ENjuice – Baklava Premium - 32 mg - 50% PG 50% VG
http://enjuice.com/index.php?route=p...product_id=807
Valmistaja: ENjuice
Kotisivu ja ostopaikka: enjuice.com
Hinta: 10 ml n. 8,20 e
Laitteisto: Lavatube Mini + Boge 510D SR

Valmistajan kuvaus:
“An Eastern classic - almond, rose, lemon and honey. This will transport you to the mystical promise of the East.”

Alkukokeilujen jälkeen laimensin nestettä apteekin glyserolilla suhteessa 70:30 tälle laitekokoonpanolle paremmin sopivaksi.

En ole koskaan päässyt maistamaan ”analogista” baklavaa, joten jos joskus törmäätte kahvilassa baklavastaan valittavaan ja räyhäävään asiakkaaseen (”tää ei kyllä maistu YHTÄÄN oikeelta baklavalta, kyllä mä tiedän kun oon höyrytelly sitä jo monta vuotta!”), se olen sitten vain minä. Kuulemieni kertomusten perusteella kyseessä on kuitenkin ällömakea, kostea, lasagnen näköinen leivonnainen, jossa on pääasiassa hunajaa, sokeria, hunajaa, pähkinöitä (mm. pistaasia) ja hunajaa.

Todella runsaat höyryt, jotka ovat yllättäen ennemminkin vetiset kuin maitomaiset – olisin odottanut leivosmaulta kermaisuutta. Alkumakeudesta ei voi puhua, koska koko makuarsenaali hyökkää kieleen ja kitalakeen saman tien ja lupaa kysymättä. Ensimmäinen mielleyhtymä on kirsikkaviineri, vaikka sellaistakaan en ole koskaan päässyt maistamaan. Varsin yllättävä kirpeys on heti mukana. Se, minkä maistan kirsikaksi, on mitä todennäköisimmin pistaasia tai mantelia – mantelimassa tai voimakas marsipaani maistuu myös vähän samalta (sellainen oudohko vääntö siinä maussa on). Hunajaa on mukana juuri sopivasti, ja makeus on tasapainossa kirpeyden kanssa. Kurkkutuntumaa löytyy kohtalaisesti. Maku haihtuu suusta yllättävän pian, mikä johtunee maun vetisyydestä (vs. kermaisuus).

Kokonaisuutena mielenkiintoinen tuttavuus. Sinänsä tasapainoinen, kirpeähkö jälkiruokamaku, johon itse jään kaipaamaan kermavaahtoa ja paksuutta. Voin suositella upposokeroidun kirsikan ystäville!

Maku: 7
Kurkkutuntuma: 8
Höyry: 8
Kokonaisuus: 7,5