ihan mitenpäin haluaa ilmaista.
    Jotta elimistö saa sen hapen mitä tarvitsee, pitää olla enemmän punasoluja.
    Mitä enemmän punasoluja veressä, sen suurempi hg-arvo.

    Tälläin mäkin sen keittiölääketieteellä päättelin :

    Tietenkin muutkin elintavat vaikuttaa, perinnöllisyys yms..

    Joo, näihin voi tietenkin vaikuttaa tosi moni asia, sitä ei pidä unohtaa!

    Mulla kun kehotettiin tuota lihan syöntiä välttelemään niin sillä ihmettelin, kun en edes mitenkään ihmeellisen kovasti lihaa syö? Siis normi ruuissa kyllä mutta jos ne muutamat lauantaileikkeleet leivän päällä nyt sitä arvoa noin kovasti nostaisi niin ???

    Mielenkiinnolla odotan, kun jossain vaiheessa noita labroja taas otetaan niin miten arvon on käynyt..



     
     
  11. #11
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    361

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Tinttaleena Näytä viesti
    Tääkin on kyllä huono juttu, jos noin alhaiset arvot :-\ Kannattaa varmaan käydä tohtorin paikkeilla selvittämässä mistä kyse.

    Ongelmat terveyden kanssa on kyllä syvältä Mä menen päivä kerrallaan ja nautin hyvistä hetkistä, niillä jaksaa taas aika monta huonoa hetkeä Tsemiä!
    Itse asiassa kävin juuri tänään lääkärin vo:lla ja kysyin samalla tuosta Hb-arvosta. Lääkäri sanoi, ettei vaikuta raudanpuuteanemialta muun verenkuvan perusteella ja saattaa liittyä tuohon tänä kesänä todettuun sairauteeni.
    Olen menossa verikokeisiin n. 1,5 kk päästä jolloin tsekataan uudestaan tuo Hb.

    Ja juu, kyllä nuo ongelmat terveyden kanssa ovat todellakin syvältä, se on viime aikoina tullut todettua..Tosin sairauteni on nyt jo ihan kuosissa ja jatkossakin pysyy todenäköisesti lääkityksellä hyvin aisoissa. Tsemiä ja voimia
    sinulle myös


     
     
  12. #12

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Itse kanssa kamppaillut tän loppukesän/syksyn ajan terveyden kanssa ja vihdoin huomenna saan aloittaa lääkityksen. Loppuis tää ainainen väsymys ja ketutus! Mutta hb on hyvä!

     
     
  13. #13
    Höyrykonkari Tsaipe's Avatar

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    242

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Kesäkuussa 2011 Hb arvo 150. Tasan vuosi tämän jälkeen (ja puolen vuoden höyryttelyn jälkeen) arvo laskenut 141. Mitään suurempaa muutosta en ole elämälläni tehnyt paitsi siirtynyt analogisesta sähköiseen. En sitten tiedä onko tuo 9 pudotus merkitsevä, mutta laskua kuitenkin.


    Sähkötupakkaan liittyviin tarvikkeisiin mennyt 1105€ // Kokonaissäästö 6022€

     
     
  14. #14

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Nyt en vähään aikaan ole käynnyt luovuttamassa verta, mutta omalla kohdallani olisi vain positiivista jos hemoglobiini olisi laskussa. 46 krt olen tähän mennessä kynnyt luovuttamassa ja ainakin pari kertaa on ollut 165 ja koskaan ei ole ollut alle 147. Tällä viikolla tuosta viimeisimmästä tatuoinnista tulee kuluneeksi vaaditut 4 kk joten pitänee taas käydä ennen kun veri on niin sakeeta että ei kulje
    (nuo korkeimmat arvot on olleet aina silloin kun on luovutusten väli venähtänyt vähäänkään pidemmäksi)

    Mutta niinkuin useampi tossa jo totesi, taitaa olla enemmän riippuvainen hyvistä geeneistäni, isäukolla oli usein päälle 175 ja äidilläkin useimmin lähellä 160.
    Jeesus-teippi Pelastaa!!

     
     
  15. #15
    Höyrykone K-57's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Hobo
    Viestit
    1,675

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Itselläni viikon reissu Tyksin/ Paimion sairaalan kipuosastolla jossa verikokeita otettin litratolkulla? ( olisko ollut syynä veriryhmä O hr- ) Hb 163 joka on ollut mulla noissa arvoissa kymmenisen vuotta, lääkäreiden mukaan ihan nykypäivän rajoissa, koska tuo luku ei yksin kerro kun arvon, sitä verrataan veriryhmään ja kuulema muihin arvoihin, ja on kuulema geneetistä perimää? Ja mulla aina ollut keuhkojen tilavuus suuri ja hapenotto kyky myös, arvoja en millään muista, mutta nuorempana tuli tutuksi Mehiläisen kuntopyörä ja hämärän rajamailla hoitajan sanat " jaksaa jaksaa jaksaa rutista viellä viellä vähän"

     
     
  16. #16
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    59

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Itelläni oli hb kesäkuussa 170 ja viimeviikolla kun kävin luovuttaa verta hb oli 142. Oon höyrytelly elokuun alusta. No eipä toi itteeni häiritse.Röökiin ei paluuta

     
     
  17. #17
    Höyrykone jasseri's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Hollola
    Viestit
    1,494

    Vs: Hemoglobiini arvot

    Viimeksi oli 165 ja kuulemma ihan normaali sanoi terveyshoitaja.

    -mikään työ ei ole tehty ennenkuin, lihava mies on poistunut rakennuksesta-

     
     
  18. #18
    Höyrypää DS3Finland's Avatar

    Liittynyt
    04/2012
    Sijainti
    Vantaa/tuusula
    Viestit
    760

    Vs: Hemoglobiini arvot

    110-120 höyryttelyn aikana... Eli ei se nyt ainakaan sitä ole laskenut.
    Sähköllä 2012->2017, sikareilla 2017->2019, sähköllä taas jatketaan.

     
     
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •