Sivu 1 / 7 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 127

Aihe: Nukkuminen & Unet

  1. #1
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    170

    Nukkuminen & Unet

    Keskustelua nukkumisesta, uniongelmista, unista ja kaikesta mikä asiaan liittyy.


    Pitää purkaakkin vähän alkuun kokemuksia omasta yöllisestä "elämästä".

    -Unihalvaukset. Noin pari kertaa kuukaudessa, joskus useasti saman viikon aikana. Valtava kauhu- ja pelkotila, harhoja. Usein mustia hahmoja sängyn vieressä. Muutaman kerran tuntenut koskettelua ja kerran minut "puukotettiin".
    -Herääminen selittämättömään pelkoon tai hengenahdistukseen. Ei ole kivaa tämäkään. Tapahtunut tämän kevään aikana luvattoman monta kertaa.
    -Herääminen tunteeseen tai näkyyn asiasta jota seuraa välitön toiminta liittyen tunteeseen tai näkyyn. Esimerkiksi olen herännyt kaksi kertaa ja ollut varma että pyödän takana on koira jumissa. Olen sitten sännännyt paniikassa pyödän luokse ja siirtänyt pelastaakseni koiran. Sitten havahdun että mitä tapahtuu, mitä minä teen ja tulee outo olo.

     
     
  2. #2
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    63

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Mielenkiintoinen aihe.

    Unihalvauksista itselläni hyvin vähän, kuitenkin jonkin verran kokemusta. Tarkkaa muistikuvaa ei ole, mutta joskus lapsuudesta on muistikuva johon liittyy noitahahmo, hyvin pelottava sellainen. Palasi mieleen kun luin ensimmäistä kertaa unihalvauksesta. Ajoittain on päiväunilta herääminen sellainen, että juuri ja juuri ehtii tajuamaan, että on hereillä, mutta ei pysty liikkumaan, ja kun paniikki on juuri alkamassa, halvaus päättyy ja herääminen tapahtuu säpsähtäen. Tapahtunut vain ja ainoastaan kasvot kohti kattoa päin nukkuessa.

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Kaiho Näytä viesti
    -Herääminen selittämättömään pelkoon tai hengenahdistukseen. Ei ole kivaa tämäkään. Tapahtunut tämän kevään aikana luvattoman monta kertaa.
    Tämä sopii käsitteekseni hyvin astmaan. Tosin sopii näihin muihin heräämiseen liittyvien ongelmien joukkoon vielä paremmin, ja lieneekin samaa alkuperää.

     
     
  3. #3
    HöyryGuru Charun's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    9,243

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Onneksi ei ihan yhtä rajua touhua ole itselläni ollut, kuin ketjun aloittajalla..
    Pari kertaa kokenut unihalvauksen. Ensimmäisellä kerrallakin tiesin mikä oli homman nimi, kun olin asiasta lukenut jo aiemmin ja ainoa tuntemus oli turhautuminen siihen, että ei voinut liikkua. Toisella kerrallakaan kummempaa paniikkia ei syntynyt, vaikka olin täysin varma, että jokin hahmo huoneessa liikkui, mietiskelin itsekseni, että turha mitään ruveta hermoilemaan, kun en mitään voi kuitenkaan tehdä. Molemmilla kerroilla halvaus kesti n. 2-5 minuuttia..
    Nykyisin lähinnä vaivaa unettomuus.. Iltaisin ei saa unta, vaikka kuinka päivällä väsyttäisi ja unen pituuskin jää yleensä n. 4 tuntiin. Välillä sitten tuleekin makseltua univelkoja ja unta riittää 10-16 tuntia putkeen.
    No, ompahan enemmän aikaa höyrytellä ja pyöriä foorumilla.

     
     
  4. #4
    Höyrykonkari Nyx's Avatar

    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    306

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Alkuvuodesta asti nähny öisin monenlaisia unia. Itsellä ei ole koskaa ollu oikeastaa unen kanssa mitää ongelmia, ihmetelly vaa näitte unien määriä ja aamulla oon saattanu muistaa jopa 5 erilaista unta mitä nähny.

    Viikonloppusin unta saattaa tulla vedettyä kaalii 10-12 tuntia ja arkena 8-10 tuntia.

     
     
  5. #5
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    124

    Vs: Nukkuminen & Unet

    unihalvaus on kauhea kokemus kaikkine halluineen, paristi kokenut mutta en höyryttelyn aikaan.

     
     
  6. #6
    Höyrypää Timohe's Avatar

    Liittynyt
    01/2012
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestit
    670

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Eka unihalvaus on kyllä kokemisen arvonen juttu sinänsä, ei pysty liikkumaan eikä edes huutamaan. Seuraavilla kerroilla alkaa jo muistamaan mikä on homman nimi ni osaa ottaa iisisti.

    Selällään nukkuminen on mulla ollut ainoa yhdistävä tekijä. Onneks ei ole ollu pitkiin aikoihin enää moisia.

     
     
  7. #7
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    170

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Omalla kohdallani outoa unihalvaauksen suhteen se että pitäisi tosiaan helpottaa ensimmäisen "kohtauksen" jälkeen, mutta itselläni ei oikeastaan muuten mutta pelkotila ei niin paha kun tietää mistä kyse. Mutta muuten yhtä kummallista aina. Selällään nukkuminen minullakin yksin tekijä joka "laukaisee", sitten stressi. Tähän pitäisi vielä varmaan lisätä masennus, mutta siitä en tiedä onko tieteellisesti katsottu altistavaksi tekijäksi.

     
     
  8. #8
    Höyrykonkari fanatics's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Lahti
    Viestit
    282

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Harvoin itsellä ollut mitään uni vaikeuksia, mutta nytten lähiaikoina ollut jonkinverran unihalvauksia tiedä sitten mistä johtuu? Nukuttua tulee nykyään erittäin epätasaisesti välillä jopa 12-14 tuntia ja välillä taas 3-5 tuntia. Unirytmi on kyllä kateissa välillä tulee nukuttua "päiväunia" vaikka ei ole edes tarkoitus...

     
     
  9. #9

    Vs: Nukkuminen & Unet

    joo eipä tule uni tääläkään silmään ja kello yli kolmen...oon lukenu paljon näistä uni halvauksista mutta itellä ei oo kokemuksia. Kuulostaa kyllä aika paniikki kokemukselta. Oon ihmetellyt tätä yhditävää tekijää näissä halvauksissa kun niihin aina liittyy joku demoni hahmot kämpässä. Ihmis mieli kun voisi rakennelle monia eri kauhuskenaarioita, mutta se pyörii aina saman teeman ympärillä

     
     
  10. #10
    Höyrykonkari fanatics's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Lahti
    Viestit
    282

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Edit: Tuli kahteen kertaan sama kirjoitus...

     
     
  11. #11
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    170

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Raipe Näytä viesti
    Oon ihmetellyt tätä yhditävää tekijää näissä halvauksissa kun niihin aina liittyy joku demoni hahmot kämpässä. Ihmis mieli kun voisi rakennelle monia eri kauhuskenaarioita, mutta se pyörii aina saman teeman ympärillä
    Se on jännä se ns "pahan läsnäolon" kokeminen yhdistettynä mustiin hahmoihin ja pelkoon. Hommasta kun tekee ahdistavampaa vielä se ettei niitä hahmoja sen kummemmin erota mitä ne on, joka vaan lisää sitä ahdistusta. Ja kun ei voi liikkua niin syntyy se paniikki. Monesti itse sännännyt toiseen huoneeseen kait pakokauhun vallassa kun saanut itsensä lopulta liikkeelle.

     
     
  12. #12

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Kaiho Näytä viesti
    Se on jännä se ns "pahan läsnäolon" kokeminen yhdistettynä mustiin hahmoihin ja pelkoon. Hommasta kun tekee ahdistavampaa vielä se ettei niitä hahmoja sen kummemmin erota mitä ne on, joka vaan lisää sitä ahdistusta. Ja kun ei voi liikkua niin syntyy se paniikki. Monesti itse sännännyt toiseen huoneeseen kait pakokauhun vallassa kun saanut itsensä lopulta liikkeelle.
    Varmasti helpommin sanottu kuin tehty, mutta paras tapa karkottaa nämä hahmot on alkaa kaveeraamaan niiden kanssa Toisin sanoen kohdata ne oman alitajunnan pimeät tuotokset. Joillekin taas toimii se että komentaa niitä häipymään

     
     
  13. #13

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Raipe Näytä viesti
    Varmasti helpommin sanottu kuin tehty, mutta paras tapa karkottaa nämä hahmot on alkaa kaveeraamaan niiden kanssa Toisin sanoen kohdata ne oman alitajunnan pimeät tuotokset. Joillekin taas toimii se että komentaa niitä häipymään
    Heh... Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Ensinnäkään unihalvauksen aikana ei pysty "komentamaan" tai muutenkaan tekemään mitään, koska keho on aikas halvaantunut. Epäilen, että tämä hahmojen näkeminen on vähän samanlainen juttu, kuin se, että hämärässä vaatemytyt, kivet, kannot yms. näyttävät helposti hahmoilta. Eli kun ihmistä pelottaa, kuten usein unihalvauksessa tai hämärässä (en nyt puhu mistään pimeän pelosta, vaan siitä, että ihminen on automaattisesti enemmän varuillaan), niin tajunta pyrkii olemaan sensitiivisempi mahdollisten uhkien suhteen. Epäilen siis näiden unihalvauksen aikana ilmestyvien hahmojen enemmänkin syntyvän pelosta, kuin pelkojen näistä hahmoista.

    Itselläni on kokemusta muutamasta sadasta unihalvauksesta, sekä vielä useammasta valveunesta ilman unihalvausta. Nämä tuntuvat olevan vähän sellaisia vastakohtia keskenään minulla. Valveunia tulee nukkumaan mennessä ja ne ovat pelkästään visuaalisia mielikuvia. Tiedän siis olevani hereillä ja pystyn kontrolloimaan ajatuksiani ja kehoani, mutta silmät sulkiessa pää täyttyy hyvin selkeillä visuaalisilla mielikuvilla. Fiilis on kuin jokin filmi lähtisi aina pyörimään kun suljen silmäni ja katkeaa, kun taas avaan silmät.

    Unihalvaukset taas tulevat vain herätessä ja niihin liittyy tämä ahdistavuus aina myös. Pelkoa niihin ei kuitenkaan suoranaisesti liity, koska koko homma on jo niin tuttua ja tavallaan hallinnassa. Unihalvausten aikana ei yleensä ilmene mitään visuaalisia harhoja tai näy yhtään mitään, mutta kokemus esimerkiksi painovoimasta, raajojen asennosta, kivusta ja äänistä voi valehdella täysin.

    Itselläni laukaisevia tekijäitä unihalvaukseen ovat jokin unta ärsyttävä tekijä, kuten valo tai vessahätä. Kuitenkin aina unihalvaus tulee vain, jos olen nukkunut niin pitkään, että keho alkaa heräilemään ilman ulkopuolista häiriötä, esimerkiksi herätyskelloa. Eli päiväunilla näitä tulee helposti, mutta ei koskaan arkiaamuisin kun kello on soimassa.

    Mielestäni unihalvauksien kanssa eläessä tärkeintä on oppia ns. kasaamaan ajatuksensa. Itselläni ainakin ensimmäinen ajatus on vain, että taas tällainen saatanan unihalvaus ja sitten alan pyrkimään siitä pois. Eli ei mitään pakokauhua tai sekavuutta siitä, mitä ihmettä tapahtuu. Itselläni tuntuu toimivan parhaiten keskittyminen aluksi vahvemman käden (mulla vasuri) sormenpäihin ja kun niihin kokee alkavansa saada kontrollia, niin käden nopea repäisy. Yleensähän käsi ei oikeasti kuin vain vähän nyi, mutta tämä yleensä riittää itselläni murtamaan unihalvauksen. Yritys esimerkiksi liikutella koko kehoansa tai huutaa tuntuu olevan aika hyödytöntä.

    Näin siis homma meikäläisen kohdalla. Tietenkin muiden unihalvaukset voivat olla eri tyyppisiä

     
     
  14. #14

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Lainaus Alkuperäinen postaaja AnA-konda Näytä viesti
    Heh... Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Ensinnäkään unihalvauksen aikana ei pysty "komentamaan" tai muutenkaan tekemään mitään, koska keho on aikas halvaantunut.
    Vähän hämmentää tämä kommentti.
    Ei kait niiden komentamiseen kehoa käytetä, vaan mieltä. Eli sama homma kun kohtaisit unessa jotain pelottavaa ja sen sijaan että yrität siltä pakoon menet ja kohtaat sen.

     
     
  15. #15
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    124

    Vs: Nukkuminen & Unet

    jos ne unihalvaukset jotenkin saisi muutettua märiksi uniksi niin voisi sanoa että osaa kontrolloida mieltään vaan onhan niitä pahempiakin mörköjä lähteny kapakista matkaan..

     
     
  16. #16

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Olin lukenut Kingin kirjaa reilu pari kymmentä vuotta sitten ennen nukkumaan käyntiä, sen seurauksena tuli outo uni.

    Näin unessa, että katon rajassa oleva lista katkeaa siten että muodostuu terävä piikki ja tippuu alas ja tietenkin sydämmeen, eihä siinä mitään ihmeellistä, tämmöisiä kauhu-unia näkee usea muukin.

    Kun aamulla heräsin olin siirtänyt sängyn seinän vierästä pois noin 1.5 metriä ja olin sen takia joutunut siirtämään muitakin esineitä(huonekaluja), jotta kyseinen siirto oli mahdollinen.
    Itse en muista kyseisiä operaatioita tehneeni, mutta ei niitä kukaan muukaan oo pystynyt tekemään kun asuin silloin yksin.

    Vähän aikaa meni aamulla ihmetelessä, että mitä hittoa täällä on tapahtunut. Sitten palautu mieleen yöllinen uni ja yhdistin tapahtuneen siihen. Kyseessä ei varmaankaan ollut poltergeist

     
     
  17. #17

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Lainaus Alkuperäinen postaaja Raipe Näytä viesti
    Vähän hämmentää tämä kommentti.
    Ei kait niiden komentamiseen kehoa käytetä, vaan mieltä. Eli sama homma kun kohtaisit unessa jotain pelottavaa ja sen sijaan että yrität siltä pakoon menet ja kohtaat sen.
    Hym... On hieman vaikea selittää unihalvausta kokemuksena niille, jotka eivät ole sitä itse kokeneet. No yritetään kuitenkin

    Unihalvaus ei kokemuksena vaikuta tai tunnu unelta, vaan hereilläololta, mutta ilman kontrollia omaan kehoonsa. Unihalvauksen aikana koen olevani juuri siinä tilassa (huoneessa), missä oikeasti olenkin. Nämä unihalvauksen aikana tulevat valheelliset kokemukset eivät tunnu yhtään unelta, vaan ovat pikemminkin aistiharhoja eli hallusinaatioita. Esimerkiksi jos minua unessa vahingoitetaan fyysisesti, niin en kyllä mielestäni koe kipua, mutta unihalvauksessa kipu tuntuu täysin todelliselta. Unessa pystyn itse helposti muokkaamaan uneni kulkua ja ympäristöä, jos vain aluksi tiedostan näkeväni unta, mutta vaikka unihalvaus on minulle hyvin tietoinen prosessi, eivät nämä aistiharhat ole mitenkään kontrollissani.

    Skenaario: Tajuan olevani unihalvauksessa. Olo on selittämättömällä tavalla epämiellyttävä ja tuskallinen, hengittäminen on vaivalloista ja liikkuminen miltei mahdotonta. Koen olevani silmät auki (tästä ei oikein voi olla varma koskaan) ja näen hämärästi oman makuuhuoneeni ympärilläni. Näen jonkun hahmon olevan samassa huoneessa kanssani. Tämä hahmo tulee hitaasti lähemmäs ja koen tämän hahmon vihamieliseksi johtuen luultavimmin unihalvauksen aiheuttamasta pahasta tunteesta. Tajuan, että se ei ole kyllä todellinen vaan aistiharha, mutta se ei valitettavasti pahemmin rauhoita. Ajattelen mielessäni, että pysähdy: ei mitään vaikutusta, koskaan. Ne eivät ole samanlaisia, kuin unessa olevat hahmot. Yritän sanoa jotain: ei onnistu.

    Myöskin ajatus tämän hahmon kohtaamisesta "silmästä silmään" ei ole erityisen hedelmällinen, koska se ei yksinkertaisesti ole tietoisen mieleni päätettävissä. Minä makaan liikuntakyvyttömänä ja tämä hahmo tekee mitä tekee. En pysty vaikuttamaan siihen ja luokse tai pakoonkaan en voi liikkua. Kohtaaminen, kaveeraaminen ja käskeminen vaatisivat toimintamahdollisuutta, jota en ainakaan itse koe unihalvauksessa olevan. Konkreettinen ääneen pois käskeminen sinänsä toimii, koska siinä vaiheessa kun saisi jotain suustaan ulos, ei unihalvausta tai siihen liittyviä aistiharhoja enää ole.

     
     
  18. #18

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Mielestäni muuten näistä unihäiriöistä pitäisi puhua peruskoulussa. Meinaan unihalvaus on aika pelottava kokemus ensimmäisellä kerralla vielä jälkikäteenkin, jos ei ole yhtään käsitystä siitä, mistä on kyse. Itse koko käsitteen löysin vasta yli vuoden päästä ensimmäisestä unihalvauksestani, joka taisi tulla 12-13 -vuotiaana. Tuntuu, että tuo 10-15v on aika yleinen ikä unihalvauksille niillä ihmisillä, joille se ylipäätään koskaan tulee.

    Taitaa myös perintötekijöillä olla suuri vaikutus asiaan, koska molemmilla vanhemmillani ja molemmilla sisaruksillani on ollut unihalvauksia. Tosin minulla huomattavasti enemmän ja vanhemmillani vain muutama nuoruusiällä.

     
     
  19. #19
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    08/2011
    Sijainti
    Lahti
    Viestit
    192

    Re: Nukkuminen & Unet

    itellä tuli unihalvaus vasta tänä vuonna ja ei kyllä ollu hieno kokemus.. tuon jälkeen kävi viel joku 4 vähän ajan sisää uusiks..

     
     
  20. #20

    Vs: Nukkuminen & Unet

    Lainaus Alkuperäinen postaaja AnA-konda Näytä viesti
    Hym... On hieman vaikea selittää unihalvausta kokemuksena niille, jotka eivät ole sitä itse kokeneet. No yritetään kuitenkin
    Kiitos kun jaksat selittää kokemattomalle(toivottavasti pysyn sellaisena). Mitä näistä kokemuksista olen lukenut, niin jotkut pystyvät käskemään ne pois sillä, että ennen nukkumaan menoa kieltävät hahmoja tulemasta. Myös on tullut vastaan tarinoita joissa ihmiset ottavat koko homman ihan huumorilla ja nauravat hahmoille päin naamaa, joka toimii hyvin karkottimena Tämä tietysti on hyvin yksilöllistä, mutta uskon että oman mielen hallinta tai itsensä "psyykkaus" voivat mahdollisesti auttaa. Varmaan verrattavissa jonkun stressaavan tilanteen (esim fobian) kohtaaminen ja ylitsepääseminen normaali valvetilassa.

     
     
Sivu 1 / 7 12345 ... ViimeinenViimeinen
Keskustelu Yleinen keskustelu

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •