Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1 - 20 / 27

Aihe: Sähkötupakka ja haavainen koliitti

  1. #1
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    1

    Sähkötupakka ja haavainen koliitti

    Tervehdys!
    Onko foorumilla muita haavaista koliittia sairastavaa sähkötupakoitsijaa? Itse sairastan ko. sairautta ja olen huomannut sähkötupakan auttavan oireisiin. Oma sairauteni puhkesi kun olin lopettanut tupakoinnin, joka on ilmeisesti melko tavanomainen puhkeamistapa. Nikotiinin on todettu lieventävän sairauden oireita. Mielestäni minun pitäisi saada kela-korvausta höyrystetystä nikotiinista, koska se todellakin tuntuu auttavan oireisiin.

    Mietteitä sähkötupakasta ja IBD:stä?

     
     
  2. #2

    Vs: Sähkötupakka ja haavainen koliitti

    Hep!

    Tosin sairaus on ollut täydellisessä remissiossa vuosikaudet (koputan puuta). Paransin sen röökillä. Sisäinen verenvuoto loppui viikossa röökin polton aloituksesta ja veriarvot palasivat normaaliksi (oikeastaan normaalia paremmiksi) parissa kuukaudessa.

    Tauti iski, kun tuossa 15 vuotta sitten lopetin satunnaisetkin tupakan polttelut kokonaan. Ja häipyi hetkessä kun aloitin viiden vuoden jälkeen uudestaan. Kuoleman kielistä täysin terveeksi tupakkaa polttamalla. Kiitos sille sisätautilääkärille, joka "virallisen" lässytyksen sijasta kehoitti aloittamaan röökaamisen uudestaan.

    Tauti ei ole osoittanut aktivoitumisen merkkejä höyrystelyn aloitettuani. Tosin poltettava tupakka on käsittääkseni kaikkein tehokkain tuota tautia vastaan. Nuuska ja nikotiinipurkka vain pahensivat sitä, osin ehkä siksi, että nieluun valuu väkisinkin ärsytystä aiheuttavaa nestettä.

    En saanut Kela-kortilla röökiä minäkään, vaikka ilman röökiä olisin nykyään vähintäin työkyvytön, mahdollisesti kuollut. Vitusti sai kyllä maksaa veroja lääkitsemisestäni.

    CU on yleistyvä tauti. Sen esiintyvyys korreloi 1:1 tupakoinnin vähentymisen kanssa.

     
     
  3. #3
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    11/2011
    Sijainti
    Seinäjoki, Finland
    Viestit
    90

    Vs: Sähkötupakka ja haavainen koliitti

    Ite sairastanut Crohnin tautia nyt 11 vuotta. Tuohonhan tupakanpoltto on oikeeta myrkkyä, mutta silti sitä tuli poltettua viimeset 7 vuotta. Parin viime vuoden aikana huomasin että tupakka alko todella pahentamaan oireita ja nyt kun oon käyttänyt 3 kuukautta pelkkää sähköröökiä niin on kyllä olo helpottunu. Nyt ku vielä lääkitys vaihtuu kuukauden sisällä tehokkaampaan niin josko tästä itekki pääsis kunnolla elävien kirjoihin ja viettämään enemmän normaalia elämää.

     
     
  4. #4
    Tervakeuhko

    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    3

    Vs: Sähkötupakka ja haavainen koliitti

    Jeppis!

    Täältä löytyy kanssa yksi koliittitapaus. Tauti olikin osittain syynä siihen, etten tupakoinnin lopettamisesta isommin ressiä ole ottanut. Sillä kun kuulemma ihan oikeasti on vaikutusta oireisiin.

    Tauti todettiin kohta 4v sitten ja koko ajan poltin tähän alkuvuoteen asti. Toteamisen ja lääkityksen aloittamisen jälkeen tullut yksi jonkinmoinen pahenemisvaihe, joka korjaantui kortisonikuurilla ja ennen kaikkea duunipaikan(alan) vaihdolla. Oli aikalailla stressaava työ... Sieltä kun lähti ja pääsi mukavaan paikkaan mielenkiintoseen työhön, alkoi suolisto naattimaan elämästä. Itsekin oikein yllätyin miten isolta muutos tuntui. Ei ihmiskeho liiasta stressistä tykkää.

    Tupakoinnin lopettaminen tuskin olisi tullut ajankohtaiseksi nytkään ilman höyrykonetta. Vähän tämäkin jännitti, alkaako myrkkyjen poistuminen oireita tuomaan, mutta eihän tässä ole mitään hätää. (kopkop. vaikka onhan jo reilut 3kk savuttomuutta takana) Toivotaan että näin jatkuu. ainakin jatkuu

    Tautitapaukset tosiaan tuntuu lisääntyvän koko ajan. Tai ainakin tähän päätyvät diagnoosit. Luulenpa monenkin sairastaneen tätä jo pitkäänkin tietämättä asiasta mitään ja pistäneet oireet jonkin muun piikkiin.


     
     
  5. #5
    Kaivetaan vanha ketju ylös, kun liittyy myös omaan tilanteeseeni.
    Itse lopetin muutamia vuosia sitten tupakoinnin ja jonkin aikaa sen jälkeen alkoi tulla vatsa- ja suolisto-oireita. Eivät olleet alkuun kovin pahoja, mutta jotain kuitenkin.
    Viime vuoden loppupuolella ärtyi sitten todella pahaksi ja alkuvuodesta 2013 tulikin colitis ulcerosa (haavainen paksusuolentulehdus) diagnoosi.

    Monesta paikasta luin, että tupakka (nikotiini) auttaa oireisiin ja jopa poistaa ne. Tässä kesällä päätin sitten kokeilla, että pitääkö paikkansa ja aloin pitkästä aikaa polttamaan tupakkaa.
    Ja pakko se on todeta, että kyllä siitä apua on. Nyt on pitkästä aikaa voinut viettää aika lailla normaalia elämää, eli suolisto ei ole häirinnyt menemistä juuri millään tavalla.

    Tupakkaa en viitsi kuitenkaan kovin pitkään käyttää, joten siksi olen nyt siirtymässä höyryttelyyn. Jos sillä samat vaikutukset on kuin tupakalla, niin on kyllä loistava juttu.
    Tiedän kyllä, että nikotiini ei ole terveellistä, mutta uskallan väittää, että on huomattavasti vähemmän haitallista kuin monet lääkkeet, joita tähän sairauteen syödään

    Optimaalinen tilanne olisi tietysti se, että höyryttelyllä saisi lääkkeet kokonaan pois tai ainakin annostuksen minimiin. Mielenkiintoista nähdä kuinka toimii.
    Laittelen tänne päivitystä, kunhan pääsen muutaman kuukauden höyryttelyä testaamaan. Toivon mukaan lähipäivinä onnistuu, aloituspaketti tällä hetkellä HKI Vantaan ulkomaanterminaalissa (Itellan seurannan mukaan)

     
     
  6. #6
    Banned

    Liittynyt
    03/2013
    Sijainti
    Jyväskylä / Espoo
    Viestit
    1,239
    Heb, täältä löytyy lähipiiristä kanssa yksi tapaus. Olisi loistavaa kyllä jos oireet saisi poistumaan/lievenemään höyryttelyllä. Odotellaan mitä lääkäri sanoo.

     
     
  7. #7
    Höyryttelijä ministeri's Avatar

    Liittynyt
    07/2013
    Sijainti
    HKI
    Viestit
    88
    Joo. Itsellä joku 6 vuotta sitten todettiin CU. Ja olin juuri silloin lopettanut tupakoinnin. Olen ollutkin välillä useampia vuosia polttamatta, mutta viime keväänä alkoi uudestaan ja nyt 7 viikkoa sitten siirryin höyryttelyyn. Sählätessäni määräaikaistähystyksen kanssa (jäi väliin) olen ollut monta viikkoa ilman lääkkeitä ja tullut toimeen vaihtelevasti. Uusi tähystysaika sovittuna ja oikeastaan odotan mielenkiinnolla mitä siinä todetaan kun on taas nikotiini kehissä. Nuuskaa meni ennen tuota röökin uudestaan aloittamista vuoden ajan...

     
     
  8. #8
    Höyrykone eLehis's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    2,621
    Hm, sitä ollaan muutaman pykälän lähempänä Apteekkia
    saisikohan lääkäriltä reseptin jossa olisi nikotiinin mg määrä auki esim 4-24mg, kai sekin olisi mahdollista, on minulla yksi lääke jossa on 5-10mg ja otin alkuun 5mg version, ja aika olisi tietysti ko reseptissä "elinikäinen"

     
     
  9. #9
    Joo, kyllähän sitä pitäisi saada e-nesteet samalla 65% kelakorvauksella kuin muutkin suolistolääkkeet

     
     
  10. #10
    Höyrykone eLehis's Avatar

    Liittynyt
    12/2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    2,621
    Eikös tupakointi ole kansantauti? Oma vastuu 3€ 3 kk annoksesta



    e:ai niin nyt olikin kyse muusta

     
     
  11. #11
    Tuli yksi juttu mieleen tähän liittyen.
    Noissa nesteissähän käytetään varmaan aika pitkälti keinotekoisia makeutusaineita, niin mahtaako ne missään määrin imeytyä elimistöön tuossa höyryttelyssä vai tuovatko vaan makua?

    Näissä suolistosairauksissa kun usein on tilanne se, että keinotekoiset makeutusaineet ei oikein hyvin sovi. Itse esim. en voi juoda light limsoja jne.

     
     
  12. #12
    E-nesteissä oon törmännyt makeutusaineista sukraloosiin, ethyl maltoliin ja steviaan. Tässä harrastuksessa kuitenkin pyöritään niin pienissä määrissä, etten lähtisi sen kummemmin murehtimaan. Jos huolettaa niin turvallisin vaihtoehto voisi olla omatekoiset nesteet esim. Capellan tiivisteistä, joista suurimmassa osassa ei taida olla ylimääräsiä makeutuksia mukana. Steviaa noissa on joissain mukana, mutta se taas on melko luonnollinen aine.

    Light limppareissahan taitaa ne pahimmat myrkyt olla aspartaami ja asesulfaami k, joita en ainakaan toistaiseksi ole e-nesteissä tavannut.

     
     
  13. #13
    Lainaus Alkuperäinen postaaja Naamapeikko Näytä viesti
    E-nesteissä oon törmännyt makeutusaineista sukraloosiin, ethyl maltoliin ja steviaan. Tässä harrastuksessa kuitenkin pyöritään niin pienissä määrissä, etten lähtisi sen kummemmin murehtimaan. Jos huolettaa niin turvallisin vaihtoehto voisi olla omatekoiset nesteet esim. Capellan tiivisteistä, joista suurimmassa osassa ei taida olla ylimääräsiä makeutuksia mukana. Steviaa on monessa mukana, mutta se taas on melko luonnollinen aine.

    Light limppareissahan taitaa ne pahimmat myrkyt olla aspartaami ja asesulfaami k, joita en ainakaan toistaiseksi ole e-nesteissä tavannut.
    Itsekin arvelen, että jos näistä jotain imeytyy niin ei ole lähelläkään samaa määrää kuin esim. limuista jne.
    Tämä on vaan niin arvaamaton sairaus, että koskaan ei tiedä mikä vaikuttaa, niin pitää miettiä kaikkia pieniäkin asioita.
    Voi olla, että jossain vaiheessa tuleekin tehtyä myös omia nesteitä, mutta testailen ensin, että onko näillä valmiiksi tehdyillä mitään negatiivisia vaikutuksia

     
     
  14. #14
    Höyrykone ktdd's Avatar

    Liittynyt
    04/2013
    Sijainti
    Kuopio
    Viestit
    12,342
    Joissain tiivisteissä on makuaineita käytetty mutta se kyllä yleensä kerrotaan kuvauksessa. Komppaan Naamapeikkoa ja sanon että määrät ovat niin minimaalisia että ei luulisi olevan haittaa.

     
     
  15. #15
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    10/2011
    Sijainti
    Varkaus
    Viestit
    43
    Itse sairastuin toukokuussa Crohnin tautiin ja samalla todettiin myös haavainen paksusuolen tulehdus. Olen polttanut tupakkaa useita vuosia ja nyt tuli lopetus eteen lääkärin määräyksestä. Tupakka pahentaa oireita todella paljon. Siirryin sähkötupakkaan viikko sitten ja oireet on jo nyt helpottanut. Itsellä sairaus on pahassa jamassa. Joudun syömään solusalpaajaa eli syöpälääkettä. Lääkäri sanoi että nikotiini parantaa koliittia mut hoidoksi sitä ei voi määrät kun siinä on muita huonoja aineita ja Crohnin taudissa pahentaa.

     
     
  16. #16
    Lainaus Alkuperäinen postaaja nipukka Näytä viesti
    Itse sairastuin toukokuussa Crohnin tautiin ja samalla todettiin myös haavainen paksusuolen tulehdus. Olen polttanut tupakkaa useita vuosia ja nyt tuli lopetus eteen lääkärin määräyksestä. Tupakka pahentaa oireita todella paljon. Siirryin sähkötupakkaan viikko sitten ja oireet on jo nyt helpottanut. Itsellä sairaus on pahassa jamassa. Joudun syömään solusalpaajaa eli syöpälääkettä. Lääkäri sanoi että nikotiini parantaa koliittia mut hoidoksi sitä ei voi määrät kun siinä on muita huonoja aineita ja Crohnin taudissa pahentaa.
    Niin olen itsekin lukenut, että koliitin kanssa nikotiinista usein on apua, mutta Crohnin kanssa käytännössä aina haittaa.
    Voin kuvitella, että nuo molemmat yhdessä on todella ikävä sairaus, kun pelkkä koliittikin on pahimmassa vaiheessa melkoisen ikävä sairaus.

     
     
  17. #17
    Höyryttelijä zorvas's Avatar

    Liittynyt
    04/2014
    Sijainti
    KOKKOLA
    Viestit
    63
    Sain myös viikko sitten haavaisen paksunsuolentulehduksen diagnoosin.. ja tupakoimatonta aikaa takana likimain puolivuotta.
    Nyt on LM palanut taas pari viikkoa ja oireet tiessään...toki sain myös lääkityksen kohdilleen jolla veikkaan olevan suurin rooli paranemisessa...

     
     
  18. #18
    Höyryttelijä

    Liittynyt
    02/2014
    Sijainti
    ...
    Viestit
    37
    Moro! Tässä olen koko syksyn taistellut Colitis Ulcerosaa vastaan tupakanpolton lopettamisen jälkeen. Kohta 2kk syöny kortisoonia ja näyttäs että kun annosta vähentää niin tulehdus tulee uudestaan. Tupakkaa kun poltti niin ei tarvinnu syödä mitään lääkkeitä. No jos sitä kohta tähystykseen pääsis ja jotain uusia myrkkyjä antasivat.

     
     
  19. #19
    Höyrähtänyt

    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    11
    Hep!
    CU diagnoosin olen saanut noin kolme vuotta sitten. Hyvin tyypillisistä on tuo tupakoinnin lopettaminen ja taudin puhkeamisen yhteys. Vaikkei isoissa piireissä ruokavalion osuutta pidetä merkityksellisenä, on sillä mielestäni yhteyksiä tautiin. Yleisohjeena on välttää tilaa pahentavia elintarvikkeita...Pari kertaa olen saanut selätettyä akuutin vaiheen VSL3# -probioottivalmisteella ja siitä tehdyllä jogurtilla. Stressi vaikuttaa myös omalta osaltaan, sitä ei käy kiistäminen, mutta minkä tyyppinen ja kestoinen stressi sitten tautia ruokkii? ( Onko kyse ravinnon vaikutuksesta kehoon, mielenlaadusta, ympäristötekijöistä, etc..vai noiden kaikkien yhteisvaikutukseta?)On pakko olla yhdistäviä tekijöitä, vaikka aina pitää muistaa yksilöiden eroavaisuudet. Etiologiaa ei sairaudesta tunneta ja kohta tämäkin on yksi useiden maiden kansansairauksista. Tulehdukselliset sairaudet tuntuvat liittyvän "kehään", jossa ehkä geneettisen perimän perusteella kukin yksilö sairastuu johonkin sen sisältämään sairauteen, kuten Colitis Ulcerosaan, Chroniin, reumaan jne. tai näiden yhdistelmiin.

    Yksi mielenkiintoinen dokkari, joka liittyy mielestäni aiheeseen:
    "Tutkijat ovat havainneet, että suolistossamme sijaitsee toinen aivokeskus. Sen toiminta säätelee mm. persoonallisuuttamme, ja Parkinsonin taudin kaltaiset aivosairaudet voivat johtua suoliston neuronien rappeutumisesta."
    Tiededokumentti: Toiset aivomme
    http://areena.yle.fi/tv/2152568
    Viimeksi muokannut R2D2; 15.01.15 kello 11:27.

     
     
  20. #20
    Höyrykonkari

    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    146
    Tämäpä mielenkiintoinen ketju. Itselläni todettiin koliitti n. 6 vuotta sitten ja alkoi juurikin tupankoinnin lopettamisen yhteydessä. Noin puolitoista vuotta oli yhtä helvettiä kun tauti äityi aika pahaksi ennen kuin toimiva lääkitys vihdoin löytyi merkaptopuriinista. Nyt on mennyt remissiossa jo reilut neljä vuotta ja tupakointikin tuli tullut aloitettua uudestaan. Saas nähdä tuleeko jotain reaktioita nyt kun siirryin vapotteluun ja tarkoituksena olisi pikkuhiljaa feidata nikotiinit pois.


    Lainaus Alkuperäinen postaaja jaNn3 Näytä viesti
    Moro! Tässä olen koko syksyn taistellut Colitis Ulcerosaa vastaan tupakanpolton lopettamisen jälkeen. Kohta 2kk syöny kortisoonia ja näyttäs että kun annosta vähentää niin tulehdus tulee uudestaan. Tupakkaa kun poltti niin ei tarvinnu syödä mitään lääkkeitä. No jos sitä kohta tähystykseen pääsis ja jotain uusia myrkkyjä antasivat.

    Toivottavasti pääset/hankkiudut eroon tuosta kortisonista mahdollisimman pian, itselleni tuli ihan kamalat oireet tuosta. Mielialat meni totaalista vuoristorataa, koko kroppa, erityisesti naama pöhöttyi ja koko ajan oli kauhea nälkä. Jos tauti vielä uusiutuu niin yksi asia on varmaa, ennemmin lähtee vaikka paksusuoli pois ennenkuin syön kortisonia uudestaan (onneksi on tuo mahdollisuus, Crohnilaisillahan tuota ei ole kun ohutsuoli tarvitaan). Lääkärit kovasti tyrkyttävät tuota kortisonia mutta kannattaa olla jämäkkänä ja vaatia kokeiltavaksi jotain muuta lääkettä. Kamalaa myrkkyä, hyi helvetti.

    Tsemppiä teille kaikille joilla tauti on aktiivisena, toivottavasti toimiva hoito löytyy pikaisesti.

     
     
Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Keskustelu Terveys-, lakiasiat, uutisointi ja matkustus

Kirjoitusoikeudet

  • Sinä et voi kirjoittaa uusia viestejä
  • Sinä et voi kirjoittaa vastauksia
  • Sinä et voi muokata liitteitäsi
  • Sinä et voi muokata viestejäsi
  •