Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 26

Aihe: Vapers tongue / makuaistin menetys

  1. #1

    Vapers tongue / makuaistin menetys

    Aiheesta en löytänyt kejua niin tässä nyt on.
    Eli en aisti höyrystä makua enää kunnolla. Höyryttänyt vuoden eikä ole ennen ollut tätä, nyt höyryttänyt paljon koska tupakoinnin lopetus äskettäin. Ruoka ym maistuu suunnileen samalta kuten ennenkin mutta höyry ei, varsinkaan tupakkamaut ei maistu millekkään.

    Mikä tähän auttaa, kokemuksia?

     
     
  2. #2
    Vaihda välillä makua johonkin toiseen ääripäähän. Esim voimakkaat mentholit auttaa herättelemään makuja. Ite käytän päivässä yleensä kolmea täysin erillaista makua ni ei kieli turru Itellä oli kans tota vaivaa ehk enempi sillon ku just oli tupakista luopunu. Nykyään ei niinkää usein.

     
     
  3. #3
    Juu olen väkevää mentholia koittanutkin höyryttää nyt mahdollisimman paljon. RY4 ja marja/hedelmämaut olleet käytössä, enkä koskaan ole mitään tiettyä makua vetänyt yksinomaan. Ärsyttävä juttu nyt kun kaipaisin eniten sitä tupakan aromia.

     
     
  4. #4
    https://www.ecigarettedirect.co.uk/a...rs-tongue.html tossa vähä aiheesta infoa. Veikkaisin et siun tapaukses se johtunee juurikin tosta et äskettäin oot lopettanu röökaamisen. Kyl se siitä korjaantuu.

     
     
  5. #5
    Höyrykonkari Korvaboosti's Avatar

    Liittynyt
    09/2015
    Sijainti
    Raahe
    Viestit
    236
    Kannattaa muistaa juoda vettä paljon, sekin auttaa välttämään "höyrykielen" muodostumista.

     
     
  6. #6
    Höyrykone Teppa's Avatar

    Liittynyt
    07/2012
    Sijainti
    Vuorentausta
    Viestit
    4,071
    Mulla on aina auttanut pelkän pohjanesteen höyryttely. Hyvällä säkällä jo päivän aikana makuaisti palautuu. Jos kaipaat tupakan makua, kokeile Slakkia. Se on kunnon tuhkis.
    Virtaa: G-Tube, Tesla WYE, ja iStick Pico
    Höyryä: Berzerker RTA, Skyline RTA ja Dvarw MTL

     
     
  7. #7
    Mentholilla mennään, pelkkä pohjaneste on tympeän makuista mutta sitä seuraavaksi jos ei mene ohi.
    Perjantaina muistaakseni alkoi joten 5 päivä menossa. Hyllyssä on FA:n Perique Blackia jonka pitäisi olla suht vahvaa tupakkamakua ja maistan siitä vain jonkin hajuvesimäisen kemikaalin, en tupakkaa lainkaan

     
     
  8. #8
    Nyt on viikko täynnä mauttomuutta erikoista että nimenomaan tupakkamakua en saa irti mistään, RY4:t maistuu kyllä karamellille ja vanilijalle jotenkuten mutta tupakalle ei vähääkään. Koittanut tänään imuttaa maustamattonta nestettä eikä se nyt niin pahaa ole onneksi.

     
     
  9. #9
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    28
    Kun VT iskee, voi höyrytellä niitä "ei niin hyviä" nesteitä, ja lisäillä niihin eucalyptusta, vahvaa kanelia, mentholia tai kooladaa jos makunesteissä löytyy.

     
     
  10. #10
    Tänään tuntuu että hiukan alkaa hellittämään, hiukan makua saan joistain nesteistä. Varsinkin eka imaisulla tuntuu että maistuu mutta seuraavilla aistimus heikkenee vahvasti. Johan tässä jo puoltoista viikkoa onkin mennyt joten sopisi aisitien palautua kokonaan perkele.

     
     
  11. #11
    Itselläkin tuota ollut nyt vaihteeksi päällä, parhaimmaksi vaihtoehdoksi olen itse todennut vaihdon ilmaviin tankkeihin. Yksi oma suosikkini on limitless plussa (eli classic ja combo ajavat täysin saman asian) ilmaröörit täysin auki. Toinen toki on menthol. Sekä tietysti ilmavan tankin ja mentholin yhdistäminen. Tuota kun käyttelee viikon, niin asian pitäisi taas normalisoitua. Enkä itse ainakaan ole täysin päässyt vapers tonguesta eroon, vaikka sen ilmeisesti pitäisi ilmetä pääasiassa kun siirtyy höyryttelyyn(?). Eli tuota esiintyy vaihtelevasti.

    Itse olen huomannut että tuota aiheuttavat helposti itselle:
    - ns. vahvat nesteet (itse tuohisuuna teen FA:nkin yleensä 1-2% vahvempana kuin yleinen suositus on)
    - saman nesteen pitkäaikainen käyttö
    - kuristettu ilmavirta (joko ato jossa on pienet ilma-aukot taikka sitten AFC:n kääntäminen pienelle)
    - pitkäkestoinen yhtäjaksoinen vapottaminen (varsinkin kun niksoja joskus tiputtaa, niin tuntuu että tulee vapoteltua hieman enemmän).

    Kaikki jopa kuulostavat järkeviltä, makunystyrät kaikissa tapauksissa saavat enemmän tiettyä "makua" ja turtuvat näin helpommin. Tuohon alkuperäiseen ratkaisuun liittyen, yksi parhaimmista keinoista ehkäistä tuota kokonaan on käyttää vaikka illalla kotona täysin päinvastaista laitetta kuin kotona, vaikka sitten joku nykyinen tehodripperi ja siinä sitten mietoa (esim. jos normaalisti teet 10%, niin teetkin 5-7.5%) päinvastaista (eli jos pääasiassa käytät tupakkanesteitä, niin esimerkiksi omena tai sitruuna tuossa toisessa) nestettä. Eikä kolmaskaan erityylinen laite&neste kierrossa tekisi luultavasti pahaa.

    Tästä turtumisesta veikkaan että johtui sekin että jos sen normi-tupakkamerkin vaihtoi vastaavaan erimerkkiseen, niin se maistui paskalta. Sitä uutta kun poltteli viikon ja koitti vanhaa, niin vanha merkki saattoi maistua paskalta.

     
     
  12. #12
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    110
    Teelusikallinen omenaviinietikkaa sekoitettuna mehuun, jos ei kestä vetää raakana. Neutralisoi makunystyrät aika totaalisesti ja parantaa ton ainakin mulla.

     
     
  13. #13
    Lainaus Alkuperäinen postaaja muti88 Näytä viesti
    Itse olen huomannut että tuota aiheuttavat helposti itselle:
    - kuristettu ilmavirta (joko ato jossa on pienet ilma-aukot taikka sitten AFC:n kääntäminen pienelle)
    Tämä ei ole tullut vastaan kun asiast googlannut. Miten se tiukka ilmavirta tuohon vaikuttaisi?
    On kyllä totta että olen viime aikoin mieltynyt entistäkin tiukempaan imuun, luokkaa nautilus pienimmällä reiällä on juuri ja juuri riittävän piukka.
    Varmaan siksi että kunnon mtl- sauhut tuntuvat simuloivan tupakointia parhaiten.

     
     
  14. #14
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Tank81 Näytä viesti
    Teelusikallinen omenaviinietikkaa sekoitettuna mehuun, jos ei kestä vetää raakana. Neutralisoi makunystyrät aika totaalisesti ja parantaa ton ainakin mulla.
    Tätä voisi kokeilla. Riittääkö kertakäsittely vai tarviiko kurlata päiväkausia?

     
     
  15. #15
    Jossain jenkkifoorumilla oli enemmän löpinää että vapers tongue on yleistynyt pumpulin käytön myötä ja rayon parantaisi tuota ongelmaa. En tiedä todenperäisyyttä, mutta tuota voisi koittaa jos tuota tai vastaavanlaista saisi järkevästi hommattua.

     
     
  16. #16
    Omenaviinietikkaa kokeilin lusikallisen raakana, hyi helvetti mitä tärpättiä eikä mitään vaikutusta.

     
     
  17. #17
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    110
    No ite lipitän sitä omenamehun seassa pitkin päivää ja toimii. Kait se vaikutus tulee jos tasasemmin ylipäätään huuhtelee suutaan jatkuvalla syötöllä. Jotkut saa myäs helpotusta kuulemma maidosta ja oluesta. Ei se kertakäsittely mitään auta. Tärkeää myös, että nenä pysyy auki, joillakin voi olla näin kesäisin allergia, katupöly ym oireita, jotka itsellä ainakin vaikuttaa todella paljon e-nesteiden makuun.

     
     
  18. #18
    Omenaviinietikkaa kurlailtu nyt pari päivää lusikallinen raakana silloin tällöin, tuntuu että auttaahan tämä vähän. Kai vaiva helpottaa ajan kanssa kun nyt taitaa olla kaksi viikkoa täynnä.

     
     
  19. #19
    Höyrypää GISM's Avatar

    Liittynyt
    03/2014
    Sijainti
    13210
    Viestit
    897
    Kaupasta vasullinen sitruunatiivistettä jota ruuttailee vesituoppiin, hyvin riittää ainakin itelle.

     
     
  20. #20
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Ou812 Näytä viesti
    Tämä ei ole tullut vastaan kun asiast googlannut. Miten se tiukka ilmavirta tuohon vaikuttaisi?
    Pääasiassa omaa mutua. Eli pienemmällä ilmavirralla makupartikkeleita on suhteessa enemmän (yleensä myös maku paranee tiukemmalla imulla), jonka taas pitäisi tukkia makuhermot helpommin.

     
     
Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •