Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 67

Aihe: Sähkötupakka ja palovaroittimet

  1. #1
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    04/2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    227

    Sähkötupakka ja palovaroittimet

    Tästä aiheesta löytyi haulla kahdesta ketjusta ohimennen keskustelua. Olen itse tätä miettinyt, kun esim työpaikalla sairaalassa vapottelen ja ei olisi kiva saada kovin kallista ja ikävää hälytystä aikaan, niin tähän voisi kerätä testauksia ja kokemuksia aiheesta. Poimin Sib77:n komentin tähän aloitukseksi:

    "Mulla on uusi optinen palohälytin ja aikani kun sinne puhaltelin niin alkoi mokoma möykkäämään."

    Eli kuinka herkillä ollaan ja millä?

     
     
  2. #2
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    76

    Vs: Sähkötupakka ja palovaroittimet

    ???

     
     
  3. #3
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    04/2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    227

    Vs: Sähkötupakka ja palovaroittimet

    Lainaus Alkuperäinen postaaja iV@pe Näytä viesti
    Ei oo kokemusta, mutta mietin asiaa eilen illalla kun olin hotellissa yöpymässä ja valitsin tietysti savuttoman huoneen. Suihkun puolella oli varoitus, ettei kannata pitää,ovea auki, ettei hälyttimet aktivoidu vesihöyrystä.

    Mielenkiintoinen tilanne tulisi, jos saisi aikaan esim hotellissa hälytyksen, joka johtaisi palolaitoksen paikalle kutsumiseen. Nolona joutus kertoo höyryttelystä...

    Vai rävähtääkö tosiaan hälyt päälle? Juu, ja kyllä höyryttelin siellä huoneessa, ei tullu hälyä.
    Töissä on hälytin joskus pärähtänyt, kun pikkukeittiössä on avattu astianpesukone ja ovi on ollut kiinni... no siitä tulee kyllä muutama vapotillinen höyryä kyllä enemmän kuin vaikka woosta.
    Ketjuissa joku oli myös puhaltanut optiseen hälyttimeen kymmenisen kertaa niin oli pärähtänyt.
    En minäkään nyt usko että mikään tavallinen hälytin isossa huoneessa rupeaa hälyilemään, mutta hyvähän se olis hahmottaa jotain rajaa...

     
     
  4. #4

    Vs: Sähkötupakka ja palovaroittimet

    Ja auttaa asiaa, kun ei puhaltele niitä höyryjä suoraan kohti sitä palovarotinta

     
     
  5. #5
    HöyryGuru Jalippo's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    5,380

    Vs: Sähkötupakka ja palovaroittimet

    Se on selvää, että optinen palovaroitin on herkempi höyrylle, mutta sitäkin pitää olla paljon palovaroittimen silmän kantamissa, jotta mitään tapahtuu.
    Normi palovaroitinta tuskin saa höyryillä laukeamaan, ellei sitä vartavasten yritä parin sentin päästä?

    Onko optisessa varoittimessa aina jokin kupu, vai miten sen eroittaa normaalista palovaroittimesta? :-[

     
     
  6. #6
    Höyrykone Wapari's Avatar

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    1,079

    Vs: Sähkötupakka ja palovaroittimet

    Hep! Just matkalla lappiin junalla ja äsken höyryttelin yläpedissä n 10min ja hälyt pärähti päälle. Toki se laite on tossa vajaa metrin päässä. Ikävää ininää pitiainakin 15minuuttia, ennenku konnari tuli laittamaan pois päältä.. Mitään en myöntänyt, mutta hävettää kuitenkin.

     
     
  7. #7
    HöyryGuru

    Liittynyt
    04/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    4,126

    Vs: Sähkötupakka ja palovaroittimet

    30cm päästä hönkäilin 2-3 minuuttia niin alkoi punainen ledi vilkuttamaan nopeammin eli laite pääsi "hajulle", siinä vaiheessa räpylät oli jo irroittamassa patteria. 2 metrin päästä vaikea uskoa että laitetta saa aktivoitua vaikka kuin "höyrisi". Toki tuosta kuka tahansa voi tehdä oman kokeen, kunhan häly ei ole piuhalla kiinni palolaitoksessa.

     
     
  8. #8
    Höyrykonkari kkinn's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    133

    vapottelu ja palohälytin

    No tulipas sitten viikonloppuna kokeiltua tuokin (vahingossa) että laukaseeko se vapottelu palohälytyksen Yöllä about 04.30 ajattelin sitten päivän viimeiset höyryt ottaa ja epähuomiossa menin sitten suoraa palohälyttimen alle vapottelemaan.. no pärähtihän se ( ne) soimaan. Oi sitä riemua kun kaikki kämpän palohälyttimet huutaa ku peijooni ja vaimo ja mukelot paskahalvauksen saaneena heräs, hyppäs pystyy ja rupes juoksee paniikissa kämpässä ku päättömät kanat ...että missä palaa,äkkiä ulos. No rauhottelin siinä ja selitin mistä johtu häly kun sain ne sammutettua. Vaimo loi aika murhaavan katseen ja taitaapi nukkua jalat ristissä jonkun aikaa.. :'(


     
     
  9. #9
    Höyrykone K-57's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Hobo
    Viestit
    1,675

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Nuo optiset hälyttimet on tosi tarkkoja höyryn suhteen, itse vaihdoin tavallisiin haistaviin.

     
     
  10. #10
    Höyrykonkari kkinn's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    133

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Ei muuten oo ollu noitten kanssa ongelmia ,mutta näköjään jos ihan suoraan alle meet höyryämään niin laukasee samantien. Mutta jos höyryät hiemankin sivussa hälyttimestä että ei höyry pääse suoraan hälyyn niin ei ongelmia.

     
     
  11. #11
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Joo, optiset hälyttimet alkaa huutaa, mutta palokaasuihin reagoivat pysyy vaiti, vaikka puhaltasit suoraa päin.. Jos sisällä vapottelee, niin suosittelen vaihtamaan hälyttimet jälkimmäisiin.
    Ei sitten tarvii vaimonkaan olla jatkuvasti jalat ristissä.

     
     
  12. #12
    Höyrykone Leggins's Avatar

    Liittynyt
    08/2012
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    2,005

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Tai sijoittelee sopivasti ettei ole "höyryalueella" varottimet.
    Tietty jos kovin paksut usvat päästää putkesta, ei sekään ole varma ratkaisu

     
     
  13. #13
    Höyrykonkari kkinn's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    133

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    No eipä tuo höyryäminen ole ongelma jos ei aivan hälyn alla höyryä ja mitä tuohon hälyjen uudelleen sijoitteluun tulee niin olisi kyllä liian vaivalloista. Mulla yhteensä about 10 hälyä kämpässä ja ne on kaikki piuhan päässä eikä patterikäyttöisiä siis ,joten olisi se jonkun moinen urakka ruveta niitä uudestaan sijoittelemaan.

     
     
  14. #14
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Missäs linnassa sitä oikeen asutaan? Meillä on pikkasen vajaa sata neliötä ja kaksi palovaroitinta.

     
     
  15. #15
    Höyrykone popilo's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    1,852

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Eipä niitä palovaroittimia kannata asetella vapottelua silmällä pitäen. Kuitenkin melko tarkat ne paikat joissa niistä saatava hyöty on suurin. Mieluummin välttää siinä alla höyryämistä.

     
     
  16. #16
    Höyrykonkari kkinn's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    133

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Charun Näytä viesti
    Missäs linnassa sitä oikeen asutaan? Meillä on pikkasen vajaa sata neliötä ja kaksi palovaroitinta.
    No omakotitalon rakensin ja sähkösuunnittelija oli niitä sijoitellut joka huoneeseen ,käytävään tms. En muista mitä laki noista sanoo..ois varmaan vähempikin riittänyt. Muutenkin mulla löytyy myös saman suunnittelijan jäljiltä myös netti ja antenni pistokkeet mm,kellarista! Noh eihän sitä tiedä jos sielläkin joskus tarvitsee..niin joo on siellä palohälytinkin.

     
     
  17. #17
    Höyrykone popilo's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    1,852

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Jokaisen kerroksen alkavaa 60neliötä kohti pitää olla yks varoitin. Ja asennuspaikka niin että se ragoi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Oviaukoista kuitenkin vähintään metri irti, muuten savu ja palokaasut "hyppää" varottimen yli.

     
     
  18. #18
    Höyrykonkari kkinn's Avatar

    Liittynyt
    01/2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    133

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Noh näköjään noita on laitettu hieman extraa ... No enpä siinä vaiheessa vieä vapotellut joten ei tullu mieleen tämäkään asia. Tosiaan noita löytyy joka huoneesta yks yms käytävältä tms.. ei muuten haittaa jos trosiaan ei aivan alla seiso. No mut voitte kuvitella sitä vaimon ja mukuloiden riemua kun ne kaikki pärähti sillon yöllä soimaan kun on rinnakkain kytketty..

     
     
  19. #19
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    12/2012
    Viestit
    129

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    No hoh! äkkiäkös sitä väärähälytys -nappia painaa jos rupeaa huutamaan. Itse olen kävellyt niin höyrytin kuin tupakkakin kädessä monen palohälyttimen vierestä että olen aika varma siinä olevan vikaa.

    Eikös noiden kuitenkin tarkoitus ole reagoida häkään ?


     
     
  20. #20
    Höyrypää DS3Finland's Avatar

    Liittynyt
    04/2012
    Sijainti
    Vantaa/tuusula
    Viestit
    760

    Vs: vapottelu ja palohälytin

    Lainaus Alkuperäinen postaaja ego-c Näytä viesti
    No hoh! äkkiäkös sitä väärähälytys -nappia painaa jos rupeaa huutamaan. Itse olen kävellyt niin höyrytin kuin tupakkakin kädessä monen palohälyttimen vierestä että olen aika varma siinä olevan vikaa.

    Eikös noiden kuitenkin tarkoitus ole reagoida häkään ?
    Riippuu hälyttimestä... Reagoihan osa hälyttimistä jauhoihinkin.
    Sähköllä 2012->2017, sikareilla 2017->2019, sähköllä taas jatketaan.

     
     
Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •