Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 77

Aihe: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

  1. #1
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Nivala
    Viestit
    209

    Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Kyllä, otsikon ongelma on todellinen eli tämä ketjunaloitus ei ole vitsi.

    Tykkäisin kananmunista paljon, varsinkin keitettynä.
    Ongelma on vaan siinä ettei tässä talossa kertakaikkiaan voi kananmunia keittää niin että ne olisi syömäkelpoisia juuri heränneenä eli alentuneesti huumorintajuisena.

    Olen vuosien aikana yrittänyt keittää munia lukemattomilla eri tavoilla, kokeillen omasta mielestä pienimmänkin muuttujan vaikutusta koko tapahtumaan, apuna parikin erilaista lämpömittaria, sekuntikelllo, teräs- ja alumiinikattilat, muovikulho, valurautalevyhella, keraaminen taso ja vanha puuhella.

    Jokakerta lopputulos on sama, kuori ei irtoa millään vaan kananmuna pitää kuoria kuin raaka peruna.
    Toki satunnaisesti joskus jokin yksilö onnistuu mutta tämä on täysin sattumanvaraista.

    Viimeisin (tämänaamuinen) yritys meni näin:
    Laitoin vettä 1,5l teräskattilaan ja kattila keraamiselle tasolle, lämpö täysille.
    Kun vesi kiehui, eli oli 98-100 asteista (mitattua tietoa), laskin 6 kananmunaa varovasti veteen, kolmannen kohdalla kännistäen kellon.
    Kananmunien pintalämpötila oli 6,3 astetta.

    kun munat oli keittynyneet noin 8m 15s, nostelin ne teräslusikalla muovikulhoon joka sisälsi tasan 4-asteista vettä noin kaksi litraa.
    Hanasta juoksi koko ajan lisää kylmää vettä, eli lämpö pysyi aika tasaisesti noin kylmänä kuumista munista huolimatta.

    Kulhossa, (joka oli tosiaan muovia ja vihreä), munat lillui aika tarkaan 6 minuuttia, jonka jälkeen kaadoin edelleen 4-asteisen veden pois.

    Ajat on siksi noin summittaisia koska munia oli 6kpl eikä niitä voi kaikkia siirtää kerralla yhtäaikaa paikasta toiseen riittävän nopeasti.

    Silti viidestä munasta ei kuori irronnut sovinnolla, kuudennen ollessa sisältä löysä.

    Näitä kaikkia konsteja mitä linkeistä löytyy, olen pilkuntarkasti kokeillut, aina lopputuloksen ollessa sama, kuori ei irtoa.
    http://uusavuttomat.blogspot.com/200...eittminen.html
    http://kotiliesi.fi/ruoka/arkiruoka/...an-keittaminen
    http://www.yhteishyva-ruoka.fi/ruoan...n_keittaminen/
    http://kaksplus.fi/keskustelu/plussa...nat-keitetaan/

    Ainoa asia missä tapahtuu muutos, on keltuaisen ja koko sisuksen löysyys.
    Kerran kokeilin jopa 30 minuuttia, silloin koko sisus oli aivan muhjua ja edelleen kuoressa kiinni.

    Tietääkö kukaan miten kananmunien keittäminen onnistuu VARMASTI niin ettei aamu menis tuolta osin pilalle? :-\
    Tai edes mitä muita mahdollisia muuttujia mun pitäs ottaa huomioon?

    Munat munineen kanan tarkkaa ikää en valitettavasti saa selville, ruokinta-aikataulun ja rehun tarkan koostumuksen sensijaan saan selville.
    Kuten myös 12 tunnin tarkkuudella sen milloin munat on munittu.
    (Tutulla on kanala)


     
     
  2. #2
    Höyrypää DS3Finland's Avatar

    Liittynyt
    04/2012
    Sijainti
    Vantaa/tuusula
    Viestit
    760

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Näin kokin näkökulmasta en kyllä tajua mitä teet väärin... Noin minä ne aina valmista.

    Eli kiehuvaan veteen-kiehuvasta vedestä jääkylmään veteen ja that's it... Liian isot munat ( ) voi käyttäytyä noin, mutta sitten melkein puhutaan jo strutsin munista, sisusta jäähtyy todella hitaasti lämmittäen ulointa kerrosta kun tarkoitus on nimenomaan saada se uloin kerros kylmäksi nopeasti (tjsp).
    Sähköllä 2012->2017, sikareilla 2017->2019, sähköllä taas jatketaan.

     
     
  3. #3

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Olen joskus antanut itselleni kertoa, jotta tuoreimmissa munissa olisi kuoret aina tiukemmassa. Tiedä sitten, pitääkö lainkaan paikkansa.

    p.s.
    Ego + SD Keyring : Vision Ego + Boge + MDCC : El Toro + ECigWizard Salmiak

     
     
  4. #4

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Lainaus Alkuperäinen postaaja A_Renko Näytä viesti
    Olen joskus antanut itselleni kertoa, jotta tuoreimmissa munissa olisi kuoret aina tiukemmassa. Tiedä sitten, pitääkö lainkaan paikkansa.

    p.s.
    Näin minäkin ole kuulut, eli ohjeeni olisi tämä:

    Ostat munia riittävästi, ja annat niiden "vanhentua" ennen keittämistä. Eli keittelet niitä joiden parasta ennen päivä on kaikken lähimpänä, ja oikeestaan haittaa vaikka parasta ennen päivä oli eilen

    Ja yksi vinkki siihen että munat ei mene rikki keittäessä, tökkää reikä "tylppään" päähän nuppineulalla tms.
    Jeesus-teippi Pelastaa!!

     
     
  5. #5

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Lainaus Alkuperäinen postaaja A_Renko Näytä viesti
    Olen joskus antanut itselleni kertoa, jotta tuoreimmissa munissa olisi kuoret aina tiukemmassa. Tiedä sitten, pitääkö lainkaan paikkansa.
    p.s.
    Itse olen luullut että toisinpäin. Itse annan munan jäähtyä lautasella ennenkuin laitan sen kylmään veteen. Mutu-tietoa että kuoret irtoaisi näin paremmin.
    Tästähän tiedettä tuli....

     
     
  6. #6
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Nivala
    Viestit
    209

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Lainaus Alkuperäinen postaaja ds3finland Näytä viesti
    Näin kokin näkökulmasta en kyllä tajua mitä teet väärin... Noin minä ne aina valmista.

    Eli kiehuvaan veteen-kiehuvasta vedestä jääkylmään veteen ja that's it... Liian isot munat ( ) voi käyttäytyä noin, mutta sitten melkein puhutaan jo strutsin munista, sisusta jäähtyy todella hitaasti lämmittäen ulointa kerrosta kun tarkoitus on nimenomaan saada se uloin kerros kylmäksi nopeasti (tjsp).
    Ihan normimunia olivat ,eli sopivat kennoon mainiosti.
    Tällaisia vastauksia olen saanut vuosien varrella useitakin, joista jokunen on tullut myöskin ammattikokilta.
    Äitikin on ollut ymmällään. ???

    Tuon tuoreemman munan teorian olen muistaakseni kuullut aiemminkin, tosin ihan mutuna.
    Asia vaatii siis tarkempaa dokumentoitua tutkimista.

     
     
  7. #7
    HöyryGuru

    Liittynyt
    04/2011
    Sijainti
    Seinäjoki
    Viestit
    4,126

    Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Vettä kattilaan ja munat lillumaan sinne. Sekaan suolaa hyppysellinen. Levy päälle Kun kiehuu niin 12 minuuttia ja vesi pois. Hanasta kylmää vettä kattila täyteen. Pari minuuttia ja kuoritaan, sitten syömään. Ruokailun jälkeen käydään sammuttamassa levy.

     
     
  8. #8
    Höyrykonkari Polgara's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Varkaus
    Viestit
    366

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Kokeilepa joskus keittää ne kikot illalla, laita yöksi jääkaappiin ja kuori vasta aamulla. Saattaapi irrota tai olla irtoamatta, mutta en minäkään lämpimistä munista saa kuorta irti pahoinpitelemättä valkuaista palasiksi.

    Tietysti jos haluat ehdottomasti syödä ne lämpöisinä, niin sitten kokeilu on turha.

    Savutta #0059

    Let's Twist.


     
     
  9. #9

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Toi että tuoreista munista ei kuori irtoa, ei muuten ole mutua, vaan taattua vanhankansan tietoa jonka olen Mummoltani saanut ja ite käytännössa todeksi havainnut.

    Vanhempia munia keittäessä niistä lähtee kuori, käsitteli ne miten hyvänsä.

    Tuoreista munista ei muuten saa vatkattua kakkuakaan, ja tämänkin ihan omasta kokemuksesta todeksi havaittu.
    Jeesus-teippi Pelastaa!!

     
     
  10. #10
    HöyryPoliisi luuponen's Avatar

    Liittynyt
    03/2010
    Sijainti
    Steamland Yard
    Viestit
    3,620

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    helppoa. keittämisen jälkeen kaada vesi pois ja anna tulikuumien munien kuivahtaa pinnaltaan kokonaan. löyhyttele vaikka avuksi.
    sitten kylmä vesi niskaan. jos pieni kattila, vaihda vesi uuteen kylmään hetken kuluttua. jos munia on enemmän se lämpenee nopiasti.


    Palautetta : "Eli Luuponenhan sun käyttäjänimi oli/on millä f....ing ilveellä voit väittää noin oikeesti tekisi mieleni itse vääntää jostain paikasta eli korjaa virheesi ja myönnä että olet väärässä.
    "

     
     
  11. #11

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Itsellä on Clas Ohlsonilta hankittu "Munakello" joka tiputetaan veteen munien kanssa. Se tummenee kohti keskustaa ja osoittaa milloin kananmunat on "Soft-Medium-Hard". Ei tarvii kellon kanssa räplätä. Sen kuin kurkkaa vaan veteen. Hyväksi tavaksi saada kuori pois olen todennut, että pieni kopautus pöydän kulmaan ja kuoresta pala pois. Sitten valutan kylmää vettä hansta kuoren sisään. Näin ainakin itsellä lähtee kuoret nätisti, eikä muna repeydy O0

     
     
  12. #12
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Tapaninvainio
    Viestit
    227

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Mulla on ihan kananmunankeitin. Saa marketeista parillakympillä. Siihen laitetaan munat, lorautetaan mittalasilla vettä sen mukaan, kuinka kiinteitä munia haluaa ja törkätään töpseli seinään. Se kertoo merkkiäänellä sitte ku on munat valmiina. Keittimestä munat kylmään veteen lojumaan jokskin aikaa, niin irtoo kuoret hyvin
    Pimppitieteiden maisteri, tissianalyytikko ja perselogian professori

     
     
  13. #13
    Höyrypää

    Liittynyt
    05/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    513

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Tiukka kuoristen munien kuorinta helpottuu kun kattilassa veden alla tuon tekee.
    Aina ei toimi kyllä tuokaan miten sitten vaikuttaa keittoaika kuoren irtoamiseen.?
    Oma suosikki 5 min
    Munissa on eroja, yleensä ostan aina halvinpia mahdollisia irtoiskohan kalliimmista kikkeleistä kuoret paremmin. :-\

     
     
  14. #14
    Höyrykone jasseri's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Hollola
    Viestit
    1,494

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Meikäläisellä menee viikossa 20-30kpl munia, eikä tuota ongelmaa juurikaan ole esiintyny, lasken keittämisen jälkeen mulkkujen päälle jääkylmää vettä ja annan niiden olla jääkylmässa vedessä 10 min, jonka jälkeen kuoret irtoo tosi helposti.

    -mikään työ ei ole tehty ennenkuin, lihava mies on poistunut rakennuksesta-

     
     
  15. #15
    Höyrypää Embalmer's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Jalasjärvi
    Viestit
    597

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Matti Lehtinen Näytä viesti
    Mulla on ihan kananmunankeitin. Saa marketeista parillakympillä. Siihen laitetaan munat, lorautetaan mittalasilla vettä sen mukaan, kuinka kiinteitä munia haluaa ja törkätään töpseli seinään. Se kertoo merkkiäänellä sitte ku on munat valmiina. Keittimestä munat kylmään veteen lojumaan jokskin aikaa, niin irtoo kuoret hyvin
    Toinen munankeittimen omistaja ilmoittautuu Sain vekottimen jokus vuonna miekka ja kypärä kummeilta lahjaksi ja naureskelin itsekseni "turhalle" koneelle Noh, kuinka ollakkaan, keittimen maattua muutama vuosi komerossa, päätin koittaa sitä. Onhan tuo oikeasti kätevä vekotin eikä ole kertaakaan ollut ongelmia kuoren irtoamattomuuden kanssa

     
     
  16. #16
    Höyrykone Hellraiser's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Blashyrkh
    Viestit
    3,336

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Jos ei kuoret irtoa niin syön munat kuorineen..That's it!
    ”...kädet eivät kutsu meitä, vaan halu...”

     
     
  17. #17
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    09/2011
    Sijainti
    Tapaninvainio
    Viestit
    227

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Embalmer Näytä viesti
    Toinen munankeittimen omistaja ilmoittautuu Sain vekottimen jokus vuonna miekka ja kypärä kummeilta lahjaksi ja naureskelin itsekseni "turhalle" koneelle Noh, kuinka ollakkaan, keittimen maattua muutama vuosi komerossa, päätin koittaa sitä. Onhan tuo oikeasti kätevä vekotin eikä ole kertaakaan ollut ongelmia kuoren irtoamattomuuden kanssa
    Se on kyllä semmoinen vekotin, että kun sitä alkaa vaan käyttää, niin ei ole paluuta kattilassa keittämiseen. Mulla ollu moinen varmaan kymmenen vuotta jo käytössä.
    Pimppitieteiden maisteri, tissianalyytikko ja perselogian professori

     
     
  18. #18
    Höyrykone jasseri's Avatar

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Hollola
    Viestit
    1,494

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Ton verran jasserilla menee munia 2viikossa, nuorempana kaverit kutsuikin minua munamieheksi, onneksi se titteli on
    virallisesti putous ohjelman kautta siirtynyt pois minusta.


    -mikään työ ei ole tehty ennenkuin, lihava mies on poistunut rakennuksesta-

     
     
  19. #19
    Höyrypää jani86's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    rajamäki
    Viestit
    430

    Vs: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    kuoret lähtee paremmin irti mitä nopeemmin viskaa kylmään veteen, tutkimusta täällä tehty, nopeiten saa kun kaadat kattilan vedet ja munat lavuaariin, ja valmiiksi kylmä vesihana päällä ja vedet menee viemäriin niin koko aika kylmää päälle sit tulppa lavuaariin, ja kylmään veteen sit vaihdat sen vielä kerran koska lämpee vesi kuumista munista, sillain et saa koko aika kylmää vettä nopea jäähdytys


     
     
  20. #20
    Höyrypää E-Ferret's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Kuopio
    Viestit
    569

    Re: Kananmunat ja niiden keittämisen sietämätön vaikeus

    Anteeks ny vaan kauheesti OT tähän väliin, mut ihan pakko kommentoida: Enpä ihan heti uskonu tällä foorumilla törmääväni tämmöseen ketjuun!
    On tää vaan hieno paikka! )

     
     
Sivu 1 / 4 1234 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •