Tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: veeveen Reseptipäiväkirja

  1. #1
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    63

    veeveen Reseptipäiväkirja

    Intro

    Noniin. Ensimmäiset maut ja litkut tilasin joulukuussa 2011 inaweralta. Ensimmäiset miksailuni olivat mitä sattuu, X tippaa tota Y milliin basea. Ei innostanut, kun oli niin paljon valmiita nesteitä varastossa, jotka olivat vaan niin paljon parempia. Tiedostin kyllä, että tie hyviin mikseihin on pitkä ja kivinen, joten pari kuukautta sitten valmiiden litkujen huvetessa, päätin alkaa taydentämään makuvarastoa ja siirtymään yhä enemmän omien mehujen valmistamiseen. Viimeisen kuukauden ajan olen sitten vapotellut lähestulkoon ainoastaan omien litkujen turvin ja täytyy sanoa, että hyvin on pärjännyt. Tuona aikana olen pitänyt pienimuotoista reseptikirjaa, jonka avulla pyrin kehittämään itselleni muutamia kokopäivän höyryjä, sekä satunnaisia herkkuja. Ajattelin nyt siirtää tämän reseptipäiväkirjani tänne, pyrkimyksenä esitellä niitä reseptejä, jotka koen toimiviksi. Lisäksi esittelen oman tapani mehunkeittoon, joka varmaan tulee vielä muuttumaan, kun kokemusta kertyy.

     
     
  2. #2
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    63

    Vs: veeveen Reseptipäiväkirja

    Reseptin juuri

    Tarvikkeet:
    -tyhjä pullo
    -1 ml "huumeruisku", jossa asteikko 0.01 ml välein, makuaineiden mittaamista varten
    -Bogen kartosta akkupään silikoninen kumitutti
    -isompi ruisku, basen mittaamista varten
    -injektioneula, josta base menee lävite 18 G pinkki on sopiva.

    Makuaineiden mittaaminen:
    Reseptiä kehittäessäni mittaan ja taulukoin makuaineet. Mittana käytän 1 ml ruiskua, josta on poistettu mäntä, ja jonka kärki on tukittu karton akkupään kumitutilla. Esitäytöksi lisätään muutama pisara basea, jotta päästään ruiskun mitta-asteikolle. Tämä lukema kirjataan taulukkon ad.ml sarakkeen alkuun, kyseessä on siis "nollatilavuus".

    Tämän jälkeen avataan makuaineet ja tiputellaan haluttu määrä (randomisoitu, ns. educated guess tai valmis resepti) kutakin makuainetta. Kustakin makuaineesta kirjataan tiputettujen tippojen lukumäärä (tip) ja ruiskun lukema (ad. ml).

    Esimerkkiresepti:

    Cocopeach
    5ml

    tip ad. ml
    0.12
    FA Coconut 7 0.32
    FA Peach 4 0.43

    Kun aineet on mitattu, tehdään lopputäyttö ad 1.00 ml basea. Tämän jälkeen vedetään toiseen, suurempaan ruiskuun, lopputilavuus - 1 ml basea. Esim jos teen 5 ml nestettä, vedän 5 ml ruiskuun 4 ml basea.

    Sekoitus:
    Tämän jälkeen siirretään maut pulloon. Tukitaan ruiskun yläpää sormella ja otetaan kumitutti pois kärjestä. Ilmalukko pitää nesteen ruiskussa. Ruiskun kärki asetetaan pullon suulle, vapautetaan yläpää eli otetaan sormi pois, jolloin neste juoksee pulloon. Loput basesta ajetaan pulloon tämän ruiskun läpi, mikä huuhtelee loputkin makuaineet mukanaan.

    Koska haluan päästä kokeilemaan nestettä yleensä mahdollisimman pian, on tehostettava makuaineiden sekoittumista baseen. Vibraatioon perustuva koeputkisekoitin olisi mukava, mutta sellaista ei sentään ole, joten nopeutan sekoittumista lämmöllä. Yleensä lämmitän pulloa kraanan alla kuumalla vedellä, joskus teen vesihauteen. Mutta aina, lämmitys ja ravistus!

    Kokemukset:
    Kun lämmittely ja ravistelu on tehty, ja neste on jonkin aikaa ollut aloillaan, on aika ottaa ensipuraisu. Ensipuraisusta kirjaan jotakin diibadaabaa, mitä nyt sattuu tulemaan mieleen. Pyrin aina ottamaan kantaa jokaiseen komponenttiin. Mikäli neste maistuu parfyymilta, se menee tuuletettavaksi. Aina kun huomaan nesteessä tapahtuneen jonkin muutoksen, kirjaan sen ylös, jos muistan/jaksan.

    Lopullinen resepti:
    Lopuksi täydennän taulukkoa laskennallisilla arvoilla:
    tip ad. ml ml v-%
    0.12
    FA Coconut 7 0.32 0.20 4.0
    FA Peach 4 0.43 0.11 2.2
    Flavour 0.31 6.2

    Kun resepti on näin kirjattu muistiin, siihen on helppo tehdä muutoksia ja sitä on helppo noudattaa. Kiiretapauksissa tsekkaan vain tippamäärät, mutta jos on aikaa, mittaan komponentit tarkasti tai vaihtehtoisesti teen uusia versioita säätämällä komponentteja.

    Kukin tekee tyylillään, minä teen näin


     
     
  3. #3
    Höyrykone iisi's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Pori
    Viestit
    1,112

    veeveen Reseptipäiväkirja

    Huh
    Ite teen sinooperin pipeteillä tolleen tota noin kahiksesin milliä ja tota jos pari tippaa ja tota hei vois pistää enempi ja ja ja.....
    Ei toki, kuulostaa hyvältä toi sun touhus. Itse oon vaan niin suurpiirteinen, että 'noin mitat' riittää.

     
     
  4. #4
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    63

    Vs: veeveen Reseptipäiväkirja

    Caramel Apple
    5 ml

    1ml ruiskuun:

    tip ml v-%
    FA Apple 8 0.21 4.2
    FA Caramel 4 0.13 2.6
    FA Vanilla Tahity 3 0.10 2.0
    FA Cola 1 0.03 0.6

    Base ad. 1.00 ml + siirto pulloon.
    Base 4 ml.

     
     
  5. #5
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    63

    Vs: veeveen Reseptipäiväkirja

    Lainaus Alkuperäinen postaaja iisi Näytä viesti
    Huh
    Ite teen sinooperin pipeteillä tolleen tota noin kahiksesin milliä ja tota jos pari tippaa ja tota hei vois pistää enempi ja ja ja.....
    Ei toki, kuulostaa hyvältä toi sun touhus. Itse oon vaan niin suurpiirteinen, että 'noin mitat' riittää.
    Jep, oon aika pedantti

     
     
  6. #6
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    63

    Vs: veeveen Reseptipäiväkirja

    Pina Colada/Cat piss
    5 ml

    tip ml v-%
    FA Coconut 7 0.20 4.0
    FA Pineapple 4 0.10 2.0
    FA Rhum 2 0.05 1.0
    Base ad 5 ml

    Lämmitys + ravistus.
    FA Pineapplessa oli kissankusen hajua, joka myös maistui aluksi. Jostain ihmeen syystä vuorokauden jälkeen maku on poistunut tai olen alkanut tykkäämään kissanpissasta. Herrrkkua!

     
     
  7. #7
    HöyryGuru

    Liittynyt
    05/2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestit
    691

    Vs: veeveen Reseptipäiväkirja

    Minusta nesteiden sekoitus ei juuri eroa ruoan laitosta. Miljoona kertaa on kuultu "neuvokaa nyt äkkiä miten tehdään hyvä neste", ei se onnistu noin. Ensinnäkin joka makuaineen määrä vaihtelee ja vielä vaikka olisi saman valmistajan aine ja sama neste, ne pitää vaan opetella ja maistella kohdilleen ja kaikki eivät saa huippua aikaiseksi edes reseptillä.

     
     
  8. #8

    Vs: veeveen Reseptipäiväkirja

    Hienoa että joku on noin tarkka. Mä olen kanssa paljon enempi suurpiirteinen. Kun esim niksa basea tehdessäni huomasin, että neula on liian pieni, eihän se VG:tä vedä, niin kylmästi arvioin VG:n määrän. Loppupeleissä, mä haluan n. 12-15 mg niksaa, pieni heitto sinne tai tänne ei mun maailmaa kaada. Jotkut nesteet saattaa vaatia enemmän, niihin tarvittaessa lisään enemmän niksanestettä, jotkut taas on parempia vielä laimeampina, sitten lisätään lisää VG:tä ja PG:tä.

    En mä ole jaksanut myöskään kirjoitella ylös mun reseptejäni. Mutta, en mä peruskotiruokaa tehdessäni myöskään lueskele keittokirjaa, vaan annostelen noin suurin piirtein. Tulos ei ole siis koskaan identtinen, mutta mä tykkäänkin vaihtelusta.


    (käytetty rahaa 1201,66 e-savukkeisiin)

     
     
  9. #9
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    63

    Vs: veeveen Reseptipäiväkirja

    Juu. Ymmärrän kyllä täysin, että moni ei jaksa reseptejään kirjoitella tai aineitaan kovin tarkasti mittailla Itse olen tälläinen monomaanikko, joka suorittaa aina kulloinkin yhtä mielenkiinnon kohdetta liian paljon "täydellisyyttä" tavoitellen, muiden asioiden kustannuksella :/ Sitä ei usein ulkopuoliset aivan ymmärrä ja itse tiedostan ongelman. Ruuanlaitto on mulla sellasta, että arkiruoka ja tutut sapuskat menee kyllä säveltäen, mutta sitten spesiaalimpien evästen kanssa noudatan liiankin orjallisesti ohjeita.

    Aikaisemmin opiskelin kemiaa ja jotenkin toi litkujen ja laitteiden kanssa räplääminen kiehtoi ja jäi kiehtomaan alan vaihdon jälkeen. Sieltä jäi myös laboratoriopäiväkirjan pito, josta pidän jostain syystä kovasti, vaikka se aikoinaan olikin tuskaa. Tämä DIY litkujen tekeminen on täyttänyt tämän kaipuun laboratoriotyöskentelyyn

    Tarkoitukseni ei todellakaan ole sanoa, että asiat tulee tehdä kuten minä tässä ketjussa esitän, vaan jokainen menee miten itse parhaaksi katsoo. Itselläkin rutiinit varmasti vielä muuttuvat, mutta tällä hetkellä menen näin, koska ei tuo itselläni kauaa aikaa vie. Ja joo, "Taste is subjective", eivätkä reseptit kaikille sovi. Mutta ennen kuin tuuliviirini vaihtaa taas suuntaa ja keksin jonkin toisen intressin, ajattelin tuoda silloin tällöin muutamia reseptejä esille.

    Basesta. Itse miksaan valmiiksi tuohon 12 mg/ml pitoisuuteen kerralla kunnon satsin. Yleensä käytän makuaineita n. 5 - 10 % eli
    nikkistä jää about 11 mg/ml, joka on mulle hyvä.


     
     
  10. #10

    Vs: veeveen Reseptipäiväkirja

    Mä luen innolla muiden reseptejä ja poimin niistä itse ideoita, vaikka omalla huolettomalla tyylilläni muokkailenkin niitä surutta. Sama peli kuin ruuanlaitossa, katselen keittokirjaa, mutta en noudata sitä orjallisesti, vaan poimin perusidean, jota muokkailen.

    Hieno blogi, ja hienoa kun jaksat kertoa kuinka perusteellisesti itse teet.


    (käytetty rahaa 1201,66 e-savukkeisiin)

     
     
Keskustelu Blogit ja päiväkirjat

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •