Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 62

Aihe: Höyryttely kielletty työpaikalla

  1. #1
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    3

    Höyryttely kielletty työpaikalla

    Hei!

    Asun Turussa ja työskentelen yhtiössä joka on vuokrannut tilat Turun Teknologiakiinteistöt oy:ltä. Olen käyttänyt sähkötupakkaa näissä tiloissa työpisteessäni siitä asti kun aloitin höyrystelyn vuosi sitten.

    viime viikolla sain käskyn mennä ulos höyryttelemään, koska se ei ollut enää sallittua kiinteistän sisätiloissa. Pyysin perusteluja ja vastaukseksi tuli että tilojen vuokranantaja on kieltänyt häyryttelyn koko sen kiinteistössä.

    Joten otin yhteyttä Terhi Raitaseen (Turun Teknologiakiinteistöt Oy:n asset manager)
    (terhi.raitanen@teknologiakiinteistot.fi ) että onko tämä tosiaan totta. Ja toden totta vastaus oli että turun Teknologiakiinteistöt Oy on kieltänyt sähkötupakan käytön sen kiinteistöjen sisätiloissa.

    Kaikki tämä kuulostaahiukan oudolta, takoitan, suosituksista mennään sääntöihin. Ja noista suosituksista tulee nopeasti lakeja kolmannen osapuolen määräärääminä, vaikka virallinen laki sanoo:

    http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valv...ka/sahkosavuke
    "Sähkösavuke ei ole tupakkalain mukainen tupakkatuote, eivätkä tupakkalain tupakointikiellot näin ollen eivät päde sähkösavukkeen käyttöön"

    Fakta on: Päädymme kolmannen osapuolen määräämien lakien alaisiksi, (niiden joilla on rahaa), mutemme niiden ihmisten jotka olemme demokraattisesti vaaleilla äänestäneet meitä edustamaan ja lakeja määräämään.

    Minusta tämä kaikki näyttää siltä, että hiljalleen tukahdutetaan kaikke ne (kuten minä, 30 vuotta tupakoinnut vähintään 20 savuketta päivässä ja nyt vuosi takana pelkkää höyryttelyä) jotka ovat päätyneet toiseen vaihtoehtoon (jota ei voi verottaa niinkuin haluaisivat).
    Mutta onko olemssa LAILLISTA oikeutta tehdä näin?

    Ja jos ei ole LAILLISTA oikeutta niin kuka taistelee vastaan? Pitääkö meidän jokaisen palkata yksittäin lakimiehet taistellaksemme väärin kohtelua vastaan kuluttaen rahaa jota todennäköisesti kellään ei edes ole?

    Onko meillä Suomessa sellaista tahoa joka puolustaisi meitä näissä asioissa....tai vielä parempi: taistelevatko kaikki sähkötupakan käyttäjät yhteiseti, yhtenä rintamana, näissä tapauksissa ,onko meillä olemassa toimivaa yhdistystä, jos ei pitäisikö sellainen perustaa?


    Haluaisin vastaanottaa informaatiota suomalaisesta sähötupakka yhdistyksestä, jotta voisin liittyä jäseneksi.

     
     
  2. #2

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Mä en nyt ymmärrä mikä ongelma tässä on?

    Poltitko tupakkaa sisätiloissa ennen kuin aloit höyryttelemään? Onko ulos meneminen niin vaikeaa vai miksi et voisi mennä ulos höyryttelemään? Oletko ajatellut että esim. vessassa voisit käydä höyryttelemässä?

    Omalla työpaikallani kiellettiin tupakointi (koulu) jo aikoja sitten. Kuulemma kielto nykyään koskee myös höyryttelyä, mutta kuka pystyy valvomaan käytkö vaikka vessassa höyryillä...

    Mulla ei tulis mieleenkään alkaa höyryttelemään omalla työpisteelläni/alueella. Suurin osa työkavereistani ei edes tiedä että höyryttelen työaikana. En tiedä, voiko kiinteistön omistaja kieltää esim. eläinten tuonnin kiinteistöönsä vaikka laki ei sitä kiellä? Voihan se kielto johtua myös siitä että kiinteistössä on optiset palovaroittimet ja halutaan näin ehkäistä aiheettomat palohälytykset??

    En tiiä... kunhan vaan mietiskelen...

     
     
  3. #3
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    76

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    ???

     
     
  4. #4

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Kyllä työnantaja/kiinteistön omistaja pystyy kieltämään kaikenlaistakin.

    Mulla esim työpaikalla kiellettyjä ovat: tupakointi (savuton alue), työvaatteissa ulos meno kielletty (steriilit vaatteet), voimakkaat hajuvedet ja meikki, kynsilakka, näkyvät tatuoinnit ja lävistykset, korut.


    (käytetty rahaa 1201,66 e-savukkeisiin)

     
     
  5. #5
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    3

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Kyllä minä höyryttelen työpaikallani, en nyt tietenkään asiakkaiden edessä mutta toimisto/henkilöstö ravintolassa eikä kukaan siihen ole puuttunut. Miksi en höyryttelisi se ei ole laitonta, höyryt eivät ole vaarallisia ulkopuolisille ja ainakin itselläni säästää kallista työaikaa kun voin napata muutaman höyryn työn ohessa eikä tarvitse käyttää 10 minuuttia tupakalle menemiseen. Itse näen tässä ongelman, sen että Suomessa asenne on muuttumassa erittäin kielteiseksi sähkötupakkaa kohtaan ja kohta on harvassa ne paikat missä saa höyrytellä ylipäätään. Vai oletteko itse valmiita menemään samaan tupakkakoppiin röökaajien kanssa? Tai suostutteko tosella sellaisen nöyryytyksen ja ajojahdin kohteiksi mihin tupakoidessanne jouduitte alistumaan? me emme vaaranna kenenkään terveyttä, miksi kiellot? Samalla logiikalla pitäisi kieltää myös nikotiinipurkan syöminen muualla kuin tupakkapaikalla.

     
     
  6. #6
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    3

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Avalanche Näytä viesti
    Kyllä työnantaja/kiinteistön omistaja pystyy kieltämään kaikenlaistakin.

    Mulla esim työpaikalla kiellettyjä ovat: tupakointi (savuton alue), työvaatteissa ulos meno kielletty (steriilit vaatteet), voimakkaat hajuvedet ja meikki, kynsilakka, näkyvät tatuoinnit ja lävistykset, korut.
    Työnantaja ei voi tehdä tai määrätä mitä vaan. Työntekijä ja antaja allekirjoittavat sopimuksen, tässä sopimuksessa määritellään oikeudet ja velvollisuudet, mutta on olemassa myös työlaki ja työehtosopimukset jotka määräävät työsuhteessa... en siis usko että työnantaja voi määrätä mitä vaan. Ja myös jos lakia rikotaan saat liitolta apua, neuvottelu tai jos se ei auta laki- ja taludellista apua. Mutta tämä eu nyt varsinaisesti ollut se asia miksi tulin neuvoja täältä foorumilta hakemaan, jos olisi en kyselisi täällä

    olen täällä toimitilan vuokranantajan takia ja hänen (minun näkökulmastani) loukkaavien ehtojen vuoksi. Ja mielestäni olet tässäkin väärässä, vaikkakin on omistaja ei silti voi määrätä ihan mitä vaan. Suomessa on olemassa myös vuokralaki jonka alaisuudessa pitää toimia:
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950482 ja tämä laki pykälän 5 mukaan on myös tämän alaisuudessa:
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038 joka taas on kuluttajasuojalaki act 20.1.1978/38, joten EI mikä tahansa ole sallittua...

    Mutta nyt, luulen että puolustuksenion vaikeampi koska todennäköisesti minulla ei ole liiton tukea rämänkaltaisessa tilanteessa. Eikä varmaan kuluttaja-asiamieheltäkään tule suoraan apua, koska en ole itse vuokralainen tässä. Joten onko täällä ketään joka voi auttaa minua? Vai täytyykö minun lähteä oikeuteen ominpäin omistajaa vastaan, joka ei ole edes suoraan vuokrannut minulle mitään tiloja. Vaikuttaa PELOTTAVALTA ja KALLIILTA... ehkä tämä on yksi juoni ylläpitää Status Quo: Tehdään asiat erittäin vaikeiksi yksittäisille ihmisille, katsotaan ovatko he edes kykeneviä liittymään yhteen...tänään se olen minä tapauksineni, ensi kuussa sinä ja molemmissa tapauksissa olemme kuitenkin vain yksittäistapauksia, ilman minkäänlaista voimaa, täynnä epäilyksiä, ja ajattellen ettei meillä ole mitään oikeuksia. Molemmissa tapauksissa alistuminen on vastauksemme huonoon kohteluun.

    Onko täällä foorumilla ketään lakimiestä joka voisi vähän valaista asiaa, en ole varma sanomastani...ehkä olen vaan niin vihainen että olen kadottanut todellisuuden tajuni...

     
     
  7. #7

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Miksi lähtee käräjöimään? Tulee taas helposti negatiivista julkisuutta höyryttämisestä, kun nyt ollaan vielä heikoilla jäillä asian suhteen.

    Mä sinuna vaan joka kerta kun tekee mieli höyrytellä menisin vessaan tai semmoiseen tilaan missä kukaan ei näe. Niinkuin sanoin, et varmasti saanut polttaa tupakkaa omalla työpisteelläsi ja kiltisti kävit ulkona. Miten ihmeessä voi olla mahdotonta olla höyryttelemättä julkisesti?

    Onko niin, että kun aikansa höyryttelee, muuttuu ylimieliseksi ja itsekeskeiseksi ja vaatii poikkeuksia sääntöihin oman mielensä mukaan? Jos näin on, lopetan heti höyryttelyn!

     
     
  8. #8

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Niillä on yhtä iso oikeus kieltää sun höyryttelyt kun niillä on oikeus määrätä mitä uskontoa seuraat. Jos se ei vaikuta työn tekoon kuten esim steriileissä ympäristöissä.

     
     
  9. #9

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Työsuojelu ja työsuojelusuunnitelma on tärkeä työnantajan velvollisuus. Työturvallisuussuunnitelmassa pitää ottaa huomioon kaikki asiat jotka mahdollisesti saattavat aiheuttaa vaaraa.

    No kukaan ei ole todistanut että sähkösavuke on vaarallinen. Mutta myöskään ei ole sitovaa näyttöä että sähkösavuke olisi vaaraton myöskään.

    Tolta pohjalta en olisi itse halukas yrittämään oikeudessa kokeilla mitä siellä päätetään.


    (käytetty rahaa 1201,66 e-savukkeisiin)

     
     
  10. #10

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Ei ihmiset tiedä digin ja analogisen eroa. Jos me höyrytellään, niin ne näkee vain tupakan savun, joka inhottaa. Voidaaks me syyttää heitä siitä luonnollisesta reaktiosta.
    Jos mä esitän omasta mielestä hyvän selityksen, siitä vain osa menee kaaliin ja senkin moni veivaa omien asenteidensa mukaan. Meitä on niin vähän, että jäitä hattuun.
    Työnantaja voi aatella, että samahan se meneekö hukka-aika e- vai a-tupakkaan. Itse asiassa vapaassa e-tupakoinnissa hukkaaikoja ei tulisi.
    Keksitään hyviä käytännön keinoja arkeen, esim. monet kukkahatut ovat realisteja.
    Mites julkiset provokaatiot ?


     
     
  11. #11
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    3

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Tässä yksi tutkimus höyryn vaarattomuudesta:

    http://www.healthnz.co.nz/ECigsExhaledSmoke.htm



     
     
  12. #12
    Höyrykone heimo's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Suomenniemi
    Viestit
    3,853

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Minä en ymmärrä tätä asennetta että pitää joka paikassa saada höyrytellä rauhassa, olkoonkin vaarattomampaa kuin tupakin savu. Kohta varmaan itketään kun kanttori ajo kirkosta pihalle höyryille...

     
     
  13. #13

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Lainaus Alkuperäinen postaaja heimo Näytä viesti
    Minä en ymmärrä tätä asennetta että pitää joka paikassa saada höyrytellä rauhassa, olkoonkin vaarattomampaa kuin tupakin savu. Kohta varmaan itketään kun kanttori ajo kirkosta pihalle höyryille...
    Naulan kantaan!

     
     
  14. #14

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Omassa työpaikassa rinnastetaan sähkötupakointi normaaliin paikan suhteen. Eli pihalle vaan. Ei se nyt niin mahdottoman kamalaa voi kenellekkään olla kävellä sinne pihalle. Ihan turhaa ruveta jeesustelemaan tässä asiassa. Jos käräjöimään lähdet niin rahasi menetät.

     
     
  15. #15
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    215

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Nyt on angstipaskaa.


    Tilan vuokraaja voi kieltää höyryttelyn niin halutessaan. Ei se jumalauta oo sen monimutkasempaa.
    Tilan vuokraaja voi vaikka purkaa sen vuokrasopimuksen, ihan ilman syytä, jos se niin haluaa. Tietenki lain määräämin ehdoin ja irtisanomisajoin, mutta kuitenkin voi. Tilan vuokraaja (luultavasti) omistaa sen mestan, etkä sinä höyryketikkuinesi.

    E:
    Lisättäköön, että itse poltain sisätiloissa ainoastaan kotona (jossa vuokranantaja ei sitä kiellä) ja paikoissa, joissa myös tupakointi sallitaan. Näin vältän itse kaiken epämiellyttävän häiriön, jota voi koitua asiasta jota ei ymmärretä alkuunkaan.

     
     
  16. #16

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    ...ja sillähän se saadaan kaikkien ihmisten tietoisuuteen että höyrytään yksin pimeässä nurkassa viltin alla...

     
     
  17. #17

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Ongelma on nyt siinä, että Suomi on täynnä jästipäitä! Ja todellakin tarkotan myös höyrykansaa. Minkä ihmeen takia höyryttelystä pitää tehä niin iso numero, ku ei kaikki todellakaan ymmärrä mistä siinä on kyse. Eivätkä halua ymmärtää. Kannattaako söhiä tikulla muurahaispesää?

     
     
  18. #18

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Taas tätä. Jumalauta mitä pissismeininkiä porukalla tuntuu välillä harrastavan!?!?! Eli kaikki mitä ei ole erikseen selvästi laissa kiellettyä, pitää saada tehdä joka paikassa missä ITSE sitä haluaa? Ja samalla tehdä tälle vieroittamistavalla/harrastukselle/elämäntavalle pelkkää hallaa? Koska laki ei suoraan kiellä sitä, ja saan EHKÄ tehdä sitä? Nyt lapset järki käteen, itku pois, provot perseeseen ja jatketaan höyryttelyt niin ettei se häiritse muita.

     
     
  19. #19

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Lainaus Alkuperäinen postaaja JanneRanta Näytä viesti
    ...ja sillähän se saadaan kaikkien ihmisten tietoisuuteen että höyrytään yksin pimeässä nurkassa viltin alla...
    Sillä on kuitenkin pienoinen ero että höyrytteletkö tupakkapaikalla vaikka kaupan edessä vai prisman kassalla seisoessa.

     
     
  20. #20
    Höyrypää steamroller's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    helsinki
    Viestit
    608

    Vs: Höyryttely kielletty työpaikalla

    Lainaus Alkuperäinen postaaja grizzly77 Näytä viesti
    Taas tätä. Jumalauta mitä pissismeininkiä porukalla tuntuu välillä harrastavan!?!?! Eli kaikki mitä ei ole erikseen selvästi laissa kiellettyä, pitää saada tehdä joka paikassa missä ITSE sitä haluaa? Ja samalla tehdä tälle vieroittamistavalla/harrastukselle/elämäntavalle pelkkää hallaa? Koska laki ei suoraan kiellä sitä, ja saan EHKÄ tehdä sitä? Nyt lapset järki käteen, itku pois, provot perseeseen ja jatketaan höyryttelyt niin ettei se häiritse muita.
    Täysin samaa mieltä, on olemassa sanonta "huomaavainen tupakoitsija"
    sama pätee höyryttelyyn.

     
     
Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •