Sivu 2 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 21 - 40 / 141

Aihe: Kirjallisuus

  1. #21
    Höyrykone MrDelirium's Avatar

    Liittynyt
    09/2013
    Sijainti
    Tanpere
    Viestit
    3,171
    Tortures and torments of Christian martyrs oli viimeisin "tiede" teos

    Viihteen puolelta Terry Pratchetit uppoavat missä muodossa vain, hillitöntä huumoria. Viimeisimpänä tosin taitaa olla Scifiä, Alastair Reynoldsin Jäänpuskijat. Loistava kirjailija, suosittelen lämpimästi.

    Philip K. Dick on pitkäaikainen lemppari nuoruudesta. Anna kyynelten tulla, pyysi poliisi, Hämärän Vartija ja Jumalan kahdeksan sormea jättivät pysyvät jäljet.
    Lapsi joka usein hymyilee silmissänne on suloinen
    Vaan jos nauraa vanhalla iällä niin on vajaaälyinen
    Minä en ole tottunut suremaan vaikka potilaat pois kuolee
    Mutta käypää rahaa jos poltetaan se ajatus kyllä häiritsee

     
     
  2. #22
    Kirjoja tulee luettua paljon, keskimäärin varmaan noin kirja/viikko tahtiin. Sähköisestä tai äänikirjasta en ole innostunut, perinteinen paperiversio se olla pitää - tosin mieluummin pehmeäkantinen pokkariversio, se on mukavampi kätösissä.

    Reilusti jännitystä, sekaan sopivasti toimintaa ja ripaus huumoria - näistä on hyvä kirja tehty. Muutama esimerkki kirjailijoista, joiden kirjoja tulee luettua: Lee Child, Ilkka Remes, Reijo Mäki, Clive Cussler, Taavi Soininvaara jne. jne...

    Viime vuosina on naapurimaasta Ruattista putkahtanut monta todella hyvää kirjailijaa, mainitaan vaikkapa Stefan Tegenfalk, Kristina Ohlsson ja Stieg Larsson (<-- ehti tosin kirjoittaa vain 3 loistavaa kirjaa ennen kuolemaansa).

    Viimeisin lukemani kirja oli Jonas Jonassonin: Satavuotias joka karkasi ikkunasta ja katosi. Kirjan nimi on "erikoinen", mutta itse kirja on aivan mahtava. Huumoria piisaa, kekseliäästi tarinaan ympätty viime vuosisadan historiallisia tapahtumia jotka kulkevat "käsi kädessä" nykypäivän tapahtumien kanssa. Suosittelen kirjaa ehdottomasti.

    Nyt on loppusuoralla 800-sivuinen Terry Hayesin kirja Vaeltaja. Vaikka on kirjalla paksuutta/pituutta, niin loistava kirja tämäkin - ei meinaa malttaa kesken jättää, aina pitää lukea vielä seuraava luku...

    E. Ja Vaeltaja luettu. Hyvä, erittäin hyvä kirja. Vaikka pituutta kirjalla riittää, niin ei tullut yhtään kertaa edes mieleen, että ei jaksa lukea loppuun.
    Viimeksi muokannut Pottula; 10.03.15 kello 21:54.

     
     
  3. #23
    Höyrykone ktdd's Avatar

    Liittynyt
    04/2013
    Sijainti
    Kuopio
    Viestit
    12,342
    Lee Childin kirjat on kyllä hyviä. Saisivat tehdä lisää Jack Reacher -elokuvia, mutta nimiroolissa pitäisi ehdottomasti olla joku muu kuin Tom Cruise Kirjojen luoma mielikuva Reacherista ei todellakaan sopinut Cruiselle.

     
     
  4. #24
    Isoa kirjaa ei ole kyllä tullut luettua. Yritin teininä, ja se katkesi jo alun sukuselvityksiin.

    Minä olen lukenut aika laajalti scifiä ja vanhempaa fantasiaa, mutta Pratchett ei jostain syystä iskenyt. Samoin vuosituhannen vaihteessa pukanneet n-osaiset fantasiasarjat jäivät lukematta. Tulen ja jään laulu on kyllä kuulemma ihan hyvä. Noin kolme osaa samaa sarjaa vielä menee, kuten 5-osaisessa trilogiassa Linnunradan käsikirja liftareille Alastair Reynolds on uudemmista ollut hyvä. Portti-lehti tulee edelleen kotiin.

    Faktan lukeminen on kyllä valitettavan vähäistä. Oliskohan mullakin ollut joku filosofian johdatus viimeksi, ja faktahtavaa Jimi Hendrixin elämäkerta. Käsityökirjoja toki silmäilen mutta eihän niitä kannesta kanteen lueta.

    Lukutahtihan on aika hidas nykyään, kun useimmiten luen vain nukkumaan mennessä. Se onkin sitten pakollinen juttu, uni ei ilman lukemista tule.

     
     
  5. #25
    Höyrypää meikkupeikko's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Myrskylä
    Viestit
    622
    Lainaus Alkuperäinen postaaja SVK Näytä viesti

    Lukutahtihan on aika hidas nykyään, kun useimmiten luen vain nukkumaan mennessä. Se onkin sitten pakollinen juttu, uni ei ilman lukemista tule.
    En mäkään saa nukuttua ilman lukemista. Kirjan on kyllä parempi olla tylsä tai huomaan aamulla valvoneeni koko yön lukien. Täti antoi mulle joskus Sadan Vuoden Yksinäisyyden ja se on mulle loistavaa unilääkettä. Koskaan en oo päässyt sivua 50 pidemmälle. Harmi vaan, että se hävisi viime muutossa.

     
     
  6. #26
    Höyrykone WonderC's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kerava
    Viestit
    2,517
    James Pattersonin kirjat katkaisivat meikäläisen pitkän lukemattomuuden sarja. Olen tosin lukenut vain Alex Cross sarjaa, joita on siis ilmestynyt useampiakin. Hyviä dekkarikirjoja ja itse olen pitänyt siitä ettei rikollinen jää väkisin jonki älyttömän juonenkäänteen seurauksesta kiinni. Ainakin yksi kirja on kääntynyt myös elokuvaksi, jossa Hyllywoodmaiseen tapaan loppuratkaisu piti muuttaa päinvastaiseski kuin kirjassa. Paska leffa, hyvä kirja. Jos näitä meinaa lukea, niin suosittelen lukemaan järjestyksessä. Kirjat muodostavat kuitenkin tapahtumasarjan, vaikka ovatkin itsenäisiä teoksia.

    Nyttemmin on tullut luettua Tuomas Kyrön ja Miika Nousiaisen kirjoja, hyvien ja huonojen uutisten innoittamana. Kyröllä on ehkä tasaisempi tarjota, kuin Nousiaisella mutta ei ole kyllä tarvinnut kesken jättää yhtäkään. Viimeksi luin Kyrön Benjamin Kiven elämän, joka oli ihan mielenkiintoinen ”elämänkerta”. Kunkku edelsi tätä ja se oli kyllä hauska tarina Suomen viimeisen kuninkaan elämästä. Fiktiivisessä maailmassa oli käännetty kaikki hieman nurinkurin, esim. Ruotsi oli ihan kommunistinen kehitysmaa, kun taas suomessa kaikki kukoisti.

    Vähemmän fiktiivisinä kirjoina on tullut luettua Pohjoiskorean kertomuksia ja muutama natsien touhuista kertova kirja. Mielenkiintoista luettavaa myöskin.
    -Gerstensaft über alles!

     
     
  7. #27
    Lainaus Alkuperäinen postaaja WonderC Näytä viesti
    Nyttemmin on tullut luettua Tuomas Kyrön ja Miika Nousiaisen kirjoja, hyvien ja huonojen uutisten innoittamana. Kyröllä on ehkä tasaisempi tarjota, kuin Nousiaisella mutta ei ole kyllä tarvinnut kesken jättää yhtäkään. Viimeksi luin Kyrön Benjamin Kiven elämän, joka oli ihan mielenkiintoinen ”elämänkerta”. Kunkku edelsi tätä ja se oli kyllä hauska tarina Suomen viimeisen kuninkaan elämästä. Fiktiivisessä maailmassa oli käännetty kaikki hieman nurinkurin, esim. Ruotsi oli ihan kommunistinen kehitysmaa, kun taas suomessa kaikki kukoisti.
    Juuri sattuu olemaan tuo Kunkku lainassa, odottelee hyllyssä... En ole kyllä tähän asti ihan päässyt sinuiksi Kyrön romaanien kanssa. Mielensäpahoittaja toki on rautaa. Nousiaisen Maaninkavaarasta ja Vadelmavenepakolaisesta olin riemastunut ja Metsäjätti herätti nostalgiaa.

     
     
  8. #28
    Höyrykone WonderC's Avatar

    Liittynyt
    12/2013
    Sijainti
    Kerava
    Viestit
    2,517
    Lainaus Alkuperäinen postaaja SVK Näytä viesti
    Juuri sattuu olemaan tuo Kunkku lainassa, odottelee hyllyssä... En ole kyllä tähän asti ihan päässyt sinuiksi Kyrön romaanien kanssa. Mielensäpahoittaja toki on rautaa. Nousiaisen Maaninkavaarasta ja Vadelmavenepakolaisesta olin riemastunut ja Metsäjätti herätti nostalgiaa.
    Toi Vadelmavenepakolainen oli itselle pitkään aika puuta, mutta loppua kohden se kyllä parani, Maaninkavaara sen sijaan oli ihan hulvaton alusta loppuun. Metsäjätistä pidin myös, varmaan osittain samoista syistä.
    Toi Kunkku oli kyllä oikeasti aika hulvattoman absurdi kirja.
    -Gerstensaft über alles!

     
     
  9. #29
    Lainaus Alkuperäinen postaaja ktdd Näytä viesti
    Lee Childin kirjat on kyllä hyviä. Saisivat tehdä lisää Jack Reacher -elokuvia, mutta nimiroolissa pitäisi ehdottomasti olla joku muu kuin Tom Cruise Kirjojen luoma mielikuva Reacherista ei todellakaan sopinut Cruiselle.
    Pikkaisen on joo kokoeroa kirjan Jack Reacherilla ja leffan vastaavalla (=Tomppa). Päärooli olisi pitänyt mennä jollekin Steven Seagalille tai vastaavalle, niin olisi ollut edes sinnepäin...

    Kirja vs. kirjasta tehty leffa, siitä jokunen oma mielipide:

    Jos olet ensin lukenut jonkun kirjan ja sitten katsot siitä tehdyn leffan, niin ei jää epäselväksi kumpi oli parempi (=kirja). Leffa on aina jonkin sortin "tiivistelmä" kirjasta, ei leffaversioon pysty millään laittamaan kaikkia kirjan tapahtumia... tai voi, mutta sitten pituus on jotain ihan muuta kuin noin 2 h.

    Tästä syystä en yleensä katsokaan leffoja, jotka olen joskus lukenut kirjana. Esim. Vareksia tai Jack Reacher elokuvaa en ole nähnyt, enkä varmaan ole mitään menettänytkään. Jokusen kirjasta tehdyn leffan olen nähnyt, eikä yksikään ole ollut kirjaa parempi. Toisinpäin asia on ihan eri, leffaversion voi hyvin katsoa ensin ja sitten lukea kirjasta leffasta "pois jätetyt jutut".

     
     
  10. #30
    Höyrykone

    Liittynyt
    09/2014
    Sijainti
    Kaasmarkku...Porin vieressä
    Viestit
    9,312
    Tuollainenkin joskus lukaistu.

    Lohilastuja ja kalakaskuja (p)



    Suomalaisen novellitaiteen mestarin viimeiseksi jäänyt teos on todellinen rakkaudentunnustus kalastukselle ja eräelämälle. Juhani Aho oli paitsi kirjailija, myös vannoutunut erämies, kalastaja ja metsästäjä, joka vuodesta 1906 keskittyi vähitellen kokonaan kalastamiseen Viitasaaren Huopanankoskella. Hieno teos sisältää lehdissä julkaistujen novellien lisäksi vain kirjaa varten kirjoitettuja tarinoita, ja neljää lukuun ottamatta kaikki sijoittuvat hänen rakkaalle koskelleen.
    Vaikuttavat lastut, kuten Aho novellejaan nimitti, ovat säilyttäneet tuoreutensa ja ne tempaavat lukijan keskelle sadan vuoden takaisia apajia, joista nykykalastaja voi enää vain unelmoida.



















     
     
  11. #31
    Höyrypää meikkupeikko's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Myrskylä
    Viestit
    622
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Pottula Näytä viesti
    Kirja vs. kirjasta tehty leffa, siitä jokunen oma mielipide:

    Jos olet ensin lukenut jonkun kirjan ja sitten katsot siitä tehdyn leffan, niin ei jää epäselväksi kumpi oli parempi (=kirja). Leffa on aina jonkin sortin "tiivistelmä" kirjasta, ei leffaversioon pysty millään laittamaan kaikkia kirjan tapahtumia... tai voi, mutta sitten pituus on jotain ihan muuta kuin noin 2 h.

    Tästä syystä en yleensä katsokaan leffoja, jotka olen joskus lukenut kirjana. Esim. Vareksia tai Jack Reacher elokuvaa en ole nähnyt, enkä varmaan ole mitään menettänytkään. Jokusen kirjasta tehdyn leffan olen nähnyt, eikä yksikään ole ollut kirjaa parempi. Toisinpäin asia on ihan eri, leffaversion voi hyvin katsoa ensin ja sitten lukea kirjasta leffasta "pois jätetyt jutut".
    Samaa mieltä. Siks en ymmärrä alkuunkaan ihmisiä, jotka sanoo, ettei tarvii lukea, kun voi katsoa leffan. Väärin! Hyvät esimerkit parista mun lempikirjasta, Taru Sormusten Herrasta ja Jurassic Park. Molemmista elokuvista on jätetty pois paljon ja tärkeitäkin kohtauksia. Hobittia en oo edes uskaltanut katsoa, koska siihen taas on kuulemma lisäilty niin paljon tauhkaa.

    Asiasta kukkaruukkuun, tällä hetkellä luennassa edelleen se biologian kirja ja siinä sivussa Terry Pratchettiltä The Folklore of Discworld. Siinä on aika hyvin selitetty mistä mikäkin osanen herran mielikuvitusmaailmaan on eksynyt.

     
     
  12. #32
    Elokuva-arvosteluista päätellen Fifty Shades of Grey on elokuvana ihan kirjan veroinen. HS:n arvostelussa oli jotenkin sillai, että huonosti menee, jos näyttelijät tuskin pystyy kävelemään ja puhumaan yhtä aikaa. No, kyllä se kirjakin oli vähän sitä samaa tasoa.

     
     
  13. #33
    Höyrypää meikkupeikko's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Myrskylä
    Viestit
    622
    En oo lukenut, vaikka välillä romantiikkaa ja erotiikkaakin tulee tavailtua. Huomasin nimittäin jo muutama vuosi sitten, että yleensä noi joka paikassa hypetetyt kirjat ei vaan iske mun makuun. Eka tällanen hype-kirja tais olla Twilight. Luin sen heti kun se suomennettiin ja oli niin jäätävää kuraa, et oli pakko lukea se vielä enkuks ihan vaan nähdäkseni tökkikö siinä vaan suomennos. Ei tökkinyt ei, kyllä se tasan yhtä huonosti kirjoitettua roskaa oli enkuksikin. Sen jälkee oon aina oottanut et alkuhype menee ohi ja vasta silloin, jos kirjaa edelleen kehutaan, saatan sen lukea. Fifty Shadesista on niin huonoja arvosteluja, etten edes aio sitä lukea.

     
     
  14. #34
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    10/2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    251
    Nonni, koska usutin SVD:tä perustamaan tämän ketjun, niin on myös syytä vastata siihen. Mun rakkauteni kirjoihin alkoi jo paljon ennen kouluaikoja opittuani lukemaan. Kiitos isäni, joka oli (ja on edelleen) kova lukemaan, mulla oon kuulunut säännölliset viikottaiset kirjastokäynnit mun viikko-ohjelmaan jo yli 30 vuoden ajan. Faijan kanssa mentiin vähintään kerran viikossa käymään kirjastossa ja se ei ollut hätäinen käynti. Kirjastontäditkin oppi tuntemaan mut aika hyvin ja heittivät mulle aina suosituksia seuraavaksi luettavaksi.

    Mun kiinnostuksen kohteet on kausittaisia, paljon menee tietokirjallisuutta mutta aina välillä on fiktion vuoro. Pääsääntöisesti on lukuvuorossa historiakirjallisuus ja viimeaikoina varsinkin merihistoria aina sieltä 1700 - luvulta asti. Itämeren historia on kiehtonut aina ja Suomenlinnan/kauhian "Oolannin sodan" kirjat on viihtyneet mun käsissäni. Aikaisemmin luin ja omistin paljon (kevyt arvio ~10 hyllymetriä) ilmailukirjallisuutta keskittyen toisen maailmansodan tapahtumiin, mutta jossain vaiheessa tapahtui lopullinen kyllästyminen samoissa jutuissa pyörivään kerrontaan ja laitoin ne kiertoon. Metrin verran löytyy vielä keräilykappaleita.

    Fiktion puolelta täytyy myöntää, että mä en juurikaan jaksa lukea nykykirjailijoiden tekstejä. Klassikot menee aina, hyllystä löytyy tasapuolisesti Dostojevskiä, P.G. Wodehousea, Dumasta, Dickensiä, Bradburyä ja Lemiä muutamia mainitakseni. Mikko-Pekka Heikkisen molemmat kirjat saivat pitkästä aikaa kotimaisista kirjailijoista hymyn huuleen.

     
     
  15. #35
    Mutta mikä tekee klassikon? Sehän on hieman häilyvä käsite. Ikä se ei välttämättä ole. Omalla klassikkosuosikkilistallani on samaten Dostojevski, Bradbury, ja lisäksi varmaan Gogol, Lovecraft, Poe.

    Luen paraikaa Lionel Shriverin romaania Jonnekin pois, jossa on mainiota kielenkäyttöä. "Jackson ei ollut koskaan ymmärtänyt tarvetta olla samanlainen kuin muut, kun muut ovat yksiä saatanan idiootteja." Suositan kovasti samaisen tekijän romaania Poikani Kevin. Se on kertomus erikoisesta äiti-lapsi-suhteesta, jossa lapsi on mahdollisesti paha ja joka tapauksessa aikanaan koulusurmaaja. Ahdistavaa kyllä, mutta laittoi ajattelemaan.

     
     
  16. #36
    Höyrypää meikkupeikko's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Myrskylä
    Viestit
    622
    Mulle ei vaan uppoa noi klassikot lukuun ottamatta Poea. Yrittänyt olen, mutta ei. Johtuu siitä, että fiktion lukeminen on mulle eskapismia. Vaadin kirjoilta, että tarina kulkee, ei ole liian raskassoutunen eikä rasita liikaa aivokoppaa. Jos haluan ajatella, luen faktaa.

    Ajattelemaan laittavasta faktasta puheen ollen, tuli luettua Torey Haydenin Aavetyttö. Se oli koskettava kuvaus siitä,kuinka rikki lapsi voi mennä henkisesti. Haydenin kirjat on muutenkin hyviä herättämään ajatuksia.

     
     
  17. #37
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    04/2014
    Sijainti
    Uusimaa
    Viestit
    88
    Quo Vadis on tällä hetkellä työn alla. Antiikin Roomasta helvetin kiinnostuneena onhan tuo aika mielenkiintoinen, mutta kyllä opuksen ikä on selvästi huomattavissa. Tietynlainen paatos ja antaumus antaa ilmi. Myös vastakkainasettelu "hyvien kristittyjen" ja "pahojen, paatuneiden pakanoiden" välillä on turhankin ronski. Tuskin olisi ero ryhmien välillä aivan näin suuri nykykirjassa. Kirjailija tykkää myös heitellä roomalaisten termejä sinne tänne, mikä tuntuu hieman hassulta. Ehkäpä kirjoittamisen aikaan, mahdollinen lukijakunta oli paremmin selvillä antiikin sanastosta ja käytännöistä. Haiskahtaa silti vähän knoppailulta, mutta menköön.

    kaiken kaikkiaan, melkoisen hyvä ja viihdyttävä kirja. Eipä kai turhaan klassikko. (Vielä on 50 sivua jäljellä, voihan tuo vielä mennä pilalle niin monella, mahtavalla tapaa.)

     
     
  18. #38
    Meikkupeikolle & co tiedoksi, jos ette ole kuulleet, että Terry Pratchett kuoli eilen. RIP.

     
     
  19. #39
    Höyrypää meikkupeikko's Avatar

    Liittynyt
    02/2012
    Sijainti
    Myrskylä
    Viestit
    622
    Kuulin eilen. Kevyet mullat Pratchettille.

     
     
  20. #40
    Höyrähtänyt Walrus-76's Avatar

    Liittynyt
    03/2015
    Sijainti
    Turku
    Viestit
    10
    Kyllähän sitä melko paljon luettua tulee, tosin omalla kohdalla tämä on vähän kausiluonteista. Minulla kun on se vika, että jos kirja on mielestäni hyvä ja mielenkiintoinen, se on useimmiten luettava loppuun saman tien. Joku kevyempi jännäri tai dekkari tuleekin tällä metodilla ahmaistua aika nopeasti, mutta sitten kun kyseessä on vaikkapa Solzhenitsynin 'Vankileirien saaristo', niin siinä alkaa olla psyyke melko kovilla kun aamuyön tunteina moista järkälettä yrittää kokonaisena sulatella. Viime aikoina olen lukenut myös mm. scifiä, jota ei nuorempana tullut juurikaan harrastettua. Mikä lie ikäkriisi kyseessä. Esimerkiksi kahdesta lukemastani Alastair Reynoldsin kirjasta pidin todella. Samoin Hugh Howeyn 'Siilo' oli puutteineenkin kaikessa kolkkoudessaan koukuttava dystopiakertomus - ikävä kyllä Siilon jatko-osa 'Siirros' olikin sitten aivan hirvittävää klisheistä ja sekavaa soopaa, ja teoksen sivuilta suorastaan paistoi läpi, että jatko-osa on pitänyt rustata armottomassa kiireessä markkinoille.

    Historiaa tulee myös välillä luettua, etenkin sotahistoriaa. Saksan sukellusvenesodankäynti viimeisessä isossa rähinässä vie noin hyllymetrin kirjahyllyssäni, musiikkikirjat kuten elämäkerrat ja bändihistoriikit parisen metriä. Yleisesti ottaen luen sitä, mikä sattuu kulloinkin kiinnostamaan, mutta esimerkiksi edellisissä viesteissä mainitulta klassikko-osastolta germaanien sivistysperinteen ansiokkaan edustajan, Thomas Mannin Buddenbrookit oli kyllä melkoista tervanjuontia, jota lukiessa teki mieli tunnettua suomalaista humpparetkuetta siteeratakseni 'kaivaa se Luger esiin'. Pitkäveteisyyden kruunaamatonta kuningasta eli Proustia nyt ei kannata tässä yhteydessä enää suuremmin mainitakaan, etten minä tai näitä rivejä lukeva onneton piruparka vaan nukahda Madeleine-leivoksen tuoksu mielessään. Kotimaisista klassikoista Haanpää on kestosuosikkini.

     
     
Sivu 2 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeinenViimeinen
Keskustelu Yleinen keskustelu

Tämän aiheen tunnukset (tag)

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •