Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 70

Aihe: Liikkuva laajakaista vs. seinänetti. Ongematontako?

  1. #1

    Liikkuva laajakaista vs. seinänetti. Ongematontako?

    Kyllä maalla on mukavaa. Paitsi,että nettiyhteydet on mitä on. Nyt kuitenkin tällekin alueelle on hiipinyt 4g ainakin yhden palveluntarjoan osalta.

    Sonera. Ainoa seinänetin operaattori on nyhtänyt nyt kaksi vuotta kalliimpaa hintaa kuin edes heidän prosyyreistään löytyy. Halvemmalla saa gigaisen yhteyden maalikylissä. Sen asemesta täällä saa abaut 15 megaisen. Soppari loppuu maaliskuussa ja asiaa tiedustellessa saisi hinnan tippumaan kohtuulliseksi jos siirtäisi puhelinliittymän myös.

    Kuitenkin nyt tässä testaillut 4g:tä ilman ulkoisia antenneja. Tutkaillut myös asennusta noin 8m korkeuteen,mutta suurin hyöty ei tule korkeudesta vaan oikeammasta polarisaatiosta ja esteettömämmästä lähdöstä. Ilman tätäkin nopeus 26-42 megaa download.

    Notta uskaltaisiko tässä heittäytyä tyystin 4g:n varaan. 17 vuotta soneran netti ollut tässä osoittessa käytössä ja ainoa jota tulen kaipaamaan tullee olemaan sähköposti osoitteet. Elisalla on naurettavan kehnot,mutta tuntuu 4g jytäävän.

    Liittymän vaihto tuntuu olevan itselle yhtä vaikeaa kuin akan vaihto aikoinaan.

    Kuinka 4g puolella kuormitustilanteet vaikuttavat yhteyden laatuun? Tämä seutu ei ole mitään kasvu-aluetta joten yhteyden kuormittuminen jatkossa riippuneen kuinka paljon muutama netin käyttäjä lisää kaistan käyttöä- Käyttäjämäärä tuskin kasvannee radikaalisti.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  2. #2
    Tätä pohtinut pitkään itsekin. Asun kylällä, jonne ei saa kuin Elisan/Saunalahden ADSL-liittymää, max 20 megaa. Toinen vaihtoehto on tietysti nämä 4G liittymät, mutta paraneeko vaihtamalla?

    Normi netin selailun lisäksi 2 pöytäkonetta kovassa pelikäytössä muksuilla, joten lisää nopeutta/varmuutta yhteyteen kaivattaisiin. Teoriassa nuo 4G:t taitaisi tuoda lisää nopeutta, mutta tuo satunnainen kuormituksesta johtuva kyykähtäminen ja vaihteluväli hieman arveluttaa.

    Kaupunkiin ei viitsi muuttaa, ja valokaapelin kaivattaminen itselle maksaa maltaita...
    "Not a bad life really"

     
     
  3. #3
    Höyrykonkari ToMsTeR's Avatar

    Liittynyt
    08/2014
    Sijainti
    Raisio
    Viestit
    170
    Sama juttu täällä. Osoitteeseen saatavilla vain DNA:n lankanetti joka on perhanan kallis, hidas ja toimii miten sattuu, vähän väliä jotain "huoltotaukoja" meneillään vaikka luulis ettei näitä lankalinjoja enää pahemmin huolleta. Tämän hetkistä tarjousta jäljellä maaliskuuhun jolloin hinta pomppaa taas hiukan, mietiskelly tässä että mitä ton liittymän kanssa tekisi.

    Asutaan aika lähellä keskustaa ja jokaisen operaattorin kuuluvuuskartat näyttää vihreetä että olis melkeinpä paras mahdollinen 4G käytettävissä. Talon takana on rinne joka on suurimmaksi osaksi kallioita, se tuntuu blokkaavan tuon 4G:n melkein täysin. Kerran koitin Saunalahden 4G mokkulaa ja eipä se oikeen toiminut, onneksi sain sen palautettua mutta oli seliteltävää että miksei muka toimi meillä kun asutaan melkein keskustassa ja heidän kartan mukaan pitäisi toimia. Toki, tästä on jo pari vuotta aikaa ja en tiedä paljonko nämä "mokkulat" on kehittyneet tässä ajassa.

    Kannattaa ainakin kysyä että onnistuuko jonkinlainen testaus uuden liittymän kanssa ennenkuin lyö kaupat lukkoon.

     
     
  4. #4
    Höyrykone heimo's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Suomenniemi
    Viestit
    3,853
    Eihän näissä tarvitse sikaa säkissä ostaa, ottaa liittymän ja jos ei toimi luvatusti niin purkaa kaupan. Pari viikkoa on ollut yleisesti ollut purkuaika, TeleFinlandilla oli viimeeksi kuukausi testailla. Langattomalla täälläkin mennään, nopeudet seilaa välillä 25-40 mbps joka kyllä omaan käyttöön riittää kyllä

     
     
  5. #5
    14314383.jpg

    4g kustantaisi parin kympin pintaan ja seinänetti on nyt 39. Nopeudetkin parempia ainakin tällä käpistelyllä. Vajaa kaksi kuukautta olisi aikaa miettiä.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  6. #6
    Mulla on puoltoista vuotta ollut nettinä Elisan 4G, joka on kaikenlisäksi jaettu kännykästä kun oon niin saakelin pihi. ja välillä päiviäkin tietokone pois käytöstä, joten miksi maksaisin ylimääräistä. Hyvin on pärjännyt. Nopeutta saisi lisää, jos ottaisi erillisen liittymän ja oman purkkinsa, mutta en ole kokenut vielä tarvetta.

     
     
  7. #7
    Höyrykone tuittu's Avatar

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Uleåborg
    Viestit
    11,238
    Ottaisin ehdottomasti langattoman ratkaisun.

    Mulla on ollu puhelimessa pari vuotta 4G, ja kotona käydessä (maalla) mä teen puhelimella hotspotin ja käytän konetta sillä (koska en jaksa käydä katsomassa modeemin pohjasta sitä salasanaa). Ei ole ikinä tökkinyt, kaikki pyörii Netflixistä lähtien ja kestää helposti kaverinkin tulla roikkumaan samaan hotspottiin. Joskus kotona kun oon katsonut jotain HBO:ta ja netti on alkanu lagaan, niin oon vaan yhdistänyt smart tv:n puhelimen nettiin ja ohjelma on jatkunut sujuvasti.

    Jos asusin yksin niin en todellakaan ottais mitään erillistä nettiä vaan puhelimen hotspot riittäisi kaikkien vehkeiden käyttöön tv:stä läppäriin, 4G ja vapaasti puhetta ja viestejä hintaan 26e/kk on aika sopiva.

     
     
  8. #8
    Do. Mulla puhelimen hotspotilla pääsee tässä paikassa 4-6 megan vauhtiin. Tolla modeemilla paukuttaa sen 26-42 megaa. Toki yksin ollessa riittää vähäisempikin määrä selailuun ja jne,mutta kun molemmat pojat on kotona,niin tuppaa jäämään kaista aika nuukaksi kahta pelikonetta ynnä yle areenaa kuormittaessa.

    Alkaa vaan tämä audiovisuaalinen ynnä sosiaalinen verkottuminen tulla kalliiksi. Vajaa satanen menee rahnaa kuussa nykyään. Ennen pärjäsi puhelimella minuuttitaksalla sen mitä tarvi. Eikä nykyään ees tule soitettua kelleen.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  9. #9
    Höyrykone Teppa's Avatar

    Liittynyt
    07/2012
    Sijainti
    Vuorentausta
    Viestit
    4,071
    Mulla nettiongelmat loppui kun vaihdoin kiinteän liittymän 4G:hen. Alussa oli hiukan takkuilua kun yhteys oli enimmäkseen 3G. Valitin asiasta, ja parissa viikossa asia parani. Nyt mennään 50/25 Mbps kaiken aikaa. Tämä on jopa yli kympin kuussa halvempi kuin se edellinen pätkivä 6 megainen kiinteä liittymä.
    Virtaa: G-Tube, Tesla WYE, ja iStick Pico
    Höyryä: Berzerker RTA, Skyline RTA ja Dvarw MTL

     
     
  10. #10
    Höyrykone tuittu's Avatar

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Uleåborg
    Viestit
    11,238
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Hilajoen Antti Näytä viesti
    Do. Mulla puhelimen hotspotilla pääsee tässä paikassa 4-6 megan vauhtiin. Tolla modeemilla paukuttaa sen 26-42 megaa.
    Öö. Siis onks sulla puhelimessa 4G? Laitoin äsken läppärin hotspotilla ja tein Ooklan speedtestin, ja download oli 57 megaa ja upload 18 ja ping 29ms. Eli varsin kohtuullinen puhelimen intternetziksi. Tuolla maalla jumalan selän takanakin ollut parempi tulos kun mitä sulla tuon modeemin.

     
     
  11. #11
    Höyrykone tuittu's Avatar

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Uleåborg
    Viestit
    11,238
    Sitä voi hommata semmoisen modeemin johon työnnetään vaan se sim-kortti sisään, esim. Elisa myy ihan niitä mobiililaajakaistojakin pelkästään ilman mitään puhe/viestiliittymää.

     
     
  12. #12
    HöyryPoliisi luuponen's Avatar

    Liittynyt
    03/2010
    Sijainti
    Steamland Yard
    Viestit
    3,620
    syyskuun lopussa 2016 vetivät täältäkin kuparit poikki. kävin "pienet" neuvottelut Surinan kanssa ja nyt on 4G ainoana liittymänä. Hyvin toimii koska joutuivat priorisoimaan liittymän kapasiteetin koska "veimme teiltä lankapuhelimen ja adsl:n".
    tästä on paljon huhuja liikkeellä, mutta yhteys on nyt nopeampi kuin 24/1 adsl. Pingi 25-30. Eipä valittamista.
    jouduin ottamaan vieläpä surinan Huivei-boksista pupunkorva-antennit helvettiin kun toimii paremmin ilman niitä. o_O

    Palautetta : "Eli Luuponenhan sun käyttäjänimi oli/on millä f....ing ilveellä voit väittää noin oikeesti tekisi mieleni itse vääntää jostain paikasta eli korjaa virheesi ja myönnä että olet väärässä.
    "

     
     
  13. #13
    Höyrykone heimo's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Suomenniemi
    Viestit
    3,853
    Mä tilasin chinasta noiden pupunkorva-antennien paikoille laitettavan "vahvistavan" antennin, oisko siin ollut 1.5m kaapelia ja antenni. Ei tuo ainekaan menoa huonontanut

     
     
  14. #14
    Täällä taasen tuntuu siltä,että sonera ei viitsi rakentaa 4g:tä kun voi vielä koijata muutamalta lankanetistä rahaa. Vituttaa katsoa kuuluvaisuuskarttoja näillä kulmilla. Ennen vanhaan vittuiltiin naapurikyläläisille,että sinne tulee aikamerkkikin postissa. Nyt on tilanne vähän sama. Toiseen tuppukylään vetävät valokuitua että humina käy ja tän kylän pääliköt on vaan kiinnostunnu jos hirvi syö taimikoita. Vittu. Talo ilman kunnollista nettiyhteyttä on kuin sauna ilman kiuasta.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  15. #15
    Höyrähtänyt

    Liittynyt
    01/2016
    Viestit
    18
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Hilajoen Antti Näytä viesti
    Täällä taasen tuntuu siltä,että sonera ei viitsi rakentaa 4g:tä kun voi vielä koijata muutamalta lankanetistä rahaa. Vituttaa katsoa kuuluvaisuuskarttoja näillä kulmilla. Ennen vanhaan vittuiltiin naapurikyläläisille,että sinne tulee aikamerkkikin postissa. Nyt on tilanne vähän sama. Toiseen tuppukylään vetävät valokuitua että humina käy ja tän kylän pääliköt on vaan kiinnostunnu jos hirvi syö taimikoita. Vittu. Talo ilman kunnollista nettiyhteyttä on kuin sauna ilman kiuasta.
    Oon noit 4Rgft annetteit kytkenyt paljonkin, mut hyvillä paikoilla asuvat maajussit tahtoo pyytää tukiasemapaikoista järjettömii vuokrii, siitä korkee hinta.

     
     
  16. #16
    Täällä on kyllä tolppia vaikka kuinka ja lähellä,mutta ei 4gtä. Ei pitäisi olla siintä kiinni,vaan käyttäjämääristä. Ja käyttäjien vähäisestä datan käyttömääristä. En toki ylenkatso naapurustoa,mutta siellä ne sauvakävelee ja harrastaa humppaa silloin kuin normaalit ihmiset on netissä.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  17. #17
    HöyryPoliisi luuponen's Avatar

    Liittynyt
    03/2010
    Sijainti
    Steamland Yard
    Viestit
    3,620
    Ja niitä sitten riittää. laitas linkki mihin itse päädyit. tos.

    Lainaus Alkuperäinen postaaja heimo Näytä viesti
    Mä tilasin chinasta noiden pupunkorva-antennien paikoille laitettavan "vahvistavan" antennin, oisko siin ollut 1.5m kaapelia ja antenni. Ei tuo ainekaan menoa huonontanut

    Palautetta : "Eli Luuponenhan sun käyttäjänimi oli/on millä f....ing ilveellä voit väittää noin oikeesti tekisi mieleni itse vääntää jostain paikasta eli korjaa virheesi ja myönnä että olet väärässä.
    "

     
     
  18. #18
    Höyrähtänyt

    Liittynyt
    01/2016
    Viestit
    18
    Raha ratkasee, jos ei ole tarpeeksi tilaajia niin voi suuntaavien asenminen olla hidasta. Ne kuiteskin maksaa. Tee itse vaikka pesuvadista ihan sam DB vahvistus

     
     
  19. #19
    Öö. Siis onks sulla puhelimessa 4G? Laitoin äsken läppärin hotspotilla ja tein Ooklan speedtestin, ja download oli 57 megaa ja upload 18 ja ping 29ms. Eli varsin kohtuullinen puhelimen intternetziksi. Tuolla maalla jumalan selän takanakin ollut parempi tulos kun mitä sulla tuon modeemin.
    Toki minunkin 4g puhelimella pääsee kohtuullisiin nopeuksiin maalikylissä,mutta ei täällä syvällä mandoliininsoittajien ja hampaattomien sikaniskojen takahikiällä. 40 megaa on niin kova luku,että pitää ottaa Hankkijan lippalakki pois päästä jos siihen pääsee edes kovilla konsteilla.

    Jos täällä alkaa haastelemaan valokuidusta,niin saa kylähullun leiman otsansa. On sitä kuulemma pärjätty ennen nettiä,sähköä,pärettä.
    Older men declare war. But it is youth that must fight and die

     
     
  20. #20
    Höyrykone heimo's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Suomenniemi
    Viestit
    3,853
    Lainaus Alkuperäinen postaaja luuponen Näytä viesti
    Ja niitä sitten riittää. laitas linkki mihin itse päädyit. tos.
    En mää enää linkkiä muista... vissiin 2v sitten hommasin. Sellanen valkoinen salmiakin muotoinen antenni.

     
     
Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •